Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 362
Offentligt
1388846_0001.png
Til
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Orientering om høring over udkast til forslag til ændring af offshoresik-
kerhedsloven, havmiljøloven og miljøskadeloven (gennemførelse af off-
shoresikkerhedsdirektivet m.v.)
Ministeren
21. juli 2014
Jr. nr. 2014 - 1645
./.
Til udvalgets orientering fremsendes vedlagt udkast til forslag til ændring af off-
shoresikkerhedsloven, havmiljøloven og miljøskadeloven (gennemførelse af off-
shoresikkerhedsdirektivet m.v.). Energistyrelsen har d.d. sendt lovforslaget i
ekstern høring med høringsfrist den 27. august 2014.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre store dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF (off-
shoresikkerhedsdirektivet).
Direktivet er en opfølgning på ulykken i den Mexicanske Golf i april 2010, hvor
en eksplosion på boreplatformen Deepwater Horizon dræbte 11 mennesker på
platformen, og hvor der skete et omfattende olieudslip. Direktivet har til formål
at medvirke til at fremme sikkerheden ved offshore olie- og gasaktiviteter ved
dels at stille øgede krav til selskabernes forebyggelse af større ulykker og be-
grænsning af større ulykkers konsekvenser for personer og miljø, dels ved at
udvide omfanget af myndighedstilsynet. Direktivet fastsætter en række krav til
operatører og andre aktører i offshoreindustrien i forbindelse med deres kontrol
af risici for større ulykker i forbindelse med efterforskning og produktion af olie
og gas og i forbindelse med deres beredskabsplaner til imødegåelse af konse-
kvenserne af større ulykker.
De væsentligste ændringer i offshoresikkerhedsloven, som følge af direktivet,
er, at selskabernes kontrol af risici for større ulykker udvides til også at omfatte
kontrol af risici for større miljøskader i forbindelse med forurening af havmiljøet.
Dette indebærer en udvidelse af selskabernes sikkerheds - og sundhedsredegø-
relse, hvor risikokontrollen dokumenteres og en udvidelse af deres ledelsessy-
stem for sikkerhed og sundhed til også at omfatte forebyggelse af større miljø-
skader.
En anden væsentlig ændring er, at der etableres en ordning for uafhængig veri-
fikation af sikkerheds- og miljøkritiske elementer samt brøndaktiviteter. I dag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har selskaberne en række frivillige verifikationsordninger og en obligatorisk veri-
fikationsordning vedrørende bærende strukturer på offshoreanlæg.
Hertil kommer at selskaberne som noget nyt skal informere tilsynsmyndighed en
om større ulykker uden for EU og også som noget nyt skal sikre, at deres politik
for forebyggelse af større ulykker i EU er suppleret af oplysninger om, hvilke de-
le af denne politik, der også gælder deres produktions- og ikke produktionsan-
læg uden for EU.
Udover hvad der følger af direktivet, stilles der som noget nyt krav om, at nye
permanent bemandede faste produktionsanlæg skal inddeles i ”hovedområder”
(f.eks. brøndhoveder, procesanlæg og indkvartering) for at øge sikkerheden i til-
fælde af større ulykker. Hidtil har blot beboelsesenheder skulle være adskilt fra
øvrige aktiviteter.
De væsentligste ændringer i havmiljøloven som følge af gennemførelsen af di-
rektivet er indføjelse af bestemmelser om udarbejdelse og indhold af en natio-
nal ekstern beredskabsplan, herunder bemyndigelse til miljøministeren til at
fastsætte nærmere regler herom. Derudover foreslås en ny tilsynsbeføjelse i
forbindelse med beredskab og en ny hjemmel til etablering af en ordning for for-
trolig indberetning af miljøproblemer. I miljøskadeloven ændres og udvides de-
finitionen af miljøskade på vandmiljø, sådan at der fremover også kan ske en
miljøskade på det vandmiljø, der ikke er omfattet af vandrammedirektivet (den
dansk lov om vandplanlægning), men af havstrategirammedirektivet (den dan-
ske lov om havstrategi).
Udover hvad der følger af direktivet, tilvejebringes en hjemmel for miljøministe-
ren til at pålægge ejere af vindmøller på havet for egen regning at foretage
egenkontrol af støjbegrænsning i form af støjmålinger på lige fod med ejere af
vindmøller på land. Dette vil svare til den gældende påbudsbestemmelse for
vindemøller på land i den gældende vindmøllebekendtgørelse.
Det skal i øvrigt bemærkes, at direktivet også stiller krav om selskabernes fi-
nansielle kapacitet, hvilket primært hænger sammen med adgangen til erstat-
ning ved eventuelle miljøskader som følge af større ulykker. Direktivets krav om
finansiel kapacitet skal gennemføres ved en ændring af undergrundsloven. For-
slag til ændringer af undergrundsloven forventes imidlertid først fremsat i første
halvdel af 2015, idet der er behov for drøftelser med de øvrige Nordsølande for
at sikre en ensartet implementering. Det betyder i praksis, at direktivet imple-
menteres ad to omgange.
Miljøudvalget vil modtage en kopi af dette brev.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen