Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 361
Offentligt
1388236_0001.png
Finansminister Bjarne Corydon
cc.: klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen
minister
skatteminister Morten Østergaard
transportminister Magnus Heunicke
minister
medlemmerne af Folketingets klima
olketingets klima-,energi- og bygningsudvalg
14. juli 2014
Kære Bjarne Corydon
Vedr.: Opdatering af værdi for god brændstofeffektivitet i registreringsafgift og grøn ejerafgift
På vegne af undertegnede organisationer vil vi opfordre regeringen til snarest at opdatere den forældede
2007-værdi for god brændstoføkonomi der bruges til at beregne både registreringsafgift og den grønne
brændstoføkonomi,
registreringsafgiften
ejerafgift.
En sådan opdatering er i overensstemmelse med såvel regeringsgrundlaget, som regeringens klimapolitiske
målsætning om at fremme energieffektivitet i bilparken, at øge andelen af elbiler og vil afbøde det ca 7,5
bilparken,
ca.
milliard store og stigende provenutab, som det forældede skæringspunkt nu er årsag til.
Problemet: Forældet 2007-værdi for bilers brændstofeffektivitet resulterer i uberettigede rabatter
værdi
I 2007 lå den gennemsnitlige energieffektivitet for nye benzinbiler på 16km/l. I dag ligger
energieffektiviteten for nye danske benzinbiler
ifølge den standardiserede EU-test
på over 21km/l. Men
bilafgifterne beregnes stadig efter 2007
2007-gennemsnittet på 16 km/l. Det store misforhold mellem nye bilers
faktiske gennemsnit og det forældede skæringspunkt der bruges til beregning af bilafgifterne betyder at
skæringspunkt,
bilafgifterne,
benzinbiler med gennemsnitlig effektivitet modtager store uberettigede rabatter for at være særligt
effektive. Som vist i figurerne herunder vil problemet vokse år for år hvis man ikke ajourfører
skæringspunktet.
Grafen til venstre viser
udvikling i nye
benzinbilers
energieffektivitet
sammenlignet med det
16km/l skæringspunkt
der benyttes til
beregning af bilafgifter.
Grafen til højre viser
den stigende værdi af
den uberettigede rabat
per ny benzinbil.
Kilde: 2007-2013: Danmarks Statistik. 2015-2035 Ea-analyse/Energi- og Olieforum
2035:
http://www.eof.dk/Viden/Analyser/Analyser/opdateret-analyse
http://www.eof.dk/Viden/Analyser/Analyser/opdateret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388236_0002.png
Konsekvens 1: Effektivitetsrabat til biler med effektivitet der ligger under gennemsnittet
Bilafgifterne blev i 2007 omlagt med det formål, at de skulle tilskynde øget energieffektivitet i ny-bils-salget
og i bilparken. Det fungerede fint i de første par år, men i takt med at skæringspunktet er forældet, har
bilafgifterne nu nærmest fået den modsatte effekt.
Registreringsafgiften uddeler nu op til 20.000 kr. i energieffektivitetsrabat til nye biler, der ligger under
gennemsnittet i energieffektivitet.
Den grønne ejerafgift differentierer slet ikke mellem en meget effektiv benzinbil der kører 30km/l, og en bil
der kun kører 20km/l (1 km/l under 2013 gennemsnittet). Begge betaler samme - laveste - takst på 580kr/år.
Det forældede skæringspunkt betyder således, at bilafgifterne ikke længere er i stand til at opfylde formålet
om at tilskynde en løbende forbedring af bilernes energieffektivitet.
Konsekvens 2: Forældet skæringspunkt kostede i 2013 staten 7,5 mia. kr.
Når vi henvender os til dig skyldes det, at det forældede skæringspunkt udover at spænde ben for elbilerne
også udgør et stort og hastigt stigende provenutab for statskassen. Det forældede skæringspunkt betød at
staten via registreringsafgiften uddelte
uberettigede rabatter til nye biler på ca. 3,9
mia. kroner i 2013.
Den grønne ejerafgift har tilsvarende mistet ca
3,6 mia. kr. på grund af at taksterne følger den
forældede 2007-værdi for god
brændstofeffektivitet. Se beregning i
baggrundsnotat, side 16 og bilag 3 og 4:
http://dan.belusa.dk/2014/06/05/271/
Samlet kostede det forældede skæringspunkt
således i 2013 statskassen ca. 7,5 milliarder kroner i uberettigede rabatter. Det er vanskeligt at se rationalet i
så store skattelettelser til fossil-biler på et tidspunkt, hvor regeringen gør sig store anstrengelser med
budgetdisciplin og skærer voldsomt på udgiftssiden.
Konsekvens 3: Uberettigede rabatter til benzinbiler spænder ben for indfasning af elbiler.
Hovedformålet med denne henvendelse er klimapolitisk. Det bør gøres økonomisk rationelt for de private
ny-bils-købere, hvis kørselsbehov kan klares med en elbil, at købe en elbil frem for en tilsvarende fossilbil.
En moderne gennemsnitlig benzinbil købt i dag, vil i sin ca. 17 års driftsperiode have et CO2-udslip på ca. 42
ton CO2. Til sammenligning vil en tilsvarende elbil efter ca. 17 års drift have et udslip på knap 8 tons CO2.
Elbiler kan således levere CO2-reduktioner på over 80 %. Og reduktionen vil stige over tid pga. den stigende
andel vedvarende energi i el-produktionen.
I erkendelse af elbilens store potentiale for CO2-reduktioner har både den nuværende og den tidligere
regering søgt at tilskynde overgangen til elbiler ved, at elbiler er fritaget for registreringsafgiften
1
.
Tesla-S, Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-up osv. Moderne elbiler findes på markedet i forskellige prisgrupper.
At elbilen – trods fritagelse fra registreringsafgift – har en skuffende andel af ny-bils-salget, skyldes i høj grad
Statens omkostning til fritagelse fra registreringsafgiften for en Nissan Leaf, den mest sælgende elbil, var i 2013 på ca
57.000 kr. Fritagelse fra den årlige ejerafgift har kun værdi af 580kr/år i forhold til en gennemsnits benzinbil.
Se videre i baggrundsnotatet her:
http://dan.belusa.dk/2014/06/05/271/
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de uberettigede rabatter til benzin- og dieselbiler. Når fossil-biler med fuldstændig gennemsnitlig
brændstoføkonomi får 20.000kr rabat fra registreringsafgiften (rabatten stiger forventeligt til 24.000 kr. i
2014, hvis der ikke gribes ind), så udhuler regeringen selv værdien af elbilernes fritagelse fra
registreringsafgiften. Dermed mistes det incitament regeringen skabte for at øge elbilernes andel af ny-bils-
markedet.
Det er altså af hensyn til regeringens egen klima-, energi- og finanspolitik at vi hermed opfordrer regeringen
til snarest at gennemføre den nødvendige opdatering af skæringspunktet i både registreringsafgiften og den
grønne ejerafgift. Værdien for god brændstofeffektivitet bør fremover følge den teknologiske udvikling i
bilparken.
Hvis du ønsker uddybning eller har spørgsmål til dette brev eller til baggrundsnotatet står vi til rådighed til at
mødes for at uddybe vores ræsonnementer.
Med venlig hilsen
Christian Ege – Sekretariatschef, Det Økologiske Råd, [email protected]
Christian Poll – Miljøpolitisk medarbejder, Danmarks Naturfredningsforening, [email protected]
Dan Belusa – Konsulent, [email protected]
Gunnar Boye Olesen – Politisk koordinator, VedvarendeEnergi, [email protected]
Hanne Jersild – Seniorrådgiver, WWF Verdensnaturfonden, [email protected]
Jan Søndergård – Politisk rådgiver, Greenpeace, [email protected]
Kirsten Hjørnholm Sørensen – Policy Advisor, Mellemfolkeligt Samvirke, [email protected]