Finansminister Bjarne Corydon
cc.: klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen
minister
skatteminister Morten Østergaard
transportminister Magnus Heunicke
minister
medlemmerne af Folketingets klima
olketingets klima-,energi- og bygningsudvalg
14. juli 2014
Kære Bjarne Corydon
Vedr.: Opdatering af værdi for god brændstofeffektivitet i registreringsafgift og grøn ejerafgift
På vegne af undertegnede organisationer vil vi opfordre regeringen til snarest at opdatere den forældede
2007-værdi for god brændstoføkonomi der bruges til at beregne både registreringsafgift og den grønne
brændstoføkonomi,
registreringsafgiften
ejerafgift.
En sådan opdatering er i overensstemmelse med såvel regeringsgrundlaget, som regeringens klimapolitiske
målsætning om at fremme energieffektivitet i bilparken, at øge andelen af elbiler og vil afbøde det ca 7,5
bilparken,
ca.
milliard store og stigende provenutab, som det forældede skæringspunkt nu er årsag til.
Problemet: Forældet 2007-værdi for bilers brændstofeffektivitet resulterer i uberettigede rabatter
værdi
I 2007 lå den gennemsnitlige energieffektivitet for nye benzinbiler på 16km/l. I dag ligger
energieffektiviteten for nye danske benzinbiler
ifølge den standardiserede EU-test
på over 21km/l. Men
bilafgifterne beregnes stadig efter 2007
2007-gennemsnittet på 16 km/l. Det store misforhold mellem nye bilers
faktiske gennemsnit og det forældede skæringspunkt der bruges til beregning af bilafgifterne betyder at
skæringspunkt,
bilafgifterne,
benzinbiler med gennemsnitlig effektivitet modtager store uberettigede rabatter for at være særligt
effektive. Som vist i figurerne herunder vil problemet vokse år for år hvis man ikke ajourfører
skæringspunktet.
Grafen til venstre viser
udvikling i nye
benzinbilers
energieffektivitet
sammenlignet med det
16km/l skæringspunkt
der benyttes til
beregning af bilafgifter.
Grafen til højre viser
den stigende værdi af
den uberettigede rabat
per ny benzinbil.
Kilde: 2007-2013: Danmarks Statistik. 2015-2035 Ea-analyse/Energi- og Olieforum
2035:
http://www.eof.dk/Viden/Analyser/Analyser/opdateret-analyse
http://www.eof.dk/Viden/Analyser/Analyser/opdateret