Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 348
Offentligt
1385849_0001.png
Forslag
til
lov om ændring af biobrændstofloven
1
(Fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer)
§1
I biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011, som ændret ved lov nr. 276 af
27. marts 2012, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april
2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, som
ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder på
grund af republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv
98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførelse af en
mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer
til sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr. L 140,
side 88.«
2.
I
§ 3, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »kalenderår«: », jf. dog stk. 5«.
3.
I
§ 3
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
En virksomhed kan fravige den i stk. 1 fastsatte procentsats med op til 0,5 procentpoint.
En sådan fravigelse vil skulle udlignes det efterfølgende år. I 2020 kan den i stk. 1 fastsatte
procentsats ikke fraviges.«
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 6-10.
4.
I
§ 3, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.
5.
I
§ 3
indsættes efter stk. 8, der bliver stk. 9, som nyt stykke:
1
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16 som ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder på grund af republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår
specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførelse af en mekanisme for overvågning og reduktion af
emissionerne af drivhusgasser og om ændring af Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for
brændstof, der benyttes i fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 88.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
»Stk.
10.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan med passende varsel fastsætte regler om, at
muligheden for fravigelse af den i stk. 1 fastsatte procentsats, jf. stk. 5, ikke kan finde sted i år, hvor
Danmark har forpligtelser, der kan relateres til iblanding af biobrændstoffer.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 11.
6.
I
§ 5, stk. 1,
ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.
7.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
§ 1 finder anvendelse fra den 1. januar 2014. Virksomheder vil således kunne opfylde
deres forpligtelse i henhold til lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 5, i 2014, ved at iblande mindst 5,25 pct.
biobrændstoffer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
Indledning og baggrund
Lovforslagets hovedindhold
Fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Lovforslagets udformning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Høring
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget indeholder forslag til ændring biobrændstofloven. Baggrunden for den foreslåede
ændring af biobrændstofloven er, at det kan være problematisk for olieselskaberne at iblande 5,75
pct. biobrændstoffer i alt brændstof til transport som den gældende lov kræver. Biobrændstof er
dyrere end fossilt brændstof, hvorfor en højere iblanding vil medføre øgede omkostninger for
forbrugere og olieselskaber, og hvis der iblandes mindre end 5,75 pct. vil olieselskaberne kunne
ifalde straf efter loven. Den foreslåede ændring af loven vil medføre, at olieselskaberne vil have
lettere ved at iblande præcis 5,75 pct. biobrændstof, hvilket ud fra en økonomisk betragtning vil
være en fordel for både forbrugere og olieselskaber.
2.
Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer
2.1.1.
Gældende ret
Den gældende lov blev vedtaget i juni 2009 og implementerede VE-direktivet fra april 2009
samtidigt med at den udmøntede den energipolitiske aftale fra 21. februar 2008, hvori det var aftalt,
at der i Danmark skal være iblandet 5,75 pct. bæredygtige biobrændstoffer.
Siden 2010 har der været iblandet biobrændstoffer i brændstof til vejtransport. Siden midten af 2010
iblandes der cirka 5 pct. (målt efter volumen) bioethanol i al benzin og fra midten af 2011 tillige
cirka 7 pct. (målt efter volumen) biodiesel i al diesel til vejtransport.
Efter den gældende lovs § 3, stk. 1, har de virksomheder, der er forpligtet af loven, typisk
olieselskaber, pligt til at sikre, at bæredygtige biobrændstoffer udgør mindst 5,75 pct. (målt efter
energi) af virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport.
Energiindholdet i bioethanol er cirka 2/3 af energiindholdet i benzin, og energiindholdet i
biodiesel er kun få procent lavere end energiindholdet i diesel. På tankstationer er den solgte benzin
som nævnt iblandet 5 pct. bioethanol, hvilket svarer til et energiindhold på cirka 3,5 pct. Den solgte
diesel er iblandet 7 pct. biodiesel, hvilket svarer til et energiindhold på cirka 6,4 pct. I forhold til
målet på 5,75 pct. får olieselskaberne derfor et mindre overskud af biobrændstof ved iblanding af 7
pct. biodiesel og et betydeligt underskud ved iblanding af 5 pct. bioethanol i benzin.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Cirka 35 pct. af det samlede brændstofforbrug til transport dækkes af benzin og cirka 65 pct. af
diesel. Med den tilladte iblanding af bioethanol og biodiesel betyder det, at olieselskaberne samlet
opnår en iblanding på omkring 5,25 pct. Mankoen på cirka 0,5 pct. op til lovens krav på 5,75 pct.
opfylder olieselskaberne typisk ved at erstatte en del af de 7 pct. biodiesel med 2. generations
biodiesel, der i henhold til loven tæller dobbelt, hvorved en iblanding på eksempelvis 2 pct. vil
svare til en iblanding på 4 procent.
Klima-, energi- og bygningsministeren, ved Energistyrelsen, fører tilsyn med, at loven
overholdes. De virksomheder, der er omfattet af loven, skal årligt indsende en dokumenteret rapport
til Energistyrelsen, der blandt andet skal indeholde oplysninger om, hvor meget biobrændstof der
har været iblandet de brændstoffer, der er solgt til landtransport i det forløbne år. Endvidere skal der
vedlægges dokumentation for, at de pågældende biobrændstoffer er bæredygtige.
En manglende opfyldelse af iblandingsforpligtelsen vil være en overtrædelse af loven og kan
medføre straf i henhold til denne. En manglende opfyldelse kan have forskellige årsager. Der kan
eksempelvis være tale om, at en mængde biobrændstoffer, som en virksomhed har regnet som
bæredygtigt, ikke anerkendes som sådan af den tilsynsførende myndighed, og indtræffer dette sidst
på året, eller opdages fejlen først under den efterfølgende revision af virksomhedens indsendte
rapport til myndigheder, kan dette indebære, at virksomheden ikke har opfyldt sin
iblandingsforpligtelse. Der kan også være tale om, at uforudsigelige vejrforhold kan have en
betydning. Iblandingen af biobrændstoffer planlægges over en længere periode, og en pludselig
meget kold december kan medføre problemer for særligt iblanding af biodiesel. Biodiesel er ikke
særligt kuldetolerant, så lave frostgrader kan sætte begrænsning for iblanding af biodiesel. Da
dieselandelen i Danmark er relativ høj kan dette medføre, at den fastsatte iblandingsprocent ikke
kan nås. For at imødegå denne problemstilling kan olieselskaberne blandt andet iblande såkaldt
syntetisk biodiesel, der ikke på samme måde er kuldefølsomt. De tekniske specifikationer for diesel
tillader iblanding af syntetisk biodiesel udover de 7 pct. almindelig biodiesel, hvorfor iblandingen af
denne syntetiske biodiesel kan anvendes til at indhente et eventuelt underskud. Prisen for syntetisk
biodiesel er dog noget højere end for almindelig biodiesel, hvilket gør muligheden mindre attraktiv
for forbrugerne og olieselskaberne. Ved disse to eksempler, hvor virksomheden relativt uforskyldt
ikke overholder sin iblandingsforpligtelse, vil virksomheden som udgangspunkt skulle ifalde straf
efter loven.
2.1.2.
Lovforslagets udformning
Som redegjort for ovenfor, kan det være vanskeligt for olieselskaberne at forudsige forbruget af
benzin og diesel og dermed behovet for iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel henover
året.
For at sikre at loven ikke overtrædes på grund af uforudsete begivenheder, fx en meget kold
december eller ændringer i bilisternes kørselsmønster i årets sidste måneder, er olieselskaberne nødt
til at planlægge med at iblande et overskud af biobrændstof. Da særligt biodiesel er dyrere end
diesel, vil dette kunne medføre øgede omkostninger for olieselskaberne og for bilisterne.
Hvis en eventuel underopfyldelse i et år kunne overføres til opfyldelse i det efterfølgende år, vil
det kunne reducere olieselskabernes omkostninger og dermed omkostningerne for bilisterne, på
grund af den større fleksibilitet olieselskaberne gives i forhold til opfyldelse af deres
iblandingsforpligtelse. Ligeså vil en mulighed for at overføre en overopfyldelse fra det ene år til det
efterfølgende kunne medvirke til en smidigere administration for olieselskaberne med lavere
omkostninger til følge for selskaberne og bilisterne. En overførelse af en overopfyldelse vil kunne
sikre olieselskabet et større råderum da de eventuelle omkostninger, der måtte være ved at have
iblandet for meget biobrændstof det ene år, kan spares ved at iblande færre biobrændstoffer det
efterfølgende år. Olieselskaberne har oplyst, at muligheden for at kunne afvige med et halvt
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
procentpoint af virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til landstransport målt efter
energiindhold, i høj grad vil kunne medvirke til at give en lettere administration af området.
Det foreslås derfor, at de virksomheder, der er omfattet af loven, får mulighed for at afvige fra
iblandingsprocenten i lovens § 3, stk. 1 med op til et halvt procentpoint på betingelse af, at
afvigelsen udlignes det efterfølgende kalenderår. Det foreslås endvidere, at muligheden for
afvigelsen ikke skal være gældende i 2020, da Danmark i det år har forskellige internationale
drivhusgasreduktionsforpligtelser og forpligtelser i forhold til andelen af vedvarende energi i
transportsektoren, der skal opfyldes. For at kunne opfylde disse forpligtelser, er det vigtigt, at
bidraget fra transportsektoren på forhånd kendes helt præcist. Af samme årsag foreslås det, at
ministeren bemyndiges til, at kunne fastsætte regler om, at muligheden for afvigelse ikke skal være
gældende i år, hvor Danmark har andre internationale drivhusgasreduktionsforpligtelser,
forpligtelser i forhold til andelen af vedvarende energi i transportsektoren eller lignende, der skal
opfyldes.
Der foreslås endvidere indsat en overgangsbestemmelse for at sikre, at loven vil kunne få effekt
allerede fra kalenderåret 2014. Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at virksomheder
allerede fra 1. januar 2014 kan benytte bestemmelsen. Virksomhederne vil således kunne fravige
den i § 3, stk. 1 fastsatte iblandingsprocent på 5,75 pct. med op til en halv pct. allerede fra 2014. En
fravigelse vil skulle udlignes i 2015, hvor der igen kan fraviges fra iblandingsprocenten og så
fremdeles, jf. ovenstående. Lovændringen vurderes at være til gunst for alle, der er omfattet af
loven, hvorfor det ikke anses for betænkeligt at lade loven få virkning fra kalenderåret 2014.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Da der ikke foretages ændring af iblandingsprocenten for biobrændstoffer, vil der ikke være
økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til ændringer af
biobrændstofloven.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da der ikke foretages ændring af iblandingsprocenten for biobrændstoffer, vil der i princippet
ikke være økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det må dog antages, at
der vil forekomme en omkostningsbesparelse for selskaberne i de tilfælde, hvor de undgår at
overopfylde deres iblandingsforpligtelse med dyrere biobrændstoffer.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7.
Forholdet til EU-retten
Den del af VE-direktivet, der vedrører biobrændstoffer og iblandingsprocent, blev gennemført i
dansk ret i juni 2009, og nærværende ændringsforslag ændrer ikke på denne gennemførelse, hvorfor
forholdet til EU-retten ikke berøres. Dog foreslås lovens titelnote ændret, så den reflekterer
Kroatiens indtræden i EU.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juli 2014 til den 18. august 2014 været sendt i
høring følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Altinex Oil
Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385849_0006.png
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Bio-Energipark Tønder, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen), Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Cepos, CO-industri, Concito, Dajolka, Daka, Dakofo, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danisco – Genencor, Danish biofuel, Danish Offshore Industry
(Esben Mortensen), Danish Operators, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Shell, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Danske Regioner,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), De Danske Bilimportører, De Grønne, Det Økologiske Råd,
DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri, DTU – Afdelingen for
myndighedsbetjening, Emmelev Mølle, Energi- og Olieforum, Energiklagenævnet, Energitilsynet,
Energitjenesten, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Frie Elforbrugere, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Haahr benzin, HMN
Naturgas I/S, Håndværksrådet, Inbicon, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL (Kommunernes
Landsforening), KL - Økonomisk sekretariat, Københavns Kommune, Københavns Kommune -
Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mellemfolkeligt Samvirke, Miljøbevægelsen
NOAH, Mærsk Olie og Gas AS, Nephentes, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,
Novozymes, Organisationen for Vedvarende Energi, RenoSam, Rigsrevisionen, SDE -
Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Statoil
Gazelle A/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF
Verdensnaturfonden, Østkraft
9. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Da der ikke foretages
ændring af
iblandingsprocenten for
biobrændstoffer, vil der i
princippet ikke være
økonomiske eller
administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Det må
dog antages, at der vil
forekomme en
omkostningsbesparelse for
selskaberne i de tilfælde,
hvor de undgår at
overopfylde deres
iblandingsforpligtelse med
Ingen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385849_0007.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
dyrere biobrændstoffer.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten berøres ikke.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
På grund af Kroatiens tiltræden foreslås den gældende fodnote til lovens titel affattet således, at
det fremgår, at biobrændstofloven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og
om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L
140, side 16, som ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder på grund af republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af
direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførelse
af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer
til sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr. L 140,
side 88.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede § 3, stk. 5. Se forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter den gældende lovs § 3, stk. 1 er virksomheder omfattet af loven forpligtet til at sikre, at
bæredygtige biobrændstoffer udgør mindst 5,75 pct. af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport målt efter energiindhold. En manglende opfyldelse af
iblandingsforpligtelsen vil være en overtrædelse af loven og kan medføre straf i henhold til denne.
En manglende opfyldelse kan have forskellige undskyldelige årsager som pludselige meget kolde
perioder med deraf følgende ændringer i forbrugsmønstre.
For at imødegå utilsigtede konsekvenser foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 3, at de
virksomheder, der er omfattet af loven, får mulighed for at afvige fra iblandingsprocenten i lovens §
3, stk. 1, med op til et halvt procentpoint, på betingelse af, at afvigelsen udlignes det efterfølgende
kalenderår. Dette indebærer, at en virksomhed omfattet af loven eksempelvis kan nøjes med at
iblande 5,25 pct. biobrændstoffer i eksempelvis 2015, hvor iblandingsforpligtelsen efter loven er på
5,75 pct. på betingelse af, at virksomheden i 2016 iblander 6,25 pct. biobrændstoffer. Med
lovforslaget vil virksomheden have mulighed for også det efterfølgende år (i eksemplet i 2016) at
afvige målet med et halvt procentpoint og derfor kun iblande 5,75 pct. biobrændstoffer (5,75 + 0,5 –
0,5). Dette er dog ikke i sig selv hensigten med lovforslaget, men en konsekvens af lovforslaget kan
være som beskrevet. Det vurderes dog ikke at være sandsynligt, at dette vil ske af primært to
årsager. For det første er der reelle årsager til virksomhedernes ønske om lovændring. Det vil være
en stor administrativ fordel for virksomhederne at have den fleksibilitet som lovforslaget giver, og
vælger en virksomhed at have et permanent underskud på op til et halvt procentpoint, mistes denne
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fleksibilitet. For det andet må det antages, at priserne på især biodiesel vil stige en anelse i de
kommende år, da biobrændstoffer vil skulle opfylde nye og skrappere krav til bæredygtighed særligt
i forhold til drivhusgasfortrængning, hvor fortrængningsprocenten stiger fra de nuværende 35 pct.
til 50 pct. i 2017 og 60 pct. i 2018 for anlæg, der tages i brug efter 2017. Der vil således ikke være
noget økonomisk incitament for en virksomhed til at have et permanent underskud af iblanding af
biobrændstoffer.
På samme måde som ved en underopfyldelse af målet på 5,75 pct., kan en virksomhed også
overopfylde målet på 5,75 pct. En virksomhed kan af flere årsager, fx på grund af gunstige
klimatiske forhold, iblande mere end 5,75 pct. biobrændstoffer. Denne afvigelse vil kunne udlignes
det efterfølgende år, og også i denne situation vil virksomheden have mulighed for at overopfylde i
det efterfølgende år samtidigt med, at virksomheden udligner overopfyldelsen fra forrige år. Dog vil
virksomheden aldrig kunne opnå et overskud på mere end 0,5 pct. til overførelse til næste år. En
virksomhed vil således ikke kunne overføre et overskud på eksempelvis tre på hinanden følgende år
med 0,5 pct. om året, og derved opnå et samlet overskud på 1,5 pct., der så vil kunne modregnes i
det fjerde år, således at virksomheden i dette fjerde år kun skulle have iblandet 4,25 pct. I et
sådanne tilfælde, vil der stadig kun kunne modregnes 0,5 pct. i det fjerde år, så virksomheden vil
skulle iblande mindst 5,25 pct.
En virksomhed vil dog altid kunne iblande mere biobrændstof end 5,75 pct. da forpligtelsen i
lovens § 3, stk. 1, udtrykkeligt nævner, at der skal iblandes mindst 5,75 pct. Jævnfør ovenstående
vil det dog kun være muligt at kunne overføre 0,5 procent til det efterfølgende år.
Af hensyn til Danmarks internationale forpligtelser til anvendelse af energi fra vedvarende
energikilder, herunder forpligtelse om 10 pct. energi i transportsektoren fra vedvarende energikilder
i 2020 i henhold til direktivet om vedvarende energi og om 20 pct. reduktion af
drivhusgasudledning i ikke-kvote omfattede sektorer, kan virksomhederne efter den foreslåede
ordning ikke foretage fravigelser i 2020, ligesom at eventuelle tidligere fravigelser skal være
udlignet i 2020.
For at sikre opfyldelsen af disse internationale forpligtelser er det nødvendigt, at Danmark på
forhånd ved præcist, hvor stort bidraget af energi fra vedvarende energikilder fra transportsektoren
vil være i 2020. Har virksomheder omfattet af loven mulighed for at afvige fra det fastsatte mål, vil
regeringen ikke med tilstrækkelig præcision kunne tilrettelægge den nødvendige opfyldelse af
forpligtelserne, se tillige bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 4
Der foreslås en konsekvensrettelse i den gældende lovs § 3, stk. 6, der bliver stk. 7, som følge af
forslag til ny § 3, stk. 5, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5
I den foreslåede § 3, stk. 5 foreslås det, at muligheden for afvigelse fra den i stk. 1 fastsatte
iblandingsprocent ikke skal være gældende i 2020, da Danmark i det år har forskellige
internationale drivhusgasreduktionsforpligtelser og forpligtelser i forhold til andelen af vedvarende
energi i transportsektoren, der skal opfyldes.
Da der efterfølgende vil kunne opstå lignende forpligtelser i andre år, hvor det er vigtigt, at
bidraget fra transportsektoren på forhånd kendes helt præcist, foreslås det, at ministeren bemyndiges
til at kunne fastsætte regler om, at muligheden for afvigelse ikke skal være gældende i år, hvor
Danmark har sådanne forpligtelser. Det vil eksempelvis kunne være internationale aftaler, hvor
Danmark har forpligtet sig til i et givet år at skulle have reduceret sin CO2-udledning med en
bestemt procentsats, eller at Danmark eksempelvis skal have en bestemt andel anden generations
biobrændstoffer i transportsektoren (i den gældende lov tæller anden generations biobrændstoffer
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dobbelt, hvilket indebærer, at iblanding af eksempelvis en pct. anden generations biobrændstoffer
tæller, som om der var iblandet to pct. i forhold til iblandingsforpligtelsen i den gældende lovs § 3,
stk. 1). Sådanne forpligtelser vil gøre det nødvendigt, at regeringen har klarhed over det præcise
niveau, som forskellige sektorer bidrager med, herunder præcist hvor stort bidraget fra
biobrændstofloven vil være, og det er derfor ikke hensigtsmæssigt, hvis virksomhederne kan fravige
forpligtelsen i sådanne år. Forpligtelsen vil på lignende måde også kunne udspringe fra nationale
aftaler.
Ministerens benyttelse af den foreslåede bestemmelse vil skulle gives med et varsel. Et sådant
varsel vil skulle være på mindst et år før påbegyndelsen af det år, hvor det ikke vil være muligt for
virksomheder at foretage en fravigelse efter den foreslåede § 3, stk. 5. Afstedkommer eksempelvis
en international CO
2
-reduktionsforpligtelse, at bemyndigelsen anvendes til at bestemme, at der ikke
kan finde fravigelser sted i 2025, vil dette skulle varsles senest den 31. december 2023.
Til nr. 6
Der foreslås en konsekvensrettelse i den gældende lovs § 5, stk. 1, som følge af forslag til ny § 3,
stk. 5, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 7
Der foreslås en konsekvensrettelse i den gældende lovs § 5, stk. 2, som følge af forslag til ny § 3,
stk. 5, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2015. Dette skyldes, at det af
administrative årsager vil være hensigtsmæssigt, at ændringerne af biobrændstofloven sker i
forbindelse med et årsskifte, da lovændringerne derved vil kunne følge det samme kalenderår som
virksomhedernes indberetningsår.
Stk. 2
indeholder en overgangsbestemmelse i forhold til ændringerne af biobrændstofloven.
Formålet med den foreslåede overgangsbestemmelse er at sikre, at loven vil kunne få virkning
allerede fra kalenderåret 2014.
Dette indebærer, at et eventuelt over- eller underskud af iblandede biobrændstoffer i forhold til
lovkravet i lovens § 3, stk. 1, der er opnået i 2014, vil kunne finde anvendelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 5. Har en virksomhed eksempelvis iblandet 5,50 pct. biobrændstoffer i 2014,
hvilket er 0,25 procentpoint mindre end det krav, der er til virksomheden i § 3, stk. 1, vil
virksomheden kunne udligne dette ved at iblande mindst 6,00 pct. biobrændstoffer i 2015.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385849_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Biobrændstofloven
Lovens fodnote
Loven gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af
23. april 2009 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder og om
ændring og senere ophævelse af direktiv
2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009,
nr. L 140, side 16, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af
23. april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF
for så vidt angår specifikationerne for benzin,
diesel og gasolie og om indførelse af en
mekanisme for overvågning og reduktion af
emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i
fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 88.
Lovforslaget
§1
1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af
23. april 2009 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder og om
ændring og senere ophævelse af direktiv
2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009,
nr. L 140, side 16 som ændret ved Rådets
direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen
af energi fra vedvarende energikilder på
baggrund af republikken Kroatiens tiltrædelse,
EU-Tidende 2013, nr. L 140, side 16,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om
ændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår
specifikationerne for benzin, diesel og gasolie
og om indførelse af en mekanisme for
overvågning og reduktion af emissionerne af
drivhusgasser og om ændring af Rådets direktiv
1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne
for brændstof, der benyttes i fartøjer til sejlads
på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv
93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
88.«
2.
I
§ 3, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter
»kalenderår«: », jf. dog stk. 5«.
§ 3
Enhver virksomhed har pligt til at sikre, at
biobrændstoffer udgør mindst 5,75 pct. af
virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold, jf. dog stk. 2. Virksomheden kan
alene medregne biobrændstoffer, der overholder
krav til biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i
medfør af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt
ved udgangen af hvert kalenderår.
Stk. 2-9...
§ 3...
Stk. 4. Ved opgørelsen af en virksomheds
forpligtelse efter stk. 1 anses bidraget til
opfyldelse af forpligtelsen efter stk. 1 fra
biobrændstoffer fremstillet på basis af affald,
restprodukter, celluloseholdige materialer, der
3.
I
§ 3
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
En virksomhed kan fravige den i stk. 1
fastsatte procentsats med op til 0,5 procentpoint.
En sådan fravigelse vil skulle udlignes det
efterfølgende år. I 2020 kan der ikke finde
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385849_0011.png
ikke er beregnet til fødevarer, og lignocellulose
for at være dobbelt så stort som bidraget fra
andre biobrændstoffer.
Stk. 5-9...
§ 3...
Stk. 6. En virksomhed kan opfylde sin
forpligtelse efter stk. 1 eller regler udstedt i
medfør af stk. 5 ved aftale med en eller flere
virksomheder om, at de helt eller delvis
opfylder forpligtelsen efter stk. 1.
Stk. 7-9...
§ 3...
Stk. 8. Klima- og energiministeren kan fastsætte
regler om definition og dokumentation af
biobrændstoffer nævnt i stk. 2.
Stk. 9...
fravigelser fra den i stk. 1 fastsatte procentsats
sted.«
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 6-10.
4.
I
§ 3, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 7«
til: »stk. 8«.
5.
I
§ 3
indsættes efter stk. 8, der bliver stk. 9,
som nyt stykke:
»Stk.
10.
Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at muligheden for fravigelse af den i
stk. 1 fastsatte procentsats, jf. stk. 5, ikke kan
finde sted i år, hvor Danmark har forpligtelser,
der kan relateres til iblanding af
biobrændstoffer.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 11.
§ 5.
Virksomheden sender årligt en rapport til
klima- og energiministeren som dokumentation
for, at virksomheden det foregående kalenderår
har opfyldt forpligtelsen efter § 3, stk. 1, eller §
3 b, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af § 3,
stk. 7, § 3 b, stk. 2-4, eller § 11.
Stk. 2 og 3...
§ 5...
Stk. 2. Er der indgået aftale mellem
virksomheder som nævnt i § 3, stk. 6, eller § 3
c, skal det fremgå af de rapporter, som de
pågældende virksomheder årligt sender til
klima- og energiministeren efter stk. 1.
Stk. 3...
Ikrafttrædelse, overgangsbestemmelser
6.
I
§ 5, stk. 1
ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.
7.
I
§ 5, stk. 2
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015
Stk. 2.
Loven finder anvendelse fra 1. januar
2014. Virksomheder vil kunne opfylde deres
forpligtelse i henhold til lovens § 3, stk. 1, jf.
stk. 5, i 2014, ved at iblande mindst 5,25 pct.
biobrændstoffer.
11