Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 346
Offentligt
1385559_0001.png
Rammenotat til Regeringens EU-udvalg og internt i
Regeringen
Europa-Kommissionens udkast til en beslutning, i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EC, om en liste over sektorer
og undersektorer, der anses for at være udsat for en signifikant risiko
for CO
2
-lækage (carbon leakage), gældende for perioden 2015-19.
KOM- nr. foreligger endnu ikke.
Direktionen
25. juni 2014
/
Energistyrelsen
J.nr. 4004/4006-0007
Ref. skn
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den. 5. maj 2014 offentliggjort et udkast til en
Kommissionsbeslutning i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/87/EC (EU’s Kvotehandelsdirektiv).
En konsekvensanalyse
er fremsendt den 22. maj 2014.
Udkastet til beslutning lægger op til at fastlægge en liste over sektorer og
undersektorer, der anses for at være udsat for en betydelig risiko for CO
2
-
lækage (carbon leakage). Kvotebelagte anlæg, der opererer i disse
sektorer og delsektorer, vil modtage en større andel af CO
2
-kvoter gratis
end andre sektorer i perioden 2015-2019. Listen erstatter den nuværende
liste, der er gældende til udgangen af 2014.
Forslaget behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med
kontrol). Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal blandt
medlemslandene. Europa-Kommissionen har sat forslaget på
dagsordenen til afstemning
i EU’s Klimakomite
d. 9. juli 2014.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
I henhold til artikel 10a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/29/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv 2003/87/EF med
henblik på at forbedre og udvide ordningen for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet (herefter Kvotehandelsdirektivet)
skal Europa-Kommissionen opstille en liste over sektorer og
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0002.png
undersektorer, der anses for at være udsat for en signifikant risiko for
”carbon leakage”.
Formålet med listen er at udpege sektorer, der vurderes som værende
udsatte for en betydelig risiko for udflytning af produktion til tredjelande
udenfor EU som følge af omkostninger forbundet med EU’s
kvotehandelssystem
også betegnet CO
2
-lækage eller
”carbon leakage”.
Virksomheder, der tilhører de sektorer eller undersektorer, der er opstillet
på denne liste, tildeles gratis CO
2
-kvoter svarende til 100 pct. af et
såkaldt benchmark (dog under hensyntagen til en tværsektoriel
reduktionsfaktor jf. Kommissions beslutning 2013/448/EU) med henblik
på at adressere risikoen for carbon leakage. Kvoteomfattede
virksomheder (eksklusive elproducenter, som generelt ikke modtager
gratis kvoter), der ikke er omfattet af carbon leakage-listen, tildeles en
lavere grad af gratis kvoter.
3. Formål og indhold
Europa-Kommissionen har den. 5. maj 2014 offentliggjort et udkast til en
Kommissionsbeslutning, hvori der lægges op til at fastlægge en liste over
sektorer og undersektorer, der anses for at være udsat for en betydelig
risiko for CO
2
-lækage gældende for perioden 2015-2019.
Europa-Kommissionen har udarbejdet listen på baggrund af en vurdering
af virksomhedernes konkurrenceudsathed. Europa-Kommissionens
vurdering baseres bl.a. på en række kvantitative kriterier angivet i
Kvotehandelsdirektivets artikel 10a stk. 15 og 16 samt nogle kvalitative
krav jf. direktivets artikel 10a stk. 17.
Kommission angiver at have analyseret konkurrencesituationen for i alt
269 sektorer og undersektorer på et statistisk aggregeringsniveau kaldet
NACE-4.
Til brug for vurderingen af hvilke sektorer, der skal omfattes af listen, har
Europa-Kommissionen indsamlet opdaterede data om de kvoteomfattede
sektorer fra årene 2009, 2010 og 2011. Europa-Kommissionen anvender
bl.a. data om sektorernes værditilvækst og handelsintensitet mhp. at
vurdere sektorernes konkurrencesituation. Til brug for opgørelse af
sektorernes direkte omkostninger relateret til kvotehandelssystemet
benyttes data for sektorernes CO
2
-emissioner indberettet af
medlemsstaterne, en forventet kvotepris på 225 kr. samt antagelser om,
hvor store andele af kvoter sektorerne ville have behov for at købe ,
såfremt de ikke var omfattet af listen. Desuden anvendes i analyserne
bl.a. data for gennemsnitlig CO
2
-udledning fra el-produktion ved
vurdering af sektorernes omkostningsstigninger til køb af el som følge af
overvæltning af kvoteprisen i elprisen, også dette ved en kvotepris på 225
kr.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0003.png
Europa-Kommissionen har den 22. maj 2014 offentliggjort en tabel, der
resumerer resultatet af analysen af sektorernes konkurrenceudsathed og
omkostninger som følge af kvotehandelssystemet.
Størstedelen af de sektorer, der indgår i carbon leakage listen k valificerer
sig til at komme på listen, alene fordi der er en høj
udenrigshandelsintensitet i sektorerne.
Forslaget til en liste omfatter 175 sektorer og undersektorer og erstatter
fra 1. januar 2015 den nuværende liste (jf. Kommissionsbeslutning
2010/2/EU og de efterfølgende revisioner heraf ved Kommissionens
beslutninger 2011/745, 2012/498/EU og 2014/9/EU), der er gældende til
udgangen af 2014.
Europa-Kommissionen har den 22. maj 2014 offentliggjort en tabel, der
sammenligner den foreslåede liste for årene 2015-19 med den gældende
liste. De to lister er ikke umiddelbart sammenlignelige, fordi Eurostat har
skiftet statistiske branchekoder for sektorerne.
Ifølge Kvotehandelsdirektivets paragraf 10a stk. 13 kan Euro pa-
Kommissionen årligt foreslå at tilføje flere sektorer på listen, hvis
analyser kan demonstrere, at flere sektorer lever op til kriterierne i
Kvotehandelsdirektivet.
Ifølge Kvotehandelsdirektivet skal forslaget behandles i
komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol). Forslaget kan
vedtages med kvalificeret flertal blandt medlemslandene. Europa-
Kommissionen har sat forslaget på dagsordenen til afstemning i EU’s
Klimakomite d. 9. juli 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen. Europa-Parlamentet
inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol .
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører i konsekvensanalysen, at
Kvotehandelsdirektivet kræver, at Europa-Kommissionen fastlægger en
liste for perioden 2015-19. Europa-Kommissionen vurderer, at forslaget
overholder nærhedsprincippet, da der i forbindelse med vedtagelsen af
direktivet er taget stilling til nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Den gældende liste er implementeret i dansk ret ved
inkorporeringsbekendtgørelse ”Bekendtgørelse nr. 1201 af 12. december
2012 om gennemførelse af visse af Kommissionens afgørelser samt
berigtigelse, der vedrører aktiviteter omfattet af lov om CO
2
-kvoter”.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0004.png
7. Konsekvenser
Europa-Kommissionen har den 22. maj fremsendt en konsekvensanalyse,
som vurderer forslagets konsekvenser.
Lovmæssige konsekvenser
Kommissionens beslutning foreslås at træde i kraft pr. 1. januar 2015.
Herefter skal medlemsstaterne anvende listen ved beregning af
mængden af gratis kvoter, der skal tildeles, jf. Kommissionsbeslutning
2011/278/EU.
Desuden vil antallet af kvoter, der skal auktioneres, jf. Europa-
Kommissionens Auktioneringsforordning 1031/2010/EU og senere
revisioner heraf, skulle justeres.
Europa-Kommissionens forslag om en liste gældende for perioden 2015-
19 vil blive implementeret i dansk ret via en bekendtgørelse.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Europa-Kommissionens forslag lægger op til, at der fortsat skal være et
stort antal sektorer på listen i perioden 2015-19, hvormed der fortsat vil
være en stor andel af den samlede kvotemængde der tildeles gratis med
henblik på at modgå risikoen for carbon leakage.
Kvoter, der ikke tildeles gratis, auktioneres, og provenuet herfra tilfalder
medlemsstaterne. Direktivets kriterier har i praksis medført omfattende
tildeling af gratis kvoter, hvilket mindsker statskassernes indtægter.
Sektorer, der inkluderes på listen, vil modtage flere gratis CO
2
-kvoter end
sektorer, der ikke inkluderes på listen. Sektorer på listen vil dermed have
færre udgifter til køb af kvoter. Danske virksomheder, der producerer
produkter, som indgår på de statistiske branchekoder, der fremgår af
listen, har mulighed for at få tildelt kvoter efter carbon-leakage reglerne.
Der er formentlig kun en dansk producent, som er omfattet af den
aktuelle liste, der ifølge Europa-Kommissionens analyser ikke længere
kvalificerer sig til at komme på den nye liste. Det drejer sig om produktion
af finerplader og træbaserede plader.
Efter at Kommissionens forslag til en liste er vedtaget vil danske
produktionsenheder, som er berørt af ændringer på den reviderede liste,
få fremsendt en revideret afgørelse om tildeling af gratiskvoter fra
Energistyrelsen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ifølge Europa-Kommissionen forventes forslaget ikke at have væsentlige
administrative konsekvenser for erhvervslivet ift. de allerede gældende
regler.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0005.png
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet.
8. Høring
Europa-Kommissionen har gennemført en offentlig høringsproces , og
resultatet heri resumeres i konsekvensanalysen. Bl.a. viste Europa-
Kommissionens høring, at størstedelen af høringssvar fra industrien
lægger vægt på fortsat at basere vurderingen af udsathed på en kvotepris
på 225 kr., mens øvrige høringsparter generelt finder, at der bør
anvendes en mere realistisk kvotepris, som bedre afspejler den p.t.
forventede kvotepris.
Rammenotatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-,
Energi- og Bygningspolitik i perioden 18.-24. juni 2014. Høringssvarene
kan resumeres som følger:
Energi- og Olieforum støtter regeringens holdning til forslaget og at
Danmark stemmer for Europa-Kommissionens forslag.
Olie Gas Danmark støtter, at regeringen vil stemme for forslaget, og er af
den opfattelse, at der bør tildeles gratis kvoter, så længe der ikke er et
globalt kvotehandelssystem.
Dansk Erhverv finder, at tildeling af gratis kvoter er med til at forstærke
den forvridning, der i forvejen finder sted gennem energipolitikken mellem
virksomheder i forskellige sektorer. Dansk Erhverv ønsker, at tendensen
til at indføre flere undtagelser for de mest CO
2
-udledende virksomheder
ophører, som et første skridt i retning mod en mere sektorneutral energi-
og klimapolitik. Dansk Erhverv ser derfor med skepsis på de undtagelser,
som carbon leakage-listen er udtryk for, og deler regeringens ønske om
en mere restriktiv tilgang til optagelse af virksomheder på listen.
Kommissionens oplæg er efter Dansk Erhvervs mening for omfattende.
DI hilser velkomment, at regeringen agter at stemme for EU -
Kommissionens forslag. DI har med beklagelse noteret sig, at en enkelt
virksomhed står til at falde ud af listen, hvilket kan have store
økonomiske konsekvenser for den pågældende virksomhed. DI peger
desuden på en række elementer, som bør indgå ved udformningen af
EU’s energi-
og klimapolitik, og særligt kvotehandelssystemet, frem mod
2030, herunder behovet for grundige konsekvensanalyser, og opfordrer
regeringen til inddragelse og dialog om den endelige
holdningstilkendegivelse herom.
Landbrug & Fødevarer noterer, at den foreslåede liste ikke umiddelbart er
sammenlignelig med den gældende liste, hvorfor det er vanskeligt at
kommentere uden yderligere analyser. Landbrug & Fødevarer vil gerne
anerkende, at der fortsat pågår et arbejde med at gøre listen så
retvisende som muligt. Da indkøb af CO
2
-kvoter kan udgøre en betydelig
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0006.png
økonomisk omkostning for de omfattede virksomheder, er det vigtigt, at
der anvendes en høj detaljeringsgrad i forhold til de data, der anvendes i
analyserne bag listen. Landbrug & Fødevarer gør desuden opmærksom
på, at de nuværende regler for at optage sektorer og undersektore r på
carbon leakage-listen ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til nationale
styrkepositioner og særlige klynger og dermed carbon leakage -
udfordringer. Landbrug og Fødevarer håber derfor, at regeringen vil bistå
danske virksomheder i forhold til det igangværende arbejde med at
revidere kravene til carbon leakage-listen.
Vedvarende Energi mener, at vurderingen af konkurrenceudsathed bør
baseres på en lavere kvotepris og at listen indeholder en række sektorer,
hvor energiforbrug er af mindre betydning. Vedvarende Energi ønsker
ikke subsidiering af fossil energi ved tildeling af gratis CO
2
-kvoter, da det
forvrider energimarkedet på en uheldig måde.
Bryggeriforeningen er enig i, at malterier fortsat bør være med på listen
og at den danske regering derfor bør stemme for forslaget .
Bryggeriforeningen deler imidlertid ikke ønsket om restriktive kriterier for
optagelse på carbon leakage-listen. Malterier, som i forvejen er i stærk
konkurrence med andre ikke-kvoteomfattede virksomheder i for eksempel
Asien, bør ikke pålægges en méromkostning med tab af konkurrenceevne
og arbejdspladser til følge. Bryggeriforeningen finder, at færre gratis
kvoter ikke bør være et mål begrundet i et ønske om at øge statskassens
indtægter fra salg af flere kvoter. Bryggeriforeningen stiller
spørgsmålstegn ved, om regeringen antyder, at der med Kommissionens
liste tildeles ”gratiskvoter” til sektorer, der ikke er i
risiko for carbon
leakage. Bryggeriforeningen savner desuden information om hvorvidt
antallet af ”gratiskvoter” øges eller falder med Kommissionens forslag
samt om hvordan Kommissionen er kommet frem til, at spiritus har en
handelsintensitet på 58,3 pct.
Dansk Fjernvarme har ingen bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters endelige holdninger på
nuværende tidspunkt. På baggrund af tidligere afstemninger i
klimakomiteen om carbon leakage-listen forventes der at være flertal
blandt medlemslandene for Kommissionens forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har, under forhandlinger om revision af
kvotehandelsdirektivet i 2008, arbejdet for mere restriktive kriterier for
optagelse på carbon leakage-listen. Kvotehandelsdirektivet giver
imidlertid Europa-Kommissionen beføjelse til at udvide listen af sektorer
efter nærmere analyser og ud fra direktivets fastsatte kriterier. Direktivets
kriterier har i praksis medført omfattende undtagelser.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385559_0007.png
Regeringen agter ved afstemningen i klimakomiteen at stemme for
Kommissionens forslag om en liste gældende for perioden 2015 -19. Dette
fordi det i lyset af forhandlingssituationen og Kvotehandelsdirektivets
bestemmelser ikke vurderes muligt at vinde opbakning blandt
medlemsstaterne til at ændre kriterierne for Europa -Kommissionens
analyser.
Regeringen lægger vægt på, at der fremadrettet i relevante forhandlinger
arbejdes for at mindske antallet af gratiskvoter til industrien ved at
fokusere tildelingen på sektorer i reel risiko for carbon leakage.
11. Indstillinger
Det indstilles, at regeringen ved afstemningen i klimakomiteen stemmer
for Kommissionens forslag om en liste gældende for perioden 2015 -19.
Dette fordi det i lyset af forhandlingssituationen og
Kvotehandelsdirektivets bestemmelser ikke vurderes muligt at vinde
opbakning blandt medlemsstaterne til at ændre kriterierne for Europa -
Kommissionens analyser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
7