Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 320
Offentligt
1380657_0001.png
Lovtidende A
2014
2. juni 2014.
Udgivet den 4. juni 2014
Nr. 564.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og
fjernkølingsanlæg
1)
I medfør af § 5, stk. 1, § 15, § 26 a, stk. 1, nr. 1 og 2, og §
34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1184 af 14. december 2011, § 2 i lov nr. 345 af 8. april
2014, og § 6, stk. 2, og § 9, stk. 2, i lov nr. 465 af 17. juni
2008 om fjernkøling, som ændret ved § 4 i lov nr. 345 af 8.
april 2014, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler:
1) Energistyrelsens godkendelse af projekter for industri-
anlæg og fjernkølingsanlæg efter § 4 a i lov om varme-
forsyning og § 5, stk. 1, i lov om fjernkøling.
2) Kommunalbestyrelsens godkendelse af fjernkølingsan-
læg efter § 5, stk. 2, i lov om fjernkøling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Industrianlæg: Termiske anlæg, der hovedsagelig leve-
rer energi til andre formål end bygningers opvarmning
og forsyning med varmt.
2) Fjernkølingsanlæg: Fjernkølingsnet eller -produktions-
anlæg, der har til formål at levere køling fra et centralt
anlæg, bortset fra anlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3, i
lov om varmeforsyning.
3) Energieffektivitetsdirektiv: Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF
og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv
2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om ener-
gieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens til-
trædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
4) Kraftvarmeproduktion: Samtidig produktion af termisk
energi og elektrisk eller mekanisk energi i en og
samme proces.
5)
Økonomisk begrundet efterspørgsel: Den efterspørgsel,
der ikke overstiger behovet for opvarmning eller kø-
ling, og som ellers ville kunne imødekommes på mar-
kedets betingelser gennem andre energiproduktionspro-
cesser end kraftvarmeproduktion.
Kapitel 2
Projektbehandling i Energistyrelsen
§ 3.
Følgende projekter skal forelægges Energistyrelsen
til godkendelse, jf. dog § 4:
1) Projekter for etablering af industrianlæg med en indfy-
ret termisk effekt på mere end 20 MW.
2) Projekter for etablering af fjernkølingsproduktionsan-
læg med en indfyret termisk effekt på mere end 20
MW.
3) Projekter for etablering af fjernkølingsnet, hvor de
fjernkølingsproduktionsanlæg, der leverer til nettet,
sammenlagt har en indfyret termisk effekt på mere end
20 MW.
4) Projekter for omfattende planlagte renoveringer af an-
læg, som nævnt i stk. 1, nr. 1-3, hvorved forstås en re-
novering, hvis omkostninger overstiger 50 pct. af inve-
steringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
Stk. 2.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse
af et projekt må først foretages, efter at projektet er god-
kendt.
§ 4.
Undtaget fra kravet om projektgodkendelse, jf. § 3,
stk. 1, er:
1) Projekter for anlæg, der er godkendt efter lov om elfor-
syning eller lov om varmeforsyning.
2) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den natio-
nale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk. 3, i ener-
gieffektivitetsdirektivet, er, at forholdene ikke egner sig
til forsyning med fjernvarme eller fjernkøling.
3) Projekter for industrianlæg, hvor udnyttelse af over-
skudsvarme vil kræve etablering af en transmissionsle-
ding til fjernvarmenettet på mere end 5 km.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
BU000318
Klima-, Energi- og Bygningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 3007/3015-0001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. juni 2014.
2
Nr. 564.
4)
5)
6)
Projekter for industrianlæg, hvor udnyttelse af over-
skudsvarme ikke er oplagt, fordi overskudsvarmen har
en temperatur på under 10° Celsius.
Projekter for fjernkølingsproduktionsanlæg, hvor an-
vendelse af overskudsvarme til at drive produktionsan-
lægget vil kræve etablering af en transmissionsledning
til produktionsanlægget på mere end 5 km.
Projekter for fjernkølingsproduktionsanlæg, hvor an-
vendelse af overskudsvarme til at drive produktionsan-
lægget ikke er oplagt, fordi overskudsvarmen har en
temperatur på under 70° Celsius.
Forudsætninger for Energistyrelsens godkendelse af
projekter
§ 8.
For projekter for industrianlæg tages der udgangs-
punkt i en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode
beskrevet i bilag IX, del 2, i energieffektivitetsdirektivet.
Analysen indebærer en vurdering af omkostningerne og for-
delene ved at udnytte overskudsvarme til at tilfredsstille en
økonomisk begrundet efterspørgsel i forhold til en angivet
reference, herunder gennem kraftvarmeproduktion, enten in-
ternt i virksomheden, eller eksternt ved at koble anlægget til
et fjernvarme- eller fjernkølingsnet.
Stk. 2.
For projekter for fjernkølingsproduktionsanlæg
tages der udgangspunkt i en cost-benefit-analyse foretaget
efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i energieffekti-
vitetsdirektivet. Analysen indebærer en vurdering af om-
kostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme
fra et nærliggende industrianlæg til fjernkøling i forhold til
en angivet reference.
Stk. 3.
For projekter for fjernkølingsnet tages der ud-
gangspunkt i en cost-benefit-analyse foretaget efter den me-
tode beskrevet i bilag IX, del 2, i energieffektivitetsdirekti-
vet. Analysen indebærer en vurdering af omkostningerne og
fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra et nærliggende
industrianlæg til fjernkøling i forhold til en angivet referen-
ce.
§ 9.
Hvis analysen efter § 8 viser, at det er mest fordelag-
tigt at udnytte overskudsvarme, kan Energistyrelsen kun
godkende projektet, når det indrettes til at udnytte overskud-
svarme, jf. dog § 10.
§ 10.
Et projekt kan godkendes uden udnyttelse af over-
skudsvarme, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hin-
der for at overskudsvarme fra anlægget udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter
for kollektive varmeforsyningsanlæg er til hinder for
godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskud-
svarme fra anlægget.
§ 11.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om afgø-
relser efter § 10.
Kapitel 3
Projektbehandling i kommunalbestyrelsen
§ 12.
Projekter for etablering af nye eller omfattende re-
novering af eksisterende kommunale fjernkølingsanlæg,
som ikke er omfattet af § 3, forelægges til godkendelse hos
kommunalbestyrelsen af den kommune, hvor projektet skal
gennemføres.
§ 13.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for fjernkølingsanlæg skal være skriftlig og ledsaget af
følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes
etableret eller renoveret, og anlæggets kapacitet, forsy-
ningssikkerhed og andre driftsforhold.
§ 5.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for industrianlæg og fjernkølingsanlæg skal være
skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang,
som er nødvendigt for Energistyrelsens vurdering af projek-
tet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes
etableret eller renoveret, og anlæggets kapacitet, forsy-
ningssikkerhed og andre driftsforhold.
3) Tidsfølge for etableringen eller renoveringen.
4) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for udnyttelse af
overskudsvarme fra anlægget.
5) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra berørte forsyningsselskaber
og virksomheder m.fl.
6) En cost-benefit-analyse af projektet og en reference, jf.
§ 8, foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del
2, i energieffektivitetsdirektivet. Projektet og referen-
cen skal være defineret således, at de dækker samme
varme- eller kølebehov.
Stk. 2.
Ansøgningen skal ikke ledsages af en cost-benefit-
analyse efter stk. 1, nr. 6, hvis projektet er indrettet til at ud-
nytte overskudsvarme.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan på baggrund af projektforsla-
genes forskellige karakter og baggrund bestemme, at oplys-
ninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-6, ikke
skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af uvæ-
sentlig karakter for projektforslaget, ligesom styrelsen kan
kræve yderligere oplysninger. Energistyrelsen kan endvidere
angive, hvilke forudsætninger og metoder, der skal lægges
til grund for udarbejdelsen af cost-benefit-analysen i hen-
hold til bilag IX, del 2, i energieffektivitetsdirektivet.
§ 6.
Energistyrelsen drager omsorg for, at projektbehand-
lingen koordineres med den kommune, hvor projektet skal
gennemføres.
§ 7.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er rele-
vante for projektet:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og pro-
duktionsform.
2) Forsyningsområde for levering af køling fra anlægget
til bygninger.
3) Tidsfølge for anlæggets etablering eller renovering.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrø-
rende anlæggets etablering, renovering eller drift.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. juni 2014.
3
Nr. 564.
Tidsfølge for etableringen eller renoveringen.
Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for udnyttelse af
overskudsvarme fra anlægget.
5) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra berørte forsyningsselskaber
og virksomheder m.fl.
6) En energieffektivitetsvurdering af fjernkølingsprojektet
i forhold til en reference, hvor kølebehovet dækkes af
et individuelt kølingsanlæg. Projektet og referencen
skal være defineret således, at de dækker samme køle-
behov.
7) En vurdering af det samlede energisystems synergief-
fekter med fjernvarme.
Stk. 2.
Kommunen kan på baggrund af projektforslagenes
forskellige karakter og baggrund bestemme, at oplysninger
om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-7, ikke skal fo-
religge, hvis oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig
karakter for projektforslaget, ligesom kommunen kan kræve
yderligere oplysninger.
§ 14.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er rele-
vante for projektet:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og pro-
duktionsform.
2) Forsyningsområde for levering af køling fra anlægget
til bygninger.
3) Tidsfølge for anlæggets etablering eller renovering.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrø-
rende anlæggets etablering, renovering eller drift.
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af
projekter
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt, hvis
det samlede energisystem fremmer en energieffektiv køling
og udnytter synergieffekter med fjernvarme.
Kapitel 4
Dispensation
§ 16.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra
reglerne i bekendtgørelsen. Dispensation fra § 9 kan dog
3)
4)
kun gives, hvis det af retlige, ejendomsretlige eller finansiel-
le grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om af-
gørelser efter § 16, som vedrører dispensation fra kravet i §
9.
Kapitel 5
Klage m.v.
§ 17.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt til Energiklage-
nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 18.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold
til § 17 kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
Kapitel 6
Straf
§ 19.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter §§ 3 eller 12,
2) overtræder §§ 3 eller 12 eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i
en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttræden
§ 20.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. juni 2014.
Energistyrelsen, den 2. juni 2014
B
IRGITTA
J
ACOBSEN
/ Flemming G. Nielsen