Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 32
Offentligt
1292558_0001.png
1292558_0002.png
1292558_0003.png
Lyngby 22.10.2013
Kære Klima- og energiminister,Kære Energipolitisk udvalg,

Havvind til 39 øre/kWh

I European Energy A/S ser vi med glæde på, at der er kommet øget fokus på den økonomiske dimensioni debatten om omstilling til grøn energi, og at der er et ønske om at gøre omstillingen så billig sommuligt for samfundet.Vi vil i den sammenhæng gerne rette opmærksomheden mod et forhold, som er med til at hindre, atomstillingen til grøn energi kan ske med lavest mulige omkostninger for samfundet. Det vedrørerudbygning af vindkraft på havet, hvor der efter vores opfattelse, eksisterer en ugrundet hindring for atproducere grøn energi til den lavest mulige pris.---oOo---European Energy A/S har ansøgt om koncession på placering af kystnære vindmølleparker for 5 områder.Der er tale om vindmølleparker, som hører under ”Åben dør”-programmet. Udviklingen af disse parkerer fremskreden, og hvis alt går godt, kan den første kystnære vindmøllepark på ca. 300 MW opføres i2017.Som bekendt opnår kystnære projekter omfattet af ”Åben dør”-programmet pristillæg, som svarer tildem, som landvindmøller opnår – dvs. 25 øre/kWh i støtte i de første 5 driftsår (cirka), svarende til ca.11 øre/kWh i gennemsnit over den første 12-årige driftsperiode. Sammenholdes pristillægget med denpt. gældende elpris på Nordpool-markedet (ca. 28 øre/kWh), opnår ejeren af en ”Åben dør”-parksåledes en samlet afregning på ca. 39 øre/kWh i 12 år.Dette skal sammenholdes med, hvad der pt. betales i samlet tarif på andre havvindmølleparker. Herbetales der fx for parken ved Anholt 105 øre/kWh (i 12 år) og i udlandet endnu mere - England 137øre/kWh (i 15 år) og Tyskland 112 øre/kWh (i 12 år).Som det ses, er det altså en udfordrende – men ikke umulig – opgave at få budgettet til at gå op, når dermodtages en tarif på ca. 39 øre/kWh. Det kan kun lade sig gøre, såfremt man som opstiller er uhyreomkostningsbevidst. Konsekvensen for samfundet vil være grøn energi til markant billigere priser enddem, der opnås ved opførelsen af andre havvindmølleparker som fx Anholt.Der eksisterer imidlertid en alvorlig forhindring for udbygning af ”Åben dør”-parker, og det er enforhindring, der består i, at opstillere af ”Åben dør” havvindmølleparker skal afholde markant størreomkostninger end opstillere af andre havvindmølleparker, som fx Anholt. Det er formentlig grunden til,
at der pt. kun er etableret (så vidt vides) én vindmøllepark under ”Åben dør”-programmet (Sprogøvindmøllepark).Ved andre havvindmølleparker som fx Anholt, Rødsand, Horns Rev, er omkostningerne til at placere ennettilslutningstransformer blevet dækket af samfundet (dvs. i realiteten af elkunderne gennem PSO-midlerne eller distributionstariffen). Det betyder, at en operatør – som fx DONG – kun har betalt forvindmøller, fundamenter og interne elkabler frem til den havbaserede nettilslutningstransformer.Omkostningerne til denne er derimod blevet afholdt af Energinet.dk.For fx vindmølleparken ved Anholt har dette medført, at operatøren har sparet en udgift på ca. kr.850.000.000,-.Det bemærkes, at udgiften til en nettilslutningstransformer ved langt de fleste ”Åben dør”-projekter vilvære forholdsmæssigt meget billigere end ved andre havvindmølleparker, da transformeren normalt vilkunne placeres på land (hvilket reducerer udgiften til transformeren med næsten 90 %).Ser man på det retlige grundlag for, hvem der skal afholde hvilke omkostninger i forbindelse mednettilslutning af vindmøller (bekendtgørelse nr. 1063/2010), kan det konstateres, at fordelingen afomkostninger er den samme, uanset om der er tale om ”Åben dør”-parker eller andrehavvindmølleparker, som fx Anholt.Imidlertid tolker Energistyrelsen bekendtgørelsen forskelligt afhængigt af, om der er tale om en ”Åbendør”-vindmøllepark eller andre havvindmølleparker. Energistyrelsen mener således, at det ved ”Åbendør”-havvindmølleparker er operatøren, som selv skal afholde omkostningerne tilnettilslutningstransformer. Det er en omkostning, som i mange tilfælde reelt vil umuliggøre enøkonomisk rentabel opførelse.---oOo---For European Energy A/S er der, så vidt vi kan se, to perspektiver i Energistyrelsens holdning, som vi harfået bekræftet mundtligt på et møde med styrelsen, men endnu ikke har modtaget en skriftligbegrundelse for.Da fordelingen af omkostninger som nævnt er den samme (både ved en ordlyds- og enformålsfortolkning af bekendtgørelsen) for ”Åben dør”-projekter og andre havvindmølleparker,forekommer konsekvensen af forskelsbehandlingen umiddelbart at være:-Enten at operatører af andre havvindprojekter som fx Anholt er blevet begunstiget af samfundetmed kr. 850.000.000,- uden grund (eller hjemmel),eller-At ”Åben dør”-parker uretmæssigt pålægges en omkostning, som i de fleste tilfælde vilumuliggøre projekterne.
Det andet – og samfundsmæssigt måske det væsentligste – perspektiv er, at man uhjemlet har valgt athindre opførelsen af den type havmølleparker, som ubestridt er absolut billigst for samfundet.
Konsekvensen af Energistyrelsens holdning er således, at havvindmølleparker, der modtager en samlettarif på 39 øre/kWh, umuliggøres, mens havvindmølleparker, der modtager 105 øre/kWh, begunstiges.Dette forekommer ikke umiddelbart at være hverken acceptabelt eller ønskeligt.---oOo---Energistyrelsen har meddelt, at der p.t. arbejdes på at ændre bekendtgørelsen om omkostningsfordeling,således at forskelsbehandlingen af ”Åben dør”-projekter vil fremgå utvetydigt af bekendtgørelsen.Vi appellerer til, at Ministeren og forligskredsen lader døren stå åben for ”Åben dør”-projekter, og ikkepålægger disse – for samfundet billigere projekter - omkostninger, som andre havvindmølleparker ikkebelastes af.Til gengæld vil vi og andre operatører under ”Åben dør”-programmet gøre vores yderste for at leverebillig energi på havet til det danske samfund, og dermed bidrage til at realisere potentialet for grønvækst i Danmark.European Energy A/S står naturligvis til rådighed, såfremt der ønskes en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsenEuropean Energy A/S
Erik AndersenCEO