Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 317
Offentligt
1380438_0001.png
Fra:
Frederikssund Klimaforening [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. juni 2014 09:28
Til:
Kristian Havskov Sørensen
Cc:
3 - ENS ministersager;
[email protected];
Tobias Kvorning; Signe Draabe Bruunsgaard
Emne:
Lovgivning om solceller - kemin id nr 345016 og keb alm. del - bilag 295
Kære Kristian,
Tak fordi du har ulejliget dig med at udfærdige en præcisering og uddybning af den
lovgivning på solcelleområdet, som vi har fundet uforståelig.
Når vi har brugt dette ord, har det ikke så meget været selve ordlyden i lovtexten, men at
man i det hele taget har skruet en sådan en lovgivning sammen.
I praksis vil den skabe overadministration, uklarhed og allehånde bøvl.
Hvis du er jurist, vil du uden tvivl give os ret.
L
ovgivningen
betyder, at det ikke er nok, at en forældrekreds i en børnehave eller skole forfølger en god ide
om at give børnene en praktisk, pædagogisk indføring i fremtidens energiudfordringer. Der skal også
fremstilles dokumenter på et niveau, hvor professionelle jurister må inddrages. Desuden er det en
forudsætning, at der i kommunens tekniske afdeling findes det, der med et lidt distancerende udtryk kaldes
"en ildsjæl".
I vores kommune findes i tusindvis af velegnede kvadratmeter på kommunale institutioner - svømmehal,
idrætsanlæg og offentlige bygninger medregnet. Tilsyneladende er det blot et knips med fingeren, for at
igangsætte rentable, fremtidssikrede og nødvendige installationer. Men når forvaltningen ikke kan præstere
denne ildsjæl, kommer man ikke ud af flækken. For os som frivillig forening er det en opgave, som overstiger
vore kræfter - det er et fuldtidsjob, som kræver ikke blot indblik, men ekspertise i økonomi og jura. Altså sker
stort set ingenting.
I vores nabokommune, Egedal, havde man planer om at etablere solcellestrøm fra kommunale tage på
10.000 m2 tag, se:
http://www.egedalkommune.dk/sol.
Man er nu stoppet ved 6.200 m2, fordi lovgivningen
har sat en bremsekloods på projektet.
Alligevel har kommunen
gjort sig til lokomotiv og den egedalske
befolkningen tager ejerskab af projekterne - og er stolte over "at være med på vognen". I denne kommune er
der således på privat basis to til tre gange så mange solceller. Sådanne initiativer bliver fremover effektivt
obstrueret.
I Vestegnen - Albertslund/Taastrup - arbejder en gruppe på at skabe et solcellelaug, delvis målrettet de
mennesker, som ikke selv har mulighed at gøre noget aktivt i deres private hjem. Kapaciteten forventes at
blive 1/3 af Egedal kommune (den skrabede model). Pludselig falder en lovtext ned over gruppen, som siger
at man skal bo max 2 km fra anlægget. På trods af skåltaler og utvetydige hensigtserklæringer, ikke ligefrem
et skulderklab til pionererne.
I Frederikssund troede vi, at vi op til valget havde fået udfordret politikerne med en klimadagsorden - istedet
marcherede efter valget tre nye personer ind i byråd med paroler som: Oprensning af gadekæret, færre
hundelorte på fortovet og bekæmpelse af østeuropæiske tyvebander. Det kan ærgre at enkle problematikker
gøres så indviklede og uoverskuelige, at medierne skubber dem ud og erstatter dem med kulørte person- og
krimihistorier. Lovgivere burde skabe en klar forbindelse mellem hensigt og virkning. Det er ikke tilfældet i
denne sag - genlæs venligst dit eget udmærkede svar.
I Tyskland er der garanteret en 20-årig afregningspris for solceller på mindst 71 øre.
Punktum. Og strøm fra solceller svarer i dag til A-kraftværkernes bidrag. Så enkelt kan det
gøres.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380438_0002.png
Bjørn Tving Stauning m.fl.
Frederikssund Klimaforening
PS. Det bør også nævnes at et dansk firma, Racell Technologies
i samarbejde med DTU,
tilsyneladende har løst problemet med overopvarmning af solceller. De er klar til at markedsføre meget store
solpaneler, der både fungerer som solceller og solfangere. Desuden er de ved at patentere et
letvægtsmateriale, som løser problemet med solcellers vægt og skrøbelige tagkonstruktioner. I princippet
kan de ydermere erstatte eternitplader - eller de kan sættes på lodrette vægge med fire papsøm - og firmaet
har samtidig gjort overfladen ikke-reflekterende. En sådan opfindelse vil kunne betyde masser af
arbejdspladser - og hvis lovgivningen havde været mere progressiv, ville et hjemmemarked udgøre et
udstillingsvindue for eksport.
Danmark stadig lever højt på et gammelt ry som foregangsland. Det blev skabt af pionerer og en velvillig
lovgivning. Desværre er vi for længst overhalet og gennem en visionsløs polititik, er vi landet som en af
verdens absolut mest CO2-udledende nationer. Dette kunne have været anderledes.
-----Original Besked-----
Fra: "Kristian Havskov Sørensen" <[email protected]>
Til:
[email protected]
Cc: "3 - ENS ministersager" <[email protected]>
Dato: 04-06-2014 11:48
Emne: Lovgivning om solceller
Kære Bjørn Tving Stauning
Klima-, energi- og bygningsministeren har bedt Energistyrelsen om at besvare jeres henvendelse, der
samtidig også indeholder svar på jeres henvendelse til Finansministeriet.
I har rejst en række spørgsmål om støtte og regulering af solceller, der udspringer af flere af de politiske
energiaftaler. Derfor vil jeg her kort redegøre for de relevante aftaler.
Med energiaftalen af 22. marts 2012 blev der skabt langsigtede mål om, at energiforsyningen i 2050 skal
være 100 pct. baseret på vedvarende energi samtidig med, at en fortsat høj forsyningssikkerhed skulle
sikres. Aftalen sigtede også mod, at energieffektiviseringer og vedvarende energi skal gøre danske
virksomheder og husholdninger mindre sårbare over for de svingende og stigende priser på fossile
brændsler, som den globale befolkningstilvækst og klodens svindende ressourcer skaber.
Solceller som vedvarende energikilde er dog stadig markant dyrere end andre former for vedvarende
energi. Derfor blev der den 11. juni 2013 indgået aftale om at sikre en jævn og økonomisk ansvarlig
udbygning med solceller i de kommende år inden for en ramme på 800 MW. Samtidig er det sikret, at
udgiften til at støtte solceller ikke bliver urimeligt høj ved fremadrettet at målrette støtten til private
husstande og begrænse adgangen til forhøjet støtte til en pulje på 20 MW årligt. Støtteordningen afventer
EU-Kommissionens godkendelse, hvorfor det endnu ikke har været muligt at åbne for ansøgninger.
For kommunerne ønskede aftaleparterne en kontrolleret udbygning , og derfor blev der aftalt en pulje på
20 MW til kommunerne, der rent praktisk fungerer ved, at kommunerne får dispensation for kravet om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380438_0003.png
selskabsmæssig udskillelse. Solcelleanlæg i forbindelse med nybyggeri og gennemgribende
bygningsrenovering er ikke omfattet af puljen på 20 MW, hvorfor der i dette tilfælde ikke er begrænsninger
for etablering af kommunale solcelleanlæg.
Derudover ydes der investeringstilskud til solceller i procesvirksomheder fra den erhvervsrettede ordning
"VE til proces". Endelig er der eksempler på, at bl.a. storcentre og kontorer etablerer solcelleanlæg baseret
på nettoafregning og den generelle støttede afregningspris på 60/40 øre/kWh.
Samlet er der derfor fortsat mange muligheder for støtte til etablering af solceller. Statistikken fra
Energinet.dk viser også en fortsat udbygning - dog ikke i samme takt som i 2012/13, hvilket også var
hensigten med solcelleaftalerne.
Med venlig hilsen
Kristian Havskov Sørensen
Chefkonsulent
Energiforsyning
Direkte tlf.: 3392 6738 / Mobil tlf: 2537 5019
E-post:
[email protected]
-----------------------------------------------------------------------------
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Energistyrelsen
Amaliegade 44, 1256 København K
Tlf: 33926700, e-post:
[email protected],
hjemmeside:
www.ens.dk
-----------------------------------------------------------------------------
Fra:
Frederikssund Klimaforening [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. maj 2014 15:22
Emne:
Til
Klimaminister
Rasmus Helvig Petersen
Kære Rasmus,
Vi - en selvbestaltet klimaforening fra Frederikssund - tillader os nu for anden gang at rette
henvendelse til dig i sagen om den, efter vores opfattelse, uforståelig lovgivning omkring solceller.
I vores kommune er der fra de lokale politikere en stærk opbakning til udbygning af solcellestrøm
til kommunale bygninger. Det kunne betyde vigtig en synliggørelse af konstruktive muligheder.
Men desværre er der indført en helt irrationel klausul, hvor der nu skal søges om andele fra en
begrænset pulje. Denne klausul har betydet et dramatisk benspænd for udbygningen af vedvarende
energianlæg. Lokale ildsjæle og entusiastiske borgergrupper har brugt års arbejde for at folkeliggøre
visionen om et fossilfrit Danmark. Der har været 100 % opbakning til folketingsbeslutning om
energiforsyningen i fremtidens Danmark. Men de mange bestræbelser er vædret ved et meningsløs
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
administrativt indgreb. En aktiv forening som vores, har brug for et konstruktivt samarbejde med
lokale politikere. Kommunale initiativer vækker opmærksomhed og borgeren tager ejerskab af dem.
Solceller på skoler og børnehaver vækker den lokale presse, involverer forældrene og animerer til at
privat opfølgning. Jeres lovgivning har koblet lokomotivet fra togstammen, og vi skal nu overbevise
hr og fru Frederikssund om det fordelagtige i at involvere sig vedvarende energi, samtidig med at
byrådet vedholdende melder hus forbi med en argumentation, som ingen rigtig begriber. Borgerne
resignerer overfor problematikken.
I vores optik er det helt hen i vejret at folketingets ambitiøse tidsplaner undermineres, at landet
samtidig mister i omegnen af 4.000 jobs og en sund branche bringes på fallitens rand.
Hvis forhindringerne for udbygning af solcellestrøm skyldes frygt for at staten mister indtægter fra
energiafgifter, er det en problematik borgerne kan inddrages i - budgetterne skal naturligvis hænge
sammen. Men i Frederikssund Klimaforening har vi aldrig mødt nogen, som kan se logikken i de
gældende regler - i vores andedam gælder det hele det politiske spektre. Lovgivningen udgør
tåbelige bremseklodser i den progeresive udvikling, vi før eller siden er nødt til at satse på. Vi har
brug for et handlekraftigt folketing, der kan handle i folkets interesse - også på længere sigt end i en
enkelt valgperiode.
Med venlig hilsen
Bjørn Tving Stauning
Frederikssund Klimaforening