Det skal kunne betale sig at reducere CO2
Biobrændstof-notat: elbiler skal gøres privatøkonomisk
attraktive
i
.
Udarbejdet af Dan Belusa, marts 2014
Indhold
Side 2
Side 3
Side 4
Side 9
Sammendrag
Intro og betragtninger
Samfundsmæssige fordele ved elbiler
Privatøkonomisk sammenligning
mellem el- og benzinbiler
Side 12
Side 16
Side 18
Analyse af mulige tiltag der kan
forbedre elbilens TCO
Konsekvenser for statens provenu
Bilag
Ifølge Energiaftalen fra 2012 hæves den tvungne brug af biobrændstoffer fra nuværende 5,75 % til 10 %
medmindre der inden 2015 er fundet alternative måder at opfylde EU's forpligtelse om 10% VE i transport
1
.
En beslutning om næsten at fordoble biobrændstof forbruget vil ikke hjælpe klimaet og vil være dyrt for det
danske samfund. Et langt bedre alternativ er at opfylde EU’s VE-mål med elbiler der kører på vindstrøm.
Samfundsmæssigt er der enorme økonomiske og miljømæssige fordele i elektrificering af den private bilpark.
Denne løsning afhænger dog af private menneskers købsbeslutning. Den afhænger af at en stor andel ny-bils-
kunder vælger elbilen over en tilsvarende benzinbil. De eksisterende incitamenter har ikke formået at motivere
private ny-bils-købere til at vælge elbiler. Det skyldes blandt andet, at de nuværende afgiftsregler gør
benzinbiler billigere end tilsvarende elbiler.
I regeringsgrundslaget blev der lovet en omlægning af bilafgifterne. Den revision er i dag kun endnu mere
tiltrængt end da den blev lovet for tre år siden.
For at realisere de samfundsmæssige fordele bør det privatøkonomisk gøres udgiftsneutralt at vælge elbil frem
for ICE-bil. I dag hvor elbiler – både mht købspris og TCO (Total Cost of Ownership), er dyrere end tilsvarende
benzinbiler, er det kun en meget lille gruppe, der har købt elbil. Der blev således kun solgt 110 private elbiler i
2013. Elbiler kan opfylde kørselsbehovet for en langt større gruppe. Særligt blandt personer der har privat
parkering ved boligen og et dagligt kørselsbehov på 50-100km.
Ud fra en privatøkonomisk analyse af Total-cost-of-Ownership (TCO) for tilsvarende el og benzinbiler, vurderer
notatet en række tiltag efter om de formår at gøre elbilen økonomisk attraktiv for private ny-bils-kunder.
Sekundært vægter notatet tiltag der bidrager med at genoprette statens store og fortsat stigende provenutab,
der blev skabt af VK-regeringens omlægning af bilafgifterne i 2007.
Tiltagene der foreslås i dette notat er tænkt som en udvidelse af ”forurener betaler” princippet. Dvs et
forurener betaler princip, der ikke ”kun” straffer syndere, men også belønner de biltyper der miljø- og
samfundsmæssigt er bedst. Det skal kunne betale sig for den enkelte at reducere sin forurening. Konkret mht
udbredelsen af elbiler betyder det udvidede forurener betaler princip, at Total Cost of Ownership (TCO) af en
elbil skal være 20øre/km billigere end tilsvarende ICE bil.
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/politik/dansk-klima-energipolitik/politiske-aftaler-paa-
energiomraadet/energiaftalen-22-marts-2012/Aftale_22-03-2012_FINAL_ren.doc.pdf
(s.7)
Side 1
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”