Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 307
Offentligt
1377144_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning
2. Beretning
2.1. Præsentation
2.2. Virksomhedens omfang
2.3. Årets faglige resultater
2.4. Årets økonomiske resultat
2.4.1. Statsgarantier og Nordsøfondens udbytte
3
5
6
7
7
9
9
11
12
12
15
16
17
17
18
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse
3.3 Balance
3.4 Egenkapitalforklaring
3.5 Opfølgning på likviditetsordningen
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
3.7 Bevillingsregnskabet (§08.25.01)
4. Bilag
19
Indholdsfortegnelse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0004.png
1. Påtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på inansloven,
som Nordsøenheden, CVR-nr. 31412242, er ansvarlig
for: § 08.25.01 Enhed til administration af fonden for
statsdeltagelse i kulbrintelicenser, § 08.25.02 Nedluk-
ning af anlæg til olie- og gasproduktion og § 08.25.03
Udbytte fra Nordsøfonden, herunder de regnskabs-
mæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med bevillingskontrollen for 2013.
Påtegning
Det tilkendegives hermed
1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke
indeholder væsentlige fejlinformationer eller ude-
ladelser,
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaf-
læggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevil-
linger, love og andre forskrifter som indgåede aftaler
og sædvanlig praksis, og
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en
økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler
og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten.
København, den 13. marts 2014
København, den
2014
Peter Helmer Steen
Direktør
Michael Ditmer
Departementschef
Påtegning
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0006.png
2. Beretning
2.1 Præsentation
Nordsøenheden er en styrelse, der siden sin oprettelse
i 2005 har haft til opgave at forvalte Nordsøfonden.
Siden 2005 har Nordsøfonden været statens deltager i
alle nye efterforskningslicenser, der er tildelt i Dan-
mark. Fonden har herved etableret sig med en bred
deltagelse i hovedparten af den fremtidige efterforsk-
ning af olie og gas i Danmark. Fonden er en betydelig
aktør som producent og ressource-ejer sammenlignet
med tilsvarende selskaber på dansk kontinentalsokkel.
Det er Nordsøenhedens opgave at medvirke til, at
staten får så højt et økonomisk udbytte som muligt fra
fondens virksomhed. Samtidigt skal investeringer og
forvaltningen af investeret kapital foregå forsvarligt
og professionelt, specielt med hensyn til de risici, der
karakteriserer projekter i olieindustrien.
Ydermere skal Nordsøenheden til enhver tid være en
aktiv og kompetent samarbejdspartner, som fremmer
en sammenhængende og effektiv efterforskning og
produktion i Danmark.
Nordsøenheden deltager i tekniske, økonomiske, juri-
diske og kommercielle drøftelser med operatørerne og
de øvrige partnere i licenserne om, hvilke efterforsk-
nings- og indvindingsaktiviteter der skal iværksættes.
Disse drøftelser danner grundlag for beslutninger,
som får betydning for fremtidige indtægter og udgifter
for Nordsøfonden.
Nordsøenheden og Nordsøfonden hører under
Erhvervs- og Vækstministeriet.
Kort om Nordsøfonden
Nordsøfonden er oprettet ved lov nr. 587 af
24. juni 2005. Fonden varetager statens delta-
gelse i licenser til efterforskning og produktion
af olie og gas i Danmark, som er tildelt efter
dette tidspunkt. Nordsøfonden har fra den 9. juli
2012 varetaget statsdeltagelsen på 20 % i Dansk
Undergrunds Consortium (DUC).
Nordsøfonden afholder udgifter til efterforsk-
ning, drift og investeringer i produktionsanlæg i
forhold til fondens andele i de enkelte licenser.
Tilsvarende modtager fonden sin andel af den
producerede olie og gas.
Vedtægter for Nordsøfonden er fastsat i
bekendtgørelse nr. 710 af 21. juni 2007.
Nordsøfonden har ingen ansatte eller bestyrel-
se, men forvaltes af Nordsøenheden, der er en
styrelse under Erhvervs- og Vækstministeriet og
oprettet ved samme lov som fonden.
Denne opdeling afspejles ligeledes i inansierin-
gen af aktiviteterne i henholdsvis enheden og
fonden. Nordsøfondens udgifter ved statsdel-
tagelsen inansieres af indtægterne fra olie- og
gassalget. Nordsøenhedens omkostninger til
administration af fonden inansieres over de
årlige inanslove.
Der udarbejdes selvstændige årsrapporter for
henholdsvis Nordsøfonden og Nordsøenheden.
Beretning
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0008.png
Den etablerede risikostyring for enheden fra tidligere
år er opdateret i 2013 med henblik på at få kortlagt de
aktuelle risici, som kan hindre realiseringen af fondens
strategiske mål.
Ledelsesrapportering er styrket gennem året og syste-
matisk alagt kvartalsvist. Målet har været at skabe en
samlet afrapportering på aktiviteterne i Nordsøfonden,
herunder udvikling i salg, licensadministration, efter-
forskningsaktiviteter samt Nordsøenhedens økonomi
og personalemæssige forhold.
Nordsøenheden skal være en attraktiv arbejdsplads,
der kan rekruttere og fastholde dygtige ledere og
medarbejdere gennem gode udviklings- og karriere-
muligheder. Som et led i denne målsætning er der i
2013 udarbejdet en kompetencestrategi, som sikrer
en systematisk og løbende kompetenceudvikling og
kompetencetilvækst i Nordsøenheden.
Et mål i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdspro-
gram for 2013 har været at tilpasse Nordsøfondens/
Nordsøenhedens organisation og rammebetingelser i
lyset af den voksende forretningsmæssige komplek-
sitet, således at Nordsøfonden fremover bedre kan
medvirke til, at statens langsigtede interesser vedrø-
rende olie- og gasaktiviteterne i Danmark understøttes
bedst muligt.
På denne baggrund blev der i 2013 nedsat en tvær-
ministeriel arbejdsgruppe med deltagelse fra Nord-
søenheden, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finans-
ministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
med henblik på at afdække og analysere, hvilke tilpas-
ninger der er nødvendige.
Nordsøenhedens vision
Nordsøenhedens vision er at arbejde for en lang-
sigtet, idérig og økonomisk bevidst efterforsk-
nings- og produktionsindsats i Danmark.
Nordsøenhedens mission
Nordsøenhedens mission er at skabe mulighed
for et højt økonomisk udbytte for staten af
Nordsøfondens deltagelse i efterforskning og
produktion af olie og gas i Danmark og sikre,
at fonden er en aktiv og kompetent samarbejds-
partner, der fremmer en sammenhængende og
omkostningsbevidst efterforskning og produk-
tion.
Beretning
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund af arbejdsgruppens indstilling frem-
sættes der et nyt lovforslag ultimo marts vedrørende
Nordsøenheden og Nordsøfonden. Der foreslås en
ny styringsmodel, hvor Nordsøenheden omdannes
til en selvstændig offentlig virksomhed (SOV), og der
etableres en uafhængig bestyrelse herfor.
Herved får Nordsøenheden øget mulighed for at
trække på professionelle kompetencer, og bestyrelsen
vil skulle understøtte Nordsøenhedens direktør i
forhold til beslutninger om tekniske og forretnings-
mæssige spørgsmål.
Omdannelsen til en SOV understøtter samtidig
Nordsøenhedens arbejde, rolle og ansvar i dag, som i
stigende grad svarer til de øvrige kommercielle licens-
deltageres. Nordsøfonden, som er den formelle ejer
af statsandelene, bevares som en selvstændig offentlig
fond.
Nordsøenheden varetager sekretariats- og økono-
miopgaver for Joint Chalk Research (JCR-7), der
gennemfører industristudier rettet mod kalkfelterne
i Nordsøen. Joint Chalk Research er et samarbejde
mellem det norske Oljedirektorat, Energistyrelsen og
forskellige olieselskaber i Norge og Danmark, her-
under Nordsøfonden og de øvrige DUC partnere.
Der henvises i øvrigt til Nordsøfondens årsrapport
for yderligere oplysninger om aktiviteterne i fonden.
Årsrapporten foreligger i maj 2014.
2.4 Årets økonomiske resultat
Årets resultat er et merforbrug på 4,8 mio. kr., der
blev inancieret af overført overskud fra tidligere
år, se tabel 2. De ordinære driftsomkostninger steg i
2013, hvilket primært skyldes øgede omkostninger til
konsulentbistand og øgede omkostninger til Statens
IT og ØSC.
Balancen består på aktivsiden hovedsageligt af en
større likvid beholdning, mens egenkapitalen, der
består af videreført overskud, udgør størstedelen af
passivsiden.
2.4.1 Statsgarantier og udbytte
FL § 08.25.02 Nedlukning af anlæg til olie- og
gasproduktion
Der har ikke været transaktioner på kontoen i 2013.
FL § 08.25.03 Udbytte fra Nordsøfonden
Nordsøfonden har udbetalt 3,3 mia. kr. i udbytter i
2013. Forskellen mellem det budgetterede beløb på
2,9 mia. kr. og det faktiske udbetalte beløb skyldes
hovedsagligt færre investeringer end oprindeligt for-
udsat.
Beretning
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Nordsøenheden alægger et omkostningsbaseret
regnskab for FL § 08.25.01. Det er udarbejdet i
overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen,
Økonomisk Administrativ Vejledning samt de øvrige
regler på området.
I regnskabsafsnittet er anvendt data fra Statens Kon-
cern System. Som følge af afrundingen i SKS kan
sumtal i regnskabet afvige.
3.2 Resultatopgørelse
Årets indtægter på 17,9 mio. kr. er den indtægtsførte
bevilling. Årets ordinære driftsomkostninger er
22,7 mio. kr. og består primært af udgifter til løn, kon-
torhold, konsulenter, datatjenester, Statens IT
og ØSC, se tabel 3.
Årets resultat er herefter et merforbrug på 4,8 mio.
kr., hvilket er en stigning i forhold til 2012, hvor mer-
forbruget var på 2,3 mio. kr. Merforbruget skyldes
øgede omkostninger til konsulenter, Statens IT samt
ØSC.
Resultatet er disponeret til egenkapitalen som negativ
overført overskud.
Regnskab
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0020.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377144_0022.png