Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 3
Offentligt
1285068_0001.png
1285068_0002.png
1285068_0003.png
1285068_0004.png
1285068_0005.png
1285068_0006.png
Fra:Kurt Madsen [mailto:[email protected]]Sendt:1. oktober 2013 11:57Til:Folketingets OplysningEmne:Møller på Præsthøj Lønborg hede
Til: Ringkøbing Skjern Kommune. Danmarksnaturfredningsforening Naturstyrelsen Folketinget.Forslag til anstændiggørelse af de syv møller på Lønborg hede. 20% af de syv møller påLønborg hede , til kostpris, trækkes fra markedspris = det beløb skal deles ud tilkompensation for ulemperne til alle, inden for fire km. afstand fra møllerne, således at deder har lejet jorden ud til møllerne ikke får, da de har fået, men dem, med de største ulemperfår mest, og trappes ned ud til fire km. alt efter Værditab og ulemper på legeme og sjæl.Mit indtryk er at ”ham i Hemmet” (Jens K. Pedersen) lokker, stresser og tromler folk ned,på en meget ubehagelig måde, så man kommer til at tænke på DDR. Der bliver en megetubehagelig stemning rundt om de møllerparker han planlægger, når alt hvad han laver er”hemmeligt” .De penge han lokker lokalsamfundet med, til såkaldt kultur, er judaspenge.Han forfører folk, over på hans side, selv politiker, så han kan lave hvad som helst. Derforskal det her, overnævnte, være i orden, inden ” ham i Hemmet” må få lov til at starte nyemølleparker.Det afkast som de 20 % anparter kunne have været givet til naboerne til møllerne, de pengemå være gået til "ham i Hemmet” og dem der er orienteret om reglerne, "De glade naboer".Ved indvielsen, hvor Martin Lidegaard talte om, at vi her overe, kun havde vind og gylle atleve af, og det beskrev hele projektet som forbilledligt og indvielsen som en af de bedsteoplevelser, han som minister havde haft i lang tid. Hvad med de 200, ikke glade, naboersom protesterede ved et stormøde i Sønder Virum, som ikke var inviteret og ikke ertilbudt anparter, og bor indenfor 700 m. fra møllerne, hvad med dem.Her er lidt aktindsigt:En glad klimaministerBåde vindmølleparken og biogasanlægget blev officielt indviet sidst i august 2012 af klima-, energi-og bygningsminister Martin Lidegaard, der beskrev hele projektet som forbilledligt og indvielsensom en af de bedste oplevelser, han som minister havde haft i lang tid:”Dette er et eksempel på, hvad man får ud af at se muligheder i stedet for begrænsninger. I har setpå, hvilke ressourcer I har til rådighed her i Vestjylland – vind og gylle – og så har I udnyttet dem.”Og så bemærkede han, at de knap 200 fremmødte var en god blanding af samarbejdspartnere,naboer og familie:”I har inviteret hele oplandet til at fejre indvielsen i stedet for at indkalde til protestmøde. Detskulle vi også gøre andre steder i landet. Dette projekt går hånd i hånd med de politiske mål ogoplandets interesser og viser samtidig respekt for naboerne.”
Respekt for og dialog med naboerneNetop respekten for og dialogen med naboerne er central for Jens K. Pedersen: Ved indvielsen varborgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Iver Enevoldsen, også til stede, og han lagde ikke skjulpå, at han er glad for energiprojektet. Kommunen har nemlig planer om at være 100 procentselvforsynende med grøn energi i 2020. En plan, som Martin Lidegaard måtte konstatere, er 15 årmere ambitiøs end regeringens målsætning for Danmark; nemlig at være 100 procentselvforsynende i 2035.Kære Klima– Energi– og Bygningsminister, kære Udvalg,

Høringssvar vedr.

"Lovom ændring aflov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og lov om ændring af lovom elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk (Revision af værditabs- ogkøberetsordningerne m.v.),Helt overordnet er jeg enig i mange af høringsudkastets facetter, da jeg allerede anvender flere, afde overfor udviklere foreslåede ændringer. Jeg bruger en meget stor del af min tid som udvikler,sammen med netop naboer og lokale, inden selve planfasen opstartes hos delokale vindmølleprojekter, og med erfaring fra allerede gennemførte projekter i Ringkøbing-Skjernkommune fremsendes myndigheder. Jeg udtaler mig derfor med stor erfaring i inddragelse afnaboer og lokale i vedhæftede kommentarer med bilag.§ 15, kan have en utilsigtet begrænsende effekt på naboers mulighed for at investere i andele
§ 16 . 1 Naboer med størst visuel påvirkning / nærhed til vindmøllerne skal prioriteres yderligere -der foreslås en ny grænse på 2 kilometer2. Udbuddet skal opdeles således der opnås mulighed for opkøb af 2/3 del af udbuddetindenfor 2 kilometer3. 1/3 del af udbuddet skal herefter udbydes ud til 4,5 kilometer grænsen og herefter tilkommunenMine vedhæftede eksempler på ovenstående punkter underbygger dette.Undertegnede står selvfølgelig til rådighed for Ministeren og udvalget for en gennemgang afde få, men yderst vigtige kommentarer. Jeg er ligeledes sikker på, at både naboer til eksisterendevindmølleparker, samt naboer til de vedhæftede eksempler gerne stiller sig tilMinisterens og udvalgets disposition.Med venlig hilsenLocal Energy A/SJens K. Pedersen
Der er i forbindelse med lovforslaget indsat en præcisering i § 15 stk. XX, hvori det fremgår, atpersoner som direkte eller indirekte ejer andele i den resterende park, ikke er berettiget tilat erhverve andele omfattet af 20 % udbuddet. Det forventes her, at man ønsker atbegrænse opstilleren fra køb i udbuddet af 20 % andelene, hvilket er helt ok. Det kan dogderudover have en begrænsende konsekvens for de nærmeste naboer. I mine projekter har følgendeforkøbsret til de resterende 80 % af vindmølleparken.1. Private og erhvervsmæssige naboer samt lodsejere2. Private og erhvervsmæssige naboer i opstillingssognet3. Private og erhvervsmæssige naboer i kommunenEn evt. vedtagelse af lovforslaget kan derfor efter min vurdering have den konsekvens, at det vilbegrænse naboerne private som erhvervsmæssige i projektet. Disse naboer vil i flere tilfælde væreberettiget til en forkøbsret til de resterende vindmøller forud for udbuddet.Dette vil efter minvurdering betyde, at naboerne derved ikke kan byde i udbudsrunden. Denne effekt vil efter minvurdering være uheldig, og bør omformuleres i den endelige lovtekst.Det er meget interessant og korrekt, at søge muligheder for at øge ejerskabet til vindmøller, dettemå dog ikke ske på bekostning af, at begrænse netop de nærmeste naboers muligheder i at investerei vedvarende energi. Det er min erfaring, at for at fremme opstillingen af vindmøller på land, skalnetop de nærmeste naboer have store muligheder for at deltage, og ikke begrænses i deresmuligheder. Vælger man ved lov, at begrænse de nærmeste naboer, vil man øge modstanden modopstilling af vindkraft. Der er i dag en begrænset utilfredshed med opstilling af vindmøller,omend denne utilfredshed er meget aktiv. Det er min erfaring, at en tidlig involvering af naboerne,samt det faktum at de nærmeste naboer får muligheder i stedet for begrænsninger, medfører enmeget positiv indstilling til opstilling af vindmøller. Jeg vedhæfter to aktuelle eksempler, hvor jeg idet ene projekt (Etablering af en testplads for vindmøller) udenfor VE-loven i samarbejde medlokale, har fundet en tilfredsstillende model til involvering af de lokale, samt at skabe mulighederfor alle. Det andet projekt er udvidelse af en allerede eksisterende vindmøllepark. Klima-, Energi-og Bygningsministeren besøgte denne park den 29. august i år, og ministeren kan nok selv bedreinformere udvalget om de lokales indstilling, end jeg kan beskrive den her. Fakta er, at de lokalespositive indstilling skyldes inddragelse og muligheder - ikke begrænsninger.Eksempel 1Etablering af testplads for to vindmøller. Det er tale om en plads til opstilling og test af prototypevindmøller, med løbende udskiftning af vindmøllerne - OG med lokalt ejerskab, også selv om der ertale om prototype vindmøller. Den ene af de to testpladser vil blive tilbudt ejet af lokale iopstillingssognet, mens den anden plads vil blive ejet af udvikleren. Andelene som tilbydes vil bliveudregnet efter testmøllens forventede årlige output i normal drift. Dette er forventeligt ca. 12millioner kWh. Ved udskiftning af vindmøllen med en ny prototype, vil det blive producentensansvar at stille ejerne i minimum samme økonomiske tilstand som for den vindmølle der tages ned.På den måde sikres ejerne i økonomisk henseende, og producenten sikres fremtidige muligheder påpladsen, samt en sikring for billigst mulige måde at stille prototyper op på samme testplads, da derbliver ”flere udbydere af pladser”. På vedhæftede bilag 1 ses et kort, der viser hhv. 2 km grænse til
vindmøllerne samt en 4,5 grænse til vindmøllerne. I dette projekt vil 2/3-dele af andelene blivetilbudt til naboer med helårsbeboels og beviseligt ophold på adressen minimum 12 måneder indenopstilling af vindmøllerne. Fraflytter ejeren af andele beboelsen inden 12 måneder efteridriftsættelse af vindmøllerne, skal andelene tilbydes til erhvervelsesprisen til de andreandelshavere. Dette for at undgå evt. ”vindmøllenomader”. Jeg er dog ikke i mine projekter stødt påproblemet. I nærværende eksempel vil der således være 8.000 andele i tilbud til ca. 40helårsbeboelser beliggende indenfor en afstand af maksimalt 2 km. Der vil ikke være et maksimumaf antal andele, og der vil blive fordelt andele i henhold til gældende bestemmelser i VE-lovensåfremt alle 8.000 andele vil blive ønsket købt indenfor 2 km. Meget tyder allerede nu på, atinvesteringslysten indenfor 2 km vil resultere i, at alle 8.000 andele vil blive afsat indenfor denneradius og fordelt på et væsentligt antal investorer. De resterende 4.000 andele vil blive tilbudtindenfor en afstand af maksimalt 4,5 km., og efter samme principper, som de første 2/3-dele afandelene. Bliver de 4.000 andele ikke solgt indenfor de 4,5 km, vil de resterende andele blivetilbudt indenfor 2km, dersom der var ”overskud” i investeringsønskerne her. Er dette ikke tilfældetvil de sidste andele blive tilbudt i kommunen. Antallet af mulige ejere øges betragteligt med 4,5 kmgrænsen. I dette eksempel kommer hele 3 landsbyer med indenfor denne radius. Erfaring fratidligere projekter tyder på, at der ikke bliver andele til salg udenfor 4,5 km., hvilket jeg finder somen klar succes for lokal inddragelse, lokal involvering og især nærhed til ejerskabet af vindmøller.Sommerhuse vil ikke blive tilbudt andele. For sommerhusområder gælder allerede skærpede kravmht. lyd fra vindmøller for at respektere det rekreative i disse områder. Det er min opfattelse, atmulighederne skal være for de personer, der lever i fordragelighed med møllerne til daglig.Fremgangsmåden for nærværende eksempel, vil give de nærmeste og daglige naboer storemuligheder for investering i vedvarende energi, samtidig med at rigtig mange andre også fårmulighed for at være med, men vigtigst er det, at netop de nærmeste får de største mulighederEksempel 2.Udvidelse af allerede eksisterende vindmøllepark. Der står i dag 7 vindmøller med en totalhøjde på150 mtr. Dialog med nærmeste naboer, har medført en udvidelsesmulighed med op til yderligere 13vindmøller Allerede nu på dette tidlige stadie i planlægningen (konkret ansøgning endnu ikke sendttil kommunen) har mange af de nærmeste naboer indenfor en radius af 2 km af de evt. kommendevindmøller, udtrykt stor interesse for at deltage i investeringen i vedvarende energi. Klima–Energi–og Bygningsministeren deltog således i indvielsen af de allerede opstillede syv vindmøller og blevher præsenteret for planerne for udvidelse, som selvfølgelig allerede dengang var blevet præsenteretfor de nærmeste naboer. Der er ingen tvivl om, at den positive stemning blandt de nærmeste naboerskyldes, at de tidligt i projektfasen er blevet informeret og taget med på råd, samt ikke mindst atnetop de har mulighed for at investere, så meget som de måtte ønske. På vedhæftede bilag 2 ses etkort, der viser hhv. 2 km grænse til vindmøllerne samt en 4,5 km grænse til vindmøllerne. I detteprojekt vil naboerne have mulighed for at investere så meget de måtte have lyst indenfor de 20 % afde evt. kommende 13 vindmøller. En gennemsnitsvindmølle i parken vil efter opstilling afyderligere 13 vindmøller producere ca. 9,5 millioner kWh. I nærværende eksempel vil der såledesvære 22.800 andele i tilbud. Indenfor 2 km radius af vindmøllerne er der ca. 60 helårsbeboelser.Med det nye lovforslag (forudsat at én beboer fra beboelserne i gennemsnit køber andele) vil denærmeste naboer blive begrænset til at købe maksimalt 3.000 andele, svarende til ca. 13 % af deudbudte andele. Fulgte man i stedet fremgangsmåden fra den måde, jeg har aftalt at gøre for delokale ved testpladsen, ville de nærmeste naboer i stedet få mulighed for at investere i 15.200andele. Der er altså tale om en væsentlig forskel for de nærmeste naboer til vindmøllerne. Der erallerede i dette projekt en så stor efterspørgsel fra de nærmeste naboer, at jeg har indvilget i, at
såfremt der opstilles 13 vindmøller, vil der blive sat 2,6 vindmølle til salg. De resterende 0,4vindmølle for at opnå hele møller, har jeg også lagt i denne pulje, med forkøbsret til naboer som bortæt på vindmøllerne. Igen er det min opfattelse og erfaring, at mulighederne skal være for depersoner, der lever i fordragelighed med møllerne til daglig. Det nye lovforslag med maksimalt 50andele pr. person, er kraftigt begrænsende overfor de nærmeste naboer, og vil uden tvivl føre til enøget modstand mod vindmøller. Jeg vedhæfter 2 visualiseringer Bilag 3 og Bilag 4 fra deeksisterende vindmøller for projektet. I loven om værditab, skal evt. taksationsmyndighed liggevægt på det visuelle (Dominans) ved en evt. erstatning. Jeg skal ikke kommentere yderligere på det,men ønsker blot at udvalget tager stilling til, om de to visuelle forskelle berettiger til sammeinvesteringsmulighed. Det vil netop være tilfældet, såfremt det nuværende lovforslag vedtages
NB. Det taler for sig selvHvad angår mølleparken på såkaldte ”Præsthøj” som ingen, der har boet i området, har hørtom. Hvor ” ham i Hemmet ” har det navn fra, må præsterne vide. Det er en god måde atholde beboerne hen i uvidenhed, så han kan leje jord i hemmelighed og holde alle andre iuvidenhed. Spørger man dem der har lejet jorden ud ved de ingenting?.Præsthøj og Lønborg hede mølleparker skal stoppes aldeles omgående, da det er et overgrebimod Lønborg hede som er fredet. Natura 2000 område. Heden skulle have været naturpark,nu mølleparker med en støjniveau på godt 37 til 47 DB. over hele heden. Da præsthøjmed.6 møller ligger øst for heden og Lønborg hede med 20 møllerne vest for med enafstand på 2,4 km. imellem, er totalt omringet. Vil byrådet og Folketinget tage ansvaret fordet, uden at have sat sig ind i problematikken. Jeg mangler ord.NB:Holger Dansk må rejse sig og forsvare Ringkøbing Skjern kommune for fremtiden, men dahan også er købt for vindmøllepenge, kan man vel ikke regne med ham.Det kan ikke passe at tilskud skal ødelægge folks dømmekraft, og et så fredet et områdesom Lønborg hede og den sydlige del af kommunen. Er det enfoldighedens kommune vi bori ? Befolkningstallet falder, men man kan da ikke både jage folk væk og få dem til at flyttetil. Lad os sammen hæve niveauet i stedet for og tænke den moderne teknologi igennem.jeg forventer et svar.Venlig hilsenKurt Ertbølle MadsenVarisbøl 46880 Tarm[email protected]