Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 258
Offentligt
1362431_0001.png
1362431_0002.png
1362431_0003.png
N O T AT
23. april 2014J.nr.2006/2012-0001Ref.rzsForsyning
Orientering om at omfanget af solceller, der potentielt kan søge overgangsordningernemed forhøjet afregning, har rundet 100 MWDen forhøjede støtte til el fra solceller var et centralt element i aftalen om en strategi for sol-celleanlæg og øvrige små VE-anlæg fra 15. november 2012,somskulle sikre, at der fortsatkom nye solcelleanlæg, selv om den årsbaserede nettoafregning blev afskaffet.Den 19. marts2013 og igen den 11. juni 2013 blev aftalen revideret (”Aftale om støtte til store solcellean-læg”henholdsvis ”Aftale om begrænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med solcel-leanlæg”). Samtidig blev der udarbejdet en overgangsordning for anlæg, der var købt i tiltrotil de støttesatser, der blev vedtaget i forlængelse af den politiske aftale af 15. november 2015.Det fremgår af aftalen fra 11. juni 2013, at det præcise omfang af udbygningen med solcelle-anlæg på overgangsordning ikke kunne gøres op på daværende tidspunkt. I aftalen blev detantaget, at udbygningen ikke ville overstige 150 MW, men samtidig med den indbyggedefleksibilitet at hvis udbygningen på overgangsordningerne alligevel blev større end 150 MW,skulle forligsparterne mødes igen. Folketinget bliver ugentligt orienteret om udbygningen viafremsendelse af ugerapporter fra Energinet.dk. Derudover har forligskredsen den 18. marts2014 haft en første drøftelse om udbygningen på overgangsordningen.Det fremgår af Energinet.dks statistik over solcelleudbygningen for uge 17, at summen af dekategorier, som potentielt kan søge overgangsordningerne med forhøjet afregning, er 100,6MW pr. 22. april 2014.Overgangsordningerne kan søges for solcelleanlægnettilsluttet efter 19. november 2012,hvorom der er indgået bindende aftale om køb senest 11. juni 2013, og hvor en af følgende fi-re handlinger er foretaget senest samme dato:1. Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning2. Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse3. Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget4. Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutningKravene for at kunne få de enkelte støttesatser i overgangsordningerne afhænger af, om oven-nævnte betingelser er opfyldt senest 20. marts 2013 eller i perioden 21. marts 2013 til 11. juni2013.Så længe bestemmelserne om overgangsordningerne ikke er sat i kraft, kan der ikke søges omat blive omfattet af ordningerne. Derfor findes der ikke hos myndighederne et overblik over,Side1
hvor mange anlæg, der lever op til kriterierne, og har til hensigt at ansøge når dette bliver mu-ligt.For allerede etablerede solcelleanlæg indeholder stamdataregisteret informationer om tids-punkterne for anmeldelse til stamdataregisteret og for nettilslutning. Energinet.dks ugentligestatistik opdeler solcelleanlæg i 6 kategorier. Heraf er overgangsordningerne ikke relevantefor anlæg i kategorierne ”Gl.nettomålerordning:Solceller godkendt til eller forventes god-kendt til den årsbaserede nettoafregning”, ”Anlæguden forhøjet støtte:Anlægmed tillæg på60/40 øre og i drift indtil den 19. november 2012” og ”Anlæguden støtte:Anlægder ikke fårpristillæg, da de bruger hele produktionen selv”.Anlæg i de tre resterende kategorier kan potentielt søge om at komme på overgangsordnin-gerne. Særligt i kategorien for anlæg i drift (nettilsluttet) efter 11. juni 2013 vil der dog findesanlæg, der ikke opfylder kravene om bindende og ubetinget aftale, samt at enaf ovennævntefire handlinger skal være foretaget senest 11. juni 2013. På nuværende tidspunkt kan det dogikke bedømmes, hvor stor denne andel er.Den samlede udgift til overgangsordningerne bestemmes ikke kun af den installerede effekt.Ud af de 100,6 MW, som potentielt kan søge overgangsordningerne, leverer 27,6 MW heleproduktionen til nettet. Disse anlæg må forventes at søge overgangsordningerne, da et solcel-leanlæg, der kun leverer til nettet, ikke er rentabelt uden den forhøjede støtte i overgangsord-ningerne. Siden 31. december 2013, som var fristen for at blive berettiget til de højeste satserunder overgangsordningerne,er der ikke nettilsluttet anlæg, som leverer hele produktionen tilnettet.Produktionen fra de resterende 73 MW nettoafregnes på timebasis, sådan at en større ellermindre andel af produktionen bruges af anlægsejeren. Når solcelleanlæg etableres med hen-blik på egetforbrug (nettoafregning på timebasis) bliver anlægget typisk dimensioneret på enmåde, så en meget stor del af produktionen bruges af anlægsejeren. Der betales kun PSO-tilskud (pristillæg) for el leveret til nettet. Anlæg, der nettoafregner, vil således ikke belastePSO-regnskabet i samme grad, som anlæg, der leverer hele produktionen til nettet, selv om debliver omfattet af samme overgangsordning.En del anlæg i denne kategori kan desuden være dimensioneret til så høj en andel af egetfor-brug, at afregningsprisen for el leveret til nettet bliver ubetydelig. Sådanne anlæg må formo-des fortsat at blive etableret i de kommende år, selv om de hverken kan komme på overgangs-ordning eller blive omfattet af den kommende årlige pulje med forhøjet afregning til solcelle-anlæg i forbindelse med husstande. Muligheden for udbygning med sådanne anlæg er behand-let i det tidligere oversendte notat om udbygning af solceller som følge af elafgiftsloven(sendt til KEB 24. januar 2014 og forligskredsen den 27. januar).For procesvirksomheder er der mulighed for at søge VE til proces puljen om investeringstil-skud til solcelleanlæg på vilkår af, at virksomheden ikke kan modtage pristillæg i form af denforhøjede afregningspris men alene kan få markedspris for overskuddet. Da der kun ydes in-vesteringstilskud til procesformål, er der kun et ubetydeligt provenutab forbundet hermed. El-afgiften for let proces er 0,4 øre /kWh. Samtidig er det et vilkår, at anlægget dimensioneres ef-ter proces-elforbruget.
Side2
Ud over de 27,6 MW eksisterende anlæg, der leverer hele produktionen til nettet, har Energi-styrelsen kendskab til planer om yderlige knap 170 MW store solcelleanlæg, som forventes atville levere hele produktionen til nettet, hvis de etableres og bliver omfattede af overgangs-ordningerne (notat herom sendt til forligskredsen den 12. marts 2014). Da disse anlæg endnuikke er etableret, må det forventes at projektejerne afventer et endeligt tilsagn om adgang tilovergangsordningerne, før etableringen.Henset til at EU-Kommissionen forsat behandler ansøgningen om godkendelse af bl.a. over-gangsordningerne efter statsstøttereglerne, kan det blive svært for projektejerne at afvente en-delig godkendelse og derefter nå at etablere anlæggene inden udgangen af 2014. Hvis anlæg-gene først nettilsluttes i 2015 bliver det til reducerede afregningssatser, som kan gøre en del afprojekterne urentable. Principielt kan anlæg, der opfylder kravene, dog nettilsluttes og bliveomfattede af overgangsordningerne helt frem til udgangen af 2017.Hvis det antages, at elprisen fremover ligger fast på 2013-niveau i faste priser, vil eksempel-vis 10 MW solceller nettilsluttet ultimo 2014, der leverer hele produktionen til nettet, medføreen PSO-udgift som i faste 2014-priser udgør 8,3 mio. kr. i 2015 faldende til 6,5 mio. kr. i2024. Udgiften ophører med udgangen af 2024.
Side3