Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 256
Offentligt
1360963_0001.png
1360963_0002.png
1360963_0003.png
1360963_0004.png
1360963_0005.png
1360963_0006.png
1360963_0007.png
1360963_0008.png
1360963_0009.png
1360963_0010.png
KOMMERCIALISERING-KONKRETE ERFARINGER
amma Holm Jonassen, vicedirektør
HVORFOR ER DER IKKE KONKURRENCE IVARMESEKTOREN?
• 2000:– ”Liberaliseringen af energisektoren vil med introduktionen afkonkurrence i elsektoren og naturgassektoren naturligt medføreincitamenter for producenter til effektiviseringer og reduktioner afomkostningerne ved driften af deres anlæg.– I varmesektoren indføres imidlertid ikke konkurrence.– Det skyldes, at varmeforsyningsnettet de fleste steder i landet ikkeudgøres af et fysisk sammenhængende net, atbrændselsanvendelsen er fastlagt ud fra overordnede energipolitiskeretningslinier, og at det miljømæssigt vil være uacceptabelt, at mereforurenende brændsler kunne komme til at udkonkurrere mindreforurenende brændsler”.
ET POLITISK VALG
• Skal reguleringen animere til at tiltrækkekommercielle interesser eller det modsatte?– 2000: Det er målsætningen at bygge videre påprincipperne om forbrugernes og den kommunaleindflydelse i sektoren og det lokale engagementog samtidig sikre de forbruger- ogsamfundsskabte værdier i denneforsyningssektor. I takt med at liberaliseringen oginternationaliseringen slår igennem på særligtelforsyningsområdet, er det væsentligt medmekanismer, der tilgodeser disse hensyn påvarmeforsyningsområdet.
KLAR MASSIV OPBAKNING FRA BEFOLKNINGEN
KAN DER TJENES PENGE PÅ FJERNVARME - JAFjernvarme er non-profit men udlicitering, forrentning mv er måder atopnå profitForrentning – tilnærmelsesvis risikofriUdskillelse af aktiviteter
FjernvarmevirksomhedEjendomInvesteringDriftLøn
ENERGITILSYNETS UNDERSØGELSEForbrugerindflydelse
Skærpet tilsyn med bestyrelsen i EON Varme (2008 – 2010)Tilbagemelding fra kommunale repræsentanter:Selskabsøkonomiske interesserskalvaretages før forbruger- ellermiljøpolitiske hensynKoncerninterne omkostningerAfgørelse om omkostninger til ledelse, drift, administration ogfinansiering, 26. juni 2012 (anket)Jo mere udlicitering jo mere uigennemskuelig samlet prisdannelseHolland – grænser for udlicitering
PRISUDVIKLING
ANDRE LANDE• IEA vurdering af Sverige– 1990 – 1994: 70 kommunale forsyninger solgt til private – derefter stoppet• IEA – anbefaler stærk prisregulering• EA Energianalyse:
– Siden indførelsen af den fri prisdannelse i 1996 og frem til 2010 er gennemsnitsprisen forfjernvarme i Sverige steget med ca. 27 %, mest i de privatejede selskaber.• I Stockholm, hvor Fortum er fjernvarmeleverandør, steg varmepriserne med 32 %,• i Malmø (Vattenfall) med 30 %• i Uppsala (E. ON.) med 39 %.– De nævnte prisstigninger er alle inflationskorrigerede.– I de kommunalt ejede selskaber har man ifølge den svenske regulator,Energimarknadsinspektionen, som hovedregel ikke oplevet store prisstigninger som følge afliberaliseringen.
MÅL
• En økonomisk og teknisk effektiv fjernvarmesektor• Der kan være rygraden i det sammenhængende Energisystem• Som kan få de kommercielt bårede aktiviteter (el og gas) til at spillesammen og dermed skabe det intelligente energisystem• Så Dansk Energipolitisk kan realiseres• Så vi sammen får nytte af de værdier 1,6 mio husstande har skabt …ogallerede betalt• Det kan opnås med fortsat non-profit og fortsat fokus på både tekniske ogøkonomiske effektiviseringstiltag
HVORFOR SPILLE HASARD MED VORES VÆRDIER
TAK