Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 247
Offentligt
1359003_0001.png
1359003_0002.png
1359003_0003.png
1359003_0004.png
1359003_0005.png
Notat til Folketinget om ecodesignkrav til professioneltkøleudstyr
EUR

KOMMISSIONENSFORORDNING (EU) No …/.. of XXX

der implementerer Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/125/EF

med hensyn til ecodesignkrav for professionelle køleskabe og frysere,

herunder storkøkkenkølemøbler, blæsekølere, kondenseringsenheder

og væskekølere til proceskøling

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energi- ogmiljøkrav til professionelle køleskabe og frysere, herunderstorkøkkenkølemøbler, blæsekølere, kondenseringsenheder ogvæskekølere til proceskøling. Forslaget er et led i udmøntningen afecodesigndirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål atreducere energirelaterede produkters miljøpåvirkning og nedbringe deresenergiforbrug. Forslaget forventes sat til afstemning i en komité efterforskriftprocedure med kontrol den 29. april 2014, og det forventessuppleret med krav til energimærkning af professionelle kølemøbler.Forslaget stiller krav til produkternes energieffektivitet samt stillerinformationskrav. Forslaget vurderes at have positive energi- ogklimamæssige konsekvenser som følge af de omfattede produkters lavereenergiforbrug, når de anvendes. Regeringen er generelt positiv overforKommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.Forslagettil forordning vil, hvis det vedtages i ovennævnte komité samt af Rådet ogEuropa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikkeimplementeres i dansk lovgivning.

2. Baggrund

EU-Kommissionen har den 28. marts 2014 fremsendt et forslag tilkommissionsforordning om krav til professionelt køleudstyr, sommarkedsføres for første gang på det indre marked.Forordningen stiller krav til køleudstyrets energieffektivitet samt tilinformationer, som følger produktet og giver en bonus ved brug afkølemidler med lav påvirkning af drivhuseffekten.Forslaget omfatter krav til køleskabe og frysere, herunderstorkøkkenkølemøbler, blæsekølere, kondenseringsenheder ogvæskekølere til lav- og mellemtemperatur procesvæskekøling.
11. april 2014J nr. 333980IKKMIEnergistyrelsenJ nr. 6501/6507-0558Ref.bjh/hea
1
Forslaget behandles på et møde i den regulerende komité forenergieffektivitet den 28.-29. april 2014, og det forventes at blive sat tilafstemning d. 29. april 2014.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/125/EC af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af kravtil miljøvenligt design af energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet),specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Traktatens artikel114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken afgennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf.bestemmelserne i artikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.Vedtagelse af forslaget i den regulerende komite for energieffektivitetkræver kvalificeret flertal.

3. Formål og indhold

Forslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug samt at fremmekølemidler med lav påvirkning af drivhuseffekt til køling til professioneltformål, herunder i storkøkkener, restauranter, fødevareindustri ogfremstillingsindustri med behov for lavtemperaturkøling.Baseret på kommissionens opgørelser og korrigeret til danske forholdforventes de foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav at giveen besparelse på elforbruget på 116 GWh i 2020 hhv. 288 GWh i 2030.Dette svarer til 4,7 pct. af produktgruppens forventede elforbrug i 2020 og10 pct. i 2030 uden de foreslåede ecodesign- og energimærkningskrav.Forslagets kravFra den 1. juli 2015 skal der for samtlige produkter opgives en rækkeinformationer om fx energieffektivitet, kapacitet, brugsmiljøer ogkølemiddel i instruktionsbog fra producenter og på leverandørerswebsider.For professionelle køleskabe og frysere,herunder storkøkkenmøblerstiller forslaget minimumskrav til kølemøblernes energieffektivitetsindeks.Kravene indføres i tre trin, hvor 1. trin gælder fra 1. januar 2016. Kraveneskærpes i henholdsvis 2017 og 2019, således at kravene tilenergieffektivitet i trin 3 i 2019 er 22 pct. højere end i 1. trin. Kravet i trin3 er blandt andet efter dansk ønske skærpet i forhold til tidligere udkast.Professionelle kølemøbler til særligt krævende miljøer (varme og fugt)skal ikke overholde kravene i trin 2 og 3.Blæsekølereer udelukkende omfattet af informationskravene og ikke afkrav til effektivitet eller brugsegenskaber.For kondenseringsenheder og for procesvæskekølereindføres krav tilenergieffektiviteten i to trin hhv. d. 1. juli 2015 og d. 1. juli 2018.Effektivitetskravene stiger med kapaciteten, således at større enhederskal være mere effektive. Kravene skærpes for kondenseringsenhederne
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
2
med 6 til 17 pct. i trin 2 afhængigt af kapacitet og med ca. 15 pct. forprocesvæskekølerne.Målinger og beregningerFor professionelle køleskabe og frysere,herunder storkøkkenmøblerberegnes energieffektivitetsindekset på baggrund af test afkølemøblernes energiforbrug i forskellige miljøer ved køling af et antalstandard testpakker.Kondenseringsenheders og procesvæskekøleresenergieffektivitetopgives som kølemaskinens virkningsgrad (COP). De større maskinersvirkningsgrad måles som en sæsonvirkningsgrad (SEPR), således at derkompenseres for at enhederne kan være mere eller mindre effektive vedforskellige driftstemperaturer. Endvidere indføres en bonus påeffektiviteten for at bruge kølemidler med lav påvirkning afdrivhuseffekten (GWP mindre end 150).RevisionForslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, atKommissionen senest fem år efter ikrafttrædelse skal vurdereforordningen, herunder om der på dette tidspunkt er grundlag for atskærpe kravene eller for at fastsætte effektivitetskrav til fx blæsekølereog walk-in-kølerum.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet. Parlamentet vil ioverensstemmelse med den valgte komité-procedure have mulighed forat udtale sig efter at komitéen har stemt om forslaget.

5. Nærhedsprincippet

Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet ogstiller krav til den type af produkter, der er omfattet af forslagetsdefinitioner.Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkeltemedlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vilder være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser ogprocedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EUog unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derforhave det samme indhold i EU. I overensstemmelse mednærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres påfællesskabsniveau.

6. Gældende dansk ret

Produkterne, der foreslås omfattet af ecodesignforordningen,er ikkedækket af danske regler for så vidt angår krav til energieffektivitet.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
3

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget vil, hvis det vedtages i ovennævnte komité samt af Rådet ogEuropa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark, og det skalderfor ikke implementeres i dansk lovgivning.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger tilmarkedsovervågning og -kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vilblive holdt inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ramme.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger forregioner og kommuner. I dag eksisterer der ikke danske regler forprofessionelt køleudstyrs energieffektivitet. Det vurderes, at forslagetsderaf følgende potentielle energibesparelser, administrativekonsekvenser, potentielt større udvalg af energieffektive produkter ogforventede fordele for eksporterhvervet samlet set vil haveen lille,positivsamfundsøkonomisk konsekvensog en positiv erhvervsøkonomiskkonsekvens for danske eksportører af professionelt køleudstyr.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skaldokumentere, at deres produkter overholder forslagets bestemmelser.Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forholdtil de dokumentations- og informationskrav producenter allerede møderfra en del af deres kunder.BeskyttelsesniveauetDa der i dag ikke eksisterer danske regler for professionelt køleudstyrsenergieffektivitet,forventes forslaget at medføre danskeenergibesparelser. Endvidere forventes forslaget at medvirke til atfremme brugen af kølemidler med lav drivhuseffekt.

8. Høring

Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- ogBygningspolitik fredag d. 4. april 2014.Ved høringsfristens afslutning d. 10. april 2014 var der indkommethøringssvar fra Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, VedvarendeEnergi ogØkologisk Råd.Dansk Fjernvarmehar ingen bemærkninger.Dansk Industrifinder, at det er relevant at stille fælles europæiske krav,og at de øgede krav om relevante produktinformationer øgertilgængeligheden for brugernetil gavn for alle.VedvarendeEnergiforeslår at sætte krav til kølemidlernes maksimaledrivhuseffekt (GWP), alternativt at indføre en mærkning af produkter med
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
4
høj-GWP-kølemidler samt lade det indgå i effektivitetsberegningerne.Endvidere ønskes at minimumskrav til kondenseringsenhedersenergieffektivitet skærpes med 25 %, at der også kommereffektivitetskrav til blæsekølere og at effektivitetskravene til deprofessionelle kølemøbler skærpes, så de svarer til de tilsvarende forhusholdningskølemidler korrigeret for forskelle i brugsmønstre. Alternativttil ovenstående at disse forhold mindst nævnes i revisionsklausulen.Økologisk Råd (ØR)mener, at fremfor kølemidler med lav påvirkning afdrivhuseffekten opnår en bonus (lavere effektivitetskrav), bør i stedetkølemidler, der har høj påvirkning af drivhuseffekten have skærpede krav.ØR ønsker en bemærkning i regulereingen om, at der i etlivscyklusperspektiv ikke ses at være nogen fordel for påvirkningen afdrivhuseffekten ved at bruge HFC-kølemidler fremfor ikke-HFC-kølemidlertil professionelt køleudstyr i denne forordning. Endelig ønsker ØR atskærpe kravene (til kølemøbler) med 5 EEI-point (dvs. 4-6 %), og atkravene indføres et halvt år hurtigere, end der er lagt op til pga. et langtprocesforløb.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, somKommissionen foreslår. Der er pt. ingen lande, der officielt hartilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag, fordi det iEU som helhed såvel som i Danmark medfører energi- og CO2-besparelser.Regeringen finder endvidere, at ambitionsniveauet virker fornuftigtsammenlignet med anbefalingerne i fx statens indkøbsvejledninger.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
5