Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 241
Offentligt
1358262_0001.png
HØRINGSUDKAST
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsy-
ningsanlæg
1
I medfør af § 2 a, § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, § 5, § 9, stk. 1, § 15, § 20, stk. 2, 2. pkt., § 26 a, stk. 1, nr.
1 og 2, og § 34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december
2011, som ændret ved lov nr. 577 af 18. juni 2012, efter forhandling med de kommunale organisati-
oner og efter bemyndigelse fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler kommunalbestyrelsens planlægning for varmeforsyningen, for-
udsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsan-
læg og kommunalbestyrelsens behandling af sager efter §§ 3, 4 og 9 i lov om varmeforsyning.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Kollektivt varmeforsyningsanlæg:
Virksomhed, der driver et anlæg, som er omfattet af § 2 i lov
om varmeforsyning, herunder distributionsnet til fremføring af naturgas.
2)
Centralt kraft-varme-anlæg:
Et anlæg, der er omfattet af § 12 i bekendtgørelse om betingelser
og procedurer for meddelelse af tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsent-
lige ændringer i bestående anlæg.
3)
Blokvarmecentral:
En varme- eller kraft-varme-central, der er etableret i forbindelse med et
større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et forudbestemt antal brugere med
energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand.
4)
Produktionsform:
Varme- eller kraft-varme-produktion.
5)
Forsyningsform:
Fjernvarme eller individuel naturgasforsyning.
6)
Energiform:
Brændsel eller anden energikilde.
7)
Samfundsøkonomiske analyser:
Beregninger foretaget på grundlag af Energistyrelsens vejled-
ning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet med de dertil hørende senest opdaterede
forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet.
8)
Varmedistributionsvirksomhed:
Enhver fysisk eller juridisk person, der driver anlæg til fremfø-
ring af opvarmet vand eller damp som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
9)
Naturgasdistributionsselskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distributions-
funktion vedrørende naturgas som omfattet af § 6, nr. 4, i lov om naturgasforsyning.
10)
Forsyningsselskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der driver et kollektivt varmeforsy-
ningsanlæg eller et naturgasdistributionsanlæg.
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet
på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11)
Ejendom:
Et matrikelnummer eller flere matrikelnumre, som ifølge notering i matriklen skal
holdes forenet, jf. lov om udstykning og anden registrering i matriklen. En ejendom omfatter de
bygninger, som står på matrikelnummeret eller -numrene.
12)
Industrianlæg:
Termiske anlæg, der hovedsagelig leverer energi til andre formål end bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand.
§ 3.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er omfattet af bilag 1, skal forelægges
kommunalbestyrelsen til godkendelse. Det samme gælder vedligeholdelses- og reparationsarbejder,
der i væsentlig grad indebærer en forbedring af kollektive varmeforsyningsanlægs drifts- og energi-
økonomi eller levetid.
Stk. 2.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse af et projekt må først foretages, efter at
projektet er godkendt.
Kapitel 2
Den kommunale varmeplanlægning
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for varmeforsyningen i kommunen, bl.a. til
brug for kommunalbestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for kollektive varmeforsy-
ningsanlæg. Denne varmeplanlægning skal ske i samarbejde med forsyningsselskaber og andre be-
rørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og varmebehov eller med særlige muligheder
for at foretage el- og varmeproduktion.
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen
1) at planlægge varmeforsyningen og den omlægning af eksisterende produktionsanlæg, der er
angivet i § 9 i lov om varmeforsyning,
2) at drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf. § 8 i lov om varmeforsyning,
3) at behandle og godkende projekter, der opfylder gældende betingelser m.v., og
4) at påse, at projekter gennemføres inden for de gældende frister, eventuelt i form af påbud.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlægningen efter § 4 inddrages i forbindelse
med den fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i forbindelse med revi-
sion eller ændring af kommuneplaner eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen
drager desuden omsorg for, at varmeplanlægningen i øvrigt er koordineret med planlovningen og
anden lovgivning, herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virkning på miljøet
(VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyttelseslovgivningen.
Kapitel 3
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal anvende forudsætningerne i dette kapitel i forbindelse med pro-
jekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal desuden i overensstemmel-
se med § 1 i lov om varmeforsyning og § 26, stk. 2, i denne bekendtgørelse sørge for, at projektet
ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk.
2, og § 17, stk. 5-7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Projekter for distributionsnet og transmissionsnet
§ 7.
Bortset fra de tilfælde, der er nævnt i § 8, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projekter
for naturgasdistributionsnet eller fjernvarmedistributionsnet, hvis projektet ikke ændrer områdeaf-
grænsningen mellem naturgasforsyningen og fjernvarmeforsyningen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etablering af individuel naturgasforsyning i eksi-
sterende mindre bysamfund uden for kollektivt forsynede områder. Disse byer skal friholdes til
biomassebaseret fjernvarme, kraft-varme eller tilsvarende miljøvenlig forsyning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende projekter for naturgasdistributionsnet, hvis pro-
jektet vedrører et område, hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen er omfattet af forbuddet mod
installation af naturgasfyr i bygningsreglementet, jf. dog stk. 4. Ved bygningsmassen forstås det
opvarmede antal kvadratmeter.
Stk. 4.
Stk. 3 gælder ikke for
1) projekter for distributionsnet, der transporterer biogas eller anden forgasset biomasse eller
2) projekter for etablering af naturgasledninger til forsyning af bygninger, der har fået dispensation
fra forbuddet mod installation af naturgasfyr i bygningsreglementet.
§ 8.
Kommunalbestyrelsen kan godkende projekter, der ændrer et områdes forsyningsform fra in-
dividuel naturgasforsyning til fjernvarme, under forudsætning af, at varmedistributionsvirksomhe-
den yder en økonomisk kompensation til naturgasdistributionsselskabet, jf. dog stk. 5. Kommunal-
bestyrelsen træffer afgørelse om kompensationens størrelse på baggrund af de kriterier, der er fast-
lagt i stk. 2 og 3 samt bilag 2.
Stk. 2.
Der betales kompensation for ejendomme, som naturgasdistributionsselskabet forsyner på
det tidspunkt, hvor projektet modtages af kommunen til godkendelse, og som skifter fra individuel
naturgasforsyning til fjernvarme. Der betales desuden kompensation for ejendomme, der ikke skif-
ter direkte til fjernvarme, men hvor skiftet til fjernvarme finder sted inden for tre år efter opsigelsen
af naturgasleverancen. Kompensation betales for ejendomme, der er beliggende i det område, der
har ændret forsyningsform, og ejendomme, der kan nås med en stikledning fra fjernvarmenettet i
dette område.
Stk. 3.
Kompensation beregnes fra det tidspunkt, hvor opsigelsen af naturgasleverancen får virk-
ning. Varmedistributionsvirksomheden betaler naturgasdistributionsselskabet kompensation for en
ejendom, når fjernvarmeleverance til denne ejendom påbegyndes.
Stk. 4.
Naturgasdistributionsselskabet og varmedistributionsvirksomheden skal give hinanden de
nødvendige oplysninger for beregning og betaling af kompensation.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt, der er omfattet af stk. 1, uden økonomisk
kompensation, hvis
1) projektet vedrører et område uden etableret naturgasdistributionsnet,
2) naturgasdistributionsselskabet ikke ønsker kompensation eller
3) projektet modtages af kommunen til godkendelse efter den 31. december 2020.
§ 9.
En varmedistributionsvirksomheds eller naturgasdistributionsselskabs ret til at forsyne et om-
råde som følge af godkendelse af et projekt efter §§ 7 eller 8 medfører forsyningspligt over for de
ejendomme, der er beliggende i området, fra tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
En varmedistributionsvirksomhed eller et naturgasdistributionsselskab, der er forsynings-
pligtigt efter stk. 1, kan udskyde forsyningen af en ejendom i sit forsyningsområde, når bruger-,
selskabs- eller samfundsøkonomiske hensyn tilsiger det. Forsyningen af ejendommen skal i så fald
finde sted fra det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget, dog senest fem år efter
kommunalbestyrelsens godkendelse af projektet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 3.
Stk. 1 gælder ikke i områder, hvor kommunalbestyrelsen har pålagt tilslutningspligt efter
varmeforsyningsloven eller planloven.
§ 10.
Projekter for transmissionsnet kan godkendes af kommunalbestyrelsen uanset områdeaf-
grænsningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 6 og § 26, stk. 2, godkende et projekt omfat-
tet af stk. 1, hvis
1) projektet vedrører en transmissionsledning mellem et fjernvarmenet, der er forsynet af et eller
flere biomassebaserede varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarmenet, der drives af en virksom-
hed, der er omfattet af bilag 3, og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand, ikke tilsammen leverer mere
end 8000 MWh årligt til det fjernvarmenet, der drives af en virksomhed, der er omfattet af bilag
3.
Projekter for varme- og kraft-varme-produktionsanlæg
Produktionsform
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan kun godkende projekter for produktionsanlæg med en varmeka-
pacitet over 1 MW, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg. Det er dog en forudsætning, at
denne produktionsform er den samfundsøkonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et var-
meproducerende anlæg, hvis dette er samfundsøkonomisk mere fordelagtigt, jf. dog § 13.
Stk. 2.
Et projektforslag efter stk. 1 skal dimensioneres til en dækningsgrad på 90 pct. af værkets
samlede årlige varmeproduktion, medmindre en anden dækningsgrad er samfundsøkonomisk mere
fordelagtig.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af projekter for eksisterende biomassebaserede
varmeproduktionsanlæg stille krav om, at anlægget omstilles til biomassebaseret kraft-varme, hvis
omstillingen ud fra en teknisk og økonomisk vurdering vil være hensigtsmæssig, herunder at var-
meprisen på biomassebaseret kraft-varme ikke adskiller sig væsentligt fra varmeprisen på den for-
syning, som fjernvarmenettet har adgang til.
§ 13.
Ved etablering af produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW til levering af op-
varmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg, jf.
dog § 14.
§ 14.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg kan kommunalbestyrelsen godkende anlæg, der
kun kan producere varme.
Brændsler
Kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller produkter, der kan anvendes som fødeva-
rer, herunder fiske- og rapsolie, overskudssmør og korn og lign., som brændsler til kollektive var-
meforsyningsanlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kraft-varme-anlæg
§ 16.
Ved projekter for kraft-varme-anlæg kan kommunalbestyrelsen godkende projektet, hvis der
anvendes et eller flere af følgende brændsler:
1) Naturgas.
2) Biomasse.
3) Biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse.
4) Affald.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indpasse biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse
til kraft-varme-produktion i den kommunale varmeforsyning, hvis
1) der er lokalt ønske herom, og
2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris, der ikke adskiller sig væsentligt fra prisen
på den forsyning, som anlægget ellers har adgang til.
Varmeproduktionsanlæg
§ 17.
Ved etablering af nye varmeproduktionsanlæg eller udvidelse af eksisterende varmeproduk-
tionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et eksiste-
rende decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende projekter,
der opfylder kriterierne i stk. 2-6. Etablering af en transmissionsledning til et eksisterende produkti-
onsanlæg betragtes ikke som etablering af et nyt varmeproduktionsanlæg, hvis det eksisterende pro-
duktionsanlægs kapacitet ikke udvides.
Stk. 2.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen kun god-
kende brændslerne naturgas og mineralsk olie, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 3.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen godkende
biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse forudsat, at brændslet anvendes på en kraft-
varme-producerende produktionsenhed baseret på et af disse brændsler.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved etablering af udvidet varmeproduktionskapacitet, som er
nødvendiggjort af et øget varmebehov, godkende anvendelse af de brændsler, der er nævnt i § 18,
hvis anlægget alene er dimensioneret til at dække et øget varmebehov, og det øgede varmebehov
ikke kan dækkes af den eksisterende produktionskapacitet.
Stk. 5.
Ved etablering af et varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand til et fjernvar-
menet efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen uanset kravene i § 6 og § 26, stk. 2, godkende projek-
tet, hvis
1) fjernvarmenettet drives af en virksomhed, jf. bilag 3, og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand til det pågældende fjernvar-
menet, sammenlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh årligt, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Hvis det varmeproduktionsanlæg, der etableres efter stk. 5, skal drives af en virksomhed, jf.
bilag 3, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget har en kapacitet på mak-
simalt 1 MW.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder tilsvarende anvendelse ved etablering af varmeproduktionsanlæg til levering
af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et naturgasbaseret varmeanlæg,
hvis der er tale om et tidligere decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, der har nedlagt kraft-
varme-anlægget.
§ 18.
Ved projekter for varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, kan kommunalbesty-
relsen godkende projektet, hvis der anvendes et eller flere af følgende brændsler, jf. dog § 19:
1) Biomasse.
2) Biogas, lossepladsgas og anden forgasset biomasse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) Affald.
§ 19.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, kan kommunalbesty-
relsen tillige godkende brændslerne mineralsk olie eller naturgas.
Stk. 2.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende
alle brændsler, jf. dog § 15.
Projekter for blokvarmecentraler
§ 20.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et fjernvarmeforsynet område, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen forsynes med fjernvarme.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggen-
de i nærheden af et fjernvarmeforsynet område, hvis det er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt at
udvide forsyningsområdet til at omfatte blokvarmecentralen.
§ 21.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et område, der er godkendt til in-
dividuel naturgasforsyning, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecen-
tralen forsynes med naturgas. Dette gælder dog ikke, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-
anlæg.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggen-
de i nærheden af et område, der er godkendt til individuel naturgasforsyning, hvis det er samfunds-
økonomisk mest fordelagtigt at udvide forsyningsområdet til at omfatte blokvarmecentralen.
Stk. 3.
Ved projekter for blokvarmecentraler med en varmekapacitet over 3 MW, der er forsynet
med naturgas, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen indrettes
som et kraft-varme-anlæg. Det er dog en forudsætning, at denne produktionsform er den samfunds-
økonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et varmeproducerende anlæg, hvis dette er sam-
fundsøkonomisk mere fordelagtigt.
§ 22.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende uden for et kollektivt forsynet om-
råde, kan kommunalbestyrelsen godkende alle typer brændsler, jf. dog § 15.
Stk. 2.
Ved etablering af blokvarmecentraler med en varmekapacitet over 1 MW kan kommunal-
bestyrelsen som led i projektbehandlingen kræve, at mulighederne for anvendelse af biobrændsel
bliver belyst.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 23.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektforslag) for kollektive varmeforsyningsan-
læg skal være skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsyningsforhold og varmekilder, jf. § 4, og for-
holdet til kommune- og lokalplaner.
3) Forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning.
4) Fastlæggelse af forsyningsområde og varmebehov, fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, her-
under ledningsnet, der påtænkes etableret, og anlæggets kapacitet, forsyningssikkerhed og an-
dre driftsforhold samt for affaldsforbrændingsanlæg forholdet mellem forbrændingskapaciteten
og affaldsgrundlaget, jf. § 50 b i lov om miljøbeskyttelse eller regler udstedt i medfør heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5) Tidsplan for etableringen og ved konverteringsprojekter en redegørelse for varmegrundlaget og
konverteringsforløbet.
6) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for anlæg-
gets gennemførelse.
7) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra berørte forsy-
ningsselskaber og virksomheder m.fl.
8) Økonomiske konsekvenser for forbrugerne.
9) Energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger.
10) Samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier. For projektforslag, der vedrører etablering
eller udvidelse af varme- eller naturgasdistributionsnet, anses individuel forsyning for et rele-
vant scenarium.
Stk. 2.
Ved de samfundsøkonomiske vurderinger og analyser nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, anvendes
den på tidspunktet for kommunalbestyrelsens afgørelse senest udmeldte diskonteringsrente fra Fi-
nansministeriet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af projektforslagenes forskellige karakter og bag-
grund bestemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-9, og nr. 10, 1. pkt.,
ikke skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig karakter for projektforslaget,
ligesom kommunalbestyrelsen kan kræve yderligere oplysninger. For kommunalbestyrelsens god-
kendelse af ansøgninger efter § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5-7, skal der ikke foreligge oplysninger om
forhold nævnt i stk. 1, nr. 10, 1. pkt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe bestemmelse om en faseopdeling af projektbehandlingen
således, at der kan foretages en mere overordnet behandling før den tekniske behandling. En sådan
fremgangsmåde kan f.eks. anvendes i forbindelse med projekter, der berører flere kommuner.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den fysi-
ske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt projekt indgår ved revi-
sion af kommuneplan og udarbejdelse af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunalbe-
styrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for et projekt, der vedrører et affaldsforbræn-
dingsanlæg, koordineres med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affaldsgrundlaget forelægges til
godkendelse efter § 50 b i lov om miljøbeskyttelse.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette berørte forsyningsselskaber, kommuner og
grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om projektforslaget med henblik på, at
eventuelle bemærkninger til projektforslaget kan fremsendes til kommunalbestyrelsen inden for 4
uger. Ved ændring af områdeafgrænsningen i forhold til det hidtidige plangrundlag, skal de berørte
forsyningsselskaber m.v. inddrages. Kommunalbestyrelsen kan tilsvarende underrette andre, f.eks.
virksomheder og told- og skatteforvaltningen.
§ 26.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse, skal kommunalbestyrelsen fore-
tage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Vurderingen
skal ske på baggrund af
1) planlægningen efter kapitel 2,
2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i 23, stk. 1, nr. 10, og
4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 25.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse, at projektet ud fra en konkret vurdering
er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk. 2 og § 17, stk. 5-7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 3.
Forudsætter projektet anvendelse af de regler, der er nævnt i § 6, stk. 3, og § 7 i lov om
varmeforsyning, skal kommunalbestyrelsen vurdere reglernes anvendelse i forhold til projektets
økonomi og opfyldelsen af energipolitiske målsætninger m.v.
§ 27.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er relevante for projektforslaget:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og produktionsform.
2) Forsyningsform.
3) Energiform.
4) Forsyningsområde,
5) Tidsfølge for anlæggets etablering.
6) Grundlag for beslutning om anvendelse af § 6, stk. 3, §§ 7 og 11-13 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering og drift, f.eks.
om
1) tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbegrænsning af godkendelsen,
2) forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med anlægget om energileverancer og om salg
af de ydelser (opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil producere,
3) opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og
4) lavtemperaturdrift.
§ 28.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette projektansøgeren, de berørte forsyningsvirk-
somheder, kommuner og grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om afgørelsen
med oplysning om klageadgang og klagefrist.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt oplysninger om beslutninger, der vedrører pro-
jekter omfattet af bilag 1, punkt 3.1, og som er truffet den 1. januar 2012 eller senere. Indberetnin-
gen skal ske til registret på PlansystemDK, jf. § 1 i cirkulære nr. 68 af 6. september 2006 om det
digitale planregister – PlansystemDK – og om kommunalbestyrelsens indsendelse af planer og plan-
forslag m.v. med tilhørende planoplysninger til registret. Indberetningen skal ske i overensstemmel-
se med datamodellen PlanDK3 for kollektiv varmeforsyning, som ligger på hjemmesiden
www.plansystem.dk.
§ 29.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at afgørelse om projektgodkendelse træffes af
Energistyrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 5
Dispensation
§ 30.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis
ved udviklings- eller demonstrationsprojekter.
§ 30 a.
Denne bestemmelse gælder kun dispensation afgivet i forhold til projekter med en indfyret
termisk kapacitet på over 20 MW vedrørende distributions- eller transmissionsnet eller varmepro-
duktionsanlæg, der er vedlagt en samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier, jf. § 23, stk. 1,
nr. 10, som bl.a. vedrører udnyttelse af overskudsvarme fra et industrianlæg.
Stk. 2.
Hvis udnyttelse af overskudsvarme fra industrianlægget er samfundsøkonomisk mest for-
delagtigt og Energistyrelsen giver dispensation fra kravet i § 6 således, at kommunalbestyrelsen kan
godkende et projekt, hvor der ikke udnyttes overskudsvarme, underretter Energistyrelsen Kommis-
sionen om denne afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel 6
Klage m.v.
§ 31.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt til Energiklagenævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt. Energiklagenævnet orienterer den pågældende kommune om klagen. Orienteringen, her-
under fremsendelse af en kopi af klagen, sker hurtigst muligt og senest 7 dage efter klagen er mod-
taget.
§ 32.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 32 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 7
Straf
§ 33.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 3,
2) overtræder § 3, eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. juni 2014.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 om godkendelse af projekter for
kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Ansøgninger om projektgodkendelse, dispensation m.v., som er modtaget før den 5. juni
2014, behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Stk. 4.
Klager over afgørelser, truffet af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen efter bekendt-
gørelse nr. 374 af 15. april 2013, behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 374 af 15.
april 2013 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Stk. 5.
Biomassebaserede blokvarmecentraler, der er etableret eller godkendt senest den 14. juni
1990, kan uanset kravene i § 20, stk. 1, og § 21, stk. 1, fortsætte med biomasseanvendelsen på det
pågældende anlæg.
Energistyrelsen, den xx. xxx 2014
M
ORTEN
B
ÆK
/ Flemming G. Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Godkendelsespligtige projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg med en varmekapacitet på 0,25 MW eller mere, der
er omfattet af § 2 i lov om varmeforsyning, er godkendelsespligtige. Der er tale om følgende kate-
gorier af projekter:
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
Produktionsanlæg, herunder kraft-varme-anlæg og varmepumper til kombineret
produktion af varme og køling
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af produktions- og behandlingsanlæg for by-
gas, LPG (flaskegas), biogas, lossepladsgas, geotermisk energi m.v.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmeproduktionsanlæg, herunder forbræn-
dingsanlæg for affald, træ, halm m.v.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af blokvarmecentraler.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af kraft-varme-anlæg/centraler, herunder for-
brændingsanlæg for affald, træ, halm m.v., med en eleffekt på 25 MW eller derun-
der.
Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmepumper til kombineret produktion af
varme og køling.
Ændring af energiform på godkendelsespligtige kollektive varmeforsyningsanlæg,
jf. 1.1-1.4.
Transmissions- og fordelingsledninger
Etablering eller bortfald af anvendelsen af transmissions- og fordelingsledninger
med tilhørende tekniske anlæg (pumper, stationer, varmeveksler m.v.) for fjern-
varme, naturgas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.).
Forstærkning af transmissionsledninger/fordelingsledninger for fjernvarme, natur-
gas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.), som øger
kapaciteten.
Distributionsnet og forsyningsområder
Etablering, udvidelse, indskrænkning eller bortfald af distributionsnet eller forsy-
ningsområder.
1.6
2.
2.1
2.2
3.
3.1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1358262_0012.png
Bilag 2
Kompensation ved ændring af forsyningsform fra individuel naturgasforsyning til fjernvar-
me, jf. § 8
1. Tabel 1 indeholder 7 kategorier af ejendomme, inddelt efter årsforbrug af naturgas. Kom-
pensationsbeløbet pr. ejendom er afhængigt af ejendommens gennemsnitlige årsforbrug af
gas over de seneste tre naturgasafregningsår, regnet fra datoen for forelæggelsen af projekt-
forslaget til kommunalbestyrelsens godkendelse. Hvis ejendommen har været tilsluttet na-
turgasdistributionsselskabet i mindre end tre år, skal der tages udgangspunkt i det gennem-
snitlige årsforbrug af gas over den periode, hvor ejendommen har været tilsluttet.
2. Tabel 1 indeholder kompensationsbeløb for de forskellige kategorier af ejendomme i HMN
Naturgas I/S’, DONG Gas Distribution A/S’ og Naturgas Fyn Distribution A/S’ forsynings-
områder. Beløbene er fastsat pr. 1. januar 2011. Beløbene reduceres fra 1. januar 2012 årligt
først med 5 pct. og derefter pristalsreguleres de efter udviklingen i Danmarks Statistiks net-
toprisindeks i det forrige kalenderår.
3. Hvis et område, som ændrer forsyningsform, ikke forsynes af et naturgasdistributionssel-
skab, der er nævnt i tabel 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren efter ansøgning
fra kommunen kompensationsbeløbene for de forskellige kategorier af ejendomme.
Tabel 1. Kompensationsbeløb pr. ejendom
(Gennemsnitligt årligt
naturgasforbrug)
HMN Naturgas I/S
6.000 m
3
og mindre
776 kr.
6.001 - 12.000 m³
0,39 kr./m
3
12.001 - 45.000 m³
0,37 kr./m
3
45.001 - 110.000 m³
0,32 kr./m
3
110.001 - 200.000 m³
0,25 kr./m
3
200.001 - 1.000.000 m³
0,12 kr./m
3
1.000.001 - 10.000.000 m
3
0,09 kr./m
3
DONG
Gas Distribution A/S
8.450 kr.
4,23 kr./m
3
4,08 kr./m
3
3,47 kr./m
3
2,68 kr./m
3
1,33 kr./m
3
0,99 kr./m
3
Naturgas Fyn
Distribution A/S
6.509 kr.
3,25 kr./m
3
3,15 kr./m
3
2,69 kr./m
3
2,07 kr./m
3
1,02 kr./m
3
0,71 kr./m
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 3
Virksomheder omfattet af bestemmelserne i § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5, nr. 1
Følgende virksomheder, der driver fjernvarmenet, har en varmepris, der enten er blandt de 30 høje-
ste i Danmark pr. 8. december 2010, jf. Energitilsynets varmeprisstatistik, eller er blandt de 30, der
ligger højest, når der foretages beregning af gennemsnittet af deres varmepriser for perioden 2009-
2011, jf. Energitilsynets varmeprisstatistik:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
A.
Hjortekær.
Østermarie Fjernvarmenet.
Veddum-Skelund-Visborg Kraftvarmeværk.
Skævinge Kommunes Fjernvarmeforsyning.
Kelleris Hegn.
Slagslunde Fjernvarme.
Meløse-St. Lyngby Energiselskab.
Hvalpsund Kraftvarmeværk.
Gassum-Hvidsten Kraftvarmeværk.
Gørløse Fjernvarme.
Ørslev-Terslev Kraftvarmeforsyning.
Sandved-Tornemark Kraftvarmeværk.
Blenstrup Kraftvarmeværk.
Brøns Kraftvarme.
Hyllinge-Menstrup Kraftvarme.
Ådum Kraftvarmeværk.
Ulbjerg Kraftvarme.
Sdr. Herreds Kraftvarmeværker.
Rostrup Kraftvarmeværk.
Annebergparken.
Sønderholm Varmeværk
Mellerup Kraftvarme..
Oue Kraftvarmeværk.
Hvam Gl. Hvam Kraftvarmeværk.
Præstbro Kraftvarmeværk.
Præstø Fjernvarme.
Rejsby Kraftvarme.
Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk.
Øster Hurup Kraftvarme.
Ejsing Fjernvarmeforsyning.
Astrup Kraftvarmeværk.
Øland Kraftvarmeværk.
Lendum Kraftvarmeværk.
Mørkøv Kraftvarmeværk.
Thorshøj Kraftvarmeværk.
Hvis en af de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, er eller bliver over-
taget af en anden virksomhed, vil muligheden for at kunne få godkendt forsyning af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fjernvarmenettet fra et biomassebaseret varmeproduktionsanlæg overgå til den nye
ejer.
B.
Kravene i § 10, stk. 2, nr. 2, og § 17, stk. 5, nr. 2, og stk. 6, til en maksimumkapacitet
på henholdsvis 8000 MWh og 1 MW, gælder det fysiske fjernvarmenet. Hvis en af
de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, driver flere net, der fysisk ikke
er forbundne med hinanden, kan der således for hvert af disse net etableres en bio-
masseleverance på maksimalt 8000 MWh årligt henholdsvis et biomassebaseret pro-
duktionsanlæg på maksimalt 1 MW. Dette gælder dog kun net, hvis priser er indgået
i de varmeprisstatistikker, der har dannet grundlag for udvælgelsen af virksomheder-
ne.