Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 241
Offentligt
1358260_0001.png
HØRINGSUDKAST
Bekendtgørelse om betingelser og procedurer for meddelelse af tilladelse
til etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentlige ændringer i
bestående anlæg
1)
I medfør af § 2, stk. 4, § 2 a, § 10, stk. 6, § 11, stk. 3, § 26, stk. 3, § 27 d, § 84, stk. 2, § 88, § 90
og § 92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1275 af 11. november 2013
, og i medfør af § 3,
stk. 2, og § 70 i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lov nr. 1330 af 25. december 2013, fastsæt-
tes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Undtaget fra kravet om tilladelse efter stk. 1 er følgende anlæg:
1) Alle elproduktionsanlæg med en effekt på under 5 MW.
2) Alle vindkraftanlæg, der opfylder kravene i bekendtgørelse nr. 651 af 26. juni 2008 om teknisk
godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling, opstilling, vedligeholdelse og service af
vindmøller og senere ændringer heri.
3) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og har en effekt på under
10 MW.
4) Kraftvarmeanlæg med en eleffekt på 25 MW eller derunder, som er godkendt efter lov om var-
meforsyning.
5) Industrianlæg, som er godkendt efter bekendtgørelse om godkendelse af industrianlæg og fjern-
kølingsanlæg.
Stk. 3.
Etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet el-
ler i den eksklusive økonomiske zone, er ikke omfattet af reglerne i denne bekendtgørelse. § 3 a
gælder dog for alle elproduktionsanlæg bortset fra vindmøller.
Stk. 4.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse fritager ikke ansøgeren fra at opnå tilladel-
ser, som måtte være nødvendige efter anden lovgivning.
§ 2.
Ansøgere, som dokumenterer at opfylde de i denne bekendtgørelse nævnte betingelser og pro-
cedurer for modtagelse af en tilladelse, har krav på at modtage denne, se dog tillige § 3.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for elektricitet EF-Tidende 2009, nr. L 211,
side 55
, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om
ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende
2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse,
EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28
.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere bestemmelser, der gennemfører artikel 9 a
i direktiv 2001/80/EF som affattet ved artikel 33 i direktiv 2009/31/EF om geologisk lagring af kuldioxid og om æn-
dring af direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EF-Tidende 2009, nr. L 140, side 114.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 3.
Elproduktion fra anlæg med en eleffekt på over 25 MW må i henhold til lov om elforsyning
kun udøves af virksomheder, der har opnået bevilling. Bevilling gives til virksomheder, der opfylder
bestemmelserne i §§ 10 og 12 i lov om elforsyning.
Ȥ 3 a.
Net- og transmissionsvirksomheder har pligt til at give enhver producent af energi, der
anmoder om nettilslutning, alle nødvendige oplysninger herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter over, hvad tilslutningen vil koste
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og behandling af ansøgningen om nettilslutning
3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
§ 4.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
Benyttelsestid:
Den årlige drifttid omregnet til ækvivalente fuldlasttimer.
CH
4
:
Luftarten metan.
C
m
:
Forholdet mellem el- og varmeproduktionen på et kraftvarmeværk. Hvis anlægget er af ud-
tagstypen, angiver C
m
forholdet mellem el- og varmeproduktionen i et veldefineret modtrykspunkt,
hvor anlægget ikke har nogen kondensproduktion.
CO
2
:
Luftarten kuldioxid.
C
v
:
Tabet i elproduktionen på et kraftvarmeværk af udtagstypen ved en forøgelse af varmeproduk-
tionen med én enhed ved 100 % output.
Indfyret brændsel:
Nedre brændværdi af den samlede brændselsmængde, der indfyres i elproduk-
tionsanlægget angivet i GJ (giga-joule).
Netto-elproduktion:
Produktionsanlæggets elproduktion i MWh (Megawattimer) fraregnet eget-
forbruget.
N
2
O:
Luftarten lattergas.
Skrotning:
En fysisk nedrivning eller fjernelse af et anlæg eller væsentlige dele heraf, som umu-
liggør fortsat drift af anlægget.
Væsentlig ændring:
en ændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets miljøforhold, tekni-
ske forhold nævnt i § 5, anlæggets levetid eller forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert fald tale
om, hvis ændringens omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for en ny lig-
nende enhed.
Energieffektivitetsdirektiv:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober
2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævel-
se af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rå-
dets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende
2013, nr. L 141, side 28.
Kapitel 2
Ansøgningens indhold
§ 5.
Ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 1, skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget el-
ler af den påtænkte ændring heraf og skal give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget.
3) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
4) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor, gastur-
bine m.v.) og disses måde at virke sammen på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5) De væsentligste dampdata.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7) Virkningsgrad for el og varme. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden virk-
ningsgradsforbedringen som følge af ændringen.
8) C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
9) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
10) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede
brændsel.
11) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNO
x
-anlæg, røgvasker, filtre mv.)
12) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
13) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
14) Omfanget af forventede investeringer.
15) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i % pr. minut).
16) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
17) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
21) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte tilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i
stk. 1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nær-
mere angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at
de i stk. 3-6 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en redegørelse fra den systemansvarlige virksom-
hed. Redegørelsen skal indeholde oplysninger om:
1) fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil,
2) eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre og
3) den systemansvarlige virksomheds eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virk-
ning på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger vedrørende etablering af kraftvarmeanlæg skal vedlægges materiale fra den
berørte fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget varme-
produktion. Tilsvarende gælder for ansøgninger, der indebærer en væsentlig ændring af varmekapa-
citeten på anlægget.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald
som brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg uden varmeudnyttelse med en samlet indfyret
termisk effekt på mere end 20 MW skal vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den meto-
de beskrevet i bilag IX, del 2, i energieffektivitetsdirektivet, jf. dog § 5 a. Analysen skal indebære en
vurdering af omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen og ved
at koble anlægget til et fjernvarme- eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold til projektet, hvor
overskudsvarmen ikke udnyttes. Referencen og projektet skal være defineret således, at de dækker
samme varmebehov.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5 a.
Ved ansøgning om tilladelse til etablering af nye anlæg med en installeret elkapacitet på 300
MW eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 5, stk. 1, tillige oplyses om føl-
gende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlæg-
get.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra elpro-
duktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængeli-
ge oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at be-
tingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 5 b.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. § 5, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14,
stk. 3, i energieffektivitetsdirektivet, er, at forholdene ikke egner sig til forsyning med fjern-
varme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en transmissi-
onsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion, der planlægges at være i drift mindre
en 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af di-
rektiv 2009/31/EF og muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
Kapitel 3
Betingelser for meddelelse af tilladelse til elproduktionsanlægget
§ 6.
Tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående an-
læg kan kun meddeles til anlæg, som opfylder kravene i §§ 7 – 9 a.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§ 7- 9 ikke er opfyldt, såfremt det
dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle drifts-
situationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse til et elproduktionsanlæg uden varmeudnyttelse kan dog gives, selvom kravet i §
9 a ikke er opfyldt, hvis:
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlæg-
get udnyttes,
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsan-
læg er til hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlæg-
get.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 7 – 9 skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede miljøvirk-
ning, dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug – og dermed emissioner som nævnt i §§ 7 – til elpro-
duktionen på et kraftvarmeværk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
%. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 7.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 8.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren, fore-
liggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1-2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra
gasmotorer og gasturbiner.
§ 9.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren, fo-
religgende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1-2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 9 a.
Et projekt for et elproduktionsanlæg uden varmeudnyttelse skal udvise et cost-benefit over-
skud i forhold til referencen, jf. § 5, stk. 7.
Kapitel 4
Betingelser for meddelelse af tilladelse til skrotning af eksisterende anlæg.
§ 10.
Skrotning af bestående anlæg på 25 MW eller derover kan kun ske efter tilladelse fra Energi-
styrelsen. Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt Energistyrelsen finder, at forsyningssikkerhe-
den ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om skrotning efter stk. 1, kan forlange,
at Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for skrotning af et anlæg, skal det sikres, at
anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i perioden ind-
til anlægget skal skrottes. Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige virk-
somhed om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en aftale med anlæggets ejer
om vilkår og omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systemansvarlige virksomheds beta-
ling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal skrottes på det tids-
punkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for Energitilsynet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt økonomi- og erhvervsministeren efter be-
stemmelsen i elforsyningslovens § 50, stk. 2, har besluttet, at elproduktionsvirksomheden af hensyn
til forsyningssikkerheden skal opretholde en nærmere fastsat produktionskapacitet, og denne ikke
vil kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 7.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) tidspunktet for skrotningens gennemførelse,
2) krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg mm, og
3) krav om oprensning af kraftværksgrund med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Kapitel 5
Dispensation
§ 11.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i §§ 6-9, såfremt:
1) elproduktionsanlægget leverer særlige ydelser for elsystemet med begrænsede, negative miljø-
mæssige virkninger, f.eks. spidslastproduktion med en benyttelsestid under 500 timer årligt,
2) Energistyrelsen skønner, at anlægget må betegnes som et demonstrationsanlæg, eller
3) hensynet til forsyningssikkerheden nødvendiggør dette.
Stk. 2.
Dispensationerne kan gøres tidsbegrænsede.
§ 11 a.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelsen i § 9 a, hvis det af retlige, ejendomsretli-
ge eller finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om afgørelser om dispensation fra § 9 a.
Kapitel 6
Centrale kraft- og kraftvarmeanlæg
§ 12.
Centrale kraft- eller kraftvarmeanlæg er anlæg, som er beliggende på eller som opføres på de
i stk. 2 og 3 nævnte kraftværkspladser. Anlæg beliggende uden for disse kraftværkspladser betegnes
som decentrale kraft- eller kraftvarmeanlæg.
Stk. 2.
Kraftværkspladserne, hvorpå følgende eksisterende produktionsanlæg er beliggende:
1) Amagerværket.
2) Asnæsværket.
3) Avedøreværket.
4) H.C. Ørstedsværket.
5) Kyndbyværket.
6) Svanemølleværket.
7) Stigsnæsværket.
8) Rønneværket.
9) Enstedværket.
9) Esbjergværket.
10) Fynsværket.
11) Herningværket.
12) Randersværket.
13) Skærbækværket.
14) Studstrupvæket.
15) Ålborgværket, herunder Nordjyllandsværket.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 3.
Øvrige kraftværkspladser, hvortil der efter den 1. juni 2003 gives godkendelse efter elfor-
syningsloven til opførelse af elproduktionsanlæg med en kapacitet på over 100 MW.
Stk. 4.
Energistyrelsen træffer i tvivlstilfælde afgørelse om, hvorvidt et anlæg er et centralt eller et
decentralt anlæg efter reglerne i denne bestemmelse.
Kapitel 7
Vilkår for tilladelser
§ 13.
I en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående
anlæg kan Energistyrelsen stille følgende vilkår:
1) At krav stillet af de systemansvarlige virksomheder som forudsætning for nettilslutning over-
holdes.
2) At tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet tilrettelægges således, at denne ikke medfører
omkostninger for de øvrige brugere af det kollektive elforsyningsnet.
3) At ejeren, inden byggearbejder påbegyndes, fremsender yderligere oplysninger af relevans for
godkendelsen.
4) At ejeren giver Energistyrelsen, den systemansvarlige virksomhed og netselskabet alle relevante
oplysninger om anlæggets indretning og drift.
5) At ejeren indsender statistiske oplysninger til brug for Energistyrelsens udarbejdelse af energi-
statistik.
6) At ejeren løbende indsender målinger, foretaget eller verificeret af en uafhængig instans, som
dokumenterer opfyldelse af emissionskrav mv.
7) At projektet er i overensstemmelse med anden lovgivning,
8) At nødvendige tilladelser efter anden lovgivning kan opnås.
9) At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gældende og kommende regler i lovgivningen,
herunder administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af EU-Kommissionen.
10) At anlægsarbejdet afsluttes inden en nærmere angiven frist.
11) At vilkår stillet efter bestemmelsen i elforsyningslovens § 12 overholdes.
12) At ansøger fremsendes dokumentation for samlet reduktion af drivhusgasudledningen, såfremt §
6, stk. 2, anvendes.
Kapitel 8
Klageadgang og straffebestemmelser
§ 14.
Energistyrelsens afgørelser efter bestemmelserne i denne bekendtgørelse kan ikke indbringes
for økonomi- og erhvervsministeren, men kan indbringes for Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 15.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der:
1) undlader at indhente tilladelse efter bestemmelsen i § 1,
2) undlader at foretage anmeldelse som angivet i § 1, stk. 3,
3) overskrider de udledningsgrænser som er angivet i §§ 6-9 eller ikke opfylder betingelsen i § 9 a,
4) undlader at skrotte anlæg som angivet i § 10, stk. 4,
5) tilsidesætter vilkår i en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse,
6) angiver urigtige oplysninger i en ansøgning om tilladelse efter denne bekendtgørelse, eller
7) undlader at indsende underretning om ændrede forudsætninger af væsentlig betydning for med-
delelse af tilladelse eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan underret-
ning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse
§ 16.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. juni 2014.
Stk. 2.
Samtidig hermed ophæves bekendtgørelse nr. 493 af 12. juni 2003, jf. dog stk. 3-4.
Stk. 3.
Ansøgninger om tilladelse af anlæg, som er modtaget før den 5. juni 2014, behandles efter
bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 493 af 12. juni 2003.
Stk. 4.
Klager over afgørelser, som er truffet af Energistyrelsen efter bekendtgørelse nr. 493 af 12.
juni 2003, behandles efter bestemmelser i bekendtgørelse nr. 493 af 12. juni 2003.
Energistyrelsen, den xx. xxx 2014
MORTEN BÆK
/ Flemming G. Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1358260_0009.png
Bilag 1
CO
2
-udledningsfaktorer angivet i forhold til nedre brændværdi
Brændsel
Kul
Raffinaderigas
LPG
LVN
Motorbenzin
Flyvebenzin
Petroleum
JP1
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Orimulsion
Petroleumskoks
Spildolie
Naturgas
Koks
Brunkulsbriketter
Bygas
Halm
Skovflis
Brænde
Træpiller
Træaffald
Biogas
Fiskeolie
Affald
CO
2
kg/GJ
95,0
56,9
65,0
65,0
73,0
73,0
72,0
72,0
74,0
78,0
80,0
102,0
78,0
56,9
105,0
97,0
56,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0