Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 229
Offentligt
Aktuelle problemstillinger for omrejsende tivolier samt cirkus:
Bygningsreglementet(mobile konstruktioner, læs: telte):er ændret i oktober 2010 (bekendtgørelse 1185), maj 2012 (lov 389) og juni 2012 (lov 577).Senest har Energistyrelsen den 16.07.2013 udsendt en skrivelse til ’samtlige tekniske chefer i allekommuner’, hvor kommunerne indskærpes regelsættet baseret på de ændringer, der fra og med 2010 erforetaget.Den senest udsendte skrivelse synes temmelig bemærkelsesværdig set i lyset af, at ministeren pr. 01.07.2013gennem lov 640 af 12.06.2013 fik en bemyndigelse til at udarbejde en såkaldt ’certificeringsordning’ påområdet.Med baggrund i den besluttede certificeringsordning, som bl.a. DTF har haft til høring i december 2012, ogogså anbefalede, besluttede vi at tilskrive ministeren (lidt i frygt for evt. konsekvenser af uheldet iKalundborg med Arena’s ene cirkustelt) med en tilkendegivelse af vores interesse for og vilje til atsamarbejde konstruktivt i det forestående arbejde med certificeringsordningen. Ministeren svarede ultimoaugust, at han har anmodet ”Energistyrelsen om at tage kontakt til DTF med henblik på en drøftelse afudmøntningen af certificeringsordningen”.Det fremgår også af ministerens skrivelse, at det er de gældende regler, der skal overholdes. (dette kan ingenvære i tvivl om).Men skrivelsen udsendt 16.07.2013 til kommunerne har imidlertid ’vækket’ disse med en markant reaktion iforhold til kravene om i hvert enkelt tilfælde at kræve en ansøgning om byggetilladelse, når der til etarrangement er tale om opsætning af vores telte.Som bekendt er der udover en kommunal ekspeditionstid på en byggeansøgning også knyttet væsentligeudgifter for en sådan byggetilladelse, ofte relateret til antallet af kvadratmetre !!Der er nu også en række erfaringer, hvor kommunerne stiller (egne) krav til det enkelte telt, herunderbelastningsprøver, trækprøver på telt-barduner. Sidstnævnte kan eksempelvis kræves i forhold til etkommunalt areal, som i knapt 100 år har været anvendt som cirkusplads.En kommune (Bornholm), hvor det samme cirkus har 7 forskellige pladser (7 forestillinger), kræver 7byggeansøgninger.Det skal for god ordens skyld bemærkes, at der – indtil nu - ikke er modtaget nogen form for henvendelse fraEnergistyrelsen. Jeg havde medio november en kontakt med den sagsbehandler, som primært har væretinvolveret i processen. Jeg fik oplyst, at udformningen af certificeringsordningen var nær en afslutning, somvi kunne forvente inden jul at modtage sammen andre interessenter med mulighed for kommentering forudfor en egentlig høringsfase.Baseret på disse oplysninger må det umiddelbart konkluderes, at certificeringsordningen næppe kanforventes besluttet, så den kan få virkning for sæsonen 2014. Denne (min) vurdering var ’sagsbehandleren’enig i.Da kommunerne må forventes at kræve byggetilladelser i langt de fleste situationer, vil det også somkonsekvens betyde overordentlige store udgifter for branchen – ja for nogen kan der blive tale omoverlevelsesproblemer.Det skal også bemærkes, at kommunerne (specielt efter kommunesammenlægningerne) har stillet stigendekrav om pladslejer for de kommunale arealer. Der er ingen tvivl om, at ’overliggeren’ er sat efter højestefællesnævner.
1
SKATSkat har gennem de seneste 2 - 3 år foretaget en række aktioner mod omrejsende tivolier med fokus påSKAT’s krav om, at alle typer af forretninger skal benytte et kasseapparat for at kunne dokumentere dengivne omsætning.DTF har været præsenteret for sådanne kontrolaktioner mod tivolier, hvor specielt et kan føle sig forfulgt.Denne sag er DTF’s advokat involveret i. Proceduren fra SKAT har været, at man meddeler en administrativbøde på kr. 5.000.00 for overtrædelse af moms-loven. Denne bøde er i det konkrete tilfælde ikke blevetbetalt, bl.a. fordi en sådan betaling vil indebære en tilkendegivelse af, at tivoliet erkender, at moms-loven erovertrådt.SKAT har ingen lovændringer at basere deres aktioner på, men henviser til interne, ændrede fortolkninger,som er baseret på deres juristers fortolkninger.Året 2013 har for en række kræmmere være året, hvor SKAT ’udvidede’ deres aktioner til også at omfatte dekræmmere, som er deltagere på landets mange kræmmermarkeder, hvor nogle er ’professionelle’ og andrekan betegnes som ’week-end-kræmmere’.Processen fra SKAT blev igangsat i foråret med besøg på et antal kræmmermarkeder, hvor SKATudleverede en folder med overskriften ’FAIR PLAY’ med en samtidig oplysning om, at SKAT ville vendetilbage (senere på sæsonen) og konstatere om kræmmerne havde forstået, at man krævede, at ogsåkræmmerne skulle benytte kasseapparater. Der var jo strøm på alle pladser, så der var ingen undskyldning.Flere kræmmere er i sensommeren blevet pålagt en administrativ bøde (i lighed med tivolier) på kr. 5.000.00.NB.Når vi også interesserer os for kræmmerne, skyldes det, at ’vi’ har etableret en sektion for ’danskekræmmere’, men også fordi vi principielt finder en sag mod en kræmmer lettere at køre i det juridiskeretssystem, hvis vi kommer dertil.DTF har dog klart tilkendegivet, at vi er indstillet på, at problemstillingen skal afprøves ved Byretten, og omnødvendigt med en efterfølgende anke.NB NB:DTF har (sommeren 2013) været inviteret til ’en kop kaffe’ hos SKAT, hvor man ønskede at drøfteDTF’s ’folder’ mod SKAT’s aktioner. Vi blev ikke klogere på SKAT’s bevæggrunde for deres aktioner.DTF havde vores advokat med til kaffen.Der har endvidere i årets løb vist sig eksempler på, at SKAT samarbejder med filmhold (DR eller TV2) medhenblik på en slags reality-udsendelser.DTF’s advokat har skriftligt været i dialog med SKAT om dette emne. Hvor SKAT hævder at have fåettilladelse til sådanne optagelser af ’markedsarrangørern’. Hvis vi konkret taler om eks. Mørkøv-markedet, såhar formanden ikke meddelt en sådan tilladelse. Dette synes ikke acceptabelt og må overvejes bragt helt tiltoppen af de demokratiske systemer !!
Lejligheds- og andre bevillinger.Politiet administrerer vores nødvendige tilladelser. Det gælder naturligvis de tilladelser, der er foreskrevet iForlystelsescirkulæret, som Justitsministeriet i snart 3 år har ’syltet’ efter en arbejdsgruppe under ledelse afRigspolitichefen havde bearbejdet de aktuelle problemstillinger. Arbejdsgruppes indstilling(arbejdsgruppens indstilling var ikke ensstemmig) blev fremsendt af Rigspolitiet til Justitsministeriet. Sidenhar vi intet hørt.Begrebet lejlighedsbevillinger administreres af de forskellige politikredse men på en meget individuel og ivisse politikredse særdeles restriktiv måde.For at navngive den måske mest restriktive politikreds, så kandiderer Nordsjællands Politi meget stærkt.Tilladelse til at sælge en snaps til et sildebord er ikke en mulighed, mens det eks. i Syd- og Sønderjydskepolitikreds ikke er et problem, heller ikke at få tilladelse til at sælge stærke drikke uden begrænsninger.
2
Vi ønsker naturligvis ikke tilstande, hvor laveste fællesnævner lægges til grund, men det er væsentligt at fåtilkendegivet, at en sådan forskelsbehandling er lig med en overordentlig stor forskel i indtjeningsmulig-hederne for en markedsarrangør.
Vilkår for vores arbejdskraft fra lande udenfor EUDet tilbagevendende behov for arbejdskraft har gennem mange år været genstand for en dialog medUdlændingestyrelsen (nu: Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering) for at kunne rekruttere medarbejderefra lande uden for EU til omrejsende tivolier, men dette gælder også de udenlandske top-artister til cirkus.De seneste 2 år har opgaven været besværliggjort gennem det administrationsgebyr (niveau kr. 4.000.00) forhver enkelt ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse. I tillæg til dette gebyr kommer endvidereet ’ekspeditionsgebyr’ i niveau kr. 1.000.00 på de(n) danske ambassader i eks. Moskva for medarbejdere fraUkraine.Efter et møde i februar 2013 med Styrelsen blev vi anbefalet at henvende os direkte til beskæftigelses-ministeren. Primo marts anmodede vi ministeren om et møde med baggrund i en detaljeret skrivelse om enrække konkrete problemstillinger, og hvor vi også pegede på løsninger, der kunne hjælpe vores brancherogså økonomisk.Vi har modtaget en tilbagemelding, men uden anledning til et møde, men med et tilsagn om at vore konkreteforslag vil blive vurderet, når regelsættet på et tidspunkt skal revurderes !Afslutningsvis:er det meget vigtigt at gøre opmærksom på, at ønsker samfundet Danmark, at vi skal kunne fortsætte medvores særlige kulturelle aktiviteter - både omrejsende tivolier og cirkus, så er det nødvendigt, at der etableresnogle praktiske vilkår, som muliggør vores overlevelse.Lad det også være meget klart, at dette ikke er et ønske om på nogen måde at appellere om offentlige tilskud,i lighed med hvad andre kulturelle aktører modtager, men mere at der kan skabes nogle rammer, som kansikre branchens overlevelse.En mulighed som kunne ligestille vores brancher med en række andre europæiske lande (Sverige ogTyskland), kunne eksempelvis være at få etableret (differentieret eller nul) momsløsninger.Dette er et forsøg på kortfattet at beskrive de væsentligste emner, som det er meget aktuelt at få skabt øgetfokus på.kk/31.12.2013
Formand:Kjeld ChristensenGrønsundsvej 3654871 Horbelev
Sekretariat:Knud KruseUdridervej 53400 Hillerød
3