Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 210
Offentligt
1349906_0001.png
1349906_0002.png
1349906_0003.png
1349906_0004.png
H Ø R I N G S N O T AT
28. februar 2014J.nr.2203/1190-0138Ref.sraForsyning
Udkast til bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra elforsy-ningslovens krav om selskabsmæssig udskillelse.Udkastet til bekendtgørelse har været sendt i høring fra den 13. december 2013 til den 16. ja-nuar 2014.Dansk Arbejdsgiverforening, CO-Industri, 3 F og Advokatrådet har meddelt, at de ikke harbemærkninger til udkastet til bekendtgørelse. Dansk Byggeri takker for bekendtgørelsen.Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, PhotoVoltaic Island Bornholm, PA EnergyLtd,Norddjurs Kommune, KL, Dansk Solcelleforening, DI, Green Ways, VedvarendeEnergi,NOAH, Energiforum Danmark og Energitilsynet,har fremsendt bemærkninger til bekendtgø-relsesudkastet. Nedenfor redegøres for disse samt Energistyrelsens bemærkninger (i kursiv)hertil.Høringssvarene har givet anledning til enkelte præciseringer af bekendtgørelsen, ligesom be-kendtgørelsen i øvrigt er blevet sprogligt justeret.Det bemærkes, at nedenstående høringsnotat er emneopdelt.Høringssvarene:
Modregning i bloktilskuddeneEnergiforum Danmark udtrykker tilfredshed med, at bekendtgørelsen ikke ændrer ved elfor-syningslovens § 37, således at indtægter fortsat ikke skal indberettes til Energitilsynet.Green Ways anfører, at det ikke virker rigtigt, at kommunerne skal straffes i bloktilskud, nårde indfører energibesparende foranstaltninger.Dansk Solcelleforening anfører, at det har stor betydning, at også problemet med modregningløses.KL anfører, at de stiller sig uforstående overfor det faktum, at kommunerne som følge afmodregningsreglerne skal stilles markant ringere end alle andre, der sætter solceller op, her-under staten og regionerne.Side1
Energitilsynet gør opmærksom på, at solcelleanlæg fortsat er omfattet af kravet om regn-skabsmæssig adskillelse, jfr. elforsyningslovens § 85, stk. 2. Energitilsynet konstaterer endvi-dere, at modregningsreglerne i elforsyningslovens § 37 og 37 a fortsat er gældende, men gørsamtidig opmærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt også at undtage solcelleanlæggenefra kravet om regnskabsmæssig adskillelse, og derved også fra modregningsreglerne, idet detformodentligt er tvivlsomt, om den mulige gevinst står mål med det administrative arbejdemed at opgøre grundlaget for modregning.Energistyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsen ændrer ikke i modregningsreglerne, hvorforkommunerne fortsat skal indberette til Energitilsynet i henhold til elforsyningslovens § 37 og37 a med henblik på modregning. Ligeledes er kravet om regnskabsmæssig adskillelse fortsatgældende, som anført af Energitilsynet.
Gennemgribende renoveringerForeningen Bæredygtige Byer og Bygninger opfatter det som en uheldig barriere, at der ikkeer medtaget mere vidtgående renoveringsprojekter med samme mål om at leve op til de nævn-te energiklasser.KL foreslår at gennemgribende renoveringer nævnes på lige fod med nybyggeri i bekendtgø-relsens § 4.Dansk Solcelleforeningog Energiforum Danmarkmener, at bekendtgørelsens § 4 er en ind-skrænkning af forligspartiernes aftale af 19. juni 2013 (allongen), når gennemgribende reno-veringer ikke medtages, og når kun de solceller, der medregnes i den nye energirammebereg-ning, kan medtages.DI foreslår, at undtagelsen for selskabsmæssig udskillelse i forbindelse med nybyggeri og dedertil hørende krav for energirammeberegninger udvides, således at undtagelsen også gælder iforbindelse med renoveringer, i de tilfælde hvor renoveringen har et sådan omfang, at denbringer eksisterende bygninger på niveau med gældende energiklasser for nye bygninger.Energistyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsens afgrænsning i § 4 har til hensigt at sikre, atsolcelleanlæg, der er en del af energirammeberegningen, der ligger til grund for byggetilla-delsen, ikke mødes af krav om selskabsmæssig udskillelse. Derimod er det ikke hensigten,atenergirenoveringer, der bringer bygningen på niveau med gældende energiklasser, særskiltskal undtages, idet sådanne anlæg er omfattet af bekendtgørelsens øvrige rammer.Det sikres således, at energirammekravene til nybygninger ikke afføder krav om selskabs-mæssig udskillelse. Formuleringen omfatter også gennemgribende renoveringer på eksiste-rende bebyggelse, hvortil der stilles samme energirammekrav, som til nybygninger. For øvri-ge mindre renoveringer og ombygninger vil kommunerne skulle have tilsagn om at kunne om-fattes af 20 MW-puljen.
Side2
Forsknings- og udviklingsprojekterForeningen Bæredygtige Byer og Bygninger anfører, at bekendtgørelsen vil give problemerfor en række udviklingsprojekter støttet af EUDP og FORSKVE.PhotoVoltaic Island Bornholm mener, at den meget stramme fortolkning af elforsyningslo-vens § 4 vil bremse udviklingen af vedvarende energi, da kommunerne ofte er med som vigti-ge partnere i F&U projekter.PA Energy Ltd peger på, at bekendtgørelse vil give problemer for et forsknings- og udvik-lingsprojekt på Bornholm - Photovoltaic Island Bornholm projektet.Energiforum Danmark anbefaler, at anlæg med demonstrations- og innovationseffekt skalkunne undtages fra kravet om selskabsmæssig udskillelse uden for puljen på 20 MW.Energistyrelsens bemærkninger:Det har ikke været tanken, at forsknings- og udviklingspro-jekter skulle have en særstilling i forhold til øvrige kommunale solcelleanlæg.
Tilbud i forbindelse med forhåndstilsagnDI finder, at kravet om indhentelse af tilbud i forbindelse med ansøgning om forhåndstilsagn ibekendtgørelsens § 6, stk. 2, vil skabe unødige byrder og omkostninger for både bygherrer ogleverandører. Det anføres i den forbindelse, at de øvrige krav til ansøgningens indhold er til-strækkelige til at undgå ”hamstring”.Energiforum Danmark finder, at det er problematisk, at man i forbindelse med forhåndstilsagnskal vedlægge ansøgningen et tilbud på anlæg og installation. Kommuner skal normalt kon-kurrenceudsætte investeringer af denne størrelsesorden. En væsentlig del af investeringen kanderfor allerede være afholdt i forbindelse med udarbejdelse af projekt og licitationsafholdelse,inden tilbud kan indhentes. Det er derfor problematisk, at investeringens rentabilitet ikke kanfastlægges, inden man påbegynder projektet. Det anføres videre, at et ikke-konkurrence-udsattilbud, som indhentes proforma blot for at vedlægge en ansøgning, vil ikke være gyldigt, og atdet ovenikøbet kan være diskvalificerende for, at den pågældende entreprenør kan deltage i ensenere licitation.Energistyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsen ændres på dette punkt, således at kravet istedet bliver, at ansøgningen skal være vedlagt et tilbud,overslag eller lignende dokumentati-on vedrørende køb og opsætning af solcelleanlægget.
Øvrige bemærkningerKL foreslår en undergrænse for anlæg omfattet af kravet om selskabsudskillelse.Energiforum Danmark foreslår en bagatelgrænse for, hvilke anlæg der er omfattet af elforsy-ningslovens § 4.
Side3
Endvidere anføres det, at bekendtgørelsen ikke bør få tilbagevirkende kraft – og anfører at da-toen den 28. juni 2013 ikke virker hensigtsmæssig.Norddjurs Kommune mener, at der skal dispenseres for anlæg, som fysisk er monteret på ta-get før 28. juni 2013, men som ikke er nettilsluttet.Dansk Solcelleforeningopfordrer til at 20 MW puljen alene gælder for nye anlæg, der ikke ernettilsluttet den 1. marts 2014.Energistyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsens afgrænsning er fastlagt af lovgiver ved lovnr. 901 af 4. juli 2013.
Side4