Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 176
Offentligt
1338050_0001.png
1338050_0002.png
1338050_0003.png
1338050_0004.png
1338050_0005.png
1338050_0006.png
1338050_0007.png
TalepunkterSamrådsspørgsmål T & USpørgsmål T: Vil ministeren oplyse, hvorfor regeringen har argumenteret for, atdet var nødvendigt med kapitaltilførsel for at sikre DONG Ener-gys ekspansion inden for havvindmøller, når det fremgår afDONG Energys årsregnskab og ledelsesberetning, at pengene imindst lige så stort omfang går til investeringer i olie- og gasind-vinding?Spørgsmål U: Vil ministeren oplyse, om og hvorfor regeringen støtter DONGEnergys massive satsning på indvinding af olie og gas, som jo stårdirekte i modstrid med regeringens ønske om at gøre os uafhængi-ge af de fossile brændsler?

Talepunkter

17. februar 2014
[Indledning]Tak for denne lejlighed til at forklare om regeringens syn påDONG Energy. Jeg vil tillade mig at besvare de to spørgsmål sam-let.[Regeringens argumentation for DONG Energys kapitalbehov]Lad mig først besvare spørgsmålet om regeringens argumentationfor nødvendigheden af, at DONG Energy fik tilført ny kapital.Da DONG Energy den 27. februar 2013 offentliggjorde den fi-nansielle handlingsplan, der bl.a. indebar en kapitaludvidelse påmindst 6-8 mia. kr., skete det bl.a. med henvisning til, at gennem-førslen af handlingsplanen var nødvendig, hvis selskabet skullekunne fastholde sin strategi, herunder selskabets forholdsvis højeinvesteringsniveau.
Side 2 af 7
Samtidig med den finansielle handlingsplan fremlagde selskabetogså en strategi frem mod 2020. Strategien indebærer blandt andeten firdobling havvindmøllekapaciteten og en fordobling af olie- oggasindvindingen.I umiddelbar forlængelse af, at DONG Energy den 27. februar2013 udsendte deres pressemeddelelse, udsendte Finansministerieten pressemeddelelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at ”DONG Energyhar også fastlagt en ny og mere fokuseret strategi, hvor den frem-tidige vækst overvejende skal ske gennem fortsatte investeringerinden for havvindmøller og efterforskning og produktion af olieog naturgas.”Lignende formuleringer har siden været anvendt i flere presse-meddelelser, som jeg har udsendt.Og senest fremgår det af det talepapir, jeg anvendte i forbindelsemed samrådet i Finansudvalget den 28. januar, at”medkapitaltil-førslen kan DONG Energy igen fokusere fuldt ud på at realisereselskabets strategi, herunder den fortsatte satsning på havvindmøl-ler og produktion af olie og naturgas. Det er netop den satsning,der skal føre til, at DONG Energy i fremtiden vil skabe et rimeligtafkast til sine aktionærer.”Jeg har således lidt svært ved at se, at det skulle være den helt storeoverraskelse, at fortsatte investeringer inden for olie og naturgasville være en del af DONG Energys strategi for perioden frem til2020.Når det så er sagt, er det rigtigt, at jeg ved flere lejligheder har glæ-det mig over, at kapitaltilførslen også sikrer, at DONG Energyfortsat kan investere i opførelsen af nye havvindmølleparker.Det gør jeg for det første, fordi vi har fået større sikkerhed for, atDONG Energys satsning på havvindmøller ikke blot bygger på etluftkastel. For havde det været tilfældet, var de private investorerstået af for lang tid siden. Aftalen viser, at en række professionelleinvestorer tror på, at der er en kommerciel fremtid for havvind-møller i navnlig Nordvesteuropa og dermed indirekte, at dengrønne omstilling vil blive en realitet.
Side 3 af 7
For det andet kan DONG Energy fastholde sin globale førerposi-tion inden for havvindmøller. Dermed kan vi glæde os over, at etdansk selskab kommer til at spille en central rolle i den grønneomstilling, som vi gerne ser. Og med DONG Energy som nøgle-spiller arbejdes der intenst med at få omkostningerne ved hav-vindmøller ned, så den grønne omstilling bliver billigere.Og det er på den baggrund, at jeg ved forskellige lejligheder harfremført, at det netop er DONG Energys førerposition og unikkekompetencer inden for havvindmøller, der navnlig har gjortDONG Energy attraktiv for de nye investorer.Uanset at investorerne selvfølgelig også har set grundigt påDONG Energys forretningsområde inden for efterforskning ogproduktion af olie og naturgas, kan man lidt populært sige, at derer mange andre selskaber i verden, der beskæftiger sig med pro-duktion af olie og naturgas. Så det er ikke på det område, atDONG Energy skiller sig ud set fra et investorperspektiv.Inden jeg vender mig mod det andet af de stillede samrådsspørgs-mål, vil jeg gerne redegøre for baggrunden for kapitaludvidelsenog dens betydning for DONG Energys strategi og investeringer.Som beskrevet i det svar, jeg oversendte til udvalget mandag, varsituationen henimod slutningen af 2012, at DONG Energy på denene side kunne konstatere et betydeligt fald i indtjeningen som føl-ge af en ugunstig udvikling i priserne på de europæiske energimar-keder. Og på den anden side havde DONG Energy bundet sig tilat gennemføre betydelige investeringer inden for både havvind-møller og efterforskning og produktion af olie og naturgas.Denne kombination ville betyde, at selskabets gældssætning villenå et niveau, hvor DONG Energy ikke ville kunne fastholde ratin-gen i af sin gæld, hvor låneomkostningerne ville stige, og hvor det idet hele taget ville blive vanskeligt at drive virksomheden på enhensigtsmæssig måde.
Side 4 af 7
Uanset, at DONG Energy selv gennem omkostningsreduktionerog en række frasalg har kunnet bidrage til at reducere problemet,er dette ikke tilstrækkeligt til at løse selskabets udfordringer.Var selskabet således ikke blevet tilført yderligere egenkapital, villekonsekvenserne overordnet have været følgende.For det første ville selskabet have gennemført de investeringer,som der tidligere var truffet beslutning om. Det gælder investerin-gerne i en række havvindmølleparker, der for nærværende er underopførelse, men bl.a. også etableringen af en platform på det danskeHejre-felt og selskabets investeringer i olie- og naturgasproduktioni området West of Shetlands. Dvs. sammensætningen af DONGEnergys investeringer ville på kort sigt være den samme.For det andet ville selskabet i en periode være nødt til at afstå fraat træffe nye væsentlige investeringsbeslutninger, fordi selskabetskapitalgrundlag ville være for svagt til at påtage sig nye store pro-jekter.I hvilket omfang dette ville have ramt kommende projekter indenhavvindmøller eller olie- og naturgasområdet, skal jeg lade væreusagt. Men det forekommer ikke urimeligt at antage, at DONGEnergy næppe i 2013 havde truffet beslutning om at opføre hav-vindmølleparkerne Gode Wind 1 og 2, hvis selskabet ikke havdehaft udsigt til at få styrket sit kapitalgrundlag.Endelig kan der for det tredje ikke i dag siges noget om, hvilkeinvesteringer DONG Energy ville beslutte at gennemføre på læn-gere sigt, når selskabet bl.a. som følge af færdiggørelsen af igang-værende investeringsprojekter forhåbentlig begynder at tjene pen-ge igen.Men risikoen ville have været, at mange af de kompetencer, somselskabet i dag har inden for både havvindmøller og efterforskningog produktion af olie og naturgas, ville være gået tabt som følge afen årrække, hvor selskabet ikke kunne beslutte nye projekter.
Side 5 af 7
Alt i alt betyder det, at der er en klar sammenhæng mellem kapital-udvidelsen på den ene side, og på den anden DONG Energys mu-ligheder for at fastholde et forholdsvis højt investeringsniveau i dekommende år.Derimod kan det ikke konkluderes, om fordelingen af DONGEnergys investeringer mellem de to hovedområder – dvs. hav-vindmøller og efterforskning og produktion af olie og naturgas –uden kapitaludvidelsen ville have været anderledes end den, der vilblive resultatet af, at DONG Energy nu får mulighed for at gen-nemføre sin strategi.[Sammenhæng mellem DONG Energys strategi for indvinding af olie og gas ogregeringens ønske om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler]Lad mig vende mig til spørgsmålet om sammenhængen mellemDONG Energys indvinding af olie og gas og regeringens ønskeom at gøre os uafhængige af fossile brændsler.Det er naturligvis klima-, energi- og bygningsministeren, der haransvaret for både den danske klima- og energipolitik og udnyttel-sen af ressourcerne i den danske del af Nordsøen.Men da regeringen i oktober 2013 offentliggjorde rapporten”Danmark i arbejde – Vækstplan for energi og klima” vil jeg tillademig at starte med at tage udgangspunkt i den.Det fremgår fx med henvisning til den forventede stigning i denglobale efterspørgsel efter energi til bl.a. transportformål, at det ervigtigt at få mest muligt ud af de endnu ikke indvundne fossile res-sourcer.Og videre, at fortsat olie- og gasindvinding i Nordsøen ikke er imodstrid med en ambitiøs klimapolitik, og at en øget olie- oggasindvinding i Nordsøen ikke påvirker regeringens målsætningerom at reducere brugen af fossile brændsler til fordel for vedvaren-de energi.
Side 6 af 7
Det står således klart, at regeringen ønsker at opnå den størst mu-lige indvinding af olie og naturgas fra den danske del af Nordsøen.Det gør vi af flere grunde. For det første udgør olien og naturgas-sen i Nordsøen en værdifuld ressource for det danske samfund,der skal udnyttes til størst mulig gavn for det danske samfund ogsamfundsøkonomien.For det andet vil det bidrage til at fastholde beskæftigelsen, der ihenhold til en rapport udarbejdet på foranledning af sektorensbrancheorganisation udgør omkring 15.000 personer, når beskæf-tigelsen i relaterede erhverv medregnes.Og for det tredje kan en fortsat produktion af olie og naturgas ikkeblot i Danmark, men globalt, medvirke til at begrænse anvendelsenaf kul, der belaster klimaet mere end olie og naturgas.Idet regeringen således ikke har et problem med olie- og naturgas-produktion i sig selv, kan det efter min opfattelse heller ikke pånogen måde anses som et problem, at DONG Energy også i dekommende år forventer at gennemføre investeringer i efterforsk-ning og produktion af olie og naturgas – hvad enten det sker i dendanske del af Nordsøen eller andre lande.Her skal jeg dog understrege, at det grundlæggende er op tilDONG Energys ledelse at beslutte, hvor mange ressourcer derskal allokeres til investeringer inden for olie og naturgas, og hvil-ken projekter der i givet fald investeres i.Det følger af, at DONG Energy skal drives på forretningsmæssigevilkår med henblik på at sikre størst mulig afkast til sine aktionæ-rer, herunder staten. Når DONG Energy beslutter sig for at inve-stere i efterforskning og produktion af olie og naturgas, sker detsåledes ud fra forretningsmæssige kriterier om, hvad der tjener sel-skabet og aktionærerne bedst.
Side 7 af 7
Når dette så har ført til, at DONG Energy i disse år sammen medsin partner er i gang med at etablere produktion på Hejre-feltet,der udgør en af de største investeringer i den danske del af Nord-søen i de senere år, eller bidrager med deres andel af investeringer-ne i Syd Arne-feltet, synes jeg egentligt, at det er glædeligt. FordiDONG Energy dermed kommer til at understøtte regeringensmålsætning om at opnå den største mulige udnyttelse af ressour-cerne i Nordsøen.
[Afslutning]Hvis jeg afslutningsvis skal samle op, så er det regeringens opfat-telse, at der er mange gode grunde til at fastholde, at DONGEnergy skal drives på forretningsmæssige vilkår med henblik på atsikre størst mulig afkast til sine aktionærer.Givet de kompetencer, som selskabet har opbygget med udgangs-punkt i dets aktiviteter i den danske del af Nordsøen, er det eftermin mening hverken overraskende eller problematisk, at DONGEnergy også i fremtiden forventer at investere betydelige beløb iefterforskning og produktion af olie og naturgas.
Dette er ikke i modstrid med regeringens ønske om at sikre størstmulig udnyttelse af ressourcerne i Nordsøen til gavn for det dan-ske samfund og samfundsøkonomien. Snarere tværtimod.