Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 173
Offentligt
Solcelletariffer kræver ”stadig” ikke godkendelse i EU!Kære Klima og Energiminister, Energistyrelsen, Politikere og Danske borgere
d. 20/02 2014
I svaret på minhenvendelse1d. 20/1 2014, må jeg erkende atKlima & Energiminister Rasmus Helveg Petersen2åbenbart harmisforstået min argumentation og derfor ikke kan afkræfte min påstand om at ”solcelletariffer ikke kræver godkendelse iEU”, da han henviser til notificeringsprocessen i EU, hvor ministeren herved må mene at EU i notificeringsprocessen kanunderkende den danske solcellelov. EU kan ikke underkende solcelleloven med baggrund iPreussenElektra3oglov 87 EF4, da”tariffer indenfor vedvarende energi, ikke betragtes som statsstøtte af EU”og ”VEtariffer ikke krænker eller fordrejerfællesmarkedet i EU, men udelukkende fremmer fælleseuropæiske interesser i form af samhandel og miljø”.Såfremtministeren ønsker at afkræfte min påstand, foreslår jeg han med dette brev får EU's DG Competition til at formulere et brev,hvor de bekræfter at de rent faktisk kan underkende den danske solcellelov medlov 87 EF4i mente.Tyskland lader de nationale beslutninger ifm. VE lovgivning træde i kraft uden at afvente en stillingtagen fra Bruxelles,Tyskland har herudover siden 2001, helt undladt at notificere deres VE lovgivning5. Når EU ikke kan underkende VElovgivningen, har notificeringen ifm. ikrafttrædelse af en VE lov ingen betydning. EU har ikke forhindret Tyskland i at ladederes VE lovgivning træde i kraft med omgående virkning de sidste 12 år. De tyske EEG midler administreres af en uafhængigstatsejet organisation, på samme måde som vores danske PSO midler administreres af energinet.dk som ligeledes er enuafhængig statsejet organisation. Fælles for begge organisationer opkræves midlerne ej heller til statskassen, menadministreres uafhængigt i organisationerne. Med dette for øje og så længe der ikke er en lov eller dom der underkenderPreussenElektra3oglov 87 EF4, er faktum at solcelletariffer ikke kræver godkendelse i EU for at træde i kraft.Det har for mig taget tid at finde hoved og hale i dette, og at Rasmus Helveg Petersen fremsætter sin falske påstand, erformodentlig fordi han ikke har nået at sætte sig ordentlig ind i tingene, det er også en værre rodebutik hans forgænger harefterladt. Det er en alvorlig lovfejl og en diskrimination, at man med Martin Lidegaard i spidsen har ladet ikrafttrædelsen afsolcelleloven vente på baggrund af notificering i EU.Den 28/1 var jeg i Bruxelles på vegne af Euro Solar Danmark, som jeg er komitemedlem af, for at tale med Advokat Dr. DörteFouquet fra EREF ”European Renewable Energy Federation”, Dörte var advokat iPreussenElektra3sagen. På baggrund af sitmangeårige arbejde indenfor VE, er Dörte en af de personer med størst kendskab til VE lovgivning i EU og er højt respekteretifm. EREF’s mangeårige samarbejde med Europa Parlamentet. Dörte og jeg talte om de mange forhindringer der er opsat afKlima og Energimisteriet og Energistyrelsen ifm. solcelleloven, og hun bad migskrive et brev6, hvor hun efterfølgende villeundersøge sagen nærmere ogkommentere7.I Dörte’skommentarer og anbefalinger7skriver hun at solcelletarifferne i N. 602/2004 er notificeret og godkendt af EU i2005, og en ændring i tariffernes størrelse, som skete i nov. 2012, er indenfor EU's retningslinjer og udbetalingen aftarifferne skulle derfor være startet uden forsinkelse fra d. 20. nov. 2012 ”theDanish support scheme for PV is in line withthe EU state aid guidelines and the legislation for the amended tariffs 2012/2013 has to be honored by the Danishgovernment and the payment scheme should have started as foreseen”.Dörte forklarer ligeledes, at notificeringen er grebet forkert an fra dansk side, da notificeringen med baggrund i N. 602/2004kunne være notificeret under det der hedder en simplificeret notificeringsproces “Noticefrom the Commission on asimplified procedure of certain types of State aid”,hvilket ville have gjort håndteringen i EU langt hurtigere. Lovændringen d.28. juni 2013 skulle herudover ikke have afkoblet notificeringsprocessen, som var startet ifm. lovændringen, nov. 2012.http://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/01/2014.01.20-Solcelletariffer-kr%C3%A6ver-ikke-godkendelse-i-EU.pdfhttp://www.ft.dk/samling/20131/almdel/keb/spm/38/svar/1110211/1331166.pdf3europa.eu/juris/showPdf.jsf?text=&docid=45891&pageIndex=0&doclang=DE&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=13089264www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/traktat/ef/alle/87/5Erik White,Legal advisor at the European commission &Tom Howes,Deputy head of energy economics and financial instruments, European Commission6http://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/02/2014.01.30-Dear-Doerte-Fouquet.pdf7http://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/02/2014.02.06_EREF_StB_152956.pdf12
Solenergi Danmark A/S - +45 50 720 700 - [email protected] - www.SolenergiDanmark.dkSide 1 af 3
Der er flere problematikker hun nævner, som jeg her vil undlade at gentage og i stedet henvise tilbrevet7. Dörte slutter afmed at kommentere, at disse hindringer kunne ses som en overtrædelse af direktiv 2009/28/EC ”Overallin this way ofhandling by the Danish government one could also see a violation of the Directive 2009/28/EC on the promotion ofrenewable energies which is asking member States to avoid obstacles and discrimination for the RES deployment”,hvilket eren meget alvorlig sag for Klima og energiministeriet og energistyrelsen som har håndteret solcelleloven.Herefter nævner hun muligheden for at solcellebranchen, på baggrund af håndteringen af solcelleloven, kan søge erstatningaf den danske regering ”Moreover it maybe interesting to discuss under Danish law if the PV industry cannot ask for damagepayment from the Danish government?”.Jeg mener stadig, at den bedste måde for regeringen at rode sig ud af denne fadæse, vil være, som jeg adskillige gangetidligere har foreslået,at ændre loven så ”tilmeldingstidspunktet” i stedet definerer tariffen for anlæg tilsluttet underovergangsordningen,og ikke tilslutningstidspunktet som nu. Solcelleanlæggene sikres så en, ikke prangende, menanstændig tarif som selvfølgelig ligger langt under det man har sikret vindmøller og anden VE med, 2013 tariffen ernødvendig for at projekterne kan gennemføres. Jeg ved at hele solcellebranchen bakker mig op omkring mit forslag til dennelovændring. Grunden til at man er nødt til at sikre tariffen på denne måde er fordi flere ting ikke er på plads, og man ved ikkehvornår alle forhindringer er løst. Bl.a. behandles to meget vigtige punkter stadig af Energistyrelsen, det ene er ifm.tilslutningen, da solceller og vindmøller er sammenlignelige, bør solcelleanlæg på samme vilkår som vindmøller indføres itilslutningslovgivningen, herudover mangler vi ”definitionen af fællesanlæg”.Set ud fra et ønske om at få mest mulig grøn energi forpengene i Danmark har jeg lavet skemaet til højre for atvise solcellers dårlige vilkår i forhold til anden vedvarendeenergi.Som det ses i skemaet til højre har havvindmøllerne væretsikret enorme summer de seneste år, hvilket har kostetdanskerne dyrt både i etablering og årlige tab i kabler frahavvindmølleparkerne. Støtten er omregnet pr. installeretkilowatt, grundlaget for grafen kan ses i tabellenher1.De 21 milliarder Anholt vindmøllepark på 400MW kostedede danske borgere, kunne man for det samme beløb havestøttet 1.837MW solceller på 130 øre ordningen, ogherudover ville de årlige kabeltab for solceller udgøre enbrøkdel ift. havvindmøllernes.De 2% som solcellestrømmen i dag udgør af det årligeelforbrug, bør i fremtiden hæves så det kommer inærheden af de 33% som vindmøllestrømmen i dagudgør. Dette vil afbalancere nettet og hjælpe med atfordele produktionen henover døgnet. Produktionen afvindenergi er i dag så stor at Danmark hvert år, sendermillioner af kilowatt vindenergi til nabolandene udenindtægt og med store tab for den danske stat.Solceller er et rigtig godt samspil og alternativ til vind, ogstrømmen produceres i dagtimerne hvor strømmenbruges. Hvorfor fortsætte med at kaste milliarder efterhavvindmølleparkerne hvor store udenlandske selskabertager milliarderne med til beskatning i f.eks. Irland i stedetfor at lade beskatningen falde i Danmark. De danskeSolenergi Danmark A/S - +45 50 720 700 - [email protected] - www.SolenergiDanmark.dkSide 2 af 3
kr 60.000kr 50.000kr 40.000kr 30.000kr 20.000kr 10.000kr -
kommuner har et stort ønske om at lokalsamfundet får andel i projekterne, se Kaj Kirks (DF)kommentarer8tilsolcelleprojektet i Hundborg hvor 60% af projektet udbydes til lokalbefolkningen.Der går mange rygter i branchen og vi har søgt aktindsigt hos Klima og Energiministeriet, Energistyrelsen og Energinet.dk forforhåbentlig, at komme til bunds ifm. solcelleloven. Definitionen af fællesanlæg var jo næsten færdig i første udkast d. 14.marts 2013 efter 2 måneders udarbejdelse, det undrer mig at der efterfølgende er der gået over 11 måneder uden at der ersket mere i sagen? Herudover er det på samme måde underligt hvorfor punktet om at tilslutte solcelleanlæg på sammevilkår som vindmøller ligeledes forhalet? I akterne må vi kunne finde ud af hvem der har arbejdet med sagen, og derfra findefrem til de ansvarlige der har trukket i trådene i energistyrelsen og har forhalet og sløret disse sager.I min søgen i EU’s arkiv har jeg herudover ikke kunnet finde notificeringer på tarifferne for de danske havvindmølleparker?Vil ministeren henvise til samtlige notificeringssagsnumre for samtlige tariffer for havvindmølleparker opsat i Danmark?Den seneste vindmøllelov blev sendt tilnotificering9i EU i sommeren 2012 ”halvandet år før loven trådte i kraft” ognotificeringen godkendes af EU sommeren 2013, fem måneder før loven træder i kraft. Min undren går herpå, hvorfor manfå måneder efter vindmølleloven sendes til notifikation i 2012, går ind og laver en solcellelov med en solcelletarif, mednedtrapning og som starter omgående. Når man med vindmølleloven til reference, få måneder forinden, mentenotificeringsprocessen ville tage op til halvandet år i EU, hvad er grunden så til at man pludselig ikke mener dette ligeledesville være tilfældet for solceller få måneder efter?Når man allerede fra start har lagt støtten pr. installeret kW under det onshore vindmøller sikres og man ved det koster detsamme at installere pr. kW, er det ikke svært at forudse at tariffen minimum reduceres til 2014 tarifferne inden loven træderi kraft på reelle vilkår, og med behandlingstiden hos kommunerne VVM10og lokalplan11samt tilslutning afvindmøller12somreference, skal der altså ikke en akademiker til at regne ud, at tariffen uundgåeligt falder til et urealistisk niveau, indenprojekterne kan realiseres. Derfor må loven ændres så”tilmeldingstidspunktet i stedet definerer tariffen for anlægtilsluttet under overgangsordningen”.På baggrund af disse oplysninger må det være tid at forligspartierne går sammen og ændrer loven. Jeg mener det er deneneste måde at bevise at man ikke havde til hensigt at lave hindringer for solcellebranchen iht. direktiv 2009/28/EC. Hvisman ikke reagerer, vil det skade det gode danske ry, at Danmark har forhindret udbredelsen af solenergi i Danmark på reellevilkår. Og at give denne nødvendige håndsrækning til overgangsordningen, er en dråbe i havet i forhold til den massivestøtte og udbygning af havvindmøllerparkerne der har været og stadig er i gang.Er der spørgsmål til ovenstående er i meget velkomne til at kontakte mig.Påwww.solcelleloven.dkhvor i kan se yderligere i sagen om solcelleloven.
Anders Ztorm
http://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/02/2014.02.15-Kaj-Kirk-Thisted-Kommune-om-solcelleprojekt-i-Hundborg.pdfhttp://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_35089106-18 mdr. ifølge Birgitte Wendelbo, Naturstyrelsen116-8 mdr. generelt for alle kommunerhttp://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/02/lokalplanbehandlingstid.pdf12Dansk Energihttp://solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2014/02/Tidshorisont-ifm.-vindmølletilslutninger-Dansk-Energi.pdfSolenergi Danmark A/S - +45 50 720 700 - [email protected] - www.SolenergiDanmark.dk89
Side 3 af 3