Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 14
Offentligt
1287345_0001.png
1287345_0002.png
1287345_0003.png
1287345_0004.png
N O T AT
3. oktober 2013J.nr. 2503/1221-0036Ref. AMF/SJHByggeri og energieffektivitet
Opgørelse af statens energiforbrug i 2012IndledningKlima-, Energi- og Bygningsministeriet skal senest den 1. oktober fremsende en årligopgørelse over energiforbruget i staten til Folketingets Klima-, Energi- og Bygningsud-valg, jf. § 16 i cirkulære nr. 9787 af 1. oktober 2009 om energieffektivitet i statens insti-tutioner.Energiforbruget opgøres på baggrund af ministeriernes egne indberetninger, jf. § 8 i cir-kulæret. Dette notat indeholder opgørelsen over statens energiforbrug for 2012 på bag-grund af ministeriernes egne indberetninger til databasen ”Energibesparelser i Staten”.BaggrundPå Finansloven for 2009 indgik en budgetregulering vedrørende energibesparelser i sta-ten, hvorefter ministeriernes energiforbrug i 2011 skal være mindst 10 pct. mindre endenergiforbruget i 2006. Dette mål er videreført for 2012 i medfør af det gældende cirku-lære.Målsætningen om 10 pct. besparelser er udmøntet i cirkulære nr. 9787 af 1. oktober2009 om energieffektivitet i statens institutioner. Cirkulæret indfører et rammestyrings-princip, hvor det er op til de enkelte ministerier selv at tilrettelægge og sikre, at reduk-tionsmålet i energiforbruget nås.Revidering af statens energisparecirkulæreEnergistyrelsen har siddet for bordenden i en tværministeriel arbejdsgruppe, som har udarbej-det anbefalinger til et nyt cirkulære for energibesparelser i statens institutioner. Det har frem-gået af arbejdsgruppens kommissorium, at der i det nye cirkulære især skulle ses på et nyt re-duktionsmål for statens energibesparelse og implementering af EU's energieffektiviseringsdi-rektiv. Det forventes, at et nyt cirkulære er klar ved årsskiftet.Offentliggørelse af ministeriernes energiforbrugFor at fremme arbejdet med reduktion af energiforbruget er der med cirkulæret indførtkrav om øget synliggørelse og afrapportering af ministeriernes energiforbrug og hervedogså reduktion i energiforbruget. Således har hvert ministerområde ansvaret for at indbe-rette deres energi- og vandforbrug til databasen mindst en gang årligt inden den 1. maj detfølgende år. Ligeledes skal hvert enkelt ministerium beskrive deres energispareindsats påegen hjemmeside.Side 1
Til brug for en samlet indgang til oplysninger om statens energiforbrug har Energistyrel-sen etableret en hjemmeside,www.ens.dk/energibesparelseristaten,hvor databasen medministeriernes energiforbrug er offentlig tilgængelig, og hvor der er link til ministerier-nes hjemmesider samt til de store statslige bygningsejere.Statens energiforbrug i 2012Det samlede energiforbrug for staten og for de enkelte ministerier i 2012 er pr. 24. sep-tember 2013 opgjort nedenfor for de institutioner, som har indberettet energiforbruget tildatabasen ”Energibesparelser i staten.”Det skal understreges, at der fortsat mangler indberetning af forbrugstal fra en del ar-bejdssteder svarende til cirka 17 pct. De manglende indberetninger medfører, at den vi-ste energiforbrugsreduktion formodentlig er for høj. Ligesom det ikke kan udelukkes, atder kan være unøjagtigheder i indberetningerne, idet ministerierne løbende kvalitetssik-rer data.MinisteriumElforbrugVarme-2012 (kWh) forbrug 2012(kWh)Æn-Vandfor-dring i brug 2012energi- (m3)forbrugi for-hold til2006(pct.)-19,1-37,783,5-19,9-10,8-12,5-22,8-20,2N/A-9,92,3-43,0-11,0-16,0-25,7-44,610.84913.37111.141621.210346.32011.73090.84865.013719693.874964.81519.7861.88767.42542.4545.761Energi-forbrugpr.medar-bejder i2012(kWh)5.4904.9505.61413.46870785.95518.5237.2811.323662851854.60610.77513.9903.4743.325Side 2
Ændringi energi-forbrugpr. med-arbejder iforholdtil 2006(pct.)-10,3-23,6-3,2-18,6-5,6-23,8-17,9-11,5N/A-1,9-4,3-53,0-5,8-11,2-19,2-8,5
BeskæftigelsesministerietErhvervs- og VækstministerietFinansministeriet*ForsvarsministerietJustitsministerietKlima-, Energi- og Bygningsmini-sterietKulturministerietMiljøministerietMinisteriet for By, Bolig og Land-distrikter**Ministeriet for Børn og Undervis-ningMinisteriet for Forskning, Innova-tion og Videregående uddannelserMinisteriet for Fødevarer, Land-brug og FiskeriMinisteriet for Ligestilling og Kir-keMinisteriet for Sundhed og Fore-byggelseSkatteministerietSocial- og Integrationsministeriet
4.196.0583.258.3583.875.65310.1500.00044.152.0215.608.84127.013.0334.647.436
5.629.4514.276.3573.636.314194.786.16098.705.2414.535.96140.043.42810.962.121
165.342N/A120.079.830257.129.1026.061.955372.10716.226.7959.948.3511.431.312301.674.098432.690.7987.560.4251.671.98714.001.73116.928.6482.641.222
StatsministerietTransportministerietUdenrigsministerietØkonomi- og IndenrigsministerietSamlet forbrug for staten i 2012
216.35478.742.9643.501.2242.405.503690.532.239
369.60227.970.4744.602.2693.974.4121.176.660.669
-40,9-13,7-17,3-9,9-9,6
67060.83510.1199.2553.048.082
6.51123.7536.9684.910
-40,9-19,9-32,94,4-9,7
* Finansministeriet har i forbindelse med oprettelsen af Statens IT overtaget statens ser-vere, som udgør en betydelig del af ministeriets elforbrug. Dertil har ministeriet pågrund af ressortændringer øget sit medarbejderantal med cirka 80 pct. og sit kontorarealmed cirka 66 pct. i perioden, hvorfor energiforbruget er steget. Derimod er energifor-bruget pr. medarbejdet faldet med cirka 3,2 pct. ** MBBL er etableret i oktober 2011 ogkan derfor ikke sammenlignes med 2006. MBBL har ikke indberettet noget varmefor-brug for 2012, da det først modtages ved starten af oktober 2013.Sammenligning med energiforbruget i 2006Der pågår løbende en validering i institutionerne af data for alle de indberettede år, dvs.for 2006 til og med 2012. Det vil sige, at de forbrugstal, som kan ses i databasen, løben-de kan blive ændret. Dette skal især ses i lyset af, at der mangler indberetning fra ca. 17pct. af det samlede antal arbejdssteder.Dog er der størst usikkerhed om data tilbage fra 2006. Usikkerheden ved de historiskedata skyldes flere forhold. For det første er der som følge af strukturreformen i 2007 til-gået staten en del nye institutioner, som ikke tidligere nødvendigvis har opgjort deresenergiforbrug. Disse data kan derfor være vanskelige eller umulige at fremskaffe. Fordet andet omfatter cirkulæret fra 2009, som afløser et tilsvarende cirkulære fra 2005, fle-re institutioner, idet bl.a. selvejende institutioner er omfattet af det nye cirkulære. Fordisse kan der på tilsvarende måde være vanskeligheder med at fremskaffe de relevantedata. For det tredje er der for nogle institutioner sket en vis flytning henholdsvis ind-skrænkning eller udvidelse, som har vanskeliggjort opgørelsen af de relevante data. En-delig har nogle institutioner med domæne i private lejemål ikke altid haft adgang til de-res faktiske energiforbrug, men blot til en faktura med udgiften til energi og vand.Foretages der med disse forbehold samt forbehold for manglende indberetninger en op-gørelse af statens samlede energiforbrug i 2006, som det kan ses i databasen den 24.september 2013, var elforbruget ca. 690.500.000 kWh og varmeforbruget ca.1.176.660.000 kWh. Samlet set er der sket en reduktion på ca. 9,6 pct. i det samledeenergiforbrug i 2012 i forhold til 2006,hvilket er en meget stor reduktion i energiforbru-get, særlig set i forhold til den opdaterede opgørelse for 2011, hvor reduktionen var på2,1 pct for perioden 2006-2011. Den høje reduktion skyldes formodentlig, at der fortsatmangler indberetninger af forbrugstal fra en del institutioner for 2012, ligesom det ikkekan udelukkes, at der kan være unøjagtigheder i indberetningerne, idet ministerierne lø-bende kvalitetssikrer data. Det må derfor forventes, at efterhånden som forbrugstallenebliver indberettet for de resterende institutioner, vil reduktionen i energiforbruget faldemærkbart.Måles forbruget per medarbejder, er der i perioden sket en mindskelse i energiforbruget permedarbejder på 9,7 pct. ifølge databasen den 24. september 2013. For nogle ministerier erenergiforbruget per medarbejder højere end gennemsnittet, hvilket blandt andet skyldes m� tilSide 3
lagerkapacitet til opbevaring af materiel - det være sig militært udstyr for Forsvarsministerietsvedkommende eller togvogne samt teknikrum for Bane Danmark under Trafikministeriet. Li-geledes har institutioner under de to ministerier energitunge funktioner, så som radarovervåg-ning og sikring af frostfrie sporskifter. Kulturministeriet har slotte og kulturejendomme, somer energitunge i drift, og som ikke nødvendigvis huser et stort antal af ministeriets ansatte.Det er vigtigt at bemærke, at der er en betydelig usikkerhed i tallene, hvilket gælder både fordet samlede energiforbrug og antal ansatte. Tallene i databasen er øjebliksbilleder, som æn-drer sig i takt med, at forbrugstal og antal ansatte indlægges i databasen, hvilket sker løbendeaf institutionerne. Der er ikke sikkerhed for, at aktuelle data på hjemmesiden er udtryk for detendelige energiforbrug i staten, idet ikke alt energiforbrug er indberettet af alle ministerier oginstitutioner på trods af, at ministerierne ifølge cirkulæret skal indrapportere energiforbrug fordet forudgående år inden 1. maj det efterfølgende år.Det er de enkelte ministeriers ansvar at indberette til databasen og sikre, at data er korrekte.Det skal i den forbindelse bemærkes at Energistyrelsen ikke er tilsynsførende myndig-hed i forhold til, om ministerierne overholder cirkulærets bestemmelser. Ifølge cirkulæretom energieffektivisering i statens institutioner § 2, stk. 2 og 3 fastsættes energiforbruget somdet faktiske årsforbrug for ministerområdet, det vil sige det totale forbrug (m. graddagekor-rektion af varmeforbrug). Nøgletallene som forbrug pr. ansat er alene et værktøj til suppleren-de at kunne beskrive energiforbruget.Den seneste udvikling i data, herunder tilføjelse af manglende institutioner og institutionernesvalidering af allerede indberettede data, samt sammenligning med energiforbruget siden 2006,kan løbende følges på hjemmesidenwww.ens.dk/energibesparelseristaten.VidendelingArbejdet med at opnå energibesparelser for staten er et løbende arbejde. Energistyrelsen af-holder et til to årlige møder med de energiansvarlige i alle ministerier, hvor der udveksles er-faringer. Seneste møde blev afholdt den 25. april 2013.
Side 4