Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 136
Offentligt
1387219_0001.png
28. november 2013
J. nr.1001/1814-0001
Ref. ld/sbo/ksc
Ressourceenheden
7. udbudsrunde (kulbrinter)
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse til Folketingets Klima-, Energi- og
Bygningsudvalg efter Undergrundslovens § 12, stk. 2
Denne redegørelse gives efter Undergrundslovens § 12, stk. 2, hvorefter klima-, energi- og
bygningsministeren, inden ansøgninger om tilladelser til efterforskning og indvinding af kul-
brinter indkaldes, skal forelægge en redegørelse for Folketingets Klima-, Energi- og Byg-
ningsudvalg om hvilke områder, der agtes udbudt, og de generelle vilkår, hvorunder tilladel-
ser agtes meddelt.
Baggrund og status
Der har siden 1981 været afholdt seks udbudsrunder i Danmark. De første tre runder omfatte-
de alle ikke-koncessionsbelagte områder i hele det danske område.
De seneste tre udbudsrunder - 4. runde i 1995, 5. runde i 1998 og 6. runde i 2006 - omfattede
alene Centralgraven med tilgrænsende områder, det vil sige området vest for 6°15’ østlig
længde.
Den øvrige del af det danske område øst for 6°15’ østlig længde, dvs. den østlige del af Nord-
søen, de indre danske farvande og landområderne har siden 1997 været omfattet af den så-
kaldte Åben Dør-procedure. I Åben Dør-området kan olieselskaberne løbende ansøge om og
få tildelt tilladelser.
Efter 6. udbudsrunde i 2006 er der udstedt en naboblok-tilladelse i 2009 og en tilladelse i
2012, der var et resultat af en såkaldt minirunde, der blev afholdt på baggrund af en uopfor-
dret ansøgning. Siden er der ikke givet tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter
i Centralgraven med tilgrænsende områder.
Arbejdsprogrammerne i 6. runde-tilladelserne har indebåret en ganske stabil efterforsknings-
aktivitet, der nu stort set er afsluttet, idet de obligatoriske dele af arbejdsprogrammerne for
næsten alle tilladelsers vedkommende er fuldført.
Af de i alt 14 tilladelser, der blev givet i 6. udbudsrunde, er halvdelen tilbageleveret af rettig-
hedshaverne efter gennemførelsen af de indledende efterforskningsarbejder. I de tilbagevæ-
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rende 6. runde-tilladelser arbejder rettighedshaverne videre dels med vurderinger af kommer-
cialiteten af de konstaterede kulbrintefund og dels med opfølgende efterforskningsarbejder.
I forbindelse med 6. runde-tilladelserne er der indtil nu gennemført 10 efterforsknings- og
vurderingsboringer. Nogle af boringerne er udført i samarbejde med tilladelser, der er meddelt
tidligere end 6. runde. Otte af boringerne fandt kulbrinter. Flere af fundene er fortsat under
vurdering af rettighedshaverne med henblik på stillingtagen til, om fundene kan udnyttes
kommercielt.
Baggrunden for den nye udbudsrunde
Hovedmålsætningen for den fremtidige efterforskning af olie og naturgas er, at efterforsknin-
gen skal tilrettelægges sådan, at der kan lokaliseres så meget som muligt af den olie og natur-
gas, der findes i den danske undergrund. Derved åbnes mulighed for at forlænge den periode,
hvor Danmark er helt eller delvist netto eksportør af olie og naturgas. Dette er i tråd med Fol-
ketingets vedtagelse i forbindelse med forespørgselsdebatten den 23. februar 2012, hvor Fol-
ketinget vedtog at ”de danske ressourcer af olie og gas skal udnyttes til størst mulig gavn for
det danske samfund og samfundsøkonomien”.
For at opretholde kontinuiteten i efterforskningen i de kommende år og dermed fastholde og
videreudvikle den viden og ekspertise, selskaberne har oparbejdet om den danske undergrund,
vil det være hensigtsmæssigt at udbyde en 7. runde i Centralgraven med tilgrænsende områder
snarest. På den baggrund blev der i 2011 igangsat en miljøvurdering af en plan, som blandt
andet omfatter 7. runde, jf. afsnittet om
Miljømæssige forhold.
Hertil kommer, at de senere års erfaringer tyder på, at de fleste fundmuligheder vil bestå af
mindre felter, der sandsynligvis kun vil være rentable, hvis de kan udnyttes i forbindelse med
de eksisterende behandlingsanlæg og rørledninger. På den baggrund er det hensigtsmæssigt at
udbyde 7. runde nu og derved udnytte mulighederne for, at den eksisterende infrastruktur kan
anvendes i forbindelse med nye fund, i det omfang det er hensigtsmæssigt. Dermed bliver en
forlænget anvendelse af de eksisterende anlæg og rørledninger sikret.
Udsigterne til, at Centralgraven med tilgrænsende områder stadig indeholder et attraktivt po-
tentiale, kan give sig udslag i konkurrence om nye tilladelser i visse områder. Det anses på
denne baggrund for hensigtsmæssigt at videreføre runde-systemet i dette område.
I forbindelse med vurdering af mulighederne for afholdelse af 7. udbudsrunde er der også
indgået overvejelser omkring fremtidigt udbud af arealer - efter 7. runde. Det skal ses i lyset
af, at rundeområdet i den danske del af Nordsøen er et såkaldt modent område med veludbyg-
get infrastruktur. Det er Energistyrelsens vurdering, at en fremtidig offentlig indkaldelse af
ansøgninger for hele området vest for 6°15’ østlig længde med et ret fast tidsinterval vil være
hensigtsmæssigt, da denne udbudsform resulterer i en større forudsigelighed for, hvornår sel-
skaber har mulighed for at søge på de ledige områder. Det er Energistyrelsens opfattelse, at et
tidsinterval for runder på omtrent ét år vil være formålstjenligt. Det skal i den forbindelse be-
mærkes, at Norge én gang årligt foretager tildeling af nye koncessioner i den norske del af
Nordsøen, hvorved der kan opstå en vis synergieffekt, idet selskaberne kan foretage en samlet
vurdering og forberedelse til runderne i Danmark og Norge.
Areal
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afgrænsningen af det udbudte område i 4., 5. og 6. runde skete på grundlag af en vurdering af
den potentielle udbredelse af kulbrinter dannet i Centralgraven. Da denne vurdering er uæn-
dret, foretages der ikke ændringer i det område, som udbydes i 7. runde. Det vil på den bag-
grund være alle ikke-koncessionsbelagte områder i Centralgraven med tilgrænsende områder,
der udbydes. Centralgraven med tilgrænsende områder omfatter områderne vest for 6°15’ øst-
lig længde, jf. bilag 1 (kort).
Det ikke-koncessionsbelagte område er på nuværende tidspunkt på 16.115 km
2
ud af det sam-
lede areal på 19.744 km
2
. Relativt svarer det til 82 %. Til sammenligning var procenterne i 4.-
6. udbudsrunde henholdsvis 79, 64 og 73 %.
En række forekomster er afgrænset såvel arealmæssigt som i dybden. Det drejer sig om fore-
komsterne Amalie, Lulita, Syd Arne, Nini, Siri, Hejre og Cecilie/Connie. Desuden er den øst-
lige del af tilladelse 4/98 afgrænset i dybden. I tillæg til de åbne arealer vil olieselskaberne
derfor også have mulighed for - ligesom i 6. udbudsrunde - at ansøge om tilladelse til efter-
forskning og indvinding i de dybereliggende lag under de på denne måde afgrænsede tilladel-
ser.
Der kan også søges om områder, som eventuelt bliver tilbageleveret inden udløbet af ansøg-
ningsfristen. Koncessionskort over området vil løbende blive ajourført på Energistyrelsens
hjemmeside.
Vilkår for 7. udbudsrunde
Det danske områdes geologiske konkurrencedygtighed overfor de øvrige Nordsø-lande vurde-
res som helhed at være uændret i forhold til 6. runde. De økonomiske vilkår for 7. udbudsrun-
de indgik i kommissoriet for ’eftersyn af vilkår for kulbrinteindvinding’. Eftersynet anbefale-
de, at vilkårene for 7. udbudsrunde bør tage udgangspunkt i de vilkår, som blev anvendt i 6.
udbudsrunde. Denne anbefaling følges, hvorfor 7. runde-tilladelserne vil blive omfattet af de
skatteregler, der har været gældende for nye tilladelser siden 1. januar 2004, og som svarer til
reglerne for A. P. Møllers forlængede eneretsbevilling fra 1962.
Dette indebærer, at der for 7. runde-tilladelsernes vedkommende skal:
betales 25 % selskabsskat, der kan fradrages i grundlaget for kulbrinteskatten
betales 52 % kulbrinteskat. Ved opgørelse af grundlaget for beregning af kul-
brinteskat gives et kulbrintefradrag på 5 % af investeringerne i 6 år (i alt 30 %)
Herudover vil det som i de seneste runder være et vilkår, at der er statsdeltagelse i alle tilla-
delser med en statsdeltagelses andel på 20 %, som staten selv afholder udgifterne til. Nordsø-
fonden deltager på statens vegne i 7. runde-tilladelserne.
Der er udarbejdet en standardtilladelse, den såkaldte modeltilladelse, som vil blive anvendt i
7. runde (bilag 2). I modeltilladelsen er der alene foretaget mindre, teknisk prægede ændringer
i forhold til de seneste runder med henblik på at tilpasse den 7. runde. Tilsvarende ændringer
vil blive foretaget i den modeltilladelse, der anvendes i Åben Dør-proceduren.
Betaling
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til dækning af de administrative omkostninger opkræves et ansøgningsgebyr på 25.000 kr.
for hver ansøgning, der afleveres, uanset om ansøgningen fører til udstedelse af en tilladelse.
Ved tildeling af en tilladelse vil der som i de seneste runder blive opkrævet et vederlag på
100.000 kr.
Miljømæssige forhold
Planer og programmer, der udarbejdes af statslige myndigheder og fastlægger rammer for
fremtidige anlæg eller arealanvendelser, er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og
programmer (lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013), og i overensstemmelse hermed er der
gennemført en miljøvurdering (bilag 3). Formålet med miljøvurderingen er at identificere, be-
skrive og vurdere de sandsynlige væsentlige påvirkninger af planen på miljøet.
7. udbudsrunde er en del af en plan som omfatter nye udbud i området vest for 6º 15’ Ø med
henblik på efterforskning og produktion af olie og gas, samt separate udbudsrunder for mulig
udnyttelse af tilladelser til injektion af CO
2
(for at øge olieindvindingen) i eksisterende olie-
felter vest for 6º 15’ Ø. Udbud af tilladelser til injektion af CO
2
i eksisterende oliefelter med
henblik på at øge indvindingsgraden forventes først igangsat, når der er selskaber, som kon-
kret udtrykker interesse herfor med projekter, der er kommercielt gennemførlige.
Miljøvurderingen af planen blev i juli 2012 sendt i offentlig høring, herunder hos relevante
danske myndigheder og myndigheder mv. i Norge, Tyskland, Nederlandene og Storbritanni-
en. Høringssvar er efterfølgende indsendt til Energistyrelsen, som har behandlet disse.
De gennemgående emner i høringssvarene er generel modvilje mod yderligere olie- og gasak-
tiviteter, miljømæssige aspekter ved støjende aktiviteter (arbejde i forbindelse med boringer,
seismiske undersøgelser) i forhold til havpattedyr, modvilje mod CO
2
injektion og konse-
kvenserne ved CO
2
injektion, frygt for storulykker og påvirkning af det tyske habitat ’Dog-
gerbanke’, hvor marsvin blandt andet er beskyttet.
På baggrund af miljørapporten og høringssvar, som er indkommet i offentlighedsfasen, er der
udarbejdet en sammenfattende redegørelse (bilag 4).
Af den sammenfattende redegørelse fremgår blandt andet, hvordan der i planen for udbuddene
er taget højde for resultatet af høringen, og hvilke tiltag, der påtænkes iværksat som følge af
miljøvurderingsprocessen i forbindelse med kommende udbud, herunder 7. runde. Integrering
af miljøhensyn og tiltag fremgår af afsnit 3.1 og tabel 3.1 i den sammenfattende redegørelse
(bilag 4).
Der er også foretaget en indledende vurdering af, om der skal foretages en naturkonsekvens-
vurdering jf. habitatdirektivet (bilag 5). Konklusionen er, at det ikke er tilfældet. Ved de kon-
krete projekter kan der imidlertid blive stillet krav om at foretage en naturkonsekvensvurde-
ring.
Der vil som under tidligere udbudsrunder og efterfølgende meddelelse af tilladelser gælde, at
de etablerede procedurer for inddragelse af relevante myndigheder/organisationer på miljø-,
naturbeskyttelses-, råstof - og fiskeriområdet i forbindelse med efterforskning og produktion
af olie og gas vil blive videreført, sådan at eventuelle risici og gener for miljøet kan minime-
res. Endvidere vil der forud for meddelelse af tilladelser til projekter til indvinding af olie og
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gas, som må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, blive gennemført en procedure efter
reglerne i Undergrundsloven for vurdering af virkningen på miljøet (VVM procedure).
Udbudsform
Den udbudsform, der blev anvendt i 4.-6. udbudsrunde, vil også blive benyttet i 7. runde. Ud-
budsformen er fleksibel og indebærer, at ansøgninger kan indgives af såvel grupper af selska-
ber som enkeltselskaber. Endvidere vil der kunne ansøges om andele i tilladelser på mindre
end 80 % (100 %, når statsdeltagelsen medregnes). Hvis der i den forbindelse kommer ansøg-
ninger om andele, der tilsammen udgør mere end 80 %, vil det ud fra ansøgernes kvalifikatio-
ner og de tilbudte arbejdsprogrammer blive vurderet, om ansøgningerne kan justeres, således
at alle ansøgere får del i tilladelsen. I tilfælde af, at der indgives ansøgninger om andele, der
tilsammen udgør mindre end 80 % til en given blok, vil det tilsvarende blive undersøgt om
ansøgerne vil øge de ansøgte andele, sådan at der kan opnås fuld fordeling af andele i en tilla-
delse. Sigtet med denne udbudsform er at medvirke til at øge antallet af ansøgere og dermed
efterforskningsinvesteringerne i udbudsrunden.
Som i tidligere udbudsrunder skal der ansøges særskilt om operatørskab. Det skal fremgå af
ansøgninger fra grupper, hvem der skal være operatør. Tilsvarende skal ansøgende enkeltsel-
skaber angive eventuelle ønsker om operatørskab. I tilfælde af uenighed om valg af operatør
blandt de selskaber, der ansøger om en tilladelse, kan klima-, energi- og bygningsministeren
udpege operatøren på grundlag af ansøgernes kvalifikationer, jf. Undergrundslovens § 12 a,
stk. 6.
Udvælgelseskriterier og valg mellem flere ansøgere
Ansøgere vil blive bedømt og udvalgt efter de ovenfor nævnte og hidtil anvendte kriterier, der
fremgår af Undergrundslovens § 12 a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3, og angår ansøgerens sagkundskab,
økonomisk baggrund samt kvaliteten og omfanget af det tilbudte arbejdsprogram. Arbejds-
programmets omfang og kvalitet vurderet i forhold til behovet for efterforskning af kulbrinte-
potentialet og stillingtagen til udnyttelse af eventuelle allerede eksisterende fund i det ansøgte
område vil være et væsentligt udvælgelseskriterium og ansøgerne vil blive anmodet om at be-
skrive, hvad der efter deres opfattelse må anses for at være et fuldstændigt arbejdsprogram for
området, og hvad de på denne baggrund tilbyder at udføre.
Der vil ved vurderingen af tilladelser endvidere blive lagt vægt på den måde, hvorpå ansøger-
ne tidligere har udøvet deres virksomhed under lignende tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan endvidere undlade at give tilladelse på grundlag af
de ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med udbudsrunden, jf. § 12, stk. 3.
Konkurrerende ansøgninger
Hvis der mere end én kvalificeret ansøger til et område, og det er vurderingen, at de tilbudte
arbejdsprogrammer er lige gode, vil den endelige udvælgelse blandt ansøgerne ske på bag-
grund af et supplerende tilbud fra ansøgerne om størrelsen på den andel, Nordsøfonden vil
blive tilbudt, ud over de obligatoriske 20 %, jf. undergrundslovens § 12 a, stk. 3. Nordsøfon-
dens samlede andel i tilladelsen kan dog ikke overstige 40 %.
Det supplerende tilbud vil skulle angå størrelsen på den forøgede andel, Nordsøfonden vil bli-
ve tilbudt, hvis der gøres fund i tilladelsen. Bliver der gjort et fund i tilladelsen, har Nordsø-
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fonden således ret til vederlagsfrit at øge sin andel op til størrelsen på det højeste supplerende
tilbud. Overdragelsen af en forøget andel til Nordsøfonden vil skulle finde sted med virkning
fra tidspunktet, hvor feltet erklæres kommercielt. Hvis feltet ikke forudgående erklæres kom-
mercielt, vil overdragelsen skulle ske med virkning fra tidspunktet for indsendelse af en ud-
bygningsplan til Energistyrelsen. Nordsøfondens beslutning om at benytte retten til at forøge
sin andel skal træffes senest på tidspunktet, hvor feltet erklæres kommercielt eller på tids-
punktet for indsendelse af en udbygningsplan for feltet.
Nordsøfonden vil ikke for den forøgede andels vedkommende skulle bidrage til allerede af-
holdte omkostninger i tilladelsen. Nordsøfonden vil således skulle bidrage økonomisk for sin
samlede andel (den obligatoriske andel på 20 % samt den forøgede andel) fra tidspunktet for
overdragelsen af den forøgede andel.
De pågældende ansøgere til de pågældende områder vil i givet fald blive bedt om at indgive et
tilbud om, hvilken procentdel Nordsøfonden skal have ret til at hæve sin andel op til i tilladel-
sen inden for en vis frist. Den ansøger, der tilbyder den højeste andel til Nordsøfonden, vil
modtage et tilbud fra Energistyrelsen om at modtage tilladelsen.
Størrelsen på arealer omfattet af tilladelser
Det er hensigten at fastholde den hidtidige praksis. Det indebærer, at medmindre særlige for-
hold gør sig gældende, vil de enkelte tilladelser være begrænset til størrelsen af 1-2 blokke.
Blokinddelingen fremgår af bilag 1.
Tidsplan
Når udvalget har afsluttet sin behandling af denne redegørelse, vil Energistyrelsen i henhold
til Undergrundslovens § 12, stk. 1, litra a, og § 12 a, stk. 7, indkalde ansøgninger ved offent-
liggørelse af en meddelelse i Statstidende og Den Europæiske Unions Tidende mindst 90 dage
før ansøgningsfristens udløb. Afhængig af offentliggørelsestidspunktet er det hensigten at
fastsætte ansøgningsfristen til 1. august 2014, sådan at ansøgere får mindst ca. 5 måneder til at
udarbejde en ansøgning. Tilladelser i 7. runde kan herefter forventes tildelt i slutningen af
2014 - begyndelsen af 2015.
Inden tildelingen af nye tilladelser vil udvalget få forelagt en redegørelse om hvilke tilladel-
ser, der agtes meddelt, jf. Undergrundslovens § 6, stk. 1. Det er hensigten som hidtil at drøfte
indkomne ansøgningers geologiske forudsætninger med De Nationale Geologiske Undersø-
gelser for Danmark og Grønland, GEUS, før der tages stilling til en tildeling. Herudover vil
Nordsøfonden blive hørt.
Fortrolighed
Ifølge Undergrundslovens § 12, stk. 2, er udvalgets medlemmer og andre, der måtte være til
stede under udvalgets drøftelser vedrørende denne redegørelse, forpligtet til at bevare tavshed
om, hvad de erfarer i udvalget med hensyn til de vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt
efter proceduren i stk. 1, litra a, indtil det tidspunkt, hvor der foretages offentlig indkaldelse af
ansøgninger.
Bilag
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1 Kortbilag til § 12 redegørelse om 7. udbudsrunde
Bilag 2 Modeltilladelse
Bilag 3 Miljøvurdering
Bilag 4 Sammenfattende redegørelse
Bilag 5 Indledende naturkonsekvensvurdering
Side 7