Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 130
Offentligt
1325036_0001.png
1325036_0002.png
Solcelletariffer kræver ikke godkendelse i EU!Kære Klima og energiminister, Politikere og Danske borgere
d. 20/01 2014
Det er kommet mig for øre atEU ikke kan underkende tariffer der er vedtaget i folketinget indenfor vedvarende energi, da de2ikke betragtes som statsstøtte1. I enEU dom fra 2002står det, ”at de af en medlemsstat fastsatte elpriser for vedvarende energi,som et elselskab er forpligtet til at aftage, ikke kan betragtes som statsstøtte (staatlicheBeihilfe)”,passagen findes til allersidst i23domstolens afgørelse . Når jeg læserlov 87 EF, er det ligeledes indlysende at elpriser for vedvarende energi ikke krænker ellerfordrejer fællesmarkedet i EU, men udelukkende fremmer fælleseuropæiske interesser i form af samhandel og miljø.Da EU ikke ser VE tariffer som statsstøtte og dermed ikke kan underkende disse, fastsætter folketinget suverænt tarifferne, ogtarifferne kræver derfor ikke godkendelse af EU for at træde i kraft.I Tyskland er VE tarifferne siden 2001 justeret uden EU's1indblanding.Det står nu helt klart at Solenergi Danmark, som en del af VE branchen, er blevet vildledt af Klima & Energiministeriet, medderaf manglende handlingsmuligheder. På baggrund heraf, må det være et krav, at der nu foretages den nødvendigelovændring, med mulighed for at gennemføre de solcelleprojekter som opfylder overgangsordningen med de tariffer som varfastsat frem til 31/12 2013.Denne lovændring skal ikke godkendes af EU, da det er en VE tarif og ikke betragtes som statsstøtte.Situationen kan reddes med en simpel lovændring, at ”tariffendefineres ud fra tilmeldingstidspunktet for solcelleanlæg underovergangsordningen i L900”dvs. solcelleanlæg tilmeldt inden 20. marts og 11. juni 2013 sikres 2013 tarifferne i L900 selvom detilsluttes efter 31/12 2013. Det er den mest reelle måde at sikre anlæggene, da der stadig er ting som endnu ikke er på plads ogsom yderlig kan forsinke en etablering, f.eks. bekendtgørelsen for fællesanlæg.Politisk valgte man i L900 d. 28. juni 2013 at sikre nye 6kW anlæg 145 eller 130 øre i 10 år der tilmeldes i 2014, såfremt deinstalleres indenfor 2 år fra godkendelsestidspunktet fra energinet.Dvs. får man accept fra energinet d. 31/12-2014 er disseanlæg sikret 130 eller 145 øre i 10 år, selv hvis de først tilsluttes 30/12-2016.Hvorfor undlod man at sikre anlæg iovergangsordningen? de har pt. været sikret helt præcis 0 dage!Anlæg under 6kW skal ikke igennem landzone, lokalplan ellerVVM for at få byggetilladelse, hvilket anlæg større end 6kW skal. For taganlæg tager byggesagsbehandlingen 2-4 månederlængere, for projekter på jord tager det 5-6 måneder længere med lokalplanbehandlingen og udløses en VVM tager det over 12måneder. Tilslutning af anlæg større end 6kW tager også længere tid end anlæg under 6kW. Ændringer i tilslutningen tager 3-32måneder afhængig af netselskab og hvor travlt netselskaberne har med andre ting som f.eks. tilkobling af vindmøller. Sagernebehandles i den rækkefølge de kommer ind, så solcelleanlæg har ikke mulighed for at komme foran i køen selvom vindmøller f.eks.ikke har en tidsfrist som solceller. Vi har en landmand som ikke kunne opsætte et 200kW solcelleanlæg, da nettet ikke kunne bærepga. naboerne havde megawatt vindmøller tilkoblet, net udvidelsen ville tage over 12 måneder. Det er ikke rimeligt, når hanønsker at bidrage til den grønne omstilling, og naboerne kunne få store megawatt møller tilsluttet uden deadline.På nuværende tidspunkt er der ikke politisk givet danskerne én enkelt dag til at tilslutte deres anlæg under reelle vilkår iovergangsordningen L900.De få anlæg der er opsat i 2013 på den nye ordning har udelukkende været på formodning om at EUikke vil underkende loven. Klima ministeren ved at det ikke er rentabelt at etablere anlæg på 116 øre pr. kWh og det er selvfølgeligderfor det er valgt at undlade at sikre anlæg i overgangsordningen.Det er bare ikke rimeligt at anlæg under overgangsordningenbehandles dårligere end 6kW anlæg der endnu ikke tilmeldte og som er sikret 130 eller 145 øre pr. kWh i 10 år, selvom de førsttilsluttes 30/12-2016.Virksomheder, kunder, leverandører, kommuner og netselskaber har brugt megen tid og ressourcer, som erspildt hvis der ikke sikres tid til etablering på 2013 tarifferne. Det korrekte ville være at sikre anlæg under overgangsordningen, ogmåske i første omgang, undlade nye anlæg mindre end 6kW indtil udgangen af 2014, hvor man så ved nøjagtig hvor mange anlægder opsættes under overgangsordningen, hvis det er det der pt. er uvist.4
Preben Maegaard,Folkecenter for Vedvarende Energieuropa.eu/juris/showPdf.jsf?text=&docid=45891&pageIndex=0&doclang=DE&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=13089263www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/traktat/ef/alle/87/4solcelleloven.dk/wp-content/uploads/2013/11/L900.pdf12
Solenergi Danmark A/S - +45 50 720 700 - [email protected] - www.SolenergiDanmark.dkSide 1 af 2
Der har været snak om at solcellestøtten var for høj, så jeg har sammenlignet med vindmøller. Jeg er stor tilhænger af vind, menvind kan ikke stå alene, de sidste 40 år har der politisk været stor opbakning omkring vindmøller, dette er fremover ligeledesnødvendigt for solenergi. I sammenligningen viste det sig at vindmøller i dag politisk er sikret højere beløb i støtteperioderne endsolceller, og at 145 og 130 øre var konservative og lave bud på tariffer fra politisk side. Opbakningen fra danskerne til solcellerskyldtes andre faktorer. Lovgivning for vind og sol er meget forskellige, solenergi er sikret et antal år og vindenergi er sikret et antalproduceret kilowatt timer. Selvom det for større anlæg pr kW koster det samme at opsætte solceller og vindmøller kan lovene ikkedirekte sammenlignes. Da der i Danmark er 2-3 gange så mange vindtimer som solskinstimer på et år, kan tarifferne ikke direkte5sammenlignes. Man må derfor omregne til støtte pr. installeret kilowatt for at kunne sammenligne. Tallene er fra Energinet.dk og6Danmarks Vindmølleforening , i kolonnen ”Politisk sikret støtte pr. installeret kW” ses de politisk sikrede beløb.Sammenligning af støtte til Solcelleanlæg og VindmøllerHavvindmøllepark Anholt (105,1 øre pr. kWh 20 år)Havvindmøllepark Rødsand 2 (62,8 øre pr. kWh 20 år)Havvindmøllepark Horns Rev 2 (51,8 øre pr. kWh 20 år)Landvindmøller opsat 2014 og frem, lov vedtaget 2013Solcelleanlæg op til 400kW (145 øre pr kWh "fællesanlæg" 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (130 øre pr kWh 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (116 øre pr kWh 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (102 øre pr kWh 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (88 øre pr kWh 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (74 øre pr kWh 10 år)Solcelleanlæg op til 400kW (60 øre pr kWh 10 år)Tilbage-betalingstidPolitisk sikret støttepr. installeret kWkr52.550kr37.983kr24.749kr13.338kr12.760kr11.440kr10.208kr8.976kr7.744kr6.512kr5.280Politisk sikret støttei støtteperiodekr 21.020.000.000kr 6.290.000.000kr 5.180.000.000kr30.678.383kr5.104.000kr4.576.000kr4.083.200kr3.590.400kr3.097.600kr2.604.800kr2.112.000Støttetproduktion20 TWh10 TWh10 TWh52,9 GWh3,52 GWh3,52 GWh3,52 GWh3,52 GWh3,52 GWh3,52 GWh3,52 GWhAnlægs-størrelse400 MW165,6 MW209,3 MW2,3 MW400 kW400 kW400 kW400 kW400 kW400 kW400 kW
7 år10 år14 år19 år25 år31 år37 år43 år
Som det ses er det kun 145 og 130 øre tarifferne som er rentable og 145 øre er den eneste hvor tilbagebetalingstiden svarer tilstøtteperioden.Anholt havvindmøller blev politisk sikret en støtte der er 359% højere end solceller på en ordning på 130 øre pr.kW. Hvis man opsatte 400MW solceller med støtte på 130 øre pr. kWh ville anlægget indtjene 4,5 mia. kr. i støtteperioden, hvilketer 16,4 mia. kr. mindre end de 21 mia. Anholt havvindmølleparken er sikret. Havvindmøller er herudover ekstremt dyre at tilslutteAnholt kostede 1,3 mia. og Horns Rev 3 bliver endnu dyrere. Modsat sol og vind på land, har havvindmøller meget store tab ikabler pga. den lange strækning til forbrugerne, dette tab dækker forbrugerne, dette skal lægges oveni priserne i skemaet ovenfor.Landvindmølleloven for møller opsat i 2014 og frem har en tilbagebetalingstid på 7,2 år og for at kunne sammenligne medsolcelleordningen på 145 øre er man nødt til at tillægge indtægten op til 10 år. Møllen vil på 2,8 år med ren elpris producere for 6,8mio. kr. hvilket omregnet pr. installeret kW er 2.952 kr. Sammenlagt de 13.338 kr. i støtteperioden, kan landvindmøllen forvente16.290 kr. pr. installeret kW på 10 år, hvilket er 21,7 % højere end for solceller på 145 øre pr. kWh.Når landvindmøller sikres 21,7% mere end solceller, er det hermed fastslået at 2013 tarifferne for solenergi ikke var for høje. Denstore tilslutning omkring solcelleanlæg i 2013 skyldes ikke de økonomiske forhold, da vind jo er langt bedre sikret. Vores opfattelseer at ejerne af solcelleanlæggene samt kommunerne er meget positiv indstillet for opførelse af solcelleanlæggene, er at dissemedfører færre problemstillinger end vindmøller.Jeg håber at tingene endelig kommer på plads og at anlæg i overgangsordningen, hvor kunder, leverandører, kommuner,netselskaber og solcellebranchen her brugt megen tid og ressourcer sikres at kunne opsættes på reelle vilkår og ikke fortsatdiskrimineres. Det er helt urimeligt at anlæg omfattet af overgangsordningen skal straffes politisk og få 11 % mindre i tarif i 2014end nye 6kW anlæg som ikke er projekteret endnu.Er der spørgsmål er i meget velkommen til at kontakte mig, hvilket også gælder ift. den nødvendige ændring af loven.Vi har oprettetwww.solcelleloven.dkhvor i kan se yderligere uddybning i sagen om solcelleloven.Anders ZtormDirektør,

Solenergi Danmark A/S

Dir. Tlf.:50200500E-mail:[email protected]6
56
www.energinet.dk/DA/El/Vindmoeller/Afregning/Sider/Afregning.aspxwww.dkvind.dk/html/okonomi/ejer_afregning_2014.htmlSolenergi Danmark A/S - +45 50 720 700 - [email protected] - www.SolenergiDanmark.dkSide 2 af 2