Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 121
Offentligt
Kære Anders ZtormDu har på vegne af Solenergi Danmark A/S sendt en række henvendelser, somjeg vil besvare samlet i dette brev. Kopi af svaret er sendt til Klima-, Energi- ogBygningsudvalget, som Solenergi Danmark A/S også har rettet henvendelse til.I henvendelse af 21. november 2013 anmoder Solenergi Danmark A/S om, atder vedtages et tillæg til lov nr. 900 af 4. juli 2013, der muliggør , atsolcelleanlæg kan opnå de for 2013 vedtagne forhøjede afregningssatser,selvom de først nettilsluttes efter 31. december 2013. Denne henvendelse erogså sendt til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget. Jeg besvarede en lignendeanmodning fra Solenergi Danmark A/S den 11. oktober 2013 . Kopi af dette svartilgik også Klima-, Energi- og Bygningsudvalget, som led i svar på KEBspørgsmål 227 alm. del.I mail af 2. december 2013 beder Solenergi Danmark A/S om et møde med mig.Endelig har Solenergi Danmark A/S i en henvendelse af 3. december 2013henvendt sig til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget med en anmodning om, atforligskredsen beder mig om at ændre lov nr. 900, således at det blivertilmeldingstidspunktet i stedet for nettilslutningstidspunktet, der afgørafregningssatsen.Det fremgår ikke, hvad der præcist menes med ”tilmeldingstidspunkt”, men detfølger af konteksten, at det må være en handling, der kan opfyldes i 2013,således at man kan opnå de satser, der gælder for nettilsluttede anlæg i 2013,som omfattes af en af overgangsordningerne efter lov nr. 900. Jeres forslagsynes at indebære, at alle anlæg, der kan omfattes af overgangsordningerne,ville kunne opnå 2013-satserne på 145, 130 eller 90 øre pr. kWh, uansethvornår de enkelte anlæg ville blive nettilsluttet.Du skriver, at det har været hensigten med lov nr. 900, at alle anlæg, der kunneomfattes af overgangsordningerne, skulle kunne afregnes med de satser, dergælder for 2013 uanset, hvornår anlæggene bliver nettilsluttet. Det fremgårimidlertid af lov nr. 900, som blev vedtaget af Folketinget 28. juni 2013, at demidlertidigt forhøjede afregningssatser for så vidt angår anlæg, der omfattes afovergangsordningerne skal nedsættes årlig fra og med 1, januar 2014, jf. lovens§ 4, stk. 9. Jeg kan desuden tilføje, at en lovændring af støtten til solceller, som
Ministeren
14. januar 2014J nr. 2013 - 4396
foreslået, vil kræve godkendelse fra EU-Kommissionen og således forsinkegodkendelsen yderligere.Jeg vil gerne understrege, at jeg synes, at det er ærgerligt, at EU-Kommissionens behandling af statsstøttesager tager så lang tid. Det kan jegimidlertid ikke ændre på. Det er på den anden side ikke en uventet situation, atEU-Kommissionen skal godkende statsstøtte, og at det kan være en langvarigproces. Det fremgik allerede af bemærkningerne til lov nr. 1390 af 23. december2012 (lovforslag L 86), som de anlæg, der omfattes af overgangsordningerneefter lov nr. 900, har disponeret i tillid til.Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til § 6, stk. 2, i L 86 (fremsat 20. november2012):”Bestemmelserne vil derfor først blive sat i kraft, i det omfang og fra dettidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efterstatsstøttereglerne.”I bemærkningerne til § 6, stk. 3, 1. pkt, i L 86 fremgår endvidere følgende:”Da Europa-Kommissionens behandling af sager om statsstøtteerfaringsmæssigt kan være meget langvarig, er der behov for, at de ændredestøtteregler kan tillægges virkning fra det tidlige tidspunkt.”Det tidlige tidspunkt henviser til lovens fremsættelsestidspu nkt. Danmark harbl.a. ansøgt EU-Kommissionen om, at de midlertidigt forhøjede pristillæg afrelevans for anlæg, der opfylder betingelserne til overgangsordningerne efterlov nr. 900, gives med virkning fra nettilslutningstidspunktet, uanset at det måtteblive før EU-Kommissionens godkendelse.Jeg skal gøre opmærksom på, at den situation, der er i dag, ikke er væsensforskellig fra den situation, som gjorde sig gældende, da eksempelvis SolenergiDanmark A/S angiveligt valgte at indgå bindende og ubetingede aftaler om købaf solcelleanlæg. Dengang som nu var den forhøjede støtte altså ikke trådt ikraft.For at blive omfattet af overgangsordningerne er det en helt central betingelse,at der er indgået en bindende og ubetinget aftale om køb af anlægget senestden 20. marts 2013 henholdsvis den 11. juni 2013. Det fremgår af § 4, stk. 7-9, ilov nr. 900, at der må være taget forbehold i aftalen for tilladelse efter lov omplanlægning (planloven) eller byggeloven eller regler udstedt i medfør heraf.Herudover må der være taget forbehold for Europa-Kommissionensgodkendelse af støtteordningen, idet en sådan godkendelse er en forudsætningfor lovens ikrafttræden.Dette indebærer, at der ikke må være taget andre forbehold i aftalen. F.eks. måder ikke være taget forbehold for, at anlægget rent faktisk opfylder kravene til atblive omfattet af reglerne om forhøjet støtte (når disse måtte træde i kraft eftergodkendelsen fra Europa-Kommissionen). Tilsvarende kan derikketagesforbehold af finansiel karakter, f.eks. at købers budget kan overholdes, at køberkan optage lån i banken m.v., og andre forbehold, som f.eks. at anlægget måttepasse til huset m.v.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Endvidere skal der senest den 20. marts 2013 henholdsvis den 11. juni 2013være foretaget mindst en af følgende handlinger for, at et anlæg kan bliveomfattet af overgangsordningerne:1) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning.2) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse efterbyggeloven eller regler udstedt i medfør heraf.3) Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget med henblik påregistrering i et register oprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning.4) Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning af anlægget.Handlingerne må ikke efterfølgende være trukket tilbage.Hvis du ønsker en yderligere drøftelse af sagen og de juridiske implikationer , viljeg anbefale dig at kontakte Energistyrelsen, som oplyser, at de gerne stiller optil et møde.Afslutningsvis vil jeg minde om, at det er elforbrugerne, der skal betale for denmidlertidigt forhøjede afregning til solcelleanlæg, herunder også til storesolcelleanlæg på overgangsordningerne, som det ikke var hensigten at støttemed lov nr. 1390. Effektgrænsen på 400 kW i lov nr. 1390 var indsat medhenblik på at begrænse støtten til udbygning af store produktionsanlæg, hvorder ikke var et rimeligt forhold mellem anlæggets størrelse og ejerens forbrug.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard