Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 115
Offentligt
1318945_0001.png
1318945_0002.png
1318945_0003.png
1318945_0004.png
1318945_0005.png
1318945_0006.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Komitesag: Ændring af auktionstidsplanen for CO2-kvoter, der erfastsat i Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010.
Kontor/afdelingEUFUT2. januar 2014
1. ResuméEU-Kommissionen har den 19. december 2013 offentliggjort et revideretforslag til ændring af den auktionstidsplan for CO2-kvoter der er fastsat iEU-Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010. EU-Kommissionenforeslår, at forsinke auktioneringen af 900 mio. CO2-kvoter fra årene2014-16 til årene 2019-20. Med henblik på at fremskynde forslagetsvedtagelse har Kommissionen d. 19. december 2013 indkaldt til et eks-traordinært møde i Klimakomiteen d. 8. januar 2014, hvor forslaget er satpå dagsordenen til afstemning. Forslaget påvirker ikke beskyttelsesni-veauet. Regeringen støtter forslaget, som er en beskeden teknisk æn-dring af det oprindelige forslag og en følge af den forsinkede vedtagelseaf det såkaldte ’backloading-forslag’.2. BaggrundEuropa-Parlamentet og Rådet har for nylig opnået enighed om vedtagel-se af et ændringsforslag til EU-Kommissionens forslag fra juli 2012 tilændring af Kvotehandelsdirektivet, hvormed Kommissionen bemyndigestil at fremlægge et forslag om forsinket auktionering af 900 mio. kvoter iperioden 2013-20.Direktivændringsforslaget blev i november 2012 efterfulgt af et forslag fraEU-Kommissionen om at ændre Kommissionsforordning 1031/2010 (auk-tioneringsforordningen). EU-Kommissionen foreslog dengang, at udsky-de auktionering af 900 mio. kvoter fra årene 2013-15 til årene 2019-20.Kommissionen har valgt at kalde denne forsinkelse for "backloading".Pga. den forsinkede vedtagelse af ændringsforslaget til Kvotehandelsdi-rektivet er det ikke længere muligt at tilbageholde kvoter allerede fra2013, hvorfor Kommissionen d. 19. december 2013 har fremlagt et revi-deret forslag til ændring af auktioneringsforordningens auktionstidsplan.Kommissionen ønsker, at forslaget træder i kraft hurtigst muligt. Med
J nr. 2013-350suntgEnergistyrelsenJ nr.Ref. skn/slr
1
henblik på at fremskynde forslagets vedtagelse har Kommissionen d. 19.december 2013 indkaldt til et ekstraordinært møde i Klimakomiteen d. 8.januar 2014, hvor forslaget er sat på dagsordenen til afstemning. Pådenne baggrund er der tale om en relativt kort frist for medlemsstaternesstillingtagen op til juleferien, hvilket dog kan ses i relation til, at der ertale om en relativt beskeden teknisk ændring af EU-Kommissionens op-rindelige forslag fra 2012.3. Formål og indholdDet reviderede forslag indebærer, at der forsinkes 900 mio. CO2-kvoterfra årene 2014-16 til årene 2019-20. I 2014 reduceres mængden af CO2-kvoter der auktioneres i EU med 400 mio. CO2-kvoter, i 2015 med 300mio. CO2-kvoter, og i 2016 reduceres med 200 mio. CO2-kvoter. Dettesvarer til de årlige mængder i EU-Kommissionens oprindelige forslag,idet opstarten blot forsinkes fra 2013 til 2014. De tilbageholdte CO2-kvoter auktioneres i 2019 og 2020 med hhv. 300 mio. og 600 mio.Forslaget har indbygget en mekanisme, som automatisk vil nedjusteremængden af kvoter der forsinkes i 2014, såfremt vedtagelsen af forslagetmåtte trække ud tidsmæssigt. Mængden af kvoter der forsinkes i 2014 vilblive reduceret med 100 mio. CO2-kvoter, for hvert kvartal i 2014, hvortilbageholdelsen af CO2-kvoter ikke måtte være nået at træde i kraft.Hvis der pga. ovennævnte mekanisme forsinkes færre end 400 mio.CO2-kvoter i 2014 forsinkes et tilsvarende antal ekstra CO2-kvoter for-delt ligeligt over årene 2015 og 2016. Der vil således under alle omstæn-digheder blive tilbageholdt 900 mio. CO2-kvoter i perioden 2014-16. EU-Kommissionen har fremsendt nedenstående forklarende tabel, som dogikke indgår i selve forslaget.Tabel: Årlig tilbageholdelse af kvoter, afhængigt af forslagets opstart.2014 2015 2016Januar 2014400300200Februar 2014400300200Marts 2014400300200April 2014300350250Maj 2014300350250Juni 2014300350250Juli 2014200400300August 2014200400300September 2014200400300Oktober 2014100450350November 2014100450350December 2014100450350Forslaget indeholder endvidere nogle tekniske bestemmelser, som ved-rører medlemslande, der i stedet for at auktionere CO2-kvoter, har fåetmidlertidig særtilladelse til at tildele gratis kvoter til elproducenter. Dan-2
mark er ikke omfattet af denne særregel, hvorfor disse tekniske bestem-melser ikke beskrives nærmere i dette notat.Forslaget vil alene ændre timingen/tidsprofilen i auktionerne, men det vilikke påvirke den samlede mængde af CO2-kvoter, der skal auktioneres iEU frem mod 2020.EU-Kommissionens forslag adresserer den problemstilling, at overskud-det af CO2-kvoter ifølge EU-Kommissionen kan stige til ca. 2 mia. kvoter.Kommissionen anfører, at udskudt auktionering på kort sigt forventes atbidrage til at stabilisere kvoteprisen.Forslaget ledsages ikke af en opdateret konsekvensanalyse, idet EU-Kommissionen offentliggjorde en konsekvensanalyse i forbindelse meddet oprindelige forslag. I forslagets betragtninger henvises bl.a. til dennekonsekvensanalyse og andre analyser.Forslaget vil træde i kraft dagen efter offentliggørelse i EU-tidende.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet vedtog d. 10. december 2013 et ændringsforslag tilEU-Kommissionens forslag fra juli 2012 til ændring af Kvotehandelsdirek-tivet, hvormed Kommissionen bemyndiges til at foreslå forsinket auktio-nering af 900 mio. CO2-kvoter i perioden 2013-20 i komiteprocedure.Europa-Parlamentet betingede støtten til forslaget af en analyse, somviser, at industrien ikke vil blive udsat for en signifikant risiko for CO2-lækage som følge af forslaget.I forhold til det nærværende forslag om ændring af auktioneringsforord-ningen inddrages Europa-Parlamentet efter komiteproceduren.5. NærhedsprincippetProcedurer vedrørende auktionering af kvoter i EU’s kvotehandelssystemer harmoniseret gennem EU’s direktiv for handel med kvoter for drivhus-gasemissioner. Kommissionen vurderer på den baggrund, at ændringeraf disse procedurer kun kan ske på foranledning af forslag fra Kommissi-onen, og at nærhedsprincippet er overholdt.Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet, da forslaget er en naturlig følge af Kommissionens kompeten-cer til ændring af procedurerne for auktionering af kvoter, der følger afEU’s direktiv for handel med kvoter for drivhusgasemissioner.6. Gældende dansk retDirektiv 2003/87/EF (kvotehandelsdirektivet) og direktiv 2008/101/EF(luftfartskvotedirektivet) er gennemført i dansk lovgivning ved lov om3
CO2-kvoter.7. KonsekvenserEn vedtagelse af ændringen til auktioneringsforordningen vurderes ikkeat nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning. Forordningen vil havedirekte bindende retsvirkning i medlemslandene.Forslaget kan have potentielt betydelige konsekvenser for medlemssta-ternes – herunder Danmarks – provenu fra salg af CO2-kvoter. I førsteomgang i årene 2014-15 og senere i årene 2019-20. Over perioden fremtil 2020 må forslaget forventes at være nogenlunde provenuneutralt. Denfremtidige kvotepris – samt den isolerede effekt af en udskydelse af 900mio. CO2-kvoter for kvoteprisen - er meget vanskelig at estimere. Denpræcise konsekvens vil afhænge af priseffekten ved udskydelse.Kommissionen er ikke selv i stand til at estimere de kortsigtede priseffek-ter ved udskydelse, hvorfor konsekvensanalysen, der blev offentliggjort iforbindelse med Kommissionens oprindelige forslag i 2012, beror påestimater fra en række markedsanalytikere:Markedsanalytikerne forventede dengang, at den foreslåede ud-skydelse isoleret set vil øge kvoteprisen. Kommissionen havdefremlagt et regneeksempel, baseret på disse estimater, som an-slog, at Danmarks provenu vil stige med ca. 875 mio. kr. i perio-den 2013-15 ved udskydelse.Omvendt er det også muligt, at forslaget ikke påvirker kvotepriseni tilstrækkeligt omfang til at kompensere for det mindre antal aukti-onerede kvoter. I så fald ville konsekvensen af forslaget med da-værende kvoteprisskøn være, at Danmarks provenu falder med opmod 400 mio. kr. i perioden 2013-15.
Det fremgik ikke dengang, hvad konsekvensen bliver i 2016-2020, hvorde tilbageholdte CO2-kvoter auktioneres.Siden EU-Kommissionen i 2012 offentliggjorde sin konsekvensanalyse erkvoteprisen faldet til et lavere niveau. Og forskellige markedsanalytikeresynes p.t. at have lavere forventninger til den potentielle stigning i kvote-prisen som følge af forslagets vedtagelse. Kvoteprisen har, i forbindelsemed Europa-Parlamentets indledende afvisning af forslaget i foråret2013, kortvarigt været nede omkring 20 kr.. Kvoteprisen svingede efterEuropa-Parlamentets vedtagelse af forslaget i december 2013 kortvarigtop over 35 kr.I det omfang forslaget har en længerevarende indvirkning på kvotepriseni opadgående retning, vil forslaget have økonomiske konsekvenser fordansk erhvervsliv i den indledende del af perioden frem mod 2020.Forslaget påvirker ikke beskyttelsesniveauet.4
8. HøringIndeværende notat har været sendt i høring i klima-, energi- og byg-ningspolitisk specialudvalg i perioden d. 20. december 2013 – 2. januar2014. Der er indkommet følgende høringssvar:Landbrug & Fødevarer forholder sig skeptiske overfor Kommissionensforslag og finder det problematisk, at konsekvenserne af forslaget, her-under særligt for kvoteprisen, er præget af stor usikkerhed. Landbrug &Fødevarer mener derudover, at en strukturel ændring som Kommissio-nens forslag bør følge af mere grundig analyse og reform af EU’s klima-og energipolitik.Vedvarende Energi støtter forslaget, men foreslår, at kvoter svarende til900 tons CO2tilbageholdes således at kvoter svarende til 700 mio. tonsCO2tilbageholdes i 2014 og 200 mio. tons CO2i 2015 for derved at und-gå en udskydelse i forhold til den oprindeligt planlagte tilbageholdelse.Kommissionens forslag til ændring af kvotedirektivet har været sendt iteknisk høring af Energistyrelsen i perioden 21. – 31. august 2012 samt ikort skriftlig høring i Klima-, Energi- og Byggepolitisk Specialudvalg d.13. september 2013. Der henvises til høringssvarene fra høringen af di-rektivændringen, som er resumeret i samlenotat om ændringen af kvote-handelsdirektivet, der blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den16. september 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har været drøftet på et møde i klimakomiteen d. 11. december2013, hvor en række lande udtrykte sympati for Kommissionens forslag,mens kun få lande var skeptiske.10. Regeringens generelle holdningDanmark støtter EU’s kvotesystem som udgangspunktet for den fællesregulering af CO2-udledningerne inden for EU. Den aktuelle kvotepris ogrisikoen for fortsatte fald kan betyde, at kvotemarkedet reelt brydersammen. Kommissionens forslag kan muligvis have en stabiliserendeeffekt.Regeringen arbejder, jf. regeringsgrundlaget, for at øge EU's mål for re-duktion af drivhusgasudledningen fra 20 pct. til 30 pct. i 2020 ift. 1990.Én mulig måde at indfri disse målsætninger er at annullere CO2-kvoterpermanent.Regeringen mener endvidere, at eventuelle indgreb på kvotemarkedetbør følges op med mere strukturelle reformer og målsætninger for perio-den efter 2020, der kan skabe langsigtede investeringshorisonter for eu-ropæiske virksomheder.
5
Regeringen foretrækker, at der annulleres CO2-kvoter og arbejder derforfor strukturelle reformer af kvotemarkedet.Regeringen kan dog i lyset af forhandlingssituationen som et første skridtstøtte Kommissionens forslag om midlertidig forsinkelse af CO2-kvoter.Regeringen har støttet op om EU-Kommissionens forslag til ændring afkvotedirektivet for at præcisere rækkevidden af EU-Kommissionens befø-jelser. Regeringen har i den forbindelse valgt - i samarbejde med andrelande - at afgive en erklæring om behovet for en strukturel reform af kvo-tehandelssystemet.Regeringen kan tiltræde forslaget om ændring af auktioneringsforordnin-gen.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgKomitésagen om ændring af auktioneringsforordningen har ikke tidligereværet forelagt Folketingets Europaudvalg.Grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af kvotedirektivet eroversendt til Folketinget den 28. september 2012. Samlenotater om sa-gen er oversendt den 25. februar 2013 og d. 16. september 2013. Sagenhar været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg vedsamråd d. 1. marts 2013 og igen d. 20. september 2013.
6