Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 11
Offentligt
EUROPA-KOMMISSIONENGENERALSEKRETARIATET
Bruxelles, denSG-Greffe(2013)D/
DANMARKS FASTEREPRÆSENTATION VED DENEUROPÆISKE UNIONRue d’Arlon 731040 BRUXELLES
Vedr.: Åbningsskrivelse
–overtrædelsens nummer: 2013/2132
Generalsekretariatet beder Dem venligst videresende vedlagte brev tilUdenrigsministeriet.
For generalsekretæren
Valérie DREZET-HUMEZ
Bilag C(2013) 6024 finalDK
Commission européenne, 1049 Bruxelles / Europese Commissie, 1049 Brussel - Belgien. Telefon: (+32-2) 299 11 11http://ec.europa.eu/dgs/secretariat_generalE-mail: [email protected]
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.9.20132013/2132C(2013) 6024 final
Hr. ministerJeg skal henlede den danske regerings opmærksomhed på gennemførelsen i national ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssigeydeevne (EUTL 153 af 18.6.2010, s. 13).1. Artikel 28, stk. 1, i direktiv 2010/31/EU ("direktivet") er affattet således: "Medlemsstaternevedtager og offentliggør senest den 9. juli 2012 de nødvendige love og administrativebestemmelser for at efterkomme dette direktivs artikel 2-18 og artikel 20 og 27.[...]Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal vedoffentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De skal også indeholde oplysning om, athenvisninger i gældende love og administrative bestemmelser til direktiv 2002/91/EF gældersom henvisninger til nærværende direktiv. Medlemsstaterne fastsætter de nærmere regler forhenvisningen og træffer bestemmelse om affattelsen af den nævnte oplysning.".Det fremgår af nævnte direktivs artikel 28, at medlemsstaterne skal vedtage de nationalebestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme direktivet, inden udløbet af denovennævnte frist og tilstille Kommissionen de således vedtagne foranstaltninger, idetsidstnævnte ligeledes følger af forpligtelsen til at gennemføre EU-direktiver og af pligten tilloyalt samarbejde, hvilket også afspejles i artikel 260, stk. 3, TEUF.2. Status for gennemførelsen af direktiv 2013/31/EU er, således som Danmark har meddeltKommissionen, af de danske myndigheder angivet som "fuldført" i de relevante databaser, deranvendes til meddelelse af nationale gennemførelsesforanstaltninger (MNE og NIF).3. Danmark har indtil videre givet Kommissionen meddelelse om følgende foranstaltninger:Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger (MNE(2012)53113)Bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BR10) (MNE(2012)53109)
Udenrigsminister Villy SøvndalAsiatisk Plads 2DK-1448 København KCommission européenne, B-1049 Bruxelles – BelgiqueEuropese Commissie, B-1049 Brussel – BelgiëTelefon: 00-32-(0)2-299.11.11.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglementet(MNE(2012)53110)Lov om fremme af energibesparelser i bygninger (MNE(2012)53111)Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger (MNE(2011)58288)Bekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg i bygninger (MNE(2012)53114)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg ibygninger (MNE(2012)53115)Cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner (MNE(2012)53116)Lov om fremme af besparelser i energiforbruget (MNE(2012)53117)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning vedomsætning af fast ejendom (Formidlingsbekendtgørelsen) (MNE(2012)53852)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning vedomsætning af private andelsboliger m.v. (MNE(2012)53853)Bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast ejendom(Formidlingsbekendtgørelsen) (MNE(2012)53856)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning vedomsætning af fast ejendom (Formidlingsbekendtgørelsen) (MNE(2012)53859)Bekendtgørelse af byggeloven (MNE(2012)53108)Cirkulære om ændring af cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner(MNE(2012)53122)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg ibygninger (MNE(2012)53121)Bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning ved omsætning af privateandelsboliger m.v. (MNE(2012)53127)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning vedomsætning af fast ejendom (Formidlingsbekendtgørelsen) (MNE(2012)53126)Bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast ejendom(formidlingsbekendtgørelsen) (MNE(2012)53124)Bekendtgørelse om eftersyn af kedel- og varmeanlæg i bygninger (MNE(2011)52270)Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning vedomsætning af private andelsboliger m.v. (MNE(2012)53128).2
4. Kommissionen har gennemgået meddelelsen fra Danmark og har ikkegennemførelsesforanstaltninger for følgende bestemmelser i direktiv 2010/31/EU:artikel 2, nr. 2) -14) og nr. 17)-19)
fundet
Definitionerne i artikel 2, nr. 1) og 15), i direktivet var de eneste definitioner, der er gengivet ide meddelte gennemførelsesforanstaltninger.Artikel 6, stk. 1, andet afsnit, og stk. 2
Artikel 6, stk. 1, er gengivet ibekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010(BR10) (MNE(2012)53109)ogbekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse omoffentliggørelse af bygningsreglementet (MNE(2012)53110).Disse retsakter indeholderimidlertid ingen bestemmelser, hvorved det sikres, at de tekniske, miljømæssige ogøkonomiske muligheder for at benytte højeffektive alternative systemer tages i betragtning,inden byggeriet går i gang (artikel6, stk. 1, andet afsnit),og dokumenteres (artikel6, stk. 2).Artikel 7, første og sidste afsnit
Artikel 7 synes gennemført ibekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010(BR10) (MNE(2012)53109).Kommissionen har dog ikke kunnet finde nogengennemførelsesforanstaltning, hvorved det sikres, at når en bygning gennemgår en størrerenovering, opgraderes bygningens eller den renoverede dels energimæssige ydeevne medhenblik på at opfylde de mindstekrav til energimæssig ydeevne, der er fastsat ioverensstemmelse med artikel 4. Den meddelte lovgivning indeholder ingen bestemmelser,hvorved der tilskyndes til, at der for så vidt angår bygninger, som gennemgår en størrerenovering, tages hensyn til de tekniske, miljømæssige og økonomiske muligheder for atbenytte højeffektive alternative systemer.Artikel 9, stk. 1
Skønt de danske myndigheder i den nationale plan for at øge antallet af næsten energineutralebygninger giver udtryk for deres hensigt om at anvende de teknisk definerede klasser"lavenergiklasse 2015 og bygningsklasse 2020", synes den meddelte lovgivning ikke atindeholde nogen bestemmelser, foranstaltninger eller politikker, hvorved det sikres, at alle nyebygninger vil være næsten energineutrale senest den 31. december 2020. Det samme gælderfor nye offentlige bygninger, der skal være næsten energineutrale bygninger senest den 31.december 2018. Udviklingen i retning af næsten energineutrale bygninger synes således ikkeat være understøttet af nogen konkrete bestemmelser.Artikel 11, stk. 1-5
I den danske lovgivning er der ganske vist fastsat krav om energimærkning (Bekendtgørelseomændring af bekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg i bygninger(MNE(2012)53121), bekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg i bygninger(MNE(2012)53114), bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eftersyn af ventilations-og klimaanlæg i bygninger (MNE(2012)53115)),men Kommissionen har ikke kunnet findenogen specifikation af, hvad denne mærkning skal omfatte.Artikel 15, stk. 3
3
Artikel 15 synes gennemført ibekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eftersyn afventilations- og klimaanlæg i bygninger (MNE(2012)53121), bekendtgørelse om eftersyn afventilations- og klimaanlæg i bygninger (MNE(2012)53114)ogbekendtgørelse om ændring afbekendtgørelse om eftersyn af ventilations- og klimaanlæg i bygninger (MNE(2012)53115).Der kunne imidlertid ikke findes nogen gennemførelsesforanstaltning, hvorved det sikres, ateftersyn af klimaanlæg udføres i overensstemmelse med direktivets artikel 15, stk. 3.Bilag II
Den meddelte lovgivning synes ikke at indeholde bestemmelser, hvorved bilag II til direktivetgennemføres.5. På grundlag af ovenstående finder Kommissionen, at Danmark ved ikke at vedtage og straksmeddele Kommissionen alle de nationale foranstaltninger til gennemførelse af artikel 2, nr. 2)-14) og nr. 17)-19), artikel 6, stk. 1, andet afsnit, og stk. 2, artikel 9, stk. 1, artikel 11, stk. 1-5,og artikel 15, stk. 3, i direktiv 2010/31/EU samt bilag II hertil, har tilsidesat sine forpligtelseri henhold til samme direktivs artikel 28, stk. 1.Kommissionen henleder den danske regerings opmærksomhed på de økonomiske sanktioner,som Domstolen i medfør af traktatens artikel 260, stk. 3, kan pålægge, og somKommissionen anvender på grundlag af sin meddelelse af 11. november 2010 omgennemførelse af traktatens artikel 260, stk. 31.Kommissionen opfordrer i henhold til artikel 258 i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde den danske regering til at fremsende sine bemærkninger til det ovenforanførte senest to måneder fra modtagelsen af dette brev.Kommissionen forbeholder sig ret til, efter at have gjort sig bekendt med dissebemærkninger, eller hvis bemærkningerne ikke fremsendes inden for den fastsatte frist, omnødvendigt at afgive en begrundet udtalelse i henhold til samme artikel.Med venlig hilsen
På Kommissionens vegneGünther H. OETTINGERMedlem af Kommissionen
1
EUT C 12 af 15.1.2011, s. 1.4