Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 103
Offentligt
1313586_0001.png
1313586_0002.png
1313586_0003.png
1313586_0004.png
1313586_0005.png
1313586_0006.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. november 2013.J.nr. 2676/19552676/1955-0012Ref. BJH
K O M I T É S AG
Grund- og nærhedsnotat om forslag fra EU kommissionen om forordning der imple-EU-kommissionenforordning,menterer direktiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til ventilationsenhedertil bolig- og ikke-boligformål.

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energi- og miljøkrav tilkrav tilventilation-senheder, der anvendes i enfamilieboliger, flerfamilieboliger og i ikkeikke-boligventilationsanlægventilationsanlæg.Forslaget er et led i udmøntningen af ecodesigndirektivet, som er et rammedirektiv, der har tilformål at reducere energirelaterede produkters miljøpåvirkning og nedbringe deres energproduktersenergi-forbrug. Forslaget forventes sat til afstemning i en komité efter forskriftprocedure med kokon-trol den 17. december 2013 og forventes suppleret med krav til energimærkning af boligventboligventi-lationsenheder. Forslaget stiller krav til støj samt til ventilationsenheders energieffektivitetenergieffektivitet,derunder til effektiviteten af evt. varmegenvinding Forslaget vurderes at have marginale pvarmegenvinding.po-sitive energi- og klimamæssige konsekvenser, som følge af de omfattede produkters lavereenergiforbrug, når de anvendes. Forslaget medfører begrænsede merudgifter for staten, vu.vur-deres at have neutrale samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre enekstrabyrde for erhvervslivet generelt, men at medføre positive erhvervsøkonomiske konserhvervsøkonomiske konse-kvenser for danske eksportører af ventilationsenheder. Regeringen er generelt positiv overforventilationsenheder.Kommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 14. november 2013 fremsendt et forslag til kommissionsKommissionenissionsforord-ning om krav til ventilationsenheder, som markedsføres for første gang på det indre marked.ventilationsenheder,Forordningen stiller krav til ventilationsenheders energieffektivitet ved transport af luft og vedvarmegenvinding fra afkastluften samt til støjen fra enhederne. Forslaget omfatter krav tilmindre og mellemstore ventilationsenheder til anvendelse i henholdsvis enfamilieboliger, flefler-familieboliger og til ikke-boligbrug. Forslaget vil indebære krav til balancerede ventilationboligbrug.ventilations-enheder (dvs. med både ind- og udsugning) og til envejs enheder (kun indblæsning eller ugenvejs-enhederud-sugning).En række enhedstyper er undtaget, fx. små envejsventilationsenheder, enheder til brug i giftgifti-ge, eller eksplosive atmosfærer, til nødventilation mv.Side 1
Forslaget behandles på et møde i den regulerende komité for energieffektivitet den 16.-17. de-cember ogforventes at blive sat til afstemning d. 17. december 2013.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. ok-tober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesigndirektivet), specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-ninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf. bestemmelserne i ar-tikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.Vedtagelse af forslaget i den regulerendekomite for energieffektivitet kræver kvalificeret flertal.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til luftskifte og deraf følgende varme-tab i bygninger.Ventilationsenheder bruger el-energi til driften, men har samtidig mulighed for at genvindevarmen fra afkastluften, hvilket kan medføre, at enhederne genvinder mere energi, end debruger. Kommissionen opgør i forslaget til ecodesign, at ventilationsenhederne på grund afmuligheden for varmegenvinding samlet set resulterer i en positiv energibalance og i 2020derved sparede 1872 PJ primært energiforbrug i EU. Uden nye energieffektivitetskrav forven-tes besparelsen at stige til 2.829 PJ i 2025.De foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav er af kommissionen samlet set op-gjort til at give et omkostningseffektivt besparelsespotentiale på yderligere 45 % (1300 PJ) iprimært energiforbrug i 2025 eller samlet 4.130 PJ. Der er ingen separate opgørelser for de toforslag, der er fremsat i sammenhæng.Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder til anvendelse i hhv.enfamilieboliger, flerfamilieboliger og til ikke-boligbrug. Forslaget vil indebære krav til såvelbalancerede ventilationsenheder (med både ind- og udsugning) som til etvejs-enheder (kunindblæsning eller udsugning). Der skelnes mellem boligventilationsenheder med elforbrugmindre end 250 W eller mellem 250 og 1000 W samt ikke-boligventilationsenheder med el-forbrug større end 250 W.En række enheder er undtaget. Det drejer sig om envejs-enheder med et samlet elforbrug tilmotorer på højst 30 kW, enheder til brug i giftige, slidende eller eksplosive atmosfærer(ATEX-zoner), til nødventilation i kortere perioder fx brandventilation, til ekstreme tempera-turforhold eller med forsyningsspænding over 1000 V(vekselstrøm) hhv. 1500 V (jævnstrøm).Ligeledes er ventilationsenheder med en varmeveksler eller varmepumpe, hvis formål primærter opvarmning eller afkøling frem for at skifte luften, undtaget.Kommissionen påpeger i forslaget, at de foreslåede minimumskrav kan opfyldes ved, at pro-ducenterne anvender omkostningseffektive produktforbedringer og ved at indfasningsperio-den tager højde for produkters udviklingscyklus.Forslagets kravSide 2
Forboligventilationsenhederstilles krav til det specifikke energiforbrug set over et år (kaldetSEC), dvs. energiforbrug til såvel luftskifte som opvarmning af kold indsugningsluft. I trin 1,gældende fra 2016, er det sat til 0 kilowatttime per kvadratmeter opvarmet boligareal, mensdet i trin 2, gældende fra 2018, er sat til -20 kilowatttimer pr kvadratmeter opvarmet areal.Dette negative energiforbrug afspejler, at der fra trin 1 er krav om, at balancerede ventilati-onsenheder har varmegenvinding. Endvidere bliver det krævet, at ventilationsenhederne kanbehovsstyres, dvs. indstilles på forskellige driftsniveauer afhængigt af behovet. Fra trin 2kræves yderligere, at ventilationsenheder med filter har en alarm for filterudskiftning, da til-stoppede filtre kan forøge energiforbruget drastisk.Enheden må maksimalt støje med 45 dB i trin 1 og 40 dB i trin 2. Derudover skal producen-terne levere produktinformation, der bl.a., skal være tilgængelig på leverandørens hjemme-side.Forikke-boligventilationsenhederstilles krav om, at enheden skal kunne behovsstyres, og omat alle ventilationsenheder med balanceret ventilation har varmegenvinding. Fra trin 1 skalvarmegenvindingens effektivitet være mindst 63-67 pct., afhængigt af type, stigende til 68-73pct. i trin 2. Endvidere er der krav til ventilatorernes effektivitet for hhv. envejs-ventilationsenheder og tovejs-ventilationsenheder. Også disse krav stiger i trin 2.Derudover skal producenterne levere produktinformation, der bl.a. skal være tilgængelig påleverandørens hjemmeside inklusiv data for støj.Målinger og beregningerBoligventilationsenhedersspecifikke årlige energiforbrug, SEC, beregnes ud fra en formelsom blandt andet inkluderer brugstid effekt fra varmegenvinding og effektiviteten i en rækkeenkeltkomponenter.Energieffektiviteten kan angives i forhold til tre forskellige klimazoner; kold, middel og varm,som det også kendes fra varmepumper.Der skal foretages relativt få og målinger, som er kendte og ukomplicerede standardmålinger.Forikke-boligventilationsenhederberegnes den interne specifikke elforbrug til ventilator, somafhænger af interne tab i ventilationsenhedens og ventilatorens effektivitet.Generelt for alle typer ventilationsenhed skal de målinger som myndighederne ved kontrol irelation til energieffektivitet udfører tage hensyn til en måletolerance på 7 pct., hvilket er be-tydeligt over den præcision de tilhørende målestandarder opgiver.For alle typer ventilationsenhed skal støjniveauet måles.RevisionForslaget indeholder en revisionsbestemmelse.Det foreslås, at Kommissionen senest 1. januar2019 skal vurdere forordningen, bl.a. med henblik på at vurdere de på det tidspunkt gældendekrav og eventuel fastsættelse af yderligere krav, derunder om mindre ventilationsenheder skalmedtages.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3
Der forelægger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet. Parlamentet vil i overensstemmelsemed den valgte komité-procedure have mulighed for at udtale sig, efter at komitéen har stemtom forslaget.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-skabsniveau.6. Gældende dansk retDette område bliver reguleret af regler i det danske bygningsreglement, som stiller effektivi-tetskrav til det samlede ventilationssystem.Ventilationsenheder installeret i danske bygninger er allerede nu mere effektive end kravene itrin 2 lægger op til. Ecodesignkravene for såvel bolig- som ikke-boliganlæg er baseret på kravtil enkeltkomponenter i ventilationsenheden og for boligventilationsenheder endvidere på ensamlet opgørelse af energieffektiviteten ved ventilation og varmegenvinding. Dette er to for-skellige måder at opgøre effektiviteten på og kan betyde, at der på længere sigt bliver behovfor en tilpasning af det danske bygningsreglement til denne fremgangsmåde. Energistyrelsenforventer ikke, at dette vil give væsentlige problemer.Også bygningsreglementets krav til effektiviteten af varmegenvinding er strammere end kra-vene bliver i ecodesignkravene i ikke-boligenheder.Forslaget til forordning vil, hvis det vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Europa-parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-ning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -kontrol mv.Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.
Side 4
Erhvervsøkonomiske konsekvenserDa de skandinaviske leverandører af ventilationsenheder er kendt for at kunne levere enhedermed særdeles høj energieffektivitet, forventer danske eksportører af ventilationsenheder atkunne få en fordel af nye minimumskrav i resten af Europa og af at kravene er ensartede.På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et større udvalg af ener-gieffektive produkter end ellers.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentligekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav,producenter allerede er om-fattede af og de dokumentationskrav, som de med de nuværende nationale regler, møder i an-dre EU-lande.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauKravene i det danske bygningsreglement betyder, at ventilationsenheder i danske bygningerhar høj effektivitet. Forslaget forventes derfor kun at have marginal påvirkning af energifor-bruget.Samfundsøkonomiske konsekvenserPå baggrund af de eksisterende danske regler for ventilationsanlægs energieffektivitet, vurde-ringen af de administrative konsekvenser, et potentielt større udvalg af energieffektive pro-dukter og forventeeksporterhvervet forventes de samfundsøkonomiske konsekvenser af for-slaget at være neutrale, men med positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske eks-portører af ventilationsenheder.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tik. Der er indkommet høringssvar fra Danske Regioner, Danske Fjernvarme, Dansk Ventila-tion og VedvarendeEnergi,Danske Regioner og Danske Fjernvarmeenten støtter eller har ingen kommentarer til forsla-get.Dansk Ventilation (DV) støtter forordningen men bemærker, at en række fejl skal rettes, ogforeslår endvidere:- at den såkaldte SFP-faktor, benyttes som mål for enhedernes energieffektivitet og somsvarer til det man bruger i det danske bygningsreglement- at beregningsmetoder harmoniseres med de allerede eksisterende ecodesignkrav tilventilatorer, EU 327/2011- skrappere krav til effektiviteten af varmegenvinding.VedvarendeEnergistøtter krav om ecodesign til ventilationsanlæg og foreslår:Side 5
--
at en-vejs-ventilationsenheder mindre end 30 watt, som nu er undtaget, medtagesskrappere krav til støjniveauet fra boligventilationsanlæg og til varmegenvinding.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der erpt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag, fordi det i EU som helhedmedfører energi- og CO2-besparelser og støtter danske producenter af energieffektive ventila-tionsenheder.Regeringen finder dog, at ambitionsniveauet virker lavt i forhold til erfaringerne fra de nordi-ske lande. Regeringen vil derfor forsøge at løfte ambitionsniveauet og beregningsmetode, sådet nærmer sig de danske krav.Regeringen mener endvidere, at der så vidt muligt skal være sammenhæng mellem den eksi-sterende ecodesignregulering for ventilatorer og den nye regulering, således at de ikke modar-bejder hinanden eller giver anledning til smuthuller.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6