Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 103
Offentligt
1313585_0001.png
1313585_0002.png
1313585_0003.png
1313585_0004.png
1313585_0005.png
1313585_0006.png
NOTAT TIL FOLKETINGET EUROPAUDVALG
29. november 2013.J.nr. 2676/19552676/1955-0012Ref. BJH
DELEGERET RETSAKT
Grund- og nærhedsnotat om forslag fra EU kommissionen om forordning der imple-EU-kommissionenforordning,menterer direktiv 2010/30/EU med hensyn til angivelse afboligventilationsenhedersenergiforbrug og støj ved hjælp af mærkning og standardiserede produktoplysninger.1. ResuméKommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energimærkning af ventilationsenhventilationsenhe-der, der anvendes i boliger. Energimærkningsdirektivet, som er et rammedirektiv, der har tilEnergimærkningsdirektivet,formål at tydeliggøre energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug og dermed gi-rugve private forbrugere bedre forudsætninger for at vælge de mest energieffektive produkterprodukter.Forslaget, der er en delegeret retsakt, omfatter boligventilationsenheder. Hensigten er, atforbrugernes efterspørgsel skal stimulere udvikling og markedsføring af ventilationsenheder,som er mere energieffektive end de, som i dag findes på markedet. Forslaget forventes sat tillagetdrøftelse mellem Kommissionen og tekniske eksperter fra medlemslandene den 16. december2013. Forslaget medfører begrænsede merudgifter for staten, vurderes at have begrænsedepositive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstreekstra-byrde for erhvervslivet. Forslaget vil have en mindre positiv miljøeffekt. Regeringener gengene-relt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslagetforslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 15. novemb 2013 fremsendt et forslag til kommissionsKommissionennovemberkommissionsforord-ning om krav til mærkning af boligventilationsenheder, som markedsføres for første gang påboligventilationsenheder,det indre marked. Forordningsforslaget vil blive fremsat som en delegeret retsakt.Forordningen stiller krav til mærkning af energieffektivitet ved transport af luft og ved varkningvar-megenvinding. Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder med eef-fektforbrug op til 1000 W til anvendelse i enfamilieboliger. Forslaget vil indebære krav tilmærkning af balancerede ventilationsenheder (dvs. med både ind og udsugning) og til eind-en-vejs-enheder (kun indblæsning eller udsugning). Mærkningen skal vise energiforbruget tilenhederventilation, energibalancen for en 100 m2bolig i tre forskellige europæiske klimazoner: kolkold,middel og varm. Endvidere skal mærket vise enhedens støjniveau og enhedens kapacitet.En række enhedstyper er undtaget, fx. små envejsventilationsenheder, enheder til brug i giftgifti-ge eller eksplosive atmosfærer, til nødventilation mv.Side 1
HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp afmærkning og standardiserede produktoplysninger specielt artikel 10. Energimærkningsdirek-tivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken afgennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget skal drøftes mellem Kommissionen og medlemslandenes eksperter den 16. decem-ber 2013. Efterfølgende forelægges forslaget (evt. i revideret form) for Rådet og Europa-Parlamentet, som hver især inden for 2 måneder enten kan tiltræde eller gøre indsigelse modforslaget.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til ventilation og deraf følgende var-metab i bygninger og suppleres af ecodesignkrav.Ventilationsenheder bruger el-energi til driften, men har samtidig mulighed for at genvindevarmen fra afkastluften, hvilket kan medføre, at enhederne genvinder mere energi, end debruger. Kommissionen opgør i forslaget til ecodesign, at ventilationsenhederne på grund afmuligheden for varmegenvinding samlet set resulterer i en positiv energibalance og derfor i2010 sparede 1872 PJ primært energiforbrug i EU. Uden nye energieffektivitetskrav forventesbesparelsen at stige til 2.829 PJ i 2025.De foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav er af kommissionen samlet set op-gjort til at give et omkostningseffektivt besparelsespotentiale på yderligere 45 % (1300 PJ) iprimært energiforbrug i 2025 eller samlet 4.130 PJ. Der er ingen separate opgørelser for de toforslag, der er fremsat i sammenhæng.Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder til anvendelse i en- ogflerfamilieboliger. Forslaget vil indebære at både balancerede ventilationsenheder (med ind-og udsugning) og envejs-enheder (kun indblæsning eller udsugning) skal mærkes.En række enheder er undtaget. Det drejer sig om envejs-enheder med et samlet elforbrug tilmotorer på højst 30 kW, enheder til forskellige særlige brugsområder eller med forsynings-spænding over 1000 V (vekselstrøm) hhv. 1500 V (jævnstrøm). Ligeledes er ventilationsen-heder med en varmeveksler eller varmepumpe, hvis formål primært er opvarmning eller afkø-ling frem for at skifte luften, undtaget.Til mærkningen anvendes det velkendte EU-energimærke med en skala fra G til A+. De mestenergieffektive ventilationsenheder, som i dag er på markedet vil minimum kunne opnå mær-ket A. Det vil formentligt være muligt gennem teknisk udvikling at forbedre ventilationsen-hederne til A+.Energimærket udformes efter nedenstående skabelon:
Side 2
Beregning af virkningsgradKommissionens forslag bygger på måling og beregninger af ventilationsenhedernes energi-forbrug/gevinst til ventilation og for varmegenvinding. Energieffekten opgives som en ener-gibalance, set over et år (kaldet SEC) der summerer energiforbrug til såvel luftskifte som op-varmning af kold indsugningsluft. Energibalancen danner grundlag for kedlens/pakkens pla-cering på mærkningsskalaen.Forslagets kravKommissionen foreslår, at kravene får virkning fra samme datoer som er foreslået for ecode-signkrav til ventilationsanlæg, dvs. at A-G-mærket skal bruges fra 1. januar 2016 og A+ til F-mærket fra 1. januar 2018RevisionForslaget indeholder en revisionsbestemmelse.Det foreslås, at Kommissionen senest fem årefter ikrafttrædelse skal vurdere forordningen, bl.a. med henblik på at vurdere klasserne ogom mindre ventilationsenheder medtages.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3
Parlamentet vil i overensstemmelse med de gældende regler for delegerede retsakter have mu-lighed for at tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget inden for en frist af 2 måneder regnetfra den dato, hvor Kommissionen forelægger forslaget for Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Energimærkningsdirektivet.Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-skabsniveau.6. Gældende dansk retForslaget til forordning vil, hvis den vedtages af Kommissionen og tiltrædes af Rådet samtEuropaparlamentet, være direkte gældende i Danmark. Det skal derfor ikke implementeres idansk lovgivning.Der er ikke danske regler for mærkning af ventilationsanlæg, men mærkningsklasserne kantænkes indarbejdet i det danske bygningsreglement, som det fx er gjort for varmepumper.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -kontrol mv.Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslaget påvirker ikke statens afgiftsprovenu, fordi den mindre energieffektivitetsforbedring,som den lille meromsætning af de mest energieffektive ventilationsenheder forventes at resul-tere i, allerede er medtaget i den seneste basisfremskrivning af det samlede danske energifor-brug. Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Erhvervsøkonomiske konsekvenserDa de skandinaviske leverandører af ventilationsenheder er kendt for at kunne levere enhedermed særdeles høj energieffektivitet, forventer danske eksportører af ventilationsenheder atkunne få en fordel af muligheden for at vise dette i resten af Europa ved hjælp af ensartetenergimærkning.På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et større udvalg af ener-gieffektive produkter end ellers.
Side 4
Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentligekstra byrde, i forhold til de dokumentations- og informationskrav producenter allerede eromfattede af og de dokumentationskrav, som de med de nuværende nationale regler møder iandre EU-lande.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauKravene i det danske bygningsreglement betyder, at ventilationsenheder i danske bygningerhar høj effektivitet. Mærkningsordningens forventede øgede fokus på de mest energieffektiveventilationsenheder forventes dog at medføre begrænsede reduktioner i energiforbruget.Samfundsøkonomiske konsekvenserPå baggrund af de eksisterende danske regler for ventilationsanlægs energieffektivitet, vurde-ringen af de administrative konsekvenser, et potentielt større udvalg af energieffektive pro-dukter og forventede fordele for eksporterhvervet forventes de samfundsøkonomiske konse-kvenser af forslaget at være neutrale, men med positive erhvervsøkonomiske konsekvenserfor danske eksportører af ventilationsenheder.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tik. Der er indkommet høringssvar fra Danske Regioner, Danske Fjernvarme, Dansk Ventila-tion og VedvarendeEnergi,Danske Regioner, Danske Fjernvarme og Dansk Ventilation enten støtter eller har ingenkommentarer til forslaget.VedvarendeEnergi støtter krav til energimærkning af ventilationsanlæg, men ønsker det ud-bredt fra kun boligventilationsanlæg til alle ventilationsanlæg og ønsker endvidere at niveau-erne for klasserne hæves. En-vejsventilatorer mindre end 30 W, som nu er undtaget, ønskesmedtaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der erpt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter at støtte det, da det iEU som helhed medfører energi- og CO2-besparelser og støtter danske producenter af energi-effektive ventilationsenheder.
Side 5
Regeringen finder dog, at ambitionsniveauet virker lavt, da den øverste A-klasse allerede frastarten vil være i brug. Regeringen finder ligeledes, at energimærkningen ikke fra starten børindeholde klasser, som ikke er i brug, fordi produkter er udfaset.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6