Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 10
Offentligt
1287019_0001.png
1287019_0002.png

NOTAT

Notat om evaluering af ændringen af lov om offentligbyggevirksomhed (LOB)
1. oktober 2013Juridisk CenterLOOJ.nr. 13/00529
I forbindelse med udmøntningen af den forrige regerings Konkurrencepakke fra 2011,blev det via en lovændring i 2011 bestemt, at regler for det statslige byggeri, derunderstøtter effektivisering og produktivitetsforøgelse, skal udbredes til også at omfatteregionalt og kommunalt byggeri over 20 mio. kr. Samtidig ændrede loven navn til lov omoffentlig byggevirksomhed. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, atlovændringen skal evalueres to år efter dens ikrafttræden. Lovændringen trådte i kraft pr.1. juli 2011.
BaggrundI forbindelse med ressortændringerne den 3. oktober 2011 er administrationen af lov omoffentlig byggevirksomhed overført fra Erhvervs- og Vækstministeriet til Klima-, Energi-og Bygningsministeriet. Det er Bygningsstyrelsen, som har ansvaret for administration afloven og det underliggende regelsæt.Lov om offentlig byggevirksomhed gælder for byggeri, som opføres af statsligemyndigheder, byggeri som finansieres helt eller delvist med statslige tilskud eller lån, ogopførelse af byggeri til brug for institutioner, hvis drift helt eller delvist finansieres afstaten. For at sikre opfyldelse af lovens formål er der udstedt en række bekendtgørelser,cirkulærer og vejledninger gældende for det statslige og statsstøttede byggeri.Når det drejer sig om regionalt og kommunalt byggeri over 20 mio. kr., er disse medlovændringen omfattet af de regler, som understøtter effektivisering ogproduktivitetsforøgelse. Det er således angivet i bemærkningerne til lovforslaget, at enmåde at øge produktiviteten på er ved at udbrede anvendelsen af nye digitale værktøjer(bekendtgørelse nr. 1381 af 13. december 2010 om krav til anvendelse af Informations-og Kommunikationsteknologi i byggeri), totaløkonomi (bekendtgørelse nr. 1117 af 23.september 2010 om kvalitetssikring af byggearbejder) og nye organisationsformermellem offentlige bygherrer og private virksomheder (bekendtgørelse nr. 1394 af 17.december 2004 med senere ændringer om anvendelse af offentlig-privat partnerskab(OPP), partnering og oplysninger svarende til nøgletal) i byggeprocessen.Bygningsstyrelsen har ved udbredelsen af reglerne om digitalt byggeri, totaløkonomi ogOPP til regioner og kommuner benyttet lejligheden til samtidig at gøre reglerne meretidssvarende og operationelle.
Status for bekendtgørelserDer er pr. 1. april 2013 trådt nye regler i kraft for digitalt byggeri (bekendtgørelse nr. 118af 6. februar 2013 om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i
Carl Jacobsens Vej 39 ¶ 2500 Valby ¶ T 4170 1000 ¶ [email protected] ¶ www.bygst.dk ¶ CVR 58182516Bygningsstyrelsen er en del af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
offentligt byggeri). Bygningsstyrelsen har haft fokus på at opdatere reglerne med detformål at øge anvendelsen af digitale værktøjer i forbindelse med projektering, opførelseog drift af bygninger. Dette er gjort i samarbejde med Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter, der udstedte tilsvarende og enslydende regler for det almene byggeri(bekendtgørelse nr. 119 af 7. februar 2013 om anvendelse af informations- ogkommunikationsteknologi (IKT) i alment byggeri). Der har ikke tidligere været regler fordigitalt byggeri på det almene område. De nye regler er blevet godt modtaget af deberørte interessenter ved en række informationsmøder, som Bygningsstyrelsen harafholdt sammen med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.Hvad angår reglerne om totaløkonomi og OPP, har Bygningsstyrelsen valgt at skrive deto bekendtgørelser sammen til én ny bekendtgørelse, da de to regelsæt reelt ersammenhængende. Det har eksempelvis i praksis vist sig, at OPP kan være et godtredskab til at opnå god totaløkonomi, uden at der slækkes på kravet om god kvalitet. Derer i bekendtgørelsen om kvalitet, OPP og totaløkonomi i offentligt byggeri lagt vægt på, atreglerne er tidssvarende, operationelle og understøttes af en vejledning. I udkastet tilbekendtgørelse angives nu bæredygtighed og fleksibilitet som nye kvalitetsparametre,der kan indgå i de totaløkonomiske vurderinger for at sikre byggeriet en god kvalitet.Samtidig vil der som minimum skulle foretages totaløkonomiske beregninger forenergiforbrug. Det forventes, at bekendtgørelse og tilhørende vejledning vil kunne træde ikraft pr. 15. oktober 2013.
Evaluering af lovændringenDet vurderes, at der indtil nu er for få erfaringer med regionalt og kommunalt byggeri, derer omfattet af lovændringen om effektivisering og produktivitetsforøgelse, til, atlovændringen kan evalueres på nuværende tidspunkt. Således vil der p.t. ikke værenogle færdige regionale og kommunale byggerier, der har været omfattet aflovændringen.Det foreslås i stedet, at lade evalueringen af lovændringen om effektivisering ogproduktivitetsforøgelse for regionalt og kommunalt byggeri indgå i den kommendebyggepolitiske strategi, således at kan ske en mere generel evaluering af loven og denseffekt på det offentlige byggeri og byggebranchen som helhed. Evalueringen kan herefterindgå i en vurdering af det fremtidige omfang af reguleringen af det offentlige byggeri.Den byggepolitiske strategi forventes at foreligge 2014. Der vil i forbindelse medstrategien blive fastlagt et nærmere evalueringsdesign.
Side 2 af 2