Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1389730_0001.png
Grønlandsudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
31. juli 2014
Danmarks Nationalbank: Aktuelle tendenser i den Grønlandske økonomi
Sammenfatning
Grønland står over for betydelige økonomiske problemer, siger Natio-
nalbanken. Aktiviteten er for nedadgående, efter nogle indikatorer at
dømme endda ganske kraftigt.
Fiskeriet,
som er det altdominerende
eksporterhverv, har vigende fangster af rejer, formentlig klimatisk be-
tinget, og andet traditionelt fiskeri har ikke kunnet kompensere herfor.
Der er ikke mange forhold i fiskeriet, der peger på vækst, men for-
søgsfiskeri efter makrel kan vise sig at få stor betydning.
Bygge- og anlægsvirksomheden
er i tilbagegang efter nogle år
med et højt aktivitetsniveau, og aktiviteten ved udvinding og efter-
forskning af råstoffer er faldet kraftigt. Der er aktuelt ingen miner i drift.
Udviklingen har betydet, at
arbejdsløsheden
stiger, og folketallet
falder, da fraflytningen er større end fødselsoverskuddet.
Takket være
gunstige priser
på fisk og skaldyr er økonomien i
store dele af fiskeriet god, og det har bidraget til, at der har været små
overskud på landskasseregnskaberne i 2012 og 2013.
Bloktilskuddet
udgør ca. 60 pct. af landsstyrets indtægter. Den offentlige gæld er
fortsat beskeden. Bruttogælden udgør ca. 5 pct. af bruttonationalpro-
duktet, BNP, men de selvstyreejede aktieselskaber har dog en gæld
på ca. 3 mia. kr., der ikke indgår i tallet.
Rapporten fra Københavns Universitet ”Til
gavn for Grønland,
februar 2014”
er ret pessimistisk mht. Grønlands muligheder for at
være ”selvkørende” og uden bloktilskud fra Danmark.
1/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0002.png
1. Indledning
Nationalbanken har i sin senest udsendte Kvartalsoversigt (2. kvartal, juni
2014) en artikel med titlen ”Aktuelle
tendenser i den grønlandske økono-
mi”.
I artiklen beskrives de økonomiske problemstillinger, der aktuelt berører
Grønland.
Nedenfor er et lettere redigeret (og mere læsbart) referat af indholdet i Natio-
nalbankens vurdering, men det kan allerede nu ”røbes” at ”Grønland står
overfor betydelige økonomiske problemer”, som det siges af Nationalbanken.
Artiklen har for øvrigt været nævnt i pressen. I
bilag 1
er en lille faktaboks om
Grønland.
2. Nøgletal for Grønland.
Tabel 1
nedenfor er angivet de økonomiske nøgletal for Grønland.
Tabel 1.
Nøgletal (forsyningsbalance), realvækst i pct.
2006
BNP, pct.
Privat forbrug, pct.
Offentligt forbrug, pct.
Bruttoinvesteringer i alt
- Ekskl. investeringer i
råstofefterforskning
Eksport, pct.
Import, pct.
Kilde: Grønlands Statistik
Note: Der er kun tal til og med
2012
fra Grønlands Statistik
5,4
0,7
3,4
-0,6
1,6
-0,5
-5,4
2007
3,4
0,8
8,3
30,8
17,7
-3,3
11,9
2008
2,1
-0,9
2,2
46,0
37,2
8,1
22,7
2009
-0,7
-0,4
3,7
-23,7
-23,4
-11,3
-14,6
2010
2,5
1,8
-1,4
75,2
4,2
12,5
37,6
2011
4,0
1,5
-1,0
31,0
20,2
-5,8
12,3
2012
-0,9
-0,2
-2,2
-42,0
-13,3
-3,7
-31,1
Den økonomiske aktivitet har været for nedadgående i 2012. For 2013 og
2014 er der dog en del tegn på, at tilbagegangen fortsætter.
Tilbagegangen kommer efter en årrække med stærk vækst,
jf. tabel 1.
Fra
2003
til
2011
steg aktiviteten i gennemsnit med lidt over 3 pct. om året, pri-
mært som følge af stærkt stigende investeringer.
I 2012, det seneste år dækket af nationalregnskabsoplysninger,
faldt inve-
steringerne imidlertid kraftigt.
Faldet var særlig kraftigt, med over 60 pct.,
for investeringerne i mineral- og olieefterforskning, men også de traditionelle
investeringer i bygninger og anlæg faldt markant.
2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0003.png
I 2013 og 2014 vurderes investeringsfaldet at fortsætte. Efterforskningsaktivi-
teten er droslet yderligere ned (jf. afsnittet om råstoffer nedenfor), ligesom
bygge- og anlægsinvesteringerne går tilbage.
I de seneste år har både det
offentlige
og det
private forbrug
været stagne-
rende og
eksporten
vigende, men til stigende priser på eksporten af fisk og
skaldyr,
jf. figur 1. Værdimæssigt bestod over 90 pct. af den samlede va-
reeksport i 2013 af fisk og skaldyr,
så prisudviklingen har meget stor betyd-
ning.
Figur 1.
Eksportpriser for fisk og skaldyr
Kilde: Grønlands Statistik
Den gunstige prisudvikling på fisk har betydet, at den grønlandske
handels-
balance
er blevet forbedret fra et underskud på 2,7 mia. kr. i 2011 til et un-
derskud på 1,9 mia. kr. i 2013, og at indtjeningen har været god i store dele af
fiskeriet. Det har afbødet de værste konsekvenser for indkomster og skatter af
den mængdemæssige tilbagegang.
Den generelle
inflation
opgjort som årsvæksten i forbrugerprisindekset er på
1,3 pct. og dermed en anelse højere end den danske, som var 1,0 pct.
3. Seneste konjunkturtendenser viser tilbagegang i 2013 og 2014.
Et af tegnene på yderligere tilbagegang i aktiviteten er, at
fragtmængderne
såvel til som fra Grønland med Royal Arctic Line, RAL, fortsat falder betragte-
ligt, jf.
figur 2.
3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0004.png
Figur 2.
Fragt til og fra Grønland med Royal Arctic Line
Kilde: Royal Arctic line
Det antyder, at både den indenlandske efterspørgsel og eksporten er vigende.
Det bemærkes, at hovedparten af varerne i den indenlandske efterspørgsel
(med olie som den vigtigste undtagelse) importeres og fragtes med RAL, som
også står for så godt som hele eksporten af fisk og skaldyr.
I den seneste 12-måneders periode er både de indad- og de udadgående
fragtmængder ca. 10 pct. lavere end i den forudgående 12-måneders periode.
Provenuet af indførselsafgifter tyder endvidere på, at det private forbrug stag-
nerer eller falder, jf.
figur 3.
Figur 3.
Indførselsafgifter
Kilde: Grønlands Statistik
4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0005.png
Det samlede afgiftsprovenu er faldet med ca. 10 pct. det seneste år. Det skyl-
des især et fald i provenuet af tobaks- og alkoholafgifter, mens de øvrige im-
portafgifter ligger forholdsvis fladt.
Der findes ikke en løbende statistik over udviklingen i
arbejdsløsheden,
men
der er en månedlig opgørelse af antallet af registrerede arbejdssøgende. Det
er en optælling af de personer, der i løbet af en måned mindst én gang har
henvendt sig til kommunen med ledighed som problem.
Opgørelsen viser i de første fire måneder af 2014, at
antallet af arbejdssø-
gende har været væsentligt større
end i de tilsvarende måneder sidste år,
hvilket passer med billedet af en svag konjunktur. Opgørelsen har dog vist sig
vanskelig at fortolke, da den bl.a. påvirkes af den administrative praksis i
kommunerne, skriver Nationalbanken.
4. Offentlige finanser
Hovedposterne i
Landskassens
regnskab fremgår af
tabel 2.
Tabel 2.
Landskassens hovedposter
Mio. kr.
1. Driftsudgifter
2. Lovbundne udgifter
3. Tilskud
4. Anlægsudgifter
5. Udgifter i alt
6. Aftalte indtægter (bloktil-
skud mv.)
7. Direkte skatter
8. Indirekte skatter
9. Andre indtægter
10. Indtægter i alt
11. Faktisk DAU-saldo (10)-(5)
12. DA-saldo
13. Stigning i uforbrugte midler i
Anlægs- og renoveringsfonden
14. DAU-saldo korrigeret
(11)+(13)
2007
2.604
788
1.530
1.003
5.925
2008
2.787
837
1.592
930
6.144
2009
2.870
850
2.330
808
6.859
2010
2.984
852
1.634
719
6.189
2011
2.685
870
1.897
1.095
6.547
2012
2.735
879
2.009
969
6.591
2013
2.720
984
2.150
597
6.452
2014
2.694
1.043
2.242
779
6.757
3.555
850
740
514
5.659
-267
-28
146
-121
3.661
876
792
498
5.827
-317
-93
88
-229
3.799
828
776
509
5.913
-946
-511
87
-859
3.828
1.019
772
567
6.187
-2
203
214
212
3.864
1.135
800
593
6.392
-156
54
148
-8
3.922
1.143
860
601
6.526
-65
150
-82
-147
3.976
1.051
824
672
6.523
71
78
-198
-127
3.980
1.035
1.013
776
6.803
47
21
-100
-53
Kilde: Landskassens regnskaber og finanslov for 2014
Siden 2010 har der været overskud på drifts- og anlægsbudgettet (jf. punkt 12
ovenfor, DA-saldo), og det gælder også i 2012 og 2013 trods den svage kon-
5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
junktursituation. Derimod har der været svingende overskud/underskud på
DAU-saldoen (drift, anlæg og udlån, jf. punkt 11 og 14 ovenfor).
En vigtig årsag til overskuddet på drifts- og anlægsbudgettet er, at den vigtig-
ste indtægtskilde,
bloktilskuddet på 3,6 mia. i 2014 fra den danske stat,
ikke påvirkes af den økonomiske udvikling i Grønland, men reguleres årligt
med stigningen i det generelle pris- og lønindeks på den danske finanslov.
Indtægterne fra partnerskabs- og fiskeriaftaler med EU er heller ikke konjunk-
turafhængige (226 mio. kr. i 2013).
Bloktilskuddet udgør ca. 60 pct. af
landskassens indtægter.
Finansloven for
2014
og budgetoverslagene for årene frem til 2017 rummer
omtrentlig
balance
på drifts- og anlægsbudgettet. Det forudsætter, at de sam-
lede udgifter realt holdes i ro, hvilket vil kræve en meget fast styring. Niveauet
for de offentlige udgifter i Grønland er dog så højt, at det må anses for muligt,
skriver Nationalbanken.
På lidt længere sigt får Grønland en udfordring, når de store fødselsårgange
fra 1960’erne og 70’erne nærmer sig eller når pensionsalderen. Økonomisk
Råd har beregnet en finansindikator, som viser, at der er behov for en fast-
holdt
opstramning
af finanspolitikken med ca. 1 mia. kr., hvis den offentlige
gæld som andel af BNP ikke skal stige frem til 2040. Det er samme størrel-
sesorden som Selvstyrets provenu fra direkte skatter, så det er en ret stor op-
stramning. Skal opstramningen ske på indtægtssiden, vil det kræve et bredere
erhvervsgrundlag end det nuværende, fx knyttet til råstofudvinding.
Grønland har et gunstigt udgangspunkt, da den
offentlige bruttogæld
er be-
skeden, 600 mio. kr. eller
ca. 5 pct. af BNP.
Det hører dog med, at erhvervsdrivende aktieselskaber ejet af Selvstyret har
en
bruttogæld på ca. 3 mia. kr.,
et tal der vil stige i de kommende år, bl.a.
som følge af modernisering af flåden i Royal Arctic Line og bygning af en ny
containerhavn i Nuuk.
5. Fiskeri
Mulighederne for at udvide fiskeriet på en bæredygtig måde er begrænsede.
Den vigtigste art i fiskeriet er
rejer.
Fiskeriet følger den biologiske rådgivning
og er certificeret som bæredygtigt. Alligevel har kvoterne været faldende i de
senere år. Hovedårsagen er formentlig klimaændringer, da rejerne fiskes sta-
digt længere mod nord.
6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fiskeriet af
hellefisk
er steget svagt i de senere år, hvilket især afspejler stør-
re fangster i det indenskærs fiskeri i fjorde og tæt på kysten. Biologerne ud-
trykker bekymring for, om dette fiskeri er bæredygtigt.
Der er stigende forekomst af
torsk
i farvandene ved Vestgrønland, men bio-
logerne tilråder forsigtighed med direkte fiskeri herpå, så der kan opbygges en
gydebestand i de grønlandske farvande.
Mulighederne for at udvide det samlede fiskeri efter de traditionelle arter må
alt i alt anses for
begrænsede,
men der vil til stadighed ske forskydninger
mellem fiskeriet af de enkelte arter. Selv om de grønlandske farvande er vidt-
strakte, kender biologerne i alle væsentlige hovedtræk forekomsterne af fisk
og skaldyr.
Klimaændringerne
har imidlertid betydet, at
makrel,
og muligvis også andre
stimefisk, i en periode om sommeren kan findes i stort tal i grønlandsk far-
vand. I 2013 var der et forsøgsfiskeri på ca. 60.000 tons makrel, og i 2014 er
kvoten for dette fiskeri øget til 100.000 tons. Fiskeriet er ensidigt fastlagt fra
grønlandsk side med henblik på at blive anerkendt som kyststat og dermed få
del af den fælles kvote for makrel i Nordatlanten.
Denne kvote deles fra og med 2014 mellem EU, Norge og Færøerne. Omfan-
get af forsøgsfiskeriet har fået de nuværende kvotelande til at forbyde lande-
nes fartøjer at tage del i fiskeriet af makrel ved Grønland. Det er uklart, hvor-
dan problemet bliver løst. Der er en risiko for, at makrellen bliver overfisket,
da kvoten i forbindelse med aftalen med Færøerne blev sat op og overstiger
den biologiske rådgivning uanset størrelsen af det grønlandske fiskeri.
Såfremt konflikten om makrel finder en løsning, der indebærer en grønlandsk
kvoteandel, har makrelfiskeriet mulighed for at give et solidt vækstbidrag til
den grønlandske økonomi. Makrelfiskeriet er i 2014 pålagt en afgift, som på
finansloven med senere ændringer er indtægtsført med 95 mio. kr. Hvis ind-
tægtsmålet ikke bliver nået, vil det bidrage til at skabe et underskud på de of-
fentlige finanser i 2014.
6. Råstofudvinding
Udvinding af råstoffer er den mest realistiske mulighed for at udvide det grøn-
landske erhvervsgrundlag.
Et højt omkostningsniveau, i overkanten af det danske, en geografisk meget
spredt befolkning med dertil hørende smådriftsulemper, høje transportom-
7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kostninger og ikke mindst et lavt uddannelsesniveau gør det vanskeligt at ud-
vikle internationalt konkurrencedygtige traditionelle erhverv. Derfor er råstof-
udvinding vigtig.
Uddannelsesniveauet
er lavt, men stigende. I 2012 havde mere end halvde-
len af befolkningen mellem 25 og 59 år ingen formel uddannelse ud over fol-
keskolen. Det er uden tvivl det største strukturproblem i Grønland. En mulig-
hed for beskæftigelse ved råstofaktiviteter kan give et vigtigt bidrag til at højne
uddannelsesniveauet.
I 2010 og 2011 var der en betydelig efterforskning af
olie
og andre kulbrinter i
farvandene ved Vestgrønland. Efterforskningsomkostningerne udgjorde ca. 5
mia. kr., som indgår som en del af investeringerne i olie- og mineralefterforsk-
ning i nationalregnskabet. Der blev fundet spor af kulbrinter, men utilstrække-
ligt til kommerciel udnyttelse. Siden er der ikke udført efterforskningsboringer i
grønlandsk farvand, men selskaberne har dog ikke opgivet deres licenser. I
stedet er aktiviteten sat på vågeblus.
Udvinding af kulbrinter fra tjæresand og fra undergrunden via fracking andre
steder i verden har mindsket selskabernes interesse for kulbrinter fra områder
med meget høje efterforsknings- og udvindingsomkostninger, som det er til-
fældet ved en miljømæssig forsvarlig udvinding i de grønlandske farvande.
Der er aktuelt ikke minedrift i Grønland. I 2013 lukkede den eneste aktive mi-
ne, en guldmine i Sydgrønland med ca. 80 ansatte, efter nogle års drift med
underskud det meste af tiden.
For de
mineralske råstoffer
har der imidlertid været en betydelig efterforsk-
ningsaktivitet i en årrække, og i forlængelse af efterforskningen har Grønland
givet udvindingstilladelser til to projekter, dels et stort
jernprojekt
ved Nuuk-
fjorden, dels et mindre
rubinprojekt.
Det betyder dog ikke, at projekterne er
på skinner. Der mangler at blive færdiggjort såkaldte Impact Benefit Agree-
ments, IBA-aftaler, og ikke mindst leder selskaber med udvindingstilladelser
efter investorer til at finansiere projekterne.
Der er yderligere et selskab, der har indgivet en ansøgning om tilladelse til at
udvinde såkaldt
sjældne
jordarter i Sydgrønland.
Generelt er efterforskningsaktiviteten trappet ned i de seneste par år. Hoved-
årsagen er formentlig, at mange råstofpriser er
faldet
fra et meget højt niveau
i 2010-11,
jf. figur 4,
og at nye miner er igangsat, eller ved at blive det, andre
steder i verden.
8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0009.png
Det har hos nogle iagttagere ført til en bekymring for, om vinduet for etable-
ring af nye miner er ved at blive lukket for en tid.
Figur 4.
Metalpriser på metalbørsen i London
Anm.: Sammenvejning af priserne på aluminium, kobber, bly, nikkel, tin og zink.
Kilde: Grønlands Statistik
I den forbindelse nævnes det stadigt oftere, at det kan blive nødvendigt at
nedsætte investorernes risiko ved de pågældende projekter, fx via offentlige
investeringer i infrastruktur, som ikke har nævneværdig nytte, når den pågæl-
dende mine er tømt. Set med
investorøjne
er det selvfølgelig attraktivt, hvis
Selvstyret eller den danske stat påtager sig noget af risikoen ved et projekt
uden at få andet end en marginal del i det forventede afkast.
7. Rapporten ”Til gavn for Grønland”
I
februar 2014
offentliggjorde et udvalg nedsat af Københavns Universitet og
Universitet i Nuuk med Minik Rosing som formand rapporten ”Til gavn for
Grønland”.
Den påpeger bl.a., at udvinding af mineralske råstoffer
ikke
vil kunne sikre, at
Grønland bliver økonomisk uafhængigt af Danmark. Selvstyreloven indebæ-
rer, at halvdelen af de årlige grønlandske indtægter i form af selskabsskatter
og royalties fra udvinding af råstoffer ud over en bagatelgrænse skal modreg-
nes i bloktilskuddet.
9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten har vakt betydelig opsigt i Grønland, men resultatet kan næppe an-
fægtes.
Den meget omtalte planlagte jernmine i bunden af Nuukfjorden var oprindeligt
af selskabet beregnet at give 28 mia. kr. til Selvstyret i selskabsskatter og
royalties over en periode på 15 år, dvs. 2 mia. kr. årligt i gennemsnit. Dette
provenu vil derfor nedbringe bloktilskuddet med ca. 1 mia. kr. årligt.
Skønnet forudsætter vel at mærke, at der ikke opstår ubehagelige overraskel-
ser i forbindelse med projektet. Der skal derfor permanent være en række så-
danne storskalaprojekter i gang, før bloktilskuddet går i nul. Den nuværende
lave efterforskningsaktivitet er i den forbindelse et dårligt tegn for fremtiden.
Udvinding af mineralske råstoffer vil kunne mindske den økonomiske afhæn-
gighed af Danmark, men indtægter, der indebærer ophør af det danske blok-
tilskud er ikke sandsynlige uden udvinding af olie og gas.
Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer / Agnete Nielsen
10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389730_0011.png
Bilag 1.
11/11