Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1383460_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14:04
2 ÅR EFTER STARTEN PÅ
NAKUUSA
ELSE CHRISTENSEN
KØBENHAVN
2014
SFI – DET NATIONALE FORSKNINGSCENTER FOR VELFÆRD
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2 ÅR EFTER STARTEN PÅ NAKUUSA
Afdelingsleder: Anne-Dorthe Hestbæk
Afdelingen for børn og familie
ISSN: 1396-1810
e-ISBN: 978-87-7119- 228-5
Layout: Hedda Bank
Forsidefoto: Polfoto
Netpublikation
Tryk: Rosendahls – Schultz Grafisk A/S
© 2014 SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K
Tlf. 33 48 08 00
[email protected]
www.sfi.dk
SFI’s publikationer kan frit citeres med tydelig angivelse af kilden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLD
FORORD
7
RESUMÉ
9
1
INDLEDNING
Youth Forum i oktober 2011
SFI’s første rapport: NAKUUSA – vi vil og vi kan
SFI’s anden rapport: Ung i det grønlandske samfund
SFI’s tredje rapport: 2 år efter starten på NAKUUSA
SFI’s sidste rapport, der følger NAKUUSA
13
14
15
16
17
18
2
DE UNGE I DENNE UNDERSØGELSE
Alder, skoleklasse og uddannelse
Bopæl
Familieforhold og bolig
Popularitet og venner
19
20
20
21
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Drømme om fremtiden
Ændringer fra 2011 til 2013
23
24
3
DE UNGES OPMÆRKSOMHED PÅ SOCIALE FORHOLD
Vigtigt, at unge tager del i debatten
Har også i 2013 en nogenlunde viden
De unge har deres viden fra flere forskellige kilder
Sociale forhold, som de unge ser
Tidligt forbrug af cigaretter, hash og alkohol
Forældres brug af alkohol og hash
Seksuelle overgreb
Druk og kriminalitet
Svag skolegang, ingen uddannelse og intet arbejde
Unges psykiske vanskeligheder
Unge hjælper unge
Sammenfatning
25
25
26
27
27
28
28
29
29
30
30
31
32
4
SOCIALE PROBLEMER, DER SKAL GØRES NOGET VED
Problemfyldt brug af alkohol, cigaretter og hash
Seksuelle overgreb
Individuelle problemer
Sammenfatning
35
36
36
37
38
5
HVEM HAR ANSVARET FOR AT HANDLE
39
6
SAMMENFATNING
Svar på de fem spørgsmål
41
42
RELEVANT LITTERATUR
45
SFI-RAPPORTER SIDEN 2013
49
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FORORD
Gennem de senere år har man i Grønland i stigende grad været opmærk-
som på børns rettigheder, specielt de rettigheder, der er formuleret i
FN’s børnekonvention. Departementet for Familie og Justitsvæsen,
Grønlands Selvstyre samt UNICEF Danmark gennemfører således i fæl-
lesskab projektet NAKUUSA, der sigter på at forbedre børns vilkår og
sikre deres grundlæggende rettigheder i overensstemmelse med FN’s
Børnekonvention.
Projektet NAKUUSA løber fra 2011 til 2015. Det indeholder en
række aktiviteter, som fx Børnetopmøde i Ilulissat, etablering af et Bør-
nepanel og årlig deltagelse i eksisterende begivenheder, eksempelvis Bar-
nets dag og Børnekonventionens fødselsdag. En del af projektet under-
søger børn og unges viden om og holdning til sociale muligheder og so-
ciale vanskeligheder. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
udarbejder hvert år en mindre rapport om de unges viden og holdninger.
Rapporternes formål er blandt andet at bidrage til debat om de emner
som fx selvværd, tilknytning og opdragelse, fritid, overgreb og misbrug,
samt seksualitet, der bliver belyst, i NAKUUSAs aktiviteter.
Arnavaraq Jørgensen fra UNICEF Danmark og Klaus Møller fra
Departementet for Familie og Justitsvæsen takkes for godt samarbejde
undervejs.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten er udarbejdet af seniorforsker, mag.art. Else Chri-
stensen. Cand.jur. Inger Koch-Nielsen, tidligere forskningsleder ved SFI,
har været ekstern referee på rapporten.
Undersøgelsen er iværksat på foranledning af UNICEF Dan-
mark og Departementet for Familie og Justitsvæsen.
København, maj 2014
AGI CSONKA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RESUMÉ
Gennem de senere år har man i Grønland arbejdet på at sikre børns ret-
tigheder, specielt de rettigheder, der er formuleret i FN’s børnekonventi-
on. Departementet for Familie og Justitsvæsen, Grønlands Selvstyre
samt UNICEF Danmark gennemfører således i fællesskab projektet
NAKUUSA, der sigter på at forbedre børns vilkår og sikre deres grund-
læggende rettigheder i overensstemmelse med FN’s Børnekonvention.
En del af dette arbejde handler om at arbejde for, at børn skal have viden
om sociale muligheder og sociale vanskeligheder. Projektet løber fra
2011 til 2015 og SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd udar-
bejder i alt fire rapporter, der følger denne del af NAKUUSA.
Denne rapport er den tredje af de fire rapporter. Rapportens
hovedspørgsmål er, om der er sket ændringer med hensyn til viden om
og holdning til sociale spørgsmål for en gruppe unge, der i 2011 deltog i
Youth Forum i Ilulissat i Grønland.
Siden 2011 har der i forbindelse med projektet NAKUUSA fo-
regået en række aktiviteter, der sigter på at involvere unge mere i debat
om sociale spørgsmål, herunder at de får en bedre viden om sociale for-
hold og mere aktivt forholder sig til spørgsmål om sociale muligheder og
sociale problemer.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RESULTATER
Der er ikke sket ændringer med hensyn til, hvad de unge selv mener, de
ved om sociale muligheder og sociale problemer. Der er dog den bias, at
en forudsætning for at deltage i Youth Forum var såvel viden om som
interesse for sociale forhold. De unge, der deltog i Youth Forum, har
derfor formentlig allerede i 2011 haft en større viden end deres jævnald-
rende. Der er dog sket den ændring, at de unge i 2013 anfører langt flere
kilder til deres viden.
Der er ikke sket nogen ændringer med hensyn til, hvor meget de
unge taler om sociale problemer. Cirka hver fjerde ung finder det svært
at tale om sociale problemer og taler kun sjældent om dem – det gælder
både i 2011 og i 2013.
De unge har stort set samme prioritering af alvoren af sociale
problemer i 2011 og i 2013. De nævner unges tidlige start med forbrug af
cigaretter, hash og alkohol samt forældres brug af alkohol og hash som
de største problemer. Dernæst kommer seksuelle overgreb mod børn
samt druk og kriminalitet. I 2013 er der dog flere unge, der nævner det
som et problem, at der er mange unge, der ikke får nogen erhvervsud-
dannelse efter folkeskolen.
Både i 2011 og i 2013 fremhæver de unge, at ansvaret for at
handle med henblik på at få løst de sociale problemer først og fremmest
ligger hos forældrene. Det er de færreste unge, der mener, at ansvaret
ligger hos landspolitikere eller kommunalpolitikere. I 2011 mener mange
unge desuden, at politiet har et stort ansvar for at handle, mens de unge i
2013 i højere grad mener, at unge selv har et ansvar, ligesom de i højere
grad peger på et ansvar hos psykologer, skoler samt ansatte i departe-
menter og kommuner.
PERSPEKTIVER
En forsigtig tolkning af undersøgelsens resultater tyder på, at de unge ser
det at have ansvar for at løse sociale problemer som noget, der i høj grad
er knyttet til konkrete personer. De ser det ikke som et ansvar, der er
knyttet til et lands struktur, organisation eller politiske ledelse.
Det kan derfor være relevant i højere grad at dreje de unges op-
mærksomhed i retning af, at de i højere grad bliver opmærksomme på
samspillet med samfund og individer, så det bliver muligt også at anvise
politiske reformer og beslutninger som en del af løsningen af eventuelle
vanskeligheder.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Undersøgelsens resultater må læses med det forbehold, at det
kun er ganske få unge, som er indgået i undersøgelsen. Undersøgelsen
handler om unge, der deltog i Youth Forum, den siger ikke noget gene-
relt om alle unge.
GRUNDLAG
Undersøgelsen bygger på et spørgeskema med lukkede svarmuligheder.
Skemaet blev besvaret af 37 unge af 39 unge, der deltog i Youth Fo-
rum i 2011
Samme skema blev besvaret i 2013 af 28 unge, der alle havde delta-
get i Youth Forum i 2011.
De unge har fået stillet samme spørgsmål under Youth Forum i 2011 og
i 2013 med henblik på at undersøge, om der er sket ændringer i de unges
svar.
Rapporten skal læses med det udgangspunkt, at der var 37 unge
(af de 39 unge, der deltog i Youth Forum), der besvarede spørgsmålene.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 1
INDLEDNING
Denne rapport er den tredje i rækken af i alt fire rapporter, hvor SFI –
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd følger arbejdet i projektet
NAKUUSA (på dansk: Lad os være stærke).
Mange børn i Grønland har et svært liv (Christensen, Kristensen
& Baviskar, 2009) – det kan både være på grund af forældrenes livsstil (fx
med et stort forbrug af alkohol eller hash), omsorgssvigt, konflikter med
jævnaldrende og børnenes egen livsstil, der også kan indeholde skadelige
elementer.
Aktuelt er det grønlandske samfund meget optaget af at ændre
forholdene og af at opbygge bedre livsvilkår for børn og unge.
NAKUUSA er en del af dette arbejde. Projektets formål er at forbedre
børns vilkår og at sikre deres grundlæggende rettigheder i overensstem-
melse med FN’s Børnekonvention.
NAKUUSA gennemføres af Departementet for Familie og Ju-
stitsvæsen, Grønlands Selvstyre og UNICEF Danmark. Projektet blev
påbegyndt i januar 2011 og forventes at slutte i 2015. NAKUUSA består
af en række aktiviteter, der skal sikre, at børns vilkår og rettigheder styr-
kes i Grønland. Såvel de afsluttede, de igangværende og de fremtidige
projekter er beskrevet på projektets hjemmeside www.nakuusa.gl, hvor
der både er en grønlandsk og en dansk tekst.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
NAKUUSAs overordnede formål er, at børns vilkår og rettighe-
der skal styrkes. For at det skal lykkes, har man opstillet fire hovedområ-
der for arbejdet (www.nakuusa.gl). De fire hovedområder er:
Holdningsbearbejdelse og socialt ansvar
Gennemgang af lovgivningen på børneområdet
Styrkelse af frivilliges rolle
Styrkelse af evalueringspraksis.
Denne rapport ligger inden for hovedområdet holdningsbearbejdelse og
socialt ansvar, idet den undersøger børn/unges viden om og holdning til
sociale muligheder og sociale vanskeligheder.
NAKUUSAs arbejde tager udspring i FN’s Børnekonvention.
Projektet har visioner om, at børn og unge skal have større kendskab til
deres rettigheder, at forældre skal støttes, så de på bedste vis tager ansvar
for deres børn, samt at samfundet skal sikre de bedst tænkelige vilkår for
børn og unges opvækst og udvikling (www.nakuusa.gl).
For at fremme sine formål ønsker NAKUUSA blandt andet at
få mere debat og diskussion om Grønlands børn og unge. Dette ønske er
en del af baggrunden for den foreliggende rapport og for de tre øvrige
SFI-rapporter om NAKUUSAs arbejde.
YOUTH FORUM I OKTOBER 2011
Den første store aktivitet i projektet NAKUUSA var et børnetopmøde –
Youth Forum – som blev afholdt i Ilulissat i oktober 2011. Man ønskede,
at deltagerne i topmødet skulle være cirka 40 unge i alderen 13-15 år fra
alle dele af Grønland.
I løbet af 2011 blev børn/unge i alderen 13-15 år via opslag
samt informationer via nettet og i pressen opfordret til at melde sig til at
deltage. Kriteriet for at kunne deltage i Youth Forum var, at de unge alle-
rede ved markeringen af ønsket om at deltage i topmødet skulle have
gjort sig nogle tanker om børn og unges forhold, ligesom de i tilmeldin-
gen kort skulle beskrive, hvad de tænkte. Tilsvarende skulle de redegøre
for, hvad der var deres begrundelse for, at de gerne ville deltage, og for,
hvilke tanker de gjorde sig om børn og unges vilkår. Endelig var det et
ønske, at de unge skulle have gjort sig nogle overvejelser over, hvordan
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de ville viderebringe erfaringerne fra topmødet, når de kom hjem efter
mødet. Det sidste var, fordi arbejdet var planlagt til at skulle vedkomme
alle børn/unge i Grønland, hvorfor man ville sikre sig, at tankerne, ide-
erne og diskussioner fra mødet kom ud i landet. 149 børn/unge tog
imod opfordringen og meldte sig – det svarer til cirka 6 pct. af alle 13-15-
årige i Grønland.
Ud over de individuelle begrundelser for et ønske om at deltage
og de krav om interesse, der blev stillet, var der yderligere det kriterium,
at topmødet skulle gennemføres med unge fra hele Grønland, dvs. med
børn/unge fra såvel byer som bygder i alle fire store kommuner. Det
betød, at man var nødt til at udvælge deltagerne, så de så bredt som mu-
ligt kunne dække hele landet.
For de unge, som levede op til kriterierne for deltagelse, blev der
derfor udvalgt unge fra alle dele af Grønland (byer og bygder), således at
deltagerkredsen havde kontakt med alle kommuner. Selvom der selvføl-
gelig ikke på nogen måde var tale om en repræsentativ udvælgelse, var
hele Grønland dækket af deltagerkredsen. I alt 39 børn/unge kom til at
være med i Youth Forum.
SFI’S FØRSTE RAPPORT: NAKUUSA – VI VIL OG VI KAN
Med udgangspunkt i hovedområdet om holdningsbearbejdelse og socialt
ansvar blev de unge bedt om at udfylde et spørgeskema om deres hold-
ning til og viden om sociale spørgsmål. Skemaet blev udfyldt af de unge
som en del af ugens program.
I alt 37 af de unge udfyldte spørgeskemaet. Blandt disse 37 var
der 22 piger og 15 drenge – forskellen afspejler blandt andet, at der var
langt flere piger end drenge, der søgte om deltagelse i Youth Forum og
blev optaget.
På baggrund af de udfyldte spørgeskemaer blev der udarbejdet
en rapport (Christensen, 2012), som redegjorde for de 37 unges viden
om og holdninger til sociale muligheder og (især) sociale problemer,
hvorvidt de unge talte med jævnaldrende om sociale problemer, samt de
unges vurdering af problemerne (hvor alvorlige, de unge mener, proble-
merne er), hvilket problemer der bør gøres noget ved, og hvem der har
ansvaret for at gøre noget. Desuden blev der indhentet informationer, så
der kunne gives en kort beskrivelse af de unge selv og deres familier.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten formidler resultaterne fra børnetopmødet. Der er så-
ledes ikke tale om udsagn, som kan læses som dækkende for alle
børn/unge i Grønland. Resultaterne dækker kun de 37 unge, der har ud-
fyldt spørgeskemaet. Det skal i den forbindelse understreges, at rappor-
ten ikke gengiver private erfaringer eller indeholder personlige oplysnin-
ger. De unge er udelukkende spurgt om deres viden og deres holdning,
ikke om deres egne erfaringer. Rapporten er tilgængelig på www.sfi.dk og
kan udskrives.
SFI’S ANDEN RAPPORT: UNG I DET GRØNLANDSKE
SAMFUND
I oktober 2012 blev der indsamlet data til en ny rapport i forbindelse
med NAKUUSA. I alt 373 unge fra de tre ældste klasser i fire skoler i
byer og to skoler i bygder fra alle fire kommuner blev bedt om at udfylde
et spørgeskema med stort set samme indhold som det skema, de unge fra
Youth Forum havde udfyldt. Ligesom i forbindelse med den første rap-
port med unge, der havde deltaget i Youth Forum, var der en stor del af
de unge, der angav, at de fandt det vigtigt, at unge var med i debatten om
sociale problemer, samtidig med at det var de færreste unge, der havde
talt med andre unge om problemerne.
De unge var desuden karakteriserede ved, at de i høj grad havde
en normativ viden om sociale problemer. Det vil sige, at deres viden
primært handlede om, hvad der var rigtig og forkert adfærd, og ved et
ønske om, at folk begyndte at opføre sig anderledes, mens der kun i
mindre grad blev formuleret en viden om indholdet i og konsekvenserne
af den adfærd, der blev karakteriseret som ”forkert”. Et eksempel var det
forhold, at mange forældre (efter de unges opfattelse) havde alkoholpro-
blemer, og at dette blev karakteriseret som et socialt problem, samtidig
med at det var sparsomt, hvad der blev formuleret om den betydning,
forældres alkoholproblemer kunne have for deres børn. De unge har
formentlig alligevel vidst en hel del om betydningen. I undersøgelsen
tolkes svarene som et udtryk for, at de ikke har været vant til at tale om
sådanne forhold.
De unge mente, der var mange sociale problemer, som det var
vigtigt, der blev gjort noget ved. De udpegede markant forældrene som
dem, der var ansvarlige for, at der skete noget.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten udkom i foråret 2013 og er tilgængelig på www.sfi.dk,
hvorfra den kan udskrives.
SFI’S TREDJE RAPPORT: 2 ÅR EFTER STARTEN PÅ NAKUUSA
Den foreliggende rapport, som er den tredje i rækken af rapporter, som
følger projektet NAKUUSA, er en opfølgning af svarene fra de unge på
Youth Forum. Målet er at undersøge, om der er sket ændringer i de un-
ges viden og vurderinger.
I efteråret 2013 blev der igen taget kontakt til de 37 unge, der
havde udfyldt et spørgeskema på Youth Forum. Kontakten blev taget af
Departementet for Familie og Justitsvæsen, som har haft forbindelse
med de unge, og som har de unges navne og adresser (SFI har ikke haft
adgang til navne og adresser).
Det viste sig, at en del af de unge var flyttet siden Youth Forum
i Ilulissat. Nogle var flyttet sammen med forældrene, og man havde ikke
den nye adresse, andre var flyttet til Danmark uden forældrene (muligvis
på efterskole). Det lykkedes at få kontakt med 28 af de oprindelige 37
unge, og disse 28 unge udfyldte alle et nyt spørgeskema.
Blandt de 28 unge, der deltog i opfølgningen efter Youth Forum,
var der 19 piger og 9 drenge. Der er således 3 piger og 6 drenge, som det
ikke er lykkedes at få med i opfølgningen.
OPFØLGNINGENS FORMÅL
Opfølgningen ser på, om der er sket ændringer i de unges viden og hold-
ninger siden afholdelsen af Youth Forum i oktober 2011. Specielt under-
søges det:
Om de unge i dag mener, de har en bedre viden om sociale mulig-
heder og problemer, end de havde i 2011
Om de unge i dag i højere grad taler om sociale problemer
Hvordan de unge i dag vurderer sociale problemer, om der er sam-
me prioritering af problemernes sværhedsgrad
Om de unge i dag har samme vurdering af, hvilke sociale problemer
der bør gøres noget ved
Hvem de unge i dag mener primært har ansvaret for at handle, så
problemerne kan blive afhjulpet.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Da der er så få unge med i undersøgelsen, kan der kun blive tale om en
deskriptiv analyse, der fokuserer på, hvordan de unge i dag svarer, sam-
menlignet med dengang de deltog i topmødet.
De unges svar er ikke desto mindre et signal om, hvordan de
unge tænker i dag i forhold til for 2 år siden. Et forbehold er dog, at det
ikke er alle de unge, der deltog i Youth Forum, der også besvarer det nye
spørgeskema.
Det skal understreges, at alle resultater kun kan betragtes som
dækkende for de 28 unge, der udfyldte det seneste spørgeskema i efter-
året 2013.
METODE
De unge udfyldte et tilsendt spørgeskema eller blev interviewet telefonisk
af en medarbejder fra Departementet for Familie og Justitsvæsen.
Skemaet var en lettere forkortet udgave af det skema, der blev
anvendt på Youth Forum. Der var således spørgsmål om de unges egen
vurdering af deres viden om sociale muligheder og problemer, i hvilket
omfang de talte med andre om sociale problemer, hvad de i særlig grad
ser som sociale problemer for unge i Grønland, hvilke problemer de me-
ner, der bør gøres noget ved, og hvem der har ansvaret for at gøre noget.
Desuden var der nogle spørgsmål, der kunne klargøre de unges egne
forhold med hensyn til uddannelse og ønsker for fremtiden samt deres
forældres sociale forhold.
Der var ikke nogen spørgsmål om de unges egne erfaringer med
hensyn til sociale problemer. Der blev udelukkende spurgt om deres vi-
den, vurderinger og holdninger.
SFI’S SIDSTE RAPPORT, DER FØLGER NAKUUSA
Den samledes serie af rapporter afsluttes med en fjerde og sidste rapport,
der forventes at udkomme i 2015. Der vil her være tale om en rapport,
der bygger på stort set samme spørgeskema, der sendes til elever i de tre
ældste klasser på forskellige skoler fra alle dele af Grønland.
I lighed med den foreliggende rapport er det målet at undersøge,
om der er sket ændringer i almindelige skoleelevers holdninger og vurde-
ringer med hensyn til sociale problemer.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 2
DE UNGE I DENNE
UNDERSØGELSE
I alt 28 af de 37 unge, der udfyldte et spørgeskema, da de deltog i Youth
Forum i 2011, har også deltaget i denne undersøgelse. Det er ikke nogen
stor andel af de unge, der har deltaget begge gange – i alt 76 pct. af de
unge, der udfyldte et spørgeskema under Youth Forum, udfyldte også
denne undersøgelses spørgeskema.
Ifølge medarbejderne fra NAKUUSA skyldes den lave andel af
unge, der deltog begge gange, at der for en del unge havde været en ræk-
ke flytninger, og at man ikke havde de unges seneste adresse.
For at undersøge, om det er en tilfældig del af de unge fra Youth
Forum, der deltager begge gange, sammenholdes oplysninger om alder
og skoleklasse, bopæl, familieforhold, socialt netværk, venner fra skolen,
popularitet, uddannelsesplaner og drømme om fremtiden. Disse oplys-
ninger karakteriserer de unge på en række områder og gør det dermed
sandsynligt, at man kan sammenligne svarene fra de unge i denne under-
søgelse med svarene fra de unge, der deltog i Youth Forum.
Undersøgelsens mål er at få et signal om, i hvilket omfang det er
muligt at tale om ændringer i de unges viden om og holdning til sociale
problemer, herunder at se på, om der kan være svar knyttet til bestemte
grupper unge, eller om svar og reaktioner kan antages at være fordelt
tilfældigt.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0022.png
ALDER, SKOLEKLASSE OG UDDANNELSE
De unge, der deltog i den første undersøgelse, fordelte sig på den måde,
at 11 var født i 1996, 19 var født i 1997, og 8 var født i 1998. De unge,
der udfyldte denne undersøgelses spørgeskema, fordeler sig lidt anderle-
des, idet 7 er født i 1996, 12 er født i 1997, og 8 er født i 1998.
Det fremgår, at det især er de ældste børn, der er faldet fra un-
dersøgelsen, mens specielt de yngste fortsat deltager. Dette svarer til op-
lysningen om, at der primært er tale om, at de unge er flyttet og ikke har
kunnet findes, idet unge, der fx er på efterskole i Danmark, eller som er
gået i gang med en uddannelse, oftere vil være flyttet. 15 af de 28 unge,
der har udfyldt spørgeskemaet, går ikke længere i skole. Af de resterende
går 1 ung i 9. klasse, og 12 unge går i 10. klasse.
De unge, der ikke længere går i skole, oplyser alle, at de er gået i
gang med en uddannelse. I alt 19 af de unge har allerede planer for deres
videre uddannelse, 7 har endnu ikke helt klare planer, men regner med, at
de får det, mens kun 2 unge endnu ikke har nogen planer. Sammenlignet
med forholdene for jævnaldrende unge i Grønland er det en ekstraordi-
nært stor del af de unge, der har planer om en uddannelse eller allerede
er i gang med en uddannelse.
BOPÆL
Langt de fleste af de unge, der er med i denne undersøgelse, bor i Qaasu-
itsup Kommunia. Det samme var tilfældet i 2011, se tabel 2.1.
TABEL 2.1
Unge i undersøgelsen fordelt efter bopælskommune særskilt for undersøgelses-
år. Antal.
Kommune
Qaasuitsup Kommunia
Qeqqata Kommunia
Kommuneqarfik Sermersooq
Kommune Kujalleq
I alt
Antal 2011
15
6
11
6
38
Antal 2013
13
4
5
6
28
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De unge, som ikke er med i den fortsatte undersøgelse, og hvor
NAKUUSA ikke har haft den aktuelle adresse, er i høj grad unge fra
Kommuneqarfik Sermersooq.
I 2011 var der 28 unge, der boede i en by, og 10 unge, der boede
i en bygd. I 2013 finder vi, at i alt 20 af de deltagende unge bor i en by,
mens 7 unge bor i en bygd (og én ung har ikke oplyst, om vedkommende
bor i en by eller en bygd). Det betyder, at der fortsat er nogle unge fra
bygder, der er med i undersøgelsen.
FAMILIEFORHOLD OG BOLIG
I 2011 var der 32 unge af 36 unge i undersøgelsen, som i spørgeskemaet
havde oplyst bopæl, der boede sammen med en eller begge forældre,
mens 3 boede på skolehjem, og 1 boede på en døgninstitution.
I 2013 finder vi, at 17 af de unge oplyser, at de bor sammen med
begge deres forældre. 2 bor sammen med deres mor og hendes mand, 1
bor hos en mor, som er enlig, og 1 bor hos en enlig far. Det vil sige, at
der samlet er 21 af de nu 28 unge, der i 2013 bor sammen med en eller
begge forældre.
1 ung oplyser at bo hos noget familie, 3 bor på skolehjem (børn
fra bygder bor ofte på skolehjem i en by, mens de afslutter deres skole-
gang i folkeskolen), 2 bor i egen bolig, og 1 bor på en anden måde (ikke
oplyst hvordan).
Bortset fra de 2 unge, som i 2013 bor i egen bolig, er der er såle-
des ikke de store ændringer med hensyn til, hvordan de unge bor.
Det ringe omfang af ændringer gælder også for oplysningerne
om forældrenes arbejdsforhold. I 2011 var der 29 unge, hvis mor havde
et arbejde, og 30 unge, hvis far havde et arbejde. I 2013 gælder det, at 23
af de 28 unge oplyser, at deres mor har et arbejde, mens 30 oplyser, at
deres far har et arbejde.
Det fremgår, at der ikke er nogen tydelige forskelle mellem de
unge, der deltog i såvel 2011 som 2013. I begge tilfælde er der tale om
rimeligt velfungerende unge fra rimeligt velfungerende familier.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0024.png
POPULARITET OG VENNER
For at finde ud af, hvad der i særlig grad lægges vægt på, når unge skal
vurdere, hvad der betyder noget for, om man er populær blandt jævnald-
rende, er der både i 2011 og i 2013 stillet en række spørgsmål om, hvad
der betyder noget for, om man er populær eller ej. Se tabel 2.2, hvor sva-
rene henholdsvis i 2011 og 2013 er oplyst i procenter, og hvor udsagnene
om, hvad der betyder noget for populariteten, er anført i rækkefølge efter,
hvor der er givet flest, næstflest osv. positive svar i 2013.
TABEL 2.2
Andelen af unge i undersøgelsen, der angiver, at bestemte egenskaber betyder
noget for, om man er populær eller ej, særskilt for undersøgelsesår. Procent.
Det har betydning, hvis man er:
Sød og venlig
God til at sige sin mening, når noget bliver drøftet
God til at finde på noget at lave sammen
God til at holde på en hemmelighed
En, der ikke siger for meget om andre
En med mange venner
God til sport
Dygtig i skolen
En, der ser godt ud
En med smart tøj
En, der har en flot mobiltelefon
Antal i alt
Anm.: Der er mulighed for flere svar fra hver enkelt ung.
2011
91
80
81
56
80
68
45
45
38
36
12
36*
2013
89
86
82
64
61
54
54
46
36
36
14
28
Der er ikke sket de store ændringer i, hvad der svares henholdsvis i 2011
og 2013. Den eneste undtagelse er udsagnet om, at det har en betydning
for populariteten, hvis man lader være med at sige for meget om andre. I
2011 er 80 pct. af de unge enige i dette udsagn, mens det kun gælder for
61 pct. i 2013. Måske er det et udtryk for, at man taler mere om andre,
efterhånden som man bliver ældre.
I 2011 blev der fundet enkelte forskelle mellem piger og drenge.
Der var en større andel af pigerne, for hvem det betød noget at sige sin
mening, når noget blev drøftet, ligesom pigerne lagde større vægt på, at
man lod være med at sige for meget om andre og i højere grad end dren-
gene lagde vægt på, at det betød noget, at man var god i skolen. Drenge-
ne lagde i højere grad end pigerne vægt på betydningen af, at man var
god til sport. Allerede i 2011 var der flere piger end drenge med i under-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0025.png
søgelsen, og da forskellen er endnu mere markant i 2013, er der i 2013
ikke medtaget en opdeling efter køn.
De unge er desuden spurgt om, hvorvidt de mest er venner med
piger eller med drenge. Her er der sket en ændring, idet langt de fleste i
2013 angiver, at de både er venner med piger og drenge, i alt 21 unge
(svarende til 75 pct.) giver dette svar.
DRØMME OM FREMTIDEN
I 2011 blev de unge spurgt om deres drømme i fremtiden. I 2013 blev
spørgsmålene gentaget. I tabel 2.3 er svarene listet op, således at den
drøm, der var flest unge, der havde, står øverst, og de øvrige drømme
derefter er anført i faldende rækkefølge.
TABEL 2.3
Andelen af unge i undersøgelsen, der angiver at have bestemte drømme, særskilt
for undersøgelsesår. Procent.
Drømmer om at:
Være et glad menneske
Få en uddannelse
Synes, at livet er spændende
Hjælpe andre
Komme ud at rejse
Bo i Grønland
Få børn
Få en fast partner
Få min uddannelse i Grønland
Antal i alt
2011
95
97
84
76
78
62
62
59
27
37
2013
100
96
93
86
79
75
75
75
36
28
Igen finder vi stort set samme andel af unge inden for de fleste af de
nævnte mulige drømme, både i 2011 og i 2013. Lidt større andel nævner i
2013, at de drømmer om at bo i Grønland, at de drømmer om at få en
fast partner, og at de drømmer om at få børn. Alle tre svar kan ses som
et udtryk for, at de unge er blevet lidt ældre.
Når flere drømmer om at bo i Grønland, kan der være tale om,
at de er blevet opmærksomme på, at det er vigtigt at bo i landet, for at
det fortsat kan eksistere. Men det behøver selvfølgelig ikke at være det,
der er sket – antallet af besvarelser er så lille, at de måske slet ikke skal
tolkes.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ønsket om at få en fast partner og om at få børn er med større
sandsynlighed noget, der er knyttet til det, at de unge er blevet ældre.
ÆNDRINGER FRA 2011 TIL 2013
Målet med at beskrive de unge, der deltog i undersøgelsen henholdsvis i
2011 og 2013, var specielt at se på, om det var en særlig del af de unge,
som var faldet ud af undersøgelsen. Det mest markante her er, at det især
er de ældste unge, der ikke længere er med, mens det ikke tyder på, at det
er unge med særlige holdninger eller særlig sociale forhold, der ikke læn-
gere er med.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 3
DE UNGES OPMÆRKSOMHED PÅ
SOCIALE FORHOLD
Ligesom i 2011 er emnet i denne del af skemaet først nogle spørgsmål
om, hvor vigtigt den unge synes, det er, at der er unge med i den sociale
debat, herunder hvilken interesse de selv har i debatten, og hvorvidt de
taler med andre om sociale muligheder og sociale problemer. Hertil
kommer nogle spørgsmål om, hvor meget den unge selv synes, hun/han
ved om sociale forhold, og hvor hun/han har sin viden fra. Endelig er
der en række spørgsmål om, hvilke sociale forhold de unge i særlig grad
ser som sociale problemer.
VIGTIGT, AT UNGE TAGER DEL I DEBATTEN
I alt 24 af de 28 unge mener i 2013, at det ubetinget er vigtigt, at de unge
tager del i debatten, mens de sidste 4 mener, det er vigtigt. Svarene var
stort set de samme i 2011.
8 af de unge (29 pct.) svarer, at de interesserer sig meget for at
tale om sociale muligheder og sociale problemer, 16 unge (57 pct.) inte-
resserer sig i nogen grad for at tale om det sociale, mens 4 unge (14 pct.)
kun interesserer sig en lille smule for at tale om sociale muligheder og
sociale problemer. Disse svar ligner i høj grad svarene fra de unge i 2011.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0028.png
I 2011 var der 34 af de 37 unge, der svarede, at det meget eller i høj grad
interesserede dem at tale om sociale muligheder og sociale problemer.
11 af de unge (39 pct.) taler ifølge oplysningerne fra 2013 meget
med andre unge om sociale muligheder og sociale problemer, mens 9 (32
pct.) taler om det engang imellem. Det vil sige, at næsten 75 pct. taler
meget eller engang imellem om sociale problemer og sociale muligheder.
De resterende 8 unge (28 pct.) taler henholdsvis sjældent eller aldrig om
sociale muligheder og sociale problemer.
Det samme ses i svarene på spørgsmålet om, hvorvidt den unge
synes, det er let eller svært at tale om sociale muligheder og sociale pro-
blemer. Her er der ligeledes 20 unge (62 pct.), der enten synes, dette er
meget let eller for det meste let at tale om, mens 8 unge (29 pct.) finder
det svært at tale om sociale muligheder og sociale problemer.
Heller ikke i forhold til disse spørgsmål findes der markante for-
skelle mellem svarene i 2011 og svarene i 2013.
HAR OGSÅ I 2013 EN NOGENLUNDE VIDEN
De unge er også blevet bedt om at svare på et spørgsmål om, hvor meget
de synes, de i dag ved om unges sociale muligheder og sociale problemer,
se tabel 3.1.
TABEL 3.1
Unge i undersøgelsen fordelt efter angivelse af, hvor meget de ved om sociale
muligheder og sociale problemer, særskilt for undersøgelsesår. Procent.
Omfang af viden
Jeg har en god viden
Jeg har en nogenlunde god viden
Jeg ved kun lidt
Jeg har ingen viden
Antal i alt
2011
16
60
19
5
37
2013
14
64
22
0
28
I 2013 er der ingen unge, der svarer, at de overhovedet ikke har nogen
viden om sociale muligheder og problemer. Men der er dog ikke sket
nogen bemærkelsesværdige ændringer: Både i 2011 og i 2013 er der godt
20 pct. af de unge, der kun har lidt viden eller ingen viden.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0029.png
DE UNGE HAR DERES VIDEN FRA FLERE FORSKELLIGE
KILDER
Ligesom i 2011 er de unge blevet spurgt om, hvorfra de har deres viden.
Det vil være forventeligt, at der på dette punkt kan være forskel på de
unges svar (simpelthen fordi de er blevet ældre), selvom der ikke er for-
skelle mellem deres svar om, hvor meget de ved om sociale muligheder
og problemer, se tabel 3.2.
TABEL 3.2
Andelen af unge i undersøgelsen, der har deres viden om sociale muligheder og
sociale problemer fra bestemte kilder, særskilt for undersøgelsesår. Procent.
Har sin viden fra:
Skolen
Forældrene
Udsendelser i radio
Udsendelser i tv
Internet
Kammerater
Avisen
Antal i alt
Anm.: Hver enkelt af de unge har kunnet angive flere kilder til viden.
2011
67
78
44
44
22
22
22
37
2013
79
75
68
64
54
46
46
28
Her er der sket store ændringer fra 2011 til 2013. Der er lige mange unge,
der i 2011 og i 2013 svarer, at de har viden fra forældrene. Men på alle de
øvrige svarmuligheder (skole, tv, radio, internet, aviser) er der flere unge i
2013 end i 2011, der angiver at have fået deres viden derfra. Svarene af-
spejler, at de unge i større udstrækning har brugt de forskellige mulighe-
der, der er for at få mere viden. Svarene afspejler formentlig også, at de
unge er blevet 2 år ældre og dermed har opsøgt eller er stødt på flere kil-
der til viden.
SOCIALE FORHOLD, SOM DE UNGE SER
Ligesom 2011 er der i spørgeskemaet en liste med 19 forskellige udsagn,
der handler om henholdsvis sociale muligheder og sociale problemer.
Ved hvert udsagn kan den unge svare ”enig”, ”delvis enig”, ”uenig” eller
eventuelt ”ved ikke”.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det følgende gennemgås svarene på samme måde som i 2011.
Udsagnene er inddelt i grupper efter, hvad de handler om.
TIDLIGT FORBRUG AF CIGARETTER, HASH OG ALKOHOL
Ligesom i 2011 er det store flertal af de unge i 2013 enige i, at unge i
Grønland generelt starter tidligt med at ryge cigaretter, ryge hash og
drikke alkohol. De unge anser dette for et socialt problem.
86 pct. af de unge (24) er enige i, at det er et problem, at mange un-
ge tidligt begynder at ryge cigaretter
75 pct. (21) er enige i, at det er et problem, at en del unge meget tid-
ligt begynder at drikke alkohol
71 pct. (20) er enige i, at det er problem, at en del unge meget tidligt
begynder at ryge hash.
De unge, der ikke er enige i disse tre udsagn, er i langt de fleste tilfælde
delvist enige. Kun når det drejer sig om de unges tidlige forbrug af hash,
er der 5 unge, der svarer, at de ikke ved, om de er enige (de svarer ikke,
at de er uenige).
Fordelingen af svarene er de samme som i 2011. Et tidligt star-
tende forbrug af cigaretter, hash og alkohol anses generelt som et socialt
problem og som noget, man gerne vil have ændret (Niclasen & Bjerre-
gaard, 2011). Det ville derfor have været overraskende (og måske også
bekymrende), hvis de unge havde ændret holdning på dette område.
FORÆLDRES BRUG AF ALKOHOL OG HASH
Et stort forbrug af alkohol og hash hos forældrene var også et forhold,
som de unge var opmærksomme på og karakteriserede som et socialt
problem i 2011. I 2013 nævnes disse forhold igen som et socialt problem,
de unge har øje for.
61 pct. af de unge (17) er enige i, at en hel del unge har problemer,
fordi deres mor og/eller far har alkoholproblemer
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
57 pct. (16) er enige i, at en hel del unge har problemer, fordi deres
mor og/eller far ryger hash.
Svarene afspejler igen den grønlandske virkelighed (Christensen, Kristen-
sen & Baviskar, 2009), og fordelingen ligger tæt op ad de svar, der kom i
2011.
SEKSUELLE OVERGREB
Seksuelle overgreb mod børn og unge har i tiltagende grad været diskute-
ret i Grønland gennem de seneste år, ligesom der er etableret en institu-
tion (Saaffik), der skal arbejde med børn og unge udsat for seksuelle
overgreb og informere om overgreb i hele landet.
64 pct. af de unge (18) er enige i, at en hel del unge har det svært,
fordi de har været udsat for seksuelle overgreb.
Her er der lidt færre, der er enige, end der var i 2011, hvor i alt 76 pct. af
de unge var enige. Det skal dog bemærkes, at udsagnet er, at der er en hel
del unge, der har det svært, fordi de har været udsat for seksuelle over-
greb. Det er således ikke et udsagn, der forholder sig til, hvor mange un-
ge der har været udsat for overgreb.
DRUK OG KRIMINALITET
Druk og kriminalitet og deraf følgende kontakt med politiet er også no-
get, der diskuteres i Grønland. Igen er alle enige om, at der – i og med at
der bliver drukket meget af i hvert fald en del af de unge – også vil være
en del voldelig opførsel og en del kriminalitet (fortrinsvis tyveri og hær-
værk).
71 pct. af de unge (20) er enige i, at en hel del unge har problemer
med politiet på grund af druk og voldelig opførsel
68 pct. (19) er enige i, at en hel del unge har problemer med politiet
på grund af kriminalitet, fx tyveri.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Igen ligger fordelingen af svarene tæt op ad de svar, der blev givet i 2011.
Dog er der flere, der er enige i, at en hel del unge har problemer med
politiet på grund af kriminalitet, fx tyveri. I 2013 er 68 pct. enige, mens
der i 2011 var 50 pct., der var enige.
SVAG SKOLEGANG, INGEN UDDANNELSE OG INTET
ARBEJDE
Svag skolegang, ingen uddannelse efter folkeskolen og vanskeligheder
med at finde lønnet arbejde er også nogle vanskeligheder, der drøftes i
den grønlandske offentlighed. De unge fik også præsenteret tre udsagn,
der handlede om dette.
86 pct. (24) svarede, at de var enige i, at der er alt for mange unge
uden nogen faglig uddannelse efter folkeskolen
39 pct. af de unge (11) er enige i, at det er et problem, at mange un-
ge er for dårlige til at læse
50 pct. af de unge (14) er enige i, at der er alt for mange unge, der
står uden noget arbejde, når de er gået ud af skolen.
Samlet set er der en lidt større opmærksomhed på vanskeligheder for-
bundet med det forhold, at mange unge i Grønland ikke har nogen faglig
uddannelse efter folkeskolen. I 2011 var der 63 pct. af de unge, der hav-
de denne opfattelse, mens der var 86 pct. i 2013. Forskellen kan være et
udtryk for, at de unge er blevet ældre, og at de er blevet opmærksomme
på forholdet, fordi de nu selv står i den situation, at de skal finde ud af at
få en mere erhvervsrettet uddannelse efter folkeskolen.
Der var stort set en lige stor andel af de unge i henholdsvis 2011
og 2013, der mente, at det er et problem, at mange unge er dårlige til at
læse, og at mange unge står uden noget arbejde, når de er gået ud af skolen.
UNGES PSYKISKE VANSKELIGHEDER
Igen spørges der her til nogle relativt kendte forhold, som drøftes og ken-
des af mange i Grønland. De unge mener, at der til en vis grad er tale om
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sociale problemer, men dog ikke så massivt som i forbindelse med udsag-
nene om brug af alkohol og hash hos såvel unge som deres forældre.
46 pct. af de unge (13) er enige i, at mange unge overvejer eller for-
søger selvmord
43 pct. af de unge (12) er enige i, at mange unge synes, de har brug
for mere hjælp fra andre, end de får
25 pct. af de unge (7) er enige i, at mange unge har det psykisk dår-
ligt og går og har det svært
64 pct. af de unge (18) er enige i, at mange unge har svært ved at
klare sig rent følelsesmæssigt, hvis de skal bo i en anden by end de-
res familie for at få en uddannelse.
Der er ingen ændring i andelen af unge, der mener, at det er et problem,
at mange unge overvejer eller forsøger selvmord. Det samme gælder for
udsagnet om, at mange unge synes, de har brug for mere hjælp fra andre,
end de får.
Der er en mindre andel af de unge, der i 2013 svarer, at de er
enige i, at mange unge går og har det psykisk dårligt. I 2011 var der 39
pct. af de unge, der svarede, at de var enige.
Hvad angår enigheden i det sidste udsagn om, at unge har svært
ved at klare sig rent følelsesmæssigt, hvis de skal bo i en anden by end
deres familie, er der sket en stor ændring. I 2011 var der 39 pct., der var
enige, mens 64 pct. er enige i 2013. Den øgede enighed på det sidste
punkt kan måske ses som et udtryk for, at de unge nu er så gamle, at de i
højere grad er klar over, på hvilken måde det kan være svært at bo væk
fra familien, så de på den måde er mere opmærksomme på, at der kan
være tale om et socialt problem. Familien betyder virkelig meget for
grønlændere, og det at savne familien er et tema, der ofte berøres, når
grønlændere taler om at være væk fra familien.
UNGE HJÆLPER UNGE
For også at få et billede af de unges vurdering af potentielle ressourcer
indeholder spørgeskemaet en række udsagn om forhold, som man i den
almindelige debat sædvanligvis anser for at være gældende og for at være
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en positiv del af den traditionelle grønlandske kultur. Det er udsagn, der
handler om kammeratskab, om at hjælpe hinanden og om at dele.
43 pct. af de unge (12) er enige i, at unge som regel har et godt
kammeratskab
29 pct. (8) er enige i, at unge ofte har den holdning, at man ikke skal
blande sig i andre menneskers liv
46 pct. (13) er enige i, at de unge for det meste er gode til at hjælpe
hinanden, når noget er svært
43 pct. (12) er enige i, at unge som regel er gode til at dele det, de
har, med andre.
I 2011 var der en lidt større andel af de unge, nemlig 57 pct., der var eni-
ge i, at unge som regel har et godt kammeratskab. Andelen af unge, der
er enige i, at man ikke skal blande sig i andre menneskers liv, er uforan-
dret, og det samme gælder for andelen af unge, der er enige i, at unge for
det meste er gode til at hjælpe hinanden. Der er heller ikke sket nævne-
værdige ændringer i andelen af unge, der er enige i, at unge som regel er
gode til at dele det, de har, med andre.
SAMMENFATNING
De unges opmærksomhed på sociale problemer og sociale muligheder
eller ressourcer svarer for det meste til, hvad de svarede i 2011.
Forskellene er (med forbehold for de små tal) følgende:
Lidt færre unge er enige i, at der er en hel del unge, der har det svært,
fordi de har været udsat for seksuelle overgreb
Lidt flere er enige i, at en hel del unge har problemer med politiet på
grund af kriminalitet, fx tyveri
Flere unge er enige i, at det er et problem, at der er alt for mange
unge uden nogen faglig uddannelse efter folkeskolen
Færre unge er enige i, at mange unge har det psykisk dårligt og går
og har det svært
Flere unge er enige i, at mange unge har svært ved at klare sig følel-
sesmæssigt, hvis de skal bo i en anden by end deres familie for at få
en uddannelse.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Både i 2011 og 2013 er det kun knap halvdelen af de unge, der er enige i,
at der findes de potentielle ressourcer, der nævnes i udsagnene om kam-
meratskab, om at hjælpe hinanden og om at dele.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 4
SOCIALE PROBLEMER, DER
SKAL GØRES NOGET VED
Kapitel 3 gennemgik de unges vurderinger af, hvilke forhold de opfatte-
de som sociale problemer. Dette kapitel fokuserer på, hvilke af de nævn-
te problemer, de unge mener, der skal gøres noget ved.
Svarene opgøres på samme måde som ved undersøgelsen med
data fra 2011 for at se, om der er sket ændringer. Tabel 4.1 viser, hvor
stor en andel af de unge (i procent), der henholdsvis i 2011 og i 2013
svarer ”ja, der skal gøres noget” for hvert af de udsagn, der angiver et
socialt problem.
Ligesom i 2011 er der et flertal af de unge, der mener, der skal
gøres noget ved de nævnte sociale problemer. Faktisk er der en øget ten-
dens til at ønske, at der sker noget. I 2011 var der enkelte områder, hvor
det ”kun” var godt halvdelen af de unge, der ønskede, at der skulle hand-
les for at der kunne blive gjort noget ved det pågældende problem (unge
uden faglig uddannelse efter folkeskolen, unge uden arbejde efter skolen,
og unge, der har det psykisk dårligt). I 2013 var der flere, der mente, der
skulle handles på sådanne sociale problemer.
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0038.png
TABEL 4.1
Andelen af unge i undersøgelsen, der angiver, at de mener, der skal gøres noget
ved bestemte sociale problemer, særskilt for undersøgelsesår. Procent.
Socialt problem
Unge begynder tidligt at drikke alkohol
Unge begynder tidligt at ryge cigaretter
Unge begynder tidligt at ryge hash
Unge har det svært pga. seksuelle overgreb
Unge har det svært pga. forældres alkoholproblem
Unge har problemer med politi pga. kriminalitet
Unge har problemer med politi pga. druk og vold
Unge overvejer eller forsøger selvmord
Unge har det svært pga. forældres hashproblem
Mange unge er for dårlige til at læse
Unge uden faglig uddannelse efter folkeskolen
Mange unge uden arbejde efter skolen
Mange unge har det psykisk dårligt
Antal unge i alt
2011
95
92
86
86
84
84
78
73
70
65
65
57
58
37
2013
89
89
93
93
89
79
86
82
89
68
82
71
82
28
PROBLEMFYLDT BRUG AF ALKOHOL, CIGARETTER OG HASH
Ligesom i 2011 er unges tidlige forbrug af alkohol, cigaretter og hash
områder, som næsten alle unge ønsker, der bliver handlet over for. Det
samme gælder problemet med forældre, der har et stort forbrug af alko-
hol og hash. Alkoholforbruget er ganske vist faldet inden for de seneste
år (der drikkes mindre pr. person, end der gør i Danmark), men alligevel
er der i en hel del tilfælde tale om et forbrug, som har negative konse-
kvenser for børn og unge.
Det er interessant, at der i forhold til i 2011 er flere unge, der i
2013 nævner forældres brug af hash som et område, der bør handles på.
Der tales i Grønland om, at hash er blevet et stigende problem, ligesom
der findes mere hash, når folk, der ankommer med fly fra Danmark, un-
dersøges, og det kan muligvis være det, der afspejles i de unges udtalelser.
SEKSUELLE OVERGREB
Næsten samtlige unge nævner i 2013, at seksuelle overgreb, som fører til,
at unge har det svært, bør være et område, hvor der handles for at undgå
problemerne.
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Seksuelle overgreb er i langt højere grad blevet noget, man taler
om og ønsker stoppet. Aktuelt er der indhentet nogen viden om, hvor
stor en andel af børn og unge der bliver udsat for seksuelle overgreb
(Pedersen & Bjerregaard, 2012). Desuden har fx den private organisation
Bedre Børneliv aktuelt fået fondsmidler til at igangsætte en informati-
onskampagne om seksuelle overgreb. Bedre Børneliv har containere med
såvel materialer som mødefaciliteter, der bliver sejlet rundt til forskellige
byer, hvor befolkningen kan få øget viden, ligesom de kan få mulighed
for måske for første gang at drøfte deres egne erfaringer.
Selvstyret i form af Departementet for Familie og Justitsvæsen
har også aktiviteter i gang. Dels har de projekter, der sætter fokus på an-
delen af børn, der har været udsat for seksuelle overgreb, dels har de
igangsat et projekt, der indhenter information om seksuelle overgreb
med henblik på at lære at forebygge overgrebene. Og endelig har de et
stort behandlings-/terapiprojekt i gang, hvor der i flere byer er tilbud om
gruppeterapi til mennesker, der som børn har været udsat for seksuelle
overgreb.
INDIVIDUELLE PROBLEMER
I modsætning til 2011 er de unge i 2013 i højere grad opmærksomme på
de mere individuelle problemer og giver udtryk for, at der efter deres
mening bør gøres noget for at afhjælpe problemerne. 82 pct. peger på
det forhold, at mange unge har det psykisk dårligt og går og har det svært,
som et område, hvor der bør handles. I 2011 var det kun godt halvdelen
af de unge, der havde den opfattelse.
Den øgede opmærksomhed på individuelle problemer kan dels
hænge sammen med, at de unge nu selv er blevet 2 år ældre og derfor i
højere grad selv kender til problemerne eller til jævnaldrende, der har det
sådan. Dels en sammenhæng med, at der nok er kommet en øget op-
mærksomhed på sådanne forhold, og endelig hænge sammen med, at der
er oprettet familiecentre i alle kommuner.
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SAMMENFATNING
De unge har så at sige alle den opfattelse, at der bør gøres noget ved de
sociale problemer. Hvor det i 2011 var flertallet, der mente, der burde
gøres noget ved de fleste sociale problemer, mener flertallet i 2013, at der
bør gøres noget ved hvert enkelt af de nævnte sociale problemer.
Forklaringen er formentlig primært, at de unge er 2 år ældre og
derfor har mere viden om de forhold, hvilket i særligt grad har genereret
flere udsagn om, at der skal handles i forhold til problemerne. De unge
ved mere om hash, de ved mere om kontakt med politiet i forbindelse
med druk og kriminalitet, ligesom de formentlig i langt højere grad er
opmærksomme på de problemer, det kan medføre, at der er mange unge,
der ikke har nogen videre uddannelse efter folkeskolen og (eventuelt som
en følge deraf) ikke har fundet noget arbejde efter skoletiden. Samtidig er
de unge mere vidende om, hvordan nogle unge kan have det psykisk dår-
ligt og have et svært liv.
En måske mere perspektivrig forklaring kunne være, at de unge
har lært af den debat, der i stigende grad finder sted i Grønland om net-
op sådanne forhold. Undersøgelsen har dog ikke data, som gør det mu-
ligt at udtale sig kvalificeret om dette.
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 5
HVEM HAR ANSVARET FOR AT
HANDLE
Dette kapitel indeholder oplysninger om, hvem de unge mener har an-
svaret for at handle. For at belyse dette har vi i spørgeskemaet opstillet
en liste over forskellige personer, som hver især muligvis kan anses for at
have del i ansvaret for at handle på de forskellige problemer.
For hver personkreds har de unge mulighed for at svare, at de
pågældende enten ”i høj grad” eller ”i nogen grad” har ansvar, alternativt
at de pågældende ”intet ansvar” har. Næsten ingen af de unge bruger
kategorien ”intet ansvar”.
For at sammenligne svarene med de unges svar i 2011 er der i
tabel 5.1 opstillet en liste over de forskellige mulige personkredse, der
kan have ansvar for at handle i forhold til de enkelte problemer. Andelen
af unge (i procent), der henholdsvis i 2011 og 2013 har svaret, at den på-
gældende kreds af personer ”i høj grad” har ansvar for at handle, er an-
ført, så det er muligt at se, om der er sket forandringer i løbet af de 2 år.
Det fremgår af tabel 5.1, at der såvel i 2011 som i 2013 er flest
unge, der mener, at det primært er forældrene, der har ansvaret for, at de
kan ske noget på ét eller flere af de nævnte områder. Denne opfattelse er
i overensstemmelse med flere af NAKUUSAs aktiviteter i de to seneste
år, hvor der i særlig grad har været fokus på forældrene, og på, at de skul-
le være mere aktive til at tage vare på deres børn (www.nakuusa.gl).
Henholdsvis 57 pct. og 43 pct. af de unge mener, at landspolitikere og
39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0042.png
kommunalpolitikere i høj grad har et ansvar. Dette kan muligvis ses som
et udtryk for, at de unge endnu ikke har så meget viden om politik og fx
om forholdet med handling og økonomi. Det er heller ikke en debat, der
virker særlig fremtrædende i Grønland (efter min opfattelse fra møder,
aviser, tv og radio).
TABEL 5.1
Andelen af unge i undersøgelsen, der angiver, at bestemte personkredse i høj grad
har ansvaret for, at der handles på områderne med sociale problemer, særskilt
for undersøgelsesår. Procent.
Personkreds med høj grad af ansvar
Forældre
Politiet
De unge
Psykologer
Skolen
Ansatte i forskellige departementer
Landspolitikkerne
Kommunalpolitikere
Ansatte i kommunen
Antal i alt
2011
92
53
50
50
44
47
47
32
29
34
2013
96
39
68
75
61
61
57
43
61
28
For alle de øvrige nævnte personkredse adskiller de unges udsagn i 2013
sig fra udsagnene i 2011. Det er interessant, at de unge i 2013 i mindre
grad mener, at politiet i høj grad har et ansvar. Dette er der 39 pct., der
mener, hvor der i 2011 var 53 pct. (alle forskelle skal selvfølgelig læses
med det forbehold, at det handler om ganske få unge, både i 2011 og i
2013). Det kan (med lidt forsigtighed) læses som et udtryk for, at de unge
er blevet mere opmærksomme på kompleksiteten i de nævnte sociale
problemer.
Ellers er det interessant, at en stor del af de unge i 2013 i højere
grad mener, at psykologer, de unge selv, skolen, ansatte i de relevante
departementer og ansatte i kommunerne i høj grad har et ansvar for, at
der kan ske noget. I alle tilfælde er der flere unge i 2013 end i 2011, der
mener, at der i høj grad er et ansvar hos de nævnte personkredse.
En (forsigtig) tolkning kan være, at de unge i et vist omfang ser
det i høj grad at have et ansvar som et ansvar knyttet til konkrete perso-
ner og ikke som et ansvar knyttet til et lands struktur, organisation eller
politiske ledelse (jævnfør, at landspolitikere og kommunalpolitikere i
mindre grad anføres i høj grad at have et ansvar).
40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 6
SAMMENFATNING
Denne rapport undersøger, om der siden afholdelsen af Youth Forum i
oktober 2011 er sket ændringer i de unges viden og holdninger på en
række områder vedrørende sociale muligheder og sociale problemer.
Der er formuleret følgende fem spørgsmål, som ønskes besvaret:
1.
2.
3.
4.
5.
Mener de unge selv, at de i dag har en bedre viden om sociale mu-
ligheder og problemer, end de havde i 2011?
Taler de unge i dag i højere grad om sociale problemer, end de gjor-
de i 2011?
Hvordan vurderer de unge i dag sociale problemer? Har de samme
vurdering af problemernes sværhedsgrad?
Har de unge i dag har samme vurdering som i 2011 med hensyn til,
hvilke sociale problemer der bør gøres noget ved?
Hvem mener de unge i dag, det er, der primært har ansvaret for at
handle, så problemerne kan blive afhjulpet?
Svarene på de fem spørgsmål skal ganske kort sammenfattes her. Samti-
dig skal det understreges, at der er meget få unge med i undersøgelsen.
Der er derfor ikke tale om universelle resultater, der gælder for alle unge i
Grønland. Undersøgelsen – og dermed svarene – handler udelukkende
om de unge, der har svaret på skemaet henholdsvis i 2011 og i 2013.
41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SVAR PÅ DE FEM SPØRGSMÅL
Spørgsmål 1. Mener de unge selv, at de i dag har en bedre viden om
sociale muligheder og problemer, end de havde i 2011?
Der er ikke sket nogen ændringer med hensyn til, hvad de unge selv me-
ner, de ved om sociale muligheder og sociale problemer. De unge havde
en forholdsvis god viden i 2011 og har bevaret deres viden – eller vurde-
ringen af deres viden – i 2013. Der er dog sket den ændring, at de unge i
2013 anfører langt flere kilder til deres viden. Formentlig er det derfor
sådan, at de unge reelt ved mere, end de gjorde tidligere, samtidig med at
de selv både i 2011 og i 2013 har vurderet, at de har en rimelig god viden
(se kapitel 3).
Spørgsmål 2. Taler de unge i dag i højere grad om sociale problemer,
end de gjorde i 2011?
Heller ikke svarene på spørgsmålene om, hvor meget de unge taler om
sociale problemer, har ændret sig nævneværdigt fra 2011 til 2013. De unge
interesserer sig for sociale muligheder og sociale problemer. Cirka 75 pct.
af de unge taler enten meget eller en gang imellem om sociale muligheder
og problemer. De fleste synes, det er meget let eller for det meste let at tale
om, mens 29 pct. finder det svært at tale om (se kapitel 3).
Spørgsmål 3. Hvordan vurderer de unge i dag sociale problemer?
Har de samme vurdering af problemernes sværhedsgrad?
Grundlæggende har de unge samme vurdering af sociale problemer i hen-
holdsvis 2011 og 2013. Dog er der to ændringer. For det første er de unge
i højere grad opmærksomme på det problem, der ligger i, at en hel del un-
ge har kontakt med politiet på grund af kriminalitet og tyveri. For det an-
det er der i 2013 flere unge, der mener, det er et problem, at så mange un-
ge ikke får nogen erhvervsuddannelse efter folkeskolen (se kapitel 3).
Spørgsmål 4. Har de unge i dag har samme vurdering som i 2011
med hensyn til, hvilke sociale problemer der bør gøres noget ved?
42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Både i 2011 og i 2013 mener flertallet af de unge, at der bør gøres noget
ved alle de sociale problemer, der er nævnt i undersøgelsen. Ønsket om
handling er dog lidt større i 2013 – specielt tre emner nævnes af mange
(og af flere end i 2011) som noget, der skal gøres noget ved. Det handler
om unge, der har det svært på grund af forældrenes hashproblemer, unge
uden nogen faglig uddannelse efter folkeskolen og det forhold, at mange
unge har det psykisk dårligt (se kapitel 4).
Spørgsmål 5. Hvem mener de unge i dag, det er, der primært har
ansvaret for at handle, så problemerne kan blive afhjulpet?
På spørgsmålene om, hvem der primært har ansvaret for at handle, er der
en række ændringer. Men både i 2011 og i 2013 peges der først og frem-
mest på forældrene. Samtidig finder vi, at der i 2013 er færre unge, der me-
ner, at det er politiets ansvar at handle, og flere unge, der mener, at det i
højere grad er de unge selv, psykologer, skolen, ansatte i forskellige depar-
tementer og ansatte i kommunen, der har ansvar for at handle. Både i 2011
og i 2013 er der færrest unge, der mener, at det er landspolitikerne eller
kommunalpolitikerne, der har ansvar for at handle (se kapitel 5).
Ovenstående kan ses som et signal om, hvordan de unge tænker
i dag i forhold til for 2 år siden. For det første bærer svarene præg af, at
de unge er blevet 2 år ældre, og at de dermed tænker anderledes og ser
anderledes på tingene på visse punkter. For det andet viser svarene, at de
unge fortsat er engagerede og vidende.
43
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RELEVANT LITTERATUR
Bjerregaard, P. & I.K. Dahl-Petersen (red.) (2008):
Befolkningsundersøgelsen
i Grønland 2005-2007. Levevilkår, livsstil og helbred.
København: Sta-
tens Institut for Folkesundhed.
Brochmann, H. (1992):
Bygden i Diskobugten.
København: Gyldendal.
Christensen, E. (2013):
Ung i det grønlandske samfund. Unges viden om og hold-
ning til sociale problemer og muligheder.
København: SFI – Det Nati-
onale Forskningscenter for Velfærd, 13:16.
Christensen, E. (2012):
NAKUUSA – vi vil og vi kan. En opfølgning på
Youth Forum i Ilulissat 2011.
København: SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, 12:12.
Christensen, E., L.G. Kristensen & S. Baviskar (2009):
Børn i Grønland.
En kortlægning af 0-14-årige børns og familiers trivsel.
København: SFI
– Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 09:01.
Curtis, T., F.B. Larsen, K. Helweg-Larsen & P. Bjerregaard (2002): “Vio-
lence, Sexual Abuse and Health in Greenland”.
International Jour-
nal of Circumpolar Health,
61, 2, s. 110-123.
Departementet for Familie, Kirke, Kultur og Ligestilling (2011):
Redegørel-
se om børne- og ungestrategien.
Nuuk: Departementet.
Folkver, P. & F. Hvilsom (1994):
Af den indre styrke. Beretninger om liv og død
trehundrede kilometer nord for polarcirklen.
Nuuk: Atuakkiorfik.
45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Heinrich, J. (2010):
Eske Brun og det moderne Grønlands tilblivelse 1932-64.
Ph.d.-afhandling. Ilisimatusarfik. KVUG (Kommissionen for
Videnskabelige Undersøgelser i Grønland).
Joelsen, A. (2010):
Komparativ undersøgelse af primær socialisering i det traditio-
nelle Grønland og dagens Grønland gennem det sociale netværk Facebook.
Bacheloropgave. Nuuk. Ilisimatusarfik. Afdeling for Samfunds-
videnskab, Sociologi.
Kahlig, W. & N. Banerjee (red.) (2007):
Børn og unge i Grønland – en antologi.
Nuuk: MIPI.
Karsberg, S. (2012):
En undersøgelse af forekomsten af potentielt traumatiserende
oplevelser og post traumatisk stress syndrom blandt grønlandske unge.
Kø-
benhavn: Videnscenter for Psykotraumatologi, Syddansk Uni-
versitet.
NAKUUSA & MIO (2012):
Med kærlig hilsen …
Nuuk: NAKUUSA og
MIO.
Nathansen, K.M. (2004):
Fra ’den gode skole’ til ’det gode liv’: En diskussion om
styrkelse af den personlige udvikling i Grønland gennem en koordineret op-
bygning af emotionelle og sociale kompetencer i hjem, daginstitution og skole.
København: Danmarks Pædagogiske Universitet.
Niclasen, B.V. & Bjerregaard, P. (red.) (2011):
Folkesundhed blandt skolebørn.
København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Uni-
versitet.
Niclasen, B., K. Løngaard, L. Laursen & C. Schnohr (2007): ”Health on
the Top. Results from the HBSC study in Greenland in 2006”.
[Original: Sundhed på Toppen. Resultater fra HBSC undersøgel-
sen i Grønland i 2006].
Inussuk Arctic Research Journal,
1:2007.
Pedersen, C.P. & Bjerregaard, P. (2012):
Det svære ungdomsliv. Unges trivsel i
Grønland 2011 – en undersøgelse blandt de ældste folkeskoleelever.
SIF’s
Grønlandstidskrifter nr. 24.
Pedersen, J.M. (2001): Grønlandske skolebørn ryger – en trussel for livet.
[Greenlandic Children Smoke – a Threat for Life] I: Jørgensen,
P.S., B.E. Holstein & P. Due (red.):
Sundhed på vippen.
Køben-
havn: Hans Reitzels Forlag.
Pedersen, J.M. (1997):
Sundhedsadfærd blandt grønlandske skolebørn.
[Health
Behaviour among Greenlandic Schoolchildren]. DIKE’s Grøn-
landsskrifter, nr. 8, København.
46
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Schiermacher, M. (2010):
Den moderne qivittog – En tilstand af permanent mid-
lertidighed.
Specialeafhandling. Københavns Universitet. Institut
for Antropologi.
47
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SFI-RAPPORTER SIDEN 2013
SFI-rapporter kan købes eller downloades gratis fra www.sfi.dk. Enkelte
rapporter er kun udkommet som netpublikationer, hvilket vil fremgå af
listen nedenfor.
13:01
Kjeldsen, M.M., H.S. Houlberg & J. Høgelund:
Handicap og be-
skæftigelse. Udviklingen mellem 2002 og 2012.
176 sider. ISBN: 978-
87-7119-141-7. e-ISBN: 978-87-7119-142-4. Vejledende pris:
170,00 kr.
Liversage, A., R. Bille & V. Jakobsen:
Den danske au pair-ordning.
281 sider. ISBN: ISBN 978-87-7119-143-1. e-ISBN: 978-87-
7119-144-8. Vejledende pris 280,00 kr.
Oldrup, H., A.K. Høst, A.A. Nielsen & B. Boje-Kovacs:
Når
børnefamilier sættes ud af deres lejebolig.
222 sider. ISBN: 978-87-
7119-145-5. e-ISBN: 978-87-7119-146-2. Vejledende pris: 220,00
kr.
Lausten, M., H. Hansen & V.M. Jensen:
God praksis i forebyggende
arbejde – samlet evaulering af dialogprojektet. Dialoggruppe – om forebyggelse
som alternativ til anbringelse.
173 sider. ISBN: 978-87-7119-147-9. e-
ISBN: 978-87-7119-148-6. Vejledende pris: 170,00 kr.
13:02
13:03
13:04
49
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13:05
13:06
13:07
13:08
13:09
13:10
13:11
13:12
13:13
13:14
13:15
13:16
Christensen, E.:
Ilasiaq. Evaluering af en bo-enhed for udsatte børn.
75
sider. ISBN: 978-87-7119-149-3. e-ISBN: 978-87-7119-150-9.
Vejledende pris: 70,00 kr.
Christensen,
E.:
Ilasiaq.
Meeqqanut
aarlerinartorsiortunut
najugaqatigiiffimmik nalilersuineq.
88 sider. ISBN: 978-87-7119-151-6.
e-ISBN: 978-87-7119-152-3. Vejledende pris: 70,00 kr.
Lausten, M., D. Andersen, P.R. Skov & A.A. Nielsen:
Anbragte 15-
åriges hverdagsliv og udfordringer. Rapport fra tredje dataindsamling af
forløbsundersøgeslen af anbragte børn født i 1995.
153 sider. ISBN: 978-87-
7119-153-0. e-ISBN: 978-87-7119-154-7. Vejledende pris: 150,00 kr.
Luckow, S.T. & V.L. Nielsen:
Evaluering af ressource- og risikoskema.
Tidlig identifikation af kriminalitetstruede børn og unge.
90 sider. e-ISBN:
978-87-7119-156-1. Netpublikation.
Winter, S.C. & V.L. Nielsen (red.):
Lærere, undervisning og
elevpræstationer i folkeskolen.
265 sider. e-ISBN: 978-87-7119-158-5.
Netpublikation.
Kjeldsen, M.M. & J. Høgelund:
Handicap og beskæftigelse i 2012.
Regionale forskelle.
59 sider. ISBN: 978-87-7119-159-2. e-ISBN: 978-
87-7119-160-8. Vejledende pris: 60,00 kr.
Manuel, C. & A.K. Jørgensen:
Systematic review of youth crime prevention
intervention – published 2008-2012.
309 sider. e-ISBN: 978-87-7119-
161-5. Netpublikation.
Nilsson, K. & H. Holt:
Halvering af dagpengeperioden og akutpakken.
Erfaringer i jobcentre og A-kasser.
80 sider. e-ISBN: 978-87-7119-162-2.
Netpublikation.
Nielsen, A.A. & V.L. Nielsen:
Evaluering af projekt SAMSPIL. En
udvidet mødregruppe til unge udsatte mødre.
66 sider. e-ISBN: 978-87-
7119-163-9. Netpublikation.
Graversen, B.K., M. Larsen & J.N. Arendt:
Kommunernes rammevilkår
for beskæftigelsesindsatsen.
146 sider. e-ISBN: 978-87-7119- 168-4.
Netpublikation
Bengtsson, S. & S.Ø. Gregersen:
Integrerede indsatser over for mennesker
med psykiske lidelser. En forskningsoversigt.
106 sider. ISBN: 978-87-
7119-169-1. e-ISBN: 978-87-7119-170-7. Vejledende pris: 100,00 kr.
Christensen, E.:
Ung i det grønlandske samfund. Unges holdning til og viden
om sociale problemer og muligheder.
58 sider. e-ISBN: 978-87-7119-171-4.
Netpublikation.
50
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13:17
13:18
13:19
13:20
13:21
13:22
13:23
13:24
13:25
13:26
13:27
Christensen,
E.:
Kalaallit
inuiaqatigiivini
inuusuttuaqqat.
Inuusuttuaqqat inoqatigiinnermi ajornartorsiutit periarfissallu pillugit
ilisimasaat isummertariaasaallu.
66 sider. e-ISBN: 978-87-7117-172-
1. Netpublikation.
Vammen, K.S. & M.N. Christoffersen:
Unges selvskade og
spiseforstyrrelser. Kan social støtte gøre en forskel?
156 sider. ISBN: 978-87-
7119-173-8. e-ISBN: 978-87-7119-174-5. Vejledende pris: 150,00 kr.
Fridberg, T. & M. Damgaard:
Volunteers in the Danish Home Guard
2011.
120 sider. ISBN: 978-87-7119-175-2. e-ISBN: 978-87-7119-
176-9.
Luckow, S.T., T.B. Jakobsen, A.P. Langhede & J.H. Pejtersen:
Bedre
overgange for udsatte unge. Midtvejsevaluering af efterværnsinitiativet 'Vejen til
uddannelse og beskæftigelse'.
98 sider. ISBN: 978-87-7119-177-6. e-
ISBN: 978-87-7119-178-3. Vejledende pris: 90,00 kr.
Benjaminsen, L. & H.H. Lauritzen:
Hjemløshed i Danmark 2013.
National kortlægning.
182 sider. ISBN: 978-87-7119-179-0. e-ISBN:
978-87-7119-180-6. Vejledende pris: 180,00 kr.
Jacobsen, S.J., A.H. Klynge & H. Holt:
Øremærkning af barsel til fædre.
Et litteraturstudie.
82 sider. ISBN: 978-87-7119-181-3. e-ISBN: 978-
87-7119-182-0. Vejledende pris: 80,00 kr.
Thuesen, F., H.B. Bach, K. Albæk, S. Jensen, N.L. Hansen & K.
Weibel:
Socialøkonomiske virksomheder i Danmark. Når udsatte bliver
ansatte.
216 sider. ISBN: 978-87-7119-183-7. e-ISBN: 978-87-
7119-184-4. Vejledende pris: 210,00 kr.
Larsen, M. & H.S.B. Houlberg:
Lønforskelle mellem mænd og kvinder
2007-2011.
176 sider. ISBN: 978-87-7119-185-1. e-ISBN: 978-
87-7119- 186-8. Vejledende pris: 170,00 kr.
Larsen, M. & H.S.B. Houlberg:
Mere uddannelse, mere i løn?
50 si-
der. e-ISBN: 978-87-7117-188-2. Netpublikation.
Damgaard, M., Steffensen, T. & S. Bengtsson:
Hverdagsliv og leve-
vilkår for mennesker med funktionsnedsættelse. En analyse af sammenhæn-
ge mellem hverdagsliv, samliv, udsathed og type og grad af funktionsnedsæt-
telse.
193 sider. ISBN: 978-87-7119-189-9. e-ISBN: 978-87-7119-
190-5. Vejledende pris: 190,00 kr.
Holt, H. & K. Nilsson:
Arbejdsfastholdelse af skadelidte medarbejdere.
Virksomhedernes rolle og erfaringer.
100 sider. ISBN: 978-87-7119-
191-2. e-ISBN: 978-87-7119-192-9. Vejledende pris: 100,00 kr.
51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13:28
13:29
13:30
13:31
13:32
13:33
13:34
13:35
13:36
13:37
13:38
Rosdahl, A., T. Fridberg, V. Jakobsen & M. Jørgensen:
Færdighe-
der i læsning, regning og problemløsning med IT i Danmark.
410 sider.
ISBN: 978-87-7119-193-6. e-ISBN: 978-87-7119-194-3. Vejle-
dende pris: 400,00 kr.
Rosdahl, A., T. Fridberg, V. Jakobsen & M. Jørgensen:
Færdighe-
der i læsning, regning og problemløsning med IT i Danmark. Sammenfat-
ning af resultater fra PIAAC.
62 sider. ISBN: 978-87-7119-195-0.
e-ISBN: 978-87-7119-196-7. Vejledende pris: 60,00 kr.
Christensen, E.:
Børn i Mælkebøtten. Fra socialt udsat til mønsterbryder?
125 sider. ISBN: 978-87-7119-197-4. e-ISBN: 978-87-7119- 198.
Vejledende pris: 120,00 kr.
Christensen, E.:
Meeqqat Mælkebøttenimiittut. Isumaginninnikkut
aarlerinartorsiortumiit ileqqunik allanngortitsisumut?
149 sider. ISBN:
978-87-7119-199-8. e-ISBN: 978-87-7119- 200-1. Vejledende
pris: 140,00 kr.
Bengtsson, S., H.E.D. Jørgensen & S.T. Grønfeldt:
Sociale tilbud
til mennesker med sindslidelse. Den første kortlægning på personniveau.
130 sider. ISBN: 978-87-7119-201-8. e-ISBN: 978-87-7119- 202-
5. Vejledende pris: 130,00 kr.
Benjaminsen, L., J.F. Birkelund & M.H. Enemark:
Hjemløse borge-
res sygdom og brug af sundhedsydelser.
206 sider. ISBN: 978-87-7119-
203-2. e-ISBN: 978-87-7119-204-9. Vejledende pris: 200,00 kr.
Larsen, L.B. & S. Bengtsson:
Talblindhed. En forskningsoversigt.
175
sider. ISBN: 978-87-7119-205-6. e-ISBN: 978-87-7119- 206-3.
Vejledende pris: 170,00 kr.
Larsen, M.:
Lønforskelle mellem mænd og kvinder i industrien. Medar-
bejdere med håndværkspræget arbejde eller operatør- og monteringsarbej-
de.978-87-7119-207-0.
Netpublikation.
Bille, R., M.R. Larsen, J. Høgelund & H. Holt:
Falcks partner-
skabsmodel på sygedagpengeområdet. Evaluering af et offentligt-privat sam-
arbejde.
234 sider. ISBN: 978-87-7119-208-7. e-ISBN: 978-87-
7119-209-4. Vejledende pris: 230,00 kr.
Kjeldsen, M.M. & J. Høgelund:
Effektmåling af Forebyggelsesfondens
projekter.
96 sider. ISBN: 978-87-7119-210-0. e-ISBN: 978-87-
7119-211-7. Vejledende pris: 90,00 kr.
Björnberg, U. & M.H. Ottosen (red.):
Challenges for Future Family
Policies in the Nordic Countries.
260 sider. ISBN: 978-87-7119-212-4.
e-ISBN: 978-87-7119- 213-1. Vejledende pris: 250,00 kr.
52
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13:39
13:40
13:41
13:42
14:01
14:02
14:03
14:04
14:05
14:06
14:07
14:08
Christoffersen, M.N. & A. Højen-Sørensen:
Børnehavens normerin-
ger. En forskningsoversigt over opgørelsesmetoder.
116 sider. e-ISBN:
978-87-7119-214-8. Netpublikation.
Holt, H., V. Jakobsen & S. Jensen:
Virksomheders sociale engagement.
Årbog 2013.
170 sider. ISBN: 978-87-7119-216-2. e-ISBN: 978-
87-7119-217-9. Vejledende pris: 170,00 kr.
Aner, L.G., A. Høst, W. Alim, A. Amilon, I.K. Nielsen & C.L.
Rasmussen:
Boligsociale indsatser og huslejestøtte. Midtvejsevaluering af
Landsbyggefondens 2006-2010 pulje.
220 sider. ISBN: 978-87-7119-
218-6. e-ISBN: 978-87-7119-219-3. Vejledende pris: 220,00 kr.
Bengtsson, S. & S. G. Knudsen:
Integration af behandling og social
indsats over for personer med sindslidelse. Evaluering af seks forsøg.
124
sider. ISBN: 978-87-7119-220-9. e-ISBN: 978-87-7119-221-6.
Vejledende pris: 120,00 kr.
Bach, H. B. & M. R. Larsen:
Dagpengemodtageres situation omkring
dagpengeophør.
135 sider. e-ISBN: 978-87-7119-223-0. Netpublika-
tion.
Loft, L. T. G.:
Parinterventioner og samlivsbrud. En systematisk forsk-
ningsoversigt.
81 sider. e-ISBN: 978-87-7119-225-4. Netpublikati-
on.
Aner, L. G. & H. K. Hansen:
Flytninger fra byer til land- og yderom-
råder. Højtuddannede og socialt udsatte gruppers flytninger fra bykommuner
til land- og yderkommuner – Mønstre og motiver.
169 sider. e-ISBN:
978-87-7119-226-1. Netpublikation.
Christensen, E.:
2 år efter starten på Nakuusa.
154 sider. e-ISBN:
978-87-7119-228-5. Netpublikation.
Christensen, E.:
NAKUUSA aallartimmalli ukiut marluk qaangiun-
neri.
158 sider. e-ISBN: 978-87-7119-228-5. Netpublikation.
Bengtsson, S., L. B. Larsen & M. L. Sommer:
Døvfødte børn og de-
res livsbetingelser.
147 sider. ISBN: 978-87-7119-232-2. e-ISBN:
978-87-7119-233-9. Vejledende pris: 140,00 kr.
Larsen, L. B., Bengtsson, S. & M. L. Sommer:
Døve og døvblevne
mennesker. Hverdagsliv og levevilkår.
169 sider. ISBN: 978-87-7119-
234-6. e-ISBN: 978-87-7119-235-3. Vejledende pris: 160,00 kr.
Oldrup, H. & A. Højen-Sørensen:
De aldersopdelte fokusområder i
ICS. Kvalificeringen af den socialfaglige metode.
189 sider. e-ISBN: 978-
87-7119-236-0. Netpublikation.
53
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14:09
14:10
14:11
Fridberg, T. & L. S. Henriksen:
Udviklingen i frivilligt arbejde 2004-
2012.
291 sider. ISBN: 978-87-7119-237-7. e-ISBN: 978-87-
7119-238-4. Vejledende pris: 290,00 kr.
Lauritzen, H. H.:
Ældres ressourcer og behov i perioden 1997-2012.
Nyeste viden på baggrund af ældredatabasen.
142 sider. ISBN: 978-87-
7119-239-1. e-ISBN: 978-87-7119-240-7. Vejledende pris: 140,00
kr.
Larsen, M. R. & J. Høgelund:
Litteraturstudie af handicap og beskæfti-
gelse.
202 sider. ISBN: 978-87-7119-241-4. e-ISBN: 978-87-7119-
242-1. Vejledende pris: 200,00 kr.
54
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383460_0057.png