Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
AT ASSUT I N AT SI SART UN I
ATASSUTGerhardt Petersen
UPA14/135-125.03.2014
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til lov omændring af retsplejelov for Grønland. (Styrket indsats for kredsretterne m.v.)(Naalakkersuisoq for Familie og Justitsvæsen)
Fra ATASSUT har vi følgende kommentarer til forslaget om Inatsisartutbeslutning om GrønlandsSelvstyrets tilslutning af forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland:
Det indeværende forslag som vi behandler i dag er meget vigtigt for det Grønlandske samfund ogselvfølgelig også for Grønlands Retsvæsen, så inden vi fra ATASSUT kunne udtrykke voresmening om den, har vi arbejdet grundigt og undersøgt forslaget ordentligt. Dertil har vi indhentethøringssvar fra Grønlands Landsret, Retten i Grønland samt Kredsdommerforeningen.
De grundlag der er lagt til grund i forslaget har vi tilsidestillet med høringssvarene fra GrønlandsLandsret, Retten i Grønland samt Kredsdommerforeningen. Dette afstedkom desværre udfra enhelhedsvurdering, store og for os i ATASSUT vigtige spørgsmål, selvfølgelig vil ændringen afretsplejeloven i Grønland have en gavnlig effekt på arbejdet, men set i betragtningen af efterslæbetpå arbejdsbyrden, så er vores retsvæsen fortsat ikke i stand til at løfte byrden på tilfredsstillende vis.
En vigtig ting som vi fra ATASSUT har bemærket, er i Justitsministeriets beslutningsforslag om atcivile tvister, fremadrettet skal fjernes fra kredsretten og i stedet henføres til Retten i Grønland.
Det er vores mening at det er meget beklageligt og såfremt sagerne ikke behandles udefrabeslutninger om forhold og arbejdsbyrde, så kan vi være bekymret for serviceringen lokalt og at detkan skade den noget mere effektive servicering af borgerne, vi er i ATASSUT bekymret for at dettekan belaste Kredsrettene og Retten i Grønland yderligere, hvor de allerede på deres arbejdsstyrke erhårdt udfordret.1
AT ASSUT I N AT SI SART UN I
Vi bemærker ligeledes at Grønlands Landsret og Kredsdommerforeningen ikke anbefaler civiletvister skal henføres til Retten i Grønland, og selvom sådanne sager skal overgå til kredsdommeren iRetten i Grønland, og at der så kan ansættes én til at varetage de opgaver, så kritiserer de forændringen som medfører en begrænsning i den nære servicering af borgere.
Vi bemærker i ATASSUT, at man ikke arbejder målrettet efter at sikre de lokale kredsrette får denødvendige dommere samt fastholdelse af disse, men i stedet vil man benytte sig af pensionerededommere og til trods for at kravene til disse i dag ikke er store vil man yderligere lempe dem. Iforhold til uddannelsen af dommere, så mener vi i ATASSUT at det er beklageligt, at man endnuikke har noget det antal dommere man har sat sig som mål, og vi opfordrer derfor til at den danskeregering gør sig en større anstrengelse for at realisere målene.
Struktureringen af det Grønlandske Retsvæsen, baseret på en tilpasning i forhold til Grønlandskommuneopdeling til fire store kommuner, er fortsat svær at se om det har haft en gavnlig effektsiden indførslen for Grønland og det Grønlandske Retsvæsen, og om det har haft en betydning forserviceringen af borgerne, så er der fortsat store arbejdsmængder og efterslæb på arbejdsstyrken, tiltrods for at der arbejdes hårdt på det og at det fordyres af de store rejseomkostninger.
Derfor ønsker vi fra ATASSUT at følgende spørgsmål bliver besvaret:
1) Hvorfor tager man ikke opfordringerne fra Grønlands Landsret, Retten i Grønland,Landsdommeren samt Kredsdommerforeningen omkring fastholdelse af den eksisterendearbejdsfordeling i Kredsretten samt opdelingen af Retskredse, vi opfordrer fra ATASSUT atdet bliver revuderet.2) Helt konkret hvilke fordele og ulemper mener man at der vil være i forhold til civile tvister,såfremt der træffes en beslutning om at disse skal behandles i Landsretten?3) Hvad gør man for at komme ud af den store mangel på arbejdskraft i retskredsene iGrønland samt for fastholdelse af de eksisterende?
2
AT ASSUT I N AT SI SART UN I4) For at minimere efterslæbet af arbejdsbyrderne, er der ekstraordinært afsat midler i 2014 5mio. kr., i 2015 8 mio. kr. samt for 2016 7 mio. kr., men såfremt der ikke findes egentligeløsninger, vil dette så ikke blot en “midlertidig brandslukning” uden at have en gavnligeffekt på længere sigt?
Vi mener i ATASSUT, når vi overordnet ser på hele justitsområdet og vurderer kvaliteten af detudførte arbejde, samt rammerne for udførslen af arbejde for dommere, forsvarere for detGrønlandske Retsvæsen og vilkår samt de behov der er for at kunne udføre arbejdet, så mener vi atNaalakkersuisut bør indgå forhandlinger med den danske regering.
Ligeledes skal vi fra ATASSUT stærkt opfordre til, at opfordringerne fra Landsdommeren og delokale dommerforeninger, om ikke at fjerne civile tvister fra de lokale kredsretters arbejdsområder,tages til efterretning, ligeledes skal vi opfordre Naalakkersuisut til at understrege overforJustitsministeriet om at de skal arbejde udfra de reelle forhold i deres arbejde omkring Retsvæseneti Grønland og ikke mindst at såfremt de skal beskæftige sig med forhold der vedrører justitsområdetat de på tidligere stadie skal rådføre sig og samarbejde med de der beskæftiger sig med området.
Med disse bemærkninger skal vi fra ATASSUT henvise at forslaget sendes til videre behandling iInatsisartuts Lovudvalg inden den sendes til andenbehandling.
3