Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1337740_0001.png
1337740_0002.png
1337740_0003.png
1337740_0004.png
1337740_0005.png
1337740_0006.png
1337740_0007.png
1337740_0008.png
1337740_0009.png
1337740_0010.png
1337740_0011.png
1337740_0012.png
1337740_0013.png
Beretning til Statsrevisorerne omForsvarets fraflytning af Grønnedal
Februar2014
BERETNING OM FORSVARETS FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
Indholdsfortegnelse
I.II.
Introduktion og konklusion ........................................................................................... 1Indledning .................................................................................................................... 3A.Baggrund .............................................................................................................. 3B.Formål, afgrænsning og metode ........................................................................... 3Fraflytning af Grønnedal .............................................................................................. 5A.Udviklingen i estimerede omkostninger til miljøoprydning .................................... 6B.Beslutningsgrundlag ............................................................................................. 8C.Break-even............................................................................................................ 8D.Fortsat miljømonitorering ...................................................................................... 8E.Forsvarsministeriets orientering af forligskredsen ................................................ 9
III.
Bilag 1. Ordliste ................................................................................................................... 10
Rigsrevisionen afgiver denne beretning til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.Beretningen vedrører finanslovens § 12. Forsvarsministeriet.I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:Gitte Lillelund Bech: februar 2010 - oktober 2011Nick Hækkerup: oktober 2011 - august 2013Nicolai Wammen: august 2013 -
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
I. Introduktion og konklusion
1. I august 2011 besluttede forligskredsen bag forsvarsforliget 2010-2014 at nedlukke Grøn-lands Kommando i Grønnedal og etablere Værnfælles Arktisk Kommando (herefter ArktiskKommando) i Nuuk. Beslutningen blev taget ud fra et ønske om at effektivisere de nordat-lantiske kommandoers struktur. Det var en strategisk beslutning, der havde til formål at tagehensyn til den reelle og forventede udvikling i og omkring Grønland og på Færøerne. Dettebetød bl.a., at Forsvaret skulle fraflytte den militære marinestation i Grønnedal i Grønland.Forsvaret begyndte at forlade Grønnedal omkring den 1. januar 2012 og forventer at væreendeligt fraflyttet i 2017.2. Nedlukning af et militært anlæg kan medføre miljøoprydning og nedbrydning af bygningermv. Omkostningerne til miljøoprydning af Grønnedal blev oprindeligt estimeret til 33 mio. kr.,svarende til 72 % af de samlede omkostninger ved placering af Arktisk Kommando i Nuuk.I marts 2013 modtog Forsvarsministeriet et nyt estimat fra Forsvaret på 76 mio. kr. til miljø-oprydning, dvs. en stigning på mere end 100 % i forhold til de 33 mio. kr. Hertil kom estime-rede omkostninger til nedbrydning på 50 mio. kr., dvs. estimerede omkostninger til miljøop-rydning og nedbrydning på i alt 126 mio. kr.3. Denne beretning handler om udviklingen i de estimerede omkostninger til miljøoprydningi forbindelse med Forsvarets fraflytning af Grønnedal. Beretningen har fokus på det økono-miske grundlag for beslutningen om at fraflytte Grønnedal, udviklingen i de estimerede om-kostninger til miljøoprydning af Grønnedal og Forsvarsministeriets orientering af forligskred-sen herom. Undersøgelsen baserer sig på revision udført i efteråret 2013 vedrørende regn-skabsåret 2013 og er igangsat på baggrund af en forespørgsel fra Statsrevisorerne.
Forsvarsforlig 2010-2014Politisk aftale indgået mellemVenstre, Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, SocialistiskFolkeparti, Det KonservativeFolkeparti, Radikale Venstreog Liberal Alliance om mål ogrammer for udviklingen af For-svaret i perioden 2010-2014.Grønlands KommandoKommandoen blev etableret i1951 og var placeret i et områ-de af Sydgrønland, der hedderGrønnedal i bunden af ArsukFjord.Arktisk KommandoKommandoen blev etableretden 31. oktober 2012 i Nuukmed et forbindelseselementpå Færøerne med henblik påen effektivisering af de nord-atlantiske operative komman-doers struktur for Grønland ogFærøerne. Konkret betød det,at der blev etableret én fælleskommando.Hovedopgaverne for den nyeværnfælles arktiske komman-do er fortsat det militære for-svar af Grønland og Færøer-ne, overvågnings- og suveræ-nitetshævdelse, fiskeriinspek-tion, eftersøgnings- og red-ningstjeneste, miljøovervåg-ning, forureningsbekæmpelse,søopmåling og diverse støtte-opgaver for det civile samfund.
UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSIONDet er Rigsrevisionens vurdering, at Forsvarsministeriet i beslutningsgrundla-get til forligskredsen ikke i tilstrækkelig grad havde beskrevet usikkerhedernei omkostningerne til den miljøoprydningsopgave, som skulle løses i forbindel-se med fraflytningen af Grønnedal.Forsvarsministeriet er enig med Rigsrevisionen i, at det burde have fremgået,at der var usikkerhed forbundet med de anførte tal.I beslutningsgrundlaget, der blev forelagt forligskredsen i 2011, estimerede For-svarsministeriet, at miljøoprydning af Grønnedal ville beløbe sig til 33 mio. kr.Forsvarsministeriet estimerede i 2013, at omkostningerne til miljøoprydning ognedbrydning nu vil beløbe sig til 126 mio. kr.
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at et konkret beløb på 50 mio. kr. til eneventuel nedbrydning af bygninger i Grønnedal – hvis bygningerne ikke kun-ne afhændes – ikke blev oplyst, på trods af at beløbet allerede var opgjort. Des-uden var estimatet for omkostningerne til miljøoprydning baseret på foreløbi-ge miljøundersøgelser og antagelser om miljøoprydning, idet forhandlingernemed Grønlands Selvstyre afventede en beslutning om fraflytning. Det var der-for uklart, hvilke miljøkrav Grønlands Selvstyre ville stille til miljøoprydningen,og dermed hvilket ansvar Forsvarsministeriet ville få for oprydningen. Disseusikkerheder i estimatet for omkostninger til miljøoprydning blev ikke oplyst.Rigsrevisionen finder, at Forsvarsministeriet allerede i forbindelse med beslut-ningsgrundlaget om fraflytningen af Grønnedal burde have sikret, at der varudarbejdet en samlet beskrivelse og vurdering af de kendte usikkerheder ogde mulige økonomiske konsekvenser heraf.De forventede øgede omkostninger til miljøoprydning og nedbrydningsom-kostningerne bevirker, at tidspunktet for break-even for placeringen af ArktiskKommando i Nuuk øges med ca. 2 år fra 11 måneder til ca. 2 år og 10 måneder.Rigsrevisionen kan konstatere, at indtil der foreligger en aftale med GrønlandsSelvstyre, hvoraf miljøkrav og ansvar for miljøoprydningen er afklaret, vil dervære væsentlig usikkerhed omkring omkostningerne til miljøoprydning i for-bindelse med fraflytningen af Grønnedal og dermed tidspunktet for break-even.Forsvarsministeriet har løbende orienteret forligskredsen om stigningen i deforventede omkostninger til miljøoprydning af Grønnedal.
INDLEDNING
3
II. Indledning
A.
Baggrund
4. Beslutningen om at etablere en Arktisk Kommando i Nuuk blev truffet af forligskredsen påbaggrund af en mundtlig orientering fra Forsvarsministeriet og ”Rapport vedrørende place-ring af Værnsfælles Arktisk Kommando” (herefter benævnt VAK-rapporten). Rapporten ana-lyserede 3 mulige placeringer af Arktisk Kommando og blev i august 2011 forelagt forligs-kredsen bag forsvarsforliget 2010-2014.5. Beslutningen om etablering af Arktisk Kommando i Nuuk betød, at Grønnedal skulle fra-flyttes, og at der i tilknytning hertil skulle ske en miljøoprydning. Grønnedal var en militær ma-rinestation med tilhørende bygninger til beboelse, helikopterfaciliteter, værksteder, havnefa-ciliteter, optankningsanlæg, affaldsfaciliteter, varmecentral, faciliteter til oplag af olie og kemi-kalier, skydebane, infirmeri m.m. I 2009 og 2010 blev der gennemført miljøundersøgelser iGrønnedal, der påviste jord- og grundvandsforureninger, bl.a. olieforurening. Affald fra Grøn-nedal er gennem årene bl.a. blevet bortskaffet i såkaldte dumpe, som kan betegnes som los-sepladser, hvor store mængder affald er deponeret.
B.
Formål, afgrænsning og metode
Formål6. Statsrevisorerne bad mundligt på deres møde den 21. august 2013 om, at Rigsrevisio-nen som en del af den løbende årsrevision undersøgte Forsvarets fraflytning af Grønnedal.Rigsrevisionen har – på baggrund af stigningen i de estimerede omkostninger til miljøopryd-ning og usikkerhederne omkring de estimerede omkostninger til miljøoprydning og nedbryd-ning i beslutningsgrundlaget for placering af Arktisk Kommando – valgt at afgive en beret-ning. Fraflytningen af Grønnedal er undersøgt ved at besvare følgende spørgsmål:Hvilken udvikling har der været i de estimerede omkostninger til miljøoprydning og ned-brydning af Grønnedal?Var beslutningsgrundlaget vedrørende de estimerede omkostninger til miljøoprydningog nedbrydning, som lå til grund for fraflytningen af Grønnedal, tilstrækkeligt?Har Forsvarsministeriet orienteret forligskredsen om stigningen i de estimerede omkost-ninger til miljøoprydning og nedbrydning?
Afgrænsning og metode7. Denne undersøgelse behandler ikke beslutningen om at etablere en samlet arktisk kom-mando i Nuuk. Rigsrevisionen har derfor ikke gennemgået beslutningsgrundlagets analyseaf operative og driftsmæssige fordele og ulemper ved placering i henholdsvis Nuuk ellerGrønnedal. Arktisk Kommandos placering i Nuuk er ikke omfattet af undersøgelsen, lige-som Forsvarets opgavevaretagelse i Arktisk Kommando (Nuuk) og kommandoens forbin-delseselement på Færøerne ikke er omfattet. Endelig behandler undersøgelsen ikke ud-buddet af Grønnedal til fremtidig anvendelse af en eventuel ny ejer.
4
INDLEDNING
8. Der er foretaget en gennemgang af skriftligt materiale vedrørende fraflytningen af Grøn-nedal. Rigsrevisionen har derudover afholdt møder med Forsvarsministeriet, Forsvarskom-mandoen og Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.9. Undersøgelsen omhandler perioden september 2010 - efteråret 2013.10. Beretningen har i udkast været forelagt Forsvarsministeriet, hvis bemærkninger i videstmuligt omfang er indarbejdet.11. Bilag 1 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
5
III. Fraflytning af Grønnedal
12. Rigsrevisionen har undersøgt udviklingen i estimerede omkostninger vedrørende miljø-oprydning og nedbrydning ved fraflytningen af Grønnedal. Endvidere har Rigsrevisionen un-dersøgt beslutningsgrundlaget for fraflytningen af Grønnedal vedrørende de estimerede om-kostninger til miljøoprydning og nedbrydning. Herudover har Rigsrevisionen undersøgt, omForsvarsministeriet har orienteret forligskredsen om udviklingen i de estimerede omkostnin-ger til miljøoprydning og nedbrydning. Rigsrevisionen har fokuseret på de afvigelser, der harværet i forhold til det oprindelige estimat i VAK-rapporten. Rigsrevisionens undersøgelse harvist følgende:Et konkret beløb på 50 mio. kr. til en eventuel nedbrydning af bygninger i Grønnedalvar ikke oplyst i beslutningsgrundlaget, selv om beløbet allerede var opgjort i septem-ber 2010, dvs. inden VAK-rapporten blev forelagt forligskredsen.Det var ikke oplyst til forligskredsen, at det estimerede beløb på 33 mio. kr. til miljøop-rydning var forbundet med usikkerheder, idet forhandlinger med Grønlands Selvstyreafventede en beslutning om fraflytning. Det var derfor uklart, hvilke miljøkrav GrønlandsSelvstyre ville stille til miljøoprydningen, og dermed hvilket ansvar Forsvarsministerietville få for oprydningen. Det var bl.a. ikke aftalt med Grønlands Selvstyre, hvilke dum-pe der skulle ryddes op, og hvordan dette skulle ske.VAK-rapporten indeholdt ikke en beskrivelse af de kendte usikkerheder, og Forsvars-ministeriet havde i beslutningsgrundlaget ikke sikret, at der var udarbejdet en samletbeskrivelse og vurdering af de kendte usikkerheder og de mulige økonomiske konse-kvenser heraf.Stigningen i de estimerede omkostninger til miljøoprydning fra 33 mio. kr. til 76 mio. kr.og de forventede omkostninger til nedbrydning på 50 mio. kr., dvs. i alt 126 mio. kr.,bevirker, at tidspunktet for break-even for placeringen af Arktisk Kommando i Nuuk sti-ger fra ca. 11 måneder – som oplyst i VAK-rapporten – til ca. 2 år og 10 måneder.Forligskredsen er 2 gange blevet orienteret af Forsvarsministeriet om stigningen i deestimerede omkostninger til miljøoprydning af Grønnedal.De endelige omkostninger til miljøoprydning – og dermed det endelige tidspunkt forbreak-even – er ikke kendt, bl.a. fordi der endnu ikke foreligger en aftale mellem Dan-mark og Grønlands Selvstyre om miljøoprydningen.
6
FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
A.
Udviklingen i estimerede omkostninger til miljøoprydning
13. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har flere gange orienteret Forsvars-kommandoen om ændringer i de økonomiske forudsætninger for fraflytningen af Grønne-dal. Ligeledes er Forsvarsministeriet og forligskredsen blevet orienteret. Tabel 1 viser ud-viklingen i de estimerede omkostninger til miljøoprydning og nedbrydning af Grønnedal iperioden 2010-2013.
Tabel 1. Estimerede omkostninger til miljøoprydning og nedbrydning af Grønnedal i perioden 2010-2013(Mio. kr.)24. september2010MiljøoprydningNedbrydningI alt3350833319. maj2011VAK-rapport3324. januar2012505010020. september201259-16250109-212100-20028. oktober20128. marts20137650126100-2009. oktober2013
Note: De markerede kolonner angiver oplysninger om de estimerede omkostninger til miljøoprydning og nedbrydning i Grønnedal,som Forsvarsministeriet har videregivet til forligskredsen.Kilde: Forsvarsministeriet og Forsvaret.
Tabel 1 viser de oplysninger om de estimerede omkostninger til miljøoprydning og nedbryd-ning, som forelå på de givne tidspunkter. I et notat af 24. september 2010 estimeres om-kostningerne til eventuel nedbrydning af bygninger, anlæg og infrastruktur i Grønnedal til50 mio. kr. Endvidere er omkostningerne til miljøoprydning estimeret til 33 mio. kr., dvs.nedbrydnings- og miljøoprydningsomkostninger i 2010 på i alt 83 mio. kr.14. I VAK-rapporten oplyses alene om estimerede miljøomkostninger på 33 mio. kr., somudgør 72 % af de samlede omkostninger til placeringen af Arktisk Kommando i Nuuk påca. 46 mio. kr. Oplysningerne om, at nedbrydningsomkostningerne var estimeret til 50 mio.kr., fremgik ikke af VAK-rapporten.15. I et notat af 24. januar 2012 orienterede Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjene-ste Forsvarskommandoen om, at der ville være en stigning i de estimerede omkostningertil miljøoprydning fra 33 mio. kr. til 50 mio. kr. (inkl. et usikkerhedstillæg på 20 % i 2011-pri-ser). Årsagen til stigningen skyldtes erfaringer med omkostningerne til miljøoprydning i om-rådet Mestersvig i Grønland. Hertil kom omkostningerne til eventuel nedbrydning af bygnin-ger på 50 mio. kr., hvilket medførte, at de estimerede omkostninger til miljøoprydning ognedbrydning var i alt 100 mio. kr., jf. tabel 1.
FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
7
16. I Grønnedal er der bl.a. en norddump og en syddump, der kan betegnes som losse-pladser. Dumpene ligger tæt på eller grænser op til Arsuk Fjord. I boks 1 beskrives nord-dumpen og syddumpen.
BOKS 1. NORDDUMPEN OG SYDDUMPEN I GRØNNEDALNorddumpen blev taget i brug i 1943 og blev benyttet frem til omkring 1990. Der har i en periode væ-ret tilknyttet et forbrændingsanlæg til dumpen. Der er ikke fuld klarhed over dumpens indhold, menForsvaret vurderer, at der er deponeret både brændbart og ikke-brændbart affald inkl. skrottede kø-retøjer og farligt affald. Dumpen ligger på land, men dykkerundersøgelser i 2012 har vist, at der fin-des affald i fjorden ud for dumpen, herunder en tankvogn, et bæltekøretøj og en kran som de størsteobjekter. Forsvaret har vurderet, at der kan være deponeret op til 20.000 m� affald i dumpen. Forsvars-ministeriet har oplyst, at der er udført miljøundersøgelser på norddumpen i perioden 2009-2010, ogefterfølgende er der monitoreret årligt for at følge udvaskningen af forurenende stoffer til Arsuk Fjord.Forsvarsministeriet har samtidig oplyst, at undersøgelserne, der er udført af 2 rådgivende ingeniør-firmaer, viser, at hovedparten af forureningen, som udvaskes til fjorden, er olieprodukter, og at moni-toreringerne viser en stabil til let aftagende udvaskning til fjorden. Forsvarsministeriet oplyser des-uden, at de rådgivende ingeniørfirmaer vurderer, at forureningen fra norddumpen ikke udgør en uac-ceptabel risiko over for fjorden.Syddumpen blev etableret omkring 1990. Forsvaret ophørte med at deponere farligt affald på syd-dumpen i 2000. Forsvaret anvendte derefter dumpen til deponering og afbrænding af fx møbler. Her-udover er syddumpen blevet anvendt til deponering af glas og til afbrænding af dagrenovation. Des-uden opbevares forurenet jord fra en olieforurening. Forsvaret har vurderet, at der er deponeret ca.9.000 m� affald i syddumpen. Forsvarsministeriet har oplyst, at der er udført miljøundersøgelser påsyddumpen i 2013 af et rådgivende ingeniørfirma, og at undersøgelserne viser, at forureningen frasyddumpen ikke udgør en risiko over for fjorden.Forsvarsministeriet har oplyst, at der er gennemført omfattende miljøundersøgelser på dumpene afet rådgivende ingeniørfirma, som viser, at udsivning fra dumpene ikke udgør en uacceptabel påvirk-ning.Kilde: Forsvarsministeriet og Forsvaret.
17. Den 20. september 2012 oplyste Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste i etnotat til Forsvarskommandoen, at der ikke var fuld klarhed over oprydningen af norddum-pen, men at den som udgangspunkt kunne efterlades i sin nuværende tilstand, hvis der ik-ke var nogen miljømæssig risiko forbundet hermed ved tilbageleveringen til Grønlands Selv-styre. Af notatet fremgik videre, at Grønlands Selvstyre gav udtryk for, at det ikke kunne af-vises, at der kunne komme et politisk krav om oprydning af norddumpen. Det oplyses i no-tatet, at forudsætningen til dato havde været, at norddumpen kunne efterlades. Notatet be-skriver dog også andre mulige scenarier og forudsætninger, herunder en eventuel kraftigtfordyrende fjernelse af norddumpen, idet det dog også beskrives, at der ikke er nogen mil-jømæssig eller juridisk anledning til et krav om fjernelse af norddumpen. Det fremgår end-videre, at hvis norddumpen skulle fjernes, ville det øge omkostningerne betydeligt. De sam-lede omkostninger til miljøoprydning og nedbrydning af Grønnedal kunne således potentieltstige til 212 mio. kr., jf. tabel 1.18. Den 8. marts 2013 var de samlede omkostninger til miljøoprydning estimeret til at falde,jf. tabel 1, da det i et notat blev fastslået, at dumpenes tilstand ikke krævede, at de skullefjernes, men at der i stedet kunne etableres kystsikring ved norddumpen. Samlet forvente-des der meromkostninger på 26 mio. kr., jf. tabel 1, så miljøoprydning og nedbrydning afGrønnedal samlet blev anslået til at koste 126 mio. kr. Det blev forudsat, at Forsvarsmini-steriet aftalte med Grønlands Selvstyre, at norddumpen ikke blev fjernet, og at Forsvars-ministeriet ikke havde ansvaret for at fjerne syddumpen. Forsvarsministeriet har oplyst, atder endnu ikke foreligger en sådan aftale med Grønlands Selvstyre om overdragelse afGrønnedal, herunder om miljøoprydningen.
8
FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
B.
Beslutningsgrundlag
19. Rigsrevisionens gennemgang har vist, at Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjene-ste i et notat af 24. september 2010 – forud for VAK-rapporten – gjorde Forsvarskomman-doen opmærksom på, at der ikke var en afklaring af, hvilke miljøkrav Grønlands Selvstyreville stille til miljøoprydning i Grønnedal, jf. tabel 1. Ligeledes var der på daværende tidspunktikke en afklaring af, hvilken miljøoprydningsforpligtelse Forsvarsministeriet ville få. Bl.a. vardet ikke afklaret, om Forsvarsministeriet var forpligtet til at miljøoprydde syddumpen. Detfremgik imidlertid ikke af VAK-rapporten, at denne afklaring udestod, og at det kunne få væ-sentlig betydning for Forsvarsministeriets omkostninger i forbindelse med fraflytningen afGrønnedal.20. I VAK-rapporten oplyses det, at en eventuel nedbrydning af bygningerne i Grønnedal ik-ke var medtaget i beregningen, idet den fremtidige brug af bygningerne mv. ikke var afkla-ret. De estimerede omkostninger på 50 mio. kr. til eventuel nedbrydning af bygninger i Grøn-nedal var imidlertid allerede opgjort i september 2010, inden VAK-rapporten blev forelagtforligskredsen.21. VAK-rapporten indeholdt ikke en beskrivelse af de kendte usikkerheder, fx afklaring afmiljøoprydningsforpligtelsen. Forsvarsministeriet havde således ikke allerede i forbindelsemed beslutningsgrundlaget om fraflytningen af Grønnedal sikret, at der var udarbejdet ensamlet beskrivelse og vurdering af de kendte usikkerheder og de mulige økonomiske kon-sekvenser heraf.
C.
Break-even
22. Af VAK-rapporten fremgik det, at break-even ved placering af Arktisk Kommando i Nuukopnås knap 1 år efter etablering af Arktisk Kommando i Nuuk. Rigsrevisionen kan konsta-tere, at stigningen i de estimerede miljøomkostninger og nedbrydningsomkostningerne ind-virker på tidspunktet for break-even. I beslutningsgrundlaget (VAK-rapporten) var break-even 0,9 år (eller ca. 11 måneder), mens en stigning i miljøomkostningerne til 76 mio. kr.tillagt nedbrydningsomkostningerne på 50 mio. kr., dvs. i alt 126 mio. kr., vil betyde en æn-dring i tidspunktet for break-even til ca. 2 år og 10 måneder.
D.
Fortsat miljømonitorering
23. Forsvaret forventer på nuværende tidspunkt, inden der er indgået aftale med Grøn-lands Selvstyre, at miljøoprydningsopgaven vil være afsluttet medio 2017. Forsvaret for-venter endvidere at skulle foretage miljømæssige monitoreringsaktiviteter i Grønnedal bå-de under og efter endt miljøoprydning i Grønnedal. Monitoreringen skal dokumentere, omoprydningen efter en årrække er sket tilfredsstillende. Forsvarets Bygnings- og Etablisse-mentstjeneste planlægger at foretage monitorering af miljøoprydningsarbejdet i ca. 7 årefter, at oprydningsarbejdet er afsluttet, dvs. frem til 2024.
FRAFLYTNING AF GRØNNEDAL
9
E.
Forsvarsministeriets orientering af forligskredsen
24. Miljøoprydningen i Grønnedal håndteres af Forsvarets Bygnings- og Etablissements-tjeneste som en del af den almindelige drift. Forsvarskommandoen har oplyst, at der ikkeer etableret et specifikt rapporteringsregime vedrørende fraflytningen af Grønnedal. For-svarskommandoen er imidlertid i løbende dialog med Forsvarsministeriet om miljøopryd-ningen af Grønnedal. Forsvarsministeriet har oplyst, at forligskredsen holdes orienteret omforhold, der har væsentlig betydning for forligsaftalens hovedindhold eller økonomi. Forligs-kredsen er efter beslutningen om at placere Arktisk Kommando i Nuuk blevet orienteret2 gange om udviklingen i de estimerede omkostninger til nedbrydning og miljøoprydning afGrønnedal. Som det fremgår af tabel 1, blev forligskredsen i oktober 2012 orienteret om, atmiljøoprydning og nedbrydning af Grønnedal forventedes at koste 100-200 mio. kr., hvilketafhang af en afklaring af Forsvarets miljøoprydningsforpligtelser. Estimatet inkluderede po-tentielle omkostninger på de estimerede 50 mio. kr. til nedbrydning af bygninger. I oktober2013 blev forligskredsen orienteret om status vedrørende Grønnedal, herunder at det varForsvarets forventning, at omkostningerne forbundet med miljøoprydning og nedbrydningville være i den lave ende af det skøn på 100-200 mio. kr., som forligskredsen tidligere varblevet orienteret om.
Rigsrevisionen, den 13. februar 2014
Lone Strøm
/Michala Krakauer
10
ORDLISTE
Bilag 1. Ordliste
Break-evenDumpForsvarets Bygnings- ogEtablissementstjenesteForsvarskommandoen
Udtryk for det tidspunkt, hvor en investering økonomisk har tjent sig hjem.Losseplads, fx brugt til deponering af farligt affald og jern samt til afbrænding af affald.Er ansvarlig for en række opgaver forbundet med Forsvarets fraflytning af Grønnedal, her-under miljøundersøgelser samt forberedelse og udførelse af miljøoprydning og nedbrydning.Forsvarets overordnede kommandomyndighed, som er underlagt forsvarsministeren, ogsom har kommandoen over de underordnede kommandomyndigheder, herunder ForsvaretsBygnings- og Etablissementstjeneste. I Danmarks centraladministration er Forsvarskom-mandoen at sammenligne med en styrelse.Grønlands Kommando blev etableret i 1951 og var placeret i et område af Sydgrønland, derhedder Grønnedal i bunden af Arsuk Fjord. Kommandoens opgaver bestod bl.a. af det mi-litære forsvar af Grønland, farvandsovervågning, suverænitetshævdelse, eftersøgning ogsøredning, fiskeriinspektion, støtte til det grønlandske samfund, havmiljøovervågning, ma-ritim forureningsbekæmpelse, støtte til videnskabelige aktiviteter og søopmåling.Militært område i Sydgrønland ca. 5 km fra den nedlagte kryolit mineby Ivigtut ved ArsukFjord. Grønlands Kommando var placeret i Grønnedal indtil den 31. oktober 2012.Fjernelse af forureningskilder og oprensning af forurenede områder, fx af jord.Nedtagning og fjernelse af fx bygninger, bygningsfundamenter, jerndragere, rørledninger,tankanlæg og asfalt.”Rapport vedrørende placering af Værnsfælles Arktisk Kommando” af 19. maj 2011, somblev udarbejdet til forligskredsen, og som dannede baggrund for beslutning om placering afVærnsfælles Arktisk Kommando i Nuuk og fraflytning af Grønnedal.Rapporten er udarbejdet af Arbejdsgruppe Værnsfælles Arktisk Kommando. Arbejdsgrup-pen bestod af repræsentanter fra Forsvaret, Kommuneqarfik Sermersooq, Kommune Ku-jalleq, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Grønlands Repræsentation, Grøn-lands Kommando og Færøernes Kommando.Værnsfælles Arktisk Kommando (i dag Arktisk Kommando) blev etableret den 31. oktober2012 i Nuuk med et forbindelsesselement på Færøerne med henblik på en effektiviseringaf de nordatlantiske operative kommandoers struktur for Grønland og Færøerne. Konkretbetød det, at der blev etableret én fælles kommando. Hovedopgaverne for den nye værn-fælles arktiske kommando er fortsat det militære forsvar af Grønland og Færøerne, over-vågnings- og suverænitetshævdelse, fiskeriinspektion, eftersøgnings- og redningstjeneste,miljøovervågning, forureningsbekæmpelse, søopmåling og diverse støtteopgaver for detcivile samfund.
Grønlands Kommando
GrønnedalMiljøoprydningNedbrydningVAK-rapport
Værnfælles ArktiskKommando