Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1301218_0001.png
1301218_0002.png
1301218_0003.png
1301218_0004.png
1301218_0005.png
1301218_0006.png
Social-, Børne- og IntegrationsministerietFamilieret2012-5209 / lth15. november 2013UDKAST
Resuméafanordning om ikrafttræden for Grønland af lov om internationalfuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (Internationalebørnebortførelser)1. IndledningSom et led i den ajourføring af den familieretlige lovgivning for Grønland, som GrønlandsSelvstyre har anmodet om, sættes lov om international fuldbyrdelse afforældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (børnebortførelsesloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 375 af 6. april 2010, i kraft sammen med Haagerkonventionen af 25. oktober1980 om de civilretlige aspekter af internationale børnebortførelser (Haagerkonventionen af 1980)og Den europæiske konvention af 20. maj 1980 om anerkendelse af og fuldbyrdelse af afgørelserom forældremyndighed (Europarådskonventionen af 1980).Der er derfor udarbejdet udkast til anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om internationalfuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser). Vedanordningsudkastet sættes børnebortførelsesloven i kraft for Grønland med de ændringer, der følgeraf følgende ændringslove:Lov nr. 387 af 28. maj 2003 om ændring af lov om international fuldbyrdelse afforældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser), lov om pas til danskestatsborgere m.v., udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning(Retshjælpsordning i børnebortførelsessager m.v.).Lov nr. 434 af 8. maj 2006 om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.Lov nr. 500 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige lovbestemmelser som følge afforældreansvarsloven (Behandling af retssager om forældremyndighed ogtvangsfuldbyrdelse).Disse love sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.Samtidig sættes Haagerkonventionen af 1980 og Europarådskonventionen af 1980 i kraft forGrønland, jf. særskilte resuméer.Europarådskonventionen vedrører anerkendelse og fuldbyrdelse af udenlandske afgørelser omforældremyndighed, om, hvor barnet skal bo, og om samvær, mens Haagerkonventionen vedrørertilbagegivelse af bortførte børn.
2. Gældende ret2.1. Anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelserEfter § 598, stk. 1, nr. 8, i retsplejelov for Grønland kan tvangsfuldbyrdelse bl.a. ske på grundlag afretsafgørelser, der kan fuldbyrdes i den øvrige del af riget i henhold til traktater eller andreinternationale forpligtelser. Dette indebærer bl.a., at afgørelser, der kan fuldbyrdes i Danmark efterHaagerbørnebeskyttelseskonventionen, også kan fuldbyrdes i Grønland på grundlag afkonventionen.Dette indebærer ikke, at de øvrige dele af konventionen finder anvendelse i Grønland, og afgørelsertruffet af myndigheder i Grønland kan derfor ikke fuldbyrdes i andre konventionsstater på grundlagaf konventionen.2.2. International kompetenceEfter § 283, stk. 2, i retsplejelov for Grønland afgøres det efter § 448 f i den danske retsplejelov, omen sag om forældremyndighed kan anlægges her i riget (Danmark og Grønland). Efter dennebestemmelse har domstolene i Grønland – med visse undtagelser – international kompetence til atbehandle sager om forældremyndighed, hvis barnet har bopæl i Grønland.3. Anordningsudkastet3.1. AnvendelsesområdetSom nævnt i pkt. 1 sættes Haagerkonventionen af 1980 og Europarådskonventionen af 1980 i kraftfor Grønland samtidig med børnebortførelsesloven. Der henvises til de resuméer, der er udarbejdetaf konventionerne.Anordningsudkastet finder anvendelse på sager om anerkendelse og fuldbyrdelse i Grønland afafgørelser om forældremyndighed, om, hvor barnet skal bo, samt om samvær, der er truffet i en stat,der er omfattet af Grønlands samarbejde efter Europarådskonventionen af 1980.Udkastet finder endvidere anvendelse på sager om tilbagegivelse af børn, som ulovligt er ført tilGrønland eller ulovligt tilbageholdes der, hvis barnet indtil bortførelsen eller tilbageholdelsen boedei en stat, der er omfattet af Grønlands samarbejde efter Haagerkonventionen af 1980.Betingelserne i de to konventioner for anerkendelse af udenlandske afgørelser og for tilbagegivelseaf bortførte børn er indarbejdet i anordningsudkastet, jf. pkt. 3.3. og 3.4. Udkastet indeholderendvidere regler om domstolenes behandling af sager herom.Herudover indeholder anordningsudkastet regler om behandlingen af sager om børn, der er bortførtfra Grønland til udlandet, jf. pkt. 3.7.Anordningsudkastet gælder for børn under 16 år, jf. § 1, stk. 2.3.2. Centralmyndigheden
Efter udkastets § 3 skal der udpeges en centralmyndighed, der navnlig skal modtage og formidlehenvendelser i henhold til de to konventioner, herunder videresende anmodninger fra udlandet tildomstolene eller den kompetente administrative myndighed. Herudover skal centralmyndighedensamarbejde med centralmyndighederne i de øvrige kontraherende stater. Social-, Børne- ogIntegrationsministeriet er udpeget som centralmyndighed for konventionen for Danmark, ogministeriet forventes ligeledes at blive udpeget som centralmyndighed for Grønland.3.3. Anerkendelse og fuldbyrdelse efter Europarådskonventionen af 1980Efter anordningsudkastets § 4 anerkendes en afgørelse om forældremyndighed, om, hvor barnet skalbo, eller om samvær, der er truffet i en stat, som har tiltrådt Europarådskonventionen af 1980, iGrønland, og en sådan afgørelse kan fuldbyrdes i Grønland, hvis den kan danne grundlag forfuldbyrdelse i den stat, hvor afgørelsen er truffet (oprindelsesstaten).Anerkendelse og fuldbyrdelse kan efter udkastets § 1, stk. 3, ske på grundlag af domme, kendelserog beslutninger, der er truffet af en domstol eller en offentlig myndighed, eller på grundlag afaftaler, der er godkendt af en offentlig myndighed.Er en afgørelse truffet, selv om sagsøgte var udeblevet, kan afgørelsen efter udkastets § 5 kunanerkendes eller fuldbyrdes, hvis sagsøgte har fået forkyndt en stævning el.lign. så tidligt, at partenhar kunnet varetage sine interesser, eller hvis stævningen el.lign. ikke kunne forkyndes for ellermodtages af parten, fordi denne holdt sit opholdssted skjult for modparten. Det er endvidere enbetingelse for at anerkende eller fuldbyrde afgørelsen, at den myndighed, der traf den, havdeinternational kompetence til at behandle sagen på grundlag af barnets eller sagsøgtes bopæl ellerforældrenes seneste fælles bopæl, hvis en af dem stadig havde sin bopæl der.Efter udkastets § 6 kan en afgørelse ikke anerkendes eller fuldbyrdes, hvis afgørelsens virkningervil være åbenbart uforenelige med grundlæggende danske og grønlandske principper for familiersog børns retsforhold, eller afgørelsen på grund af ændrede forhold åbenbart ikke længere erforenelig med, hvad der er bedst for barnet. Endvidere kan afgørelsen ikke anerkendes ellerfuldbyrdes, hvis barnet på det tidspunkt, da sagen blev indledt i oprindelsesstaten, var danskstatsborger eller havde bopæl her i riget uden at have en tilsvarende tilknytning til oprindelsesstaten,eller hvis barnet var statsborger både i oprindelsesstaten og i Danmark og havde bopæl her i riget.Endelig kan en afgørelse efter udkastets § 7 ikke anerkendes eller fuldbyrdes, hvis den er uforeneligmed en afgørelse, der er truffet her i riget i en sag, som er indledt før fremsættelsen af anmodningenom anerkendelse eller fuldbyrdelse, og nægtelsen stemmer med, hvad der er bedst for barnet.3.4. Tilbagegivelse efter Haagerkonventionen af 1980Efter § 10, stk. 1, i anordningsudkastet skal børn, som ulovligt er ført til Grønland eller ulovligttilbageholdes der, efter anmodning tilbagegives til den, som barnet tilbageholdes fra, hvis barnetumiddelbart før bortførelsen eller tilbageholdelsen havde bopæl i en stat, som har tiltrådtHaagerkonventionen af 1980.En bortførelse eller tilbageholdelse er efter udkastets § 10, stk. 2, bl.a. ulovlig, hvis handlingenstrider mod forældremyndighedsindehaverens rettigheder ifølge loven i den stat, hvor barnet havdebopæl umiddelbart før bortførelsen eller tilbageholdelsen.
Tilbagegivelse af et bortført barn kan dog efter udkastets § 11 nægtes, hvis der på tidspunktet forindgivelsen af tilbagegivelsesanmodningen er gået 1 år siden bortførelsen eller tilbageholdelsen, ogbarnet er faldet til i sine nye omgivelser, hvis der er en alvorlig risiko for, at tilbagegivelsen vil væretil skade for barnets sjælelige eller legemlige sundhed eller på anden måde sætte det i en situation,som det ikke bør tåle, hvis barnet modsætter sig tilbagegivelsen, og barnet har nået en sådan alderog modenhed, at der bør tages hensyn til dets mening, eller hvis tilbagegivelsen ikke vil væreforenelig med grundlæggende principper beskyttelse af menneskelige friheder og rettigheder.3.5. SagsbehandlingSager, der er omfattet af de to konventioner, behandles som udgangspunkt efter reglerne i kapitel 46og 47 i retsplejelov for Grønland (§ 18). Udkastet indeholder nogle bestemmelser om domstolenesbehandling af sager efter konventionen, der supplerer disse bestemmelser (kapitel 5).En anmodning, der er omfattet af udkastet, indgives til Retten i Grønland, der træffer afgørelse omanerkendelse af afgørelsen eller om tilbagegivelse af barnet. Er betingelserne for anerkendelse ellertilbagegivelse opfyldt, videresender retten sagen til fuldbyrdelse hos fogeden, jf. § 597, stk. 3, iretsplejelov for Grønland (§ 12).Under behandlingen af sagen skal fogeden afholde en samtale med barnet efter reglerne herom iretsplejelov for Grønland, og kredsretten kan – efter forelæggelse fra fogeden – bestemme, at barnetskal anbringes hos en af forældrene eller på et neutralt sted ved de sociale myndighedersforanstaltning, når dette findes påkrævet (§§ 16 og 17).Der kan beskikkes en rettergangsfuldmægtig for den, der har indgivet anmodningen. Afgørelse omsalær m.v. til den beskikkede træffes efter samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt friproces, jf. kapitel 21 i retsplejelov for Grønland (§ 18).3.6. Begrænsning i adgangen til at behandle sager om forældremyndighedHvis der er fremsat anmodning om tilbagegivelse af et barn, kan der efter § 19 i anordningsudkastetikke i Grønland træffes afgørelse i en sag om forældremyndighed eller barnets bopæl, føranmodningen er behandlet.Endvidere kan retten ikke træffe afgørelse om forældremyndighed og barnets bopæl, når det afcentralmyndigheden bliver oplyst, at barnet ulovligt opholder sig i Grønland, uden at der er indgivetanmodning om tilbagegivelse af barnet. Dette gælder dog ikke, hvis der har været rimelig tid til atfremsætte en sådan anmodning.3.7. Børn, der er bortført fra Grønland til udlandetAnmodning om tilbagegivelse af et barn, som bor i Grønland, og som er bortført til udlandet ellertilbageholdt der, kan indgives til centralmyndigheden, der videresender anmodningen tilcentralmyndigheden i den konventionsstat, hvor barnet opholder sig.Spørgsmålet om tilbagegivelse af barnet afgøres efter Haagerkonventionen af 1980,Europarådskonventionen af 1980 eller Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence,
lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og foranstaltningertil beskyttelse af børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen)1samt efter lovgivningen i detpågældende land.Hvis barnet er bortført til en stat, som Grønland ikke samarbejder med efter disse konventioner,behandles tilbagegivelsessagen af barnet af Udenrigsministeriet.Når et barn med bopæl i Grønland er bortført til eller tilbageholdt i udlandet, herunder et land derikke er omfattet af konventionssamarbejdet, kan social-, børne- og integrationsministeren træffebeslutning om, at handlingen er ulovlig, Under en sag om ophør af fælles forældremyndighedtræffes afgørelse herom dog af domstolene (§ 20).Social-, børne- og integrationsministeren kan yde retshjælp til indehaveren af forældremyndighedenover et barn, som ulovligt er ført fra Grønland til udlandet eller ulovligt tilbageholdes i udlandet, tildækning af omkostninger i forbindelse med handlinger af retlig karakter, der foretages med henblikpå tilbagegivelse af barnet. Herudover kan ministeren i særlige tilfælde yde retshjælp til dækning afomkostninger i forbindelse med handlinger af retlig karakter, der foretages med henblik påtilbagegivelse af et barn, selv om disse betingelser ikke er opfyldt (§ 20 a). Retshjælpen dækkernavnlig udgifter til advokat, rejse og oversættelse samt sagsomkostninger, som parten pålægges atbetale til modparten i udlandet (§ 20 b).Et tilsagn om retshjælp kan tilbagekaldes, når de forudsætninger, under hvilke den er givet, viser sigikke at være til stede eller at være bortfaldet (§ 20 c).Social-, børne- og integrationsministeren udpeger et antal rettergangsfuldmægtige, som ministerenkan anbefale forældremyndighedsindehaveren at benytte i sager om børnebortførelse (§ 20 d).3.8. Ændringer i andre love som følge af ikraftsættelsen af børnebortførelseslovenVed ikraftsættelsen af børnebortførelsesloven blev der i den dagældende myndighedslov indsat enbestemmelse, hvorefter begge forældre skal give samtykke til, at barnet forlader landet, hvis de harfælles forældremyndighed og er uenige om, hvem af dem der skal have forældremyndigheden overbarnet alene. Denne bestemmelse er videreført i § 3, stk. 2, i forældreansvarsloven, der som et led iajourføringen af den familieretlige lovgivning for Grønland sættes i kraft for Grønland.Ved ikraftsættelsen af børnebortførelsesloven blev endvidere straffelovens § 215 ændret, således atdet blev gjort strafbart ulovligt at føre et barn ud af landet. En tilsvarende bestemmelse foreslåsindsat i kriminallov for Grønland, jf. lovforslagets § 5.3.9. IkraftsættelseBørnebortførelsesloven, Haagerkonventionen af 1980 og Europarådskonventionen af 1980 hængersnævert sammen med anordning om ikrafttræden for Grønland af forældreansvarsloven og det dertilhørende forslag til lov om ændring af myndighedsloven for Grønland, lov om ægteskabs indgåelseog opløsning for Grønland og retsplejelov for Grønland og forskellige andre love (Ændringer somfølge af ikraftsættelse for Grønland af forældreansvarslovgivningen (forældreansvarsloven,1
Som et led i ajourføringen af den familieretlige lovgivning for Grønland sættes Haagerbørnebeskyttelseskonventionenogså i kraft for Grønland, jf. særskilt resumé.
børnebortførelsesloven m.v.) og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn), derforeslås sat i kraft den 1. januar 2015. Anordningen sættes i kraft samtidig.4. HøringDer henvises til lovforslaget, jf. pkt. 3.9.