Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1301216_0001.png
1301216_0002.png
1301216_0003.png
1301216_0004.png
Social-, Børne- og IntegrationsministerietFamilieret2012-5209 / lth11. november 2013
Resumeafanordning om ikrafttræden for Grønland af lov omHaagerbørnebeskyttelseskonventionen1. IndledningSom et led i den ajourføring af den familieretlige lovgivning for Grønland, som GrønlandsSelvstyre har anmodet om, sættes lov nr. 434 af 8. maj 2006 omHaagerbørnebeskyttelseskonventionen i kraft for Grønland sammen med Haagerkonventionen af19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørendeforældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen).Der er derfor udarbejdet udkast til anordning om ikrafttræden for Grønland af lov omHaagerbørnebeskyttelseskonventionen. Ved anordningsudkastet sættes lov omHaagerbørnebeskyttelseskonventionen i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandskeforhold tilsiger. Samtidig sættes Haagerbørnebeskyttelseskonventionen i kraft for Grønland, jf.særskilt resumé.I relation til Grønland vil konventionen navnlig finde anvendelse på forældreansvar(forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v. efter forældreansvarsloven1) samt på værgemålog anbringelse af børn uden for hjemmet. På disse sagsområder søger konventionen at forbedrebeskyttelsen af børn i internationale sammenhænge og at sikre, at børn med tilknytning til flerelande er ligeså effektivt beskyttede som børn, der kun har tilknytning til ét land. Denne beskyttelsesøges gennemført gennem bestemmelser om international kompetence, lovvalg, anerkendelse ogfuldbyrdelse af afgørelser samt administrativt samarbejde.Der er udarbejdet et resumé af konventionen, der nærmere beskriver dens indhold.Sagsområdet ”anbringelse af børn uden for hjemmet” er overtaget af Grønlands Selvstyre.2. Gældende ret2.1. International kompetence2.1.1. Forældremyndighed m.v.
1
Forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.1073 af 20. november 2012, gælder ikke for Grønland, men den sættesi kraft for Grønland som et led i ajourføringen af den familieretlige lovgivning for Grønland, jf. særskilt resumé.
Efter § 283, stk. 2, i retsplejelov for Grønland, jf. lov nr. 305 af 30. april 2008, afgøres det efter §448 f i den danske retsplejelov, om en sag om forældremyndighed kan anlægges her i riget(Danmark og Grønland).Efter denne bestemmelse har domstolene i Grønland international kompetence til at behandle sagerom forældremyndighed, hvis barnet har bopæl i Grønland. Dette gælder dog som udgangspunktikke, hvis barnet ulovligt er ført til Grønland eller ulovligt tilbageholdes der.Domstolene har endvidere som udgangspunkt international kompetence, hvis barnet ulovligt er førttil udlandet eller ulovligt tilbageholdes i udlandet, og barnet umiddelbart før bortførelsen ellertilbageholdelsen havde bopæl i Grønland.Endelig har domstolene som udgangspunkt international kompetence, hvis barnet opholder sig iGrønland, og som følge af uroligheder eller lignende er fordrevet fra sit hjemland, hvis barnetopholder sig i Grønland, og barnets bopæl ikke kendes, eller hvis barnet opholder sig i Grønland, ogsagen er så hastende, at en afgørelse fra myndighederne i det land, hvor barnet har bopæl, ikke kanafventes.Disse bestemmelser svarer indholdsmæssigt til kompetencereglerne i konventionens kapitel II, jf.pkt. 2.2. i resuméet af konventionen.2.1.2. VærgemålEfter § 31 i myndighedsanordningen (lov om umyndighed og værgemål (myndighedsloven), der ersat i kraft ved kongelig anordning nr. 306 af 14. maj 1993) behandles sager om værgebeskikkelse afkredsdommeren på det sted, hvor den umyndige bor eller i mangel af bopæl opholder sig. I særligetilfælde kan justitsministeren dog bestemme, at sagen skal behandles andetsteds. Sager omfratagelse af værgemål behandles af kredsdommeren på det sted, hvor værgen bor.2.1.3. Anbringelse af børn uden for hjemmetReglerne om anbringelse af børn uden for hjemmet findes i Landstingsforordning om hjælp til børnog unge. Efter forordningen har den kommune, hvor barnet eller den unge befinder sig, til enhvertid mulighed for at iværksætte hjælpeforanstaltninger, herunder anbringelse uden for hjemmet, hviskommunen finder, at barnet eller den unge har et særligt behov. Forordningen finder anvendelse,uanset om barnet opholder sig permanent eller midlertidigt i Grønland, herunder også selvomopholdet er ulovligt.2.2. LovvalgSager inden for de sagsområder, der er omfattet af konventionen, afgøres efter lovgivningen iGrønland.2.3. Anerkendelse og fuldbyrdelse af udenlandske afgørelserEfter § 598, stk. 1, nr. 8, i retsplejelov for Grønland kan tvangsfuldbyrdelse bl.a. ske på grundlag afretsafgørelser, der kan fuldbyrdes i den øvrige del af riget i henhold til traktater eller andre
internationale forpligtelser. Dette indebærer bl.a., at afgørelser, der kan fuldbyrdes i Danmark efterHaagerbørnebeskyttelseskonventionen, også kan fuldbyrdes i Grønland på grundlag afkonventionen.Dette indebærer ikke, at de øvrige dele af konventionen finder anvendelse i Grønland, og afgørelsertruffet af myndigheder i Grønland kan derfor ikke fuldbyrdes i andre konventionsstater på grundlagaf konventionen.3. Anordningsudkastet3.1. Ikraftsættelse af konventionenEfter § 1, stk. 1, i anordningsudkastet gælder bestemmelserne iHaagerbørnebeskyttelseskonventionen i Grønland. Konventionens bestemmelser bliver herved endel af lovgivningen i Grønland. Dette medfører, at i en sag, der er omfattet af konventionen, og somhar den fornødne tilknytning til en anden konventionsstat, skal spørgsmål i relation til internationalkompetence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser afgøres efter konventionensbestemmelser.Konventionens bestemmelser finder ikke anvendelse i det indbyrdes forhold mellem Grønland ogFærøerne henholdsvis Grønland og Danmark.Efter § 2 udpeger social-, børne- og integrationsministeren en centralmyndighed, der skal varetagede opgaver, som konventionen pålægger en centralmyndighed. jf. pkt. 2.5. i resuméet afkonventionen. Social-, børne- og integrationsministeren kan endvidere fastsætte regler forcentralmyndighedens virksomhed, og – i samråd med vedkommende medlem af Naalakkersuisut(anbringelse af børn uden for hjemmet) eller vedkommende danske minister (justitsministeren irelation til værgemålssager) – om at overlade dele af centralmyndighedens opgaver til andremyndigheder. Social-, Børne- og Integrationsministeriet er udpeget som centralmyndighed forkonventionen for Danmark, og ministeriet forventes ligeledes at blive udpeget somcentralmyndighed for Grønland.3.2. Domstolenes behandling af sager efter konventionenSager, der er omfattet af konventionen, behandles som udgangspunkt af domstolene efter reglerne ikapitel 46 og 47 i retsplejelov for Grønland. Anordningsudkastet indeholder nogle bestemmelserom domstolenes behandling af sager efter konventionen, der supplerer disse regler (§§ 3-6).Efter konventionens artikel 8 og 9 kan kompetencen til at behandle en sag, der er omfattet afkonventionen, i visse situationer overføres fra en kompetent myndighed i en kontraherende stat tilen myndighed i en anden kontraherende stat. Efter udkastets § 3 træffer domstolene afgørelse omoverførsel af kompetence ved beslutning, der kan kæres.Efter konventionens artikel 24 kan enhver berettiget person anmode de kompetente myndigheder ien kontraherende stat om at træffe afgørelse om anerkendelse eller ikkeanerkendelse af enforanstaltning, der er truffet i en anden kontraherende stat. Efter anordningsudkastets § 4 indgivesen sådan anmodning til Retten i Grønland.
Det er Retten i Grønland, der ved beslutning træffer afgørelse om anerkendelse af en foranstaltning,der er truffet i en anden kontraherende stat. Det er også Retten i Grønland, der træffer afgørelse omat erklære en sådan afgørelse eksigibel – dvs. fuldbyrdelig. Finder Retten i Grønland, at det ikke ermuligt at behandle en sådan sag på forsvarlig måde, uden at en part har juridisk bistand, kan rettenbeskikke en retergangsfuldmægtig for den pågældende. Hvis parten ikke opfylder betingelserne forfri proces i § 254, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 3, i retsplejelov for Grønland, pålægger retten parten aterstatte statskassen udgifterne i forbindelse med beskikkelsen (§§ 4 og 5).En anmodning om at anerkende en afgørelse eller om at erklære en afgørelse eksigibel skal væreskriftlig og ledsaget af en udskrift af afgørelsen (§ 6).Når en foranstaltning er blevet erklæret for eksigibel, jf. § 5, kan den fuldbyrdes efter dealmindelige regler om tvangsfuldbyrdelse i kapitel 46 og 47 i retsplejelov for Grønland.3.3. Ændringer i andre love som følge af ikraftsættelsen af konventionenVed §§ 7-14 i Haagerbørnebeskyttelseskonventionsloven blev der foretaget ændringer i en rækkeandre love som følge af ikraftsættelsen af Haagerbørnebeskyttelseskonventionen for Danmark.Disse lovændringer sættes ikke i kraft for Grønland ved denne anordning. Der henvises tillovforslaget i pkt. 3.4.3.4. IkraftsættelseHaagerbørnebeskyttelseskonventionsloven og Haagerbørnebeskyttelseskonventionen hængersnævert sammen med anordning om ikrafttræden for Grønland af forældreansvarsloven og det dertilhørende lovforslag, jf. pkt. 3.3., der foreslås sat i kraft den 1. januar 2015.4. HøringDer henvises til lovforslaget i pkt. 3.3.