Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
Bilag 1Forsvarschefens rolle og ansvar i forhold til materielplanlægningForsvarschefen er ansvarlig for og godkender det såkaldte prioriteringsdirektiv påmaterielområdet, som prioriterer erstatningsanskaffelser og anskaffelser af nye kapaciteter.Direktivet udarbejdes på grundlag af de politiske aftaler om forsvaret og – for efterfølgende år– forsvarets udviklingsvirksomhed.Forsvarschefen godkender ligeledes den mere detaljerede planlægning af materielanskaffelserog materieldrift, der sker på grundlag af prioriteringen.Forsvarschefen har ansvar for opstillingen af de militærfaglige krav til nyt materiel og dermedindflydelse på beslutninger om materielanskaffelser.Forsvarschefen har ansvar for gennemførelsen af materielvedligeholdelsen i forsvaret.
Bilag 2Forsvarschefens rolle og ansvar i forhold til økonomistyring mv.Forsvarschefen er ansvarlig for budgettet for Den Værnsfælles Forsvarskommando medunderlagte myndigheder, enheder, stabe og skoler mv. (herunder produktion og indsættelseaf styrker).Forsvarschefen skal have den værnsfælles og værnsspecifikke stabsstøtte, der er nødvendigfor at kunne formulere den militærfaglige rådgivning, som bl.a. vil skulle ligge til grund for denoverordnede planlægning og økonomistyring, herunder af støtteproduktionen. Hertil kommerden stabsstøtte på det økonomiske område, der er nødvendig for at varetage budgetansvaret.Forsvarschefen vil i kraft af sin funktion som den øverste militærfaglige rådgiver skulleinddrages og på den måde have direkte indflydelse på den del af støttevirksomheden, som detoperative område trækker på. Forsvarschefens militærfaglige rådgivning vil således være envæsentlig faktor i planlægningen og ressourceallokeringen til støttevirksomheden til bl.a.forsvarets udsendte styrker samt i afstemningen af planer og den efterfølgendegennemførelse mellem det operative område og støtteproduktionen.Overordnet planlægning og ressourceallokering sker i departementet inden for rammerne afde politiske aftaler om forsvaret og udmøntningen heraf i finanslov mv. På det grundlagudarbejder departementet udkast til den mere detaljerede planlægning i form af flerårigtbudget og plan/årsprogram samt årlige resultatkontrakter, som forhandles og indgås medkoncernens myndighedschefer, herunder forsvarschefen.Forsvarschefen vil bistået af sin stab omsætte sin økonomiske ramme til handleprogrammer,som vil være styrende for underlagte enheder stabe og skoler.Forsvarschefen vil således være ansvarlig for Den Værnsfælles Forsvarskommandos samledebudget og opgaveløsning og vil i den forbindelse skulle sikre, at underlagte myndigheder,enheder, stabe og skoler m.v. løser de pålagte opgaver inden for de ressourcemæssigerammer og bidrager til løbende at effektivisere opgavevaretagelsen og ressourceanvendelsen.
Bilag 3 – Fremtidig organisering
Forsvarsministeren
Forsvarschef
FORSVARSMINISTERIET
DEN VÆRNSFÆLLESFORSVARSKOMMANDOForsvarschefFORSVARSMINISTERIETSMATERIEL- OGINDKØBSSTYRELSE
ViceforsvarschefFORSVARSMINISTERIETSPERSONALESTYRELSEØVRIGEMYNDIGHEDER
FORSVARSMINISTERIETSREGNSKABSSTYRELSE
FORSVARSMINISTERIETSBYGNINGS- OGETABLISSEMENTS-STYRELSE
FORSVARETSSUNDHEDSTJENESTE
FORSVARSAKADEMIETMILITÆREENHEDER/STABEOG SKOLER
FORSVARETSVÆRKSTEDER OGVEDLIGEHOLDELSE
Departement ogunderliggendemyndigheder
Værnsfælles Forsvarskommandoog underliggende myndigheder
Militærfaglig rådgivningog operativ kommando
Bilag 4
Den Værnsfælles ForsvarskommandoForsvarschef
LEDELSES-SEKRETARIAT
Viceforsvarschef
OPERATIONER
UDVIKLING OGSTYRING
”VÆRNSSTAB”HÆR
”VÆRNSSTAB”SØVÆRN
”VÆRNSSTAB”FLYVEVÅBEN
SPECIALOPERA-TIONSKOMMANDO
ARKTISKKOMMANDO
Planlægning afoperationer mv.
Rådgivning omkapaciteter,prioritering,materiel mv.
Operations-center mv.
Økonomi-styring,produktionsplan-lægning mv.
MILITÆREENHEDER/STABEOG SKOLER
FORSVARETSVÆRKSTEDER OGVEDLIGEHOLDELSE
FORSVARSAKADEMIET
FORSVARETSSUNDHEDSTJENESTE
=
Samplaceret med departementet med store dele af staben i Karup. I København omfatter det overordnet planlægning af operationer, militærfaglig rådgivning omudviklingen af forsvarets kapaciteter, policy og prioritering inden for hele forsvarschefens ansvarsområde samt ledelsesstøtte – i alt ca. 125 årsværk.
Bilag 5Strategiske materielprojekterStrategiske materielprojekter kan både være erstatningsanskaffelser og nyanskaffelser.Der vil typisk være tale om projekter, hvis omfang (i forhold til forsvarets samlede kapaciteterog/eller økonomisk), risiko eller betydning i øvrigt er af en sådan karakter, at der er grund tilat sikre en tæt styring samt kobling til det politiske niveau, herunder for at sikre den relevanteforligskredsinddragelse.Forsvarsministeriets departement vil bl.a. sikre styringen ved at varetage formandskabet istyregrupperne for de pågældende projektorganisationer. Der kan også etableres en særskiltorganisation, som det aktuelt er tilfældet med Nyt Kampfly Program, som er en del afdepartementet. Det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.Forligskredsen orienteres løbende om hvilke projektorganisationer, der etableres i forbindelsemed strategiske materielprojekter.
Bilag 6Inddækning af udfaldInitiativMerprovenu ved udliciteringaf etablissementsdriftenIndhold mv.-Forsvaret forventer et merprovenu ud over de oprindeligtfastsatte ved udlicitering af etablissementsdriftenStatusEtablissementsdriften iVestdanmarkoverdrages til eksternleverandør 1. februar2014.Igangsættes primo2014Forventes implemente-ret fra medio 2014Provenuskøn2017 (PL2013)40 mio. kr.
Overheadreduktion på bag-grund af personelreduktionerUdvikling af Forsvaretsvidereuddannelser (master-niveau)Nedlæggelse af CombatSupport WingVærnfælles ingeniørkapaci-tet
-
Tilpasning af Forsvarets overheadudgifter på baggrund afde forligsbestemte personelreduktioner på tværs afForsvaret.Mere fleksibel uddannelse opdelt i modulerVidereuddannelse foregår samtidig med normal tjenesteVidereuddannelse foregår blandt andet ved fjernunder-visningNedlæggelse af Combat Support WingOverflytning af relevante dele til kapaciteter ved HærensOperative Kommando og Forsvarets MaterieltjenesteSamling af kampingeniører, ammunitionsrydning,konstruktions- og infrastrukturkapaciteter, geospatialekapaciteter og CBRN-forsvar under Hærens OperativeKommando
20 mio. kr.
------
80 mio. kr.
Orientering af forligs-kredsen er foretaget ioktoberForligskredsenorienteret i oktober.Implementerings-grundlag under udar-bejdelse mhp. imple-mentering i 2014.
30 mio. kr.
5 mio. kr.
Merprovenu på værnsfællesinitiativer omfattet af forliget
-
IAftale på forsvarsområdet 2013-2017fremgår et provenu Se følgende linjerpå værnsfælles initiativer på 151 mio. kr. inklusiveoprettelse af værnsfælles militærpoliti. Aktuelt forventerForsvaret et samlet provenu på 188 mio. kr. på deforligsbestemte værnsfælles tiltag.Oprettelse af værnsfælles militærpoliti, som er forankret ved HærensOperative KommandoOprettelse af værnsfælles føringsstøttekapacitet omfattendekommunikations-, informations- og hovedkvartersstøttekapaciteterOprettelse af værnsfælles operativ kommando omfattende hæren,søværnet og flyvevåbnetUnder forudsætning af snarlig beslutning er det fulde provenu på 96mio. kr. fuldt indfaset i 2018, mens provenuet i 2017 er 84 mio. kr.Samling af Forsvarets personelrelaterede myndigheder (ForsvaretsPersoneltjeneste, Sundhedstjeneste, Veterancenter og Center forArbejdsmiljø)Samling af Forsvarets myndigheder på materiel- og IT-området(Forsvarets Materieltjeneste og Koncernfælles Informatiktjeneste)Implementeringsgrundlagunder udarbejdelseAnalyse påbegyndt primo2013Afventer politisk stillingta-gen
35 mio. kr.
Værnsfælles militærpolitiVærnsfælles føringsstøtte
--
..
Værnfælles Operativ Kom-mando
--
kr.
Sammenlægning af FPT, FSU,VETC, FCASammenlægning af FMT ogFKITSammenlægning af FAK ogFCDFU
-
Analyse påbegyndt sep-tember 2013Analyse påbegyndt sep-tember 2013
kr.
--
kr.kr.
Sammenlægning af Forsvarets myndigheder på undervisningsområdet Er gennemført medio 2013(Forsvarsakademiet og Forsvarets Center for Digital Forvaltning ogUndervisning)
Merprovenu ved konkurren-ceudsættelseFase 2 af Forsvarets depotog distribution samt afForsvarets materielvedlige-holdAnalyse af Forsvarets admi-nistrative funktioner
-
Yderligere provenu som følge af konkurrenceudsættelser, Analyser af køreskolerherunder af køreskoler, Søværnets teknikkurser samt vagt og Søværnets teknik-og bevogtning mv.kurser pågårOpnåelse af forligsprovenuet inden for depot, distributionog materielvedligeholdelseYderligere optimering af depot- og distributionsstrukturenYderligere optimering af værkstedsstrukturenAnalyse af Forsvarets administrative funktioner medhenblik på optimering af HR-, økonomi- og kommunika-tionsfunktionerneInddækker udfald på Forsvarets HR-administrationÆndret organisering af Forsvarsministeriet og Forsvars-kommandoenIgangsættes 2. halvår2013
30 mio. kr.
40 mio. kr.
---
Igangsættes i efteråret2013
30 mio. kr.
-Ændret organisering afForsvarsministeriet ogForsvarskommandoenSamlet provenu-
Afventer politisk stil-lingtagen
Min 40 mio. kr.
350 mio. kr.
Bilag 7Forventede effekter på antallet af militære chefstillinger i ledelsen af forsvaretDet er forventningen, at den øverste ledelse vil omfatte ca. 9 generalstillinger mod 14 i dennuværende struktur (inklusiv chefen i den kommende Specialoperationskommando).Det svarer til en reduktion i antallet af stillinger på generalsniveau på ca. 35 %.De øvrige militære stillinger i ledelsen af forsvaret vil også blive reduceret, idet det erforventningen, at reduktionen af militære chefstillinger vil være procentuelt højere endreduktionen af øvrige militære stillinger. For militære chefstillinger opstilles derfor enmålsætning om en reduktion på ca. 30 %, mens reduktionen af øvrige militære stillingerforventes at være på mellem 15 og 20 %.Den endelige fastlæggelse af antallet vil bero på den endelige organisering, ligesomstillingernes niveaumæssige indplacering vil skulle aftales med den forhandlingsberettigedeorganisation.
Bilag 8Forsvarets AuditørkorpsDen militære anklagemyndighed, Forsvarets Auditørkorps, er organiseret med to instanser,hvor auditørerne modsvarer statsadvokaterne og politidirektørerne, og generalauditørenmodsvarerrigsadvokaten.ForsvarsministerietgennemførerisamarbejdemedJustitsministeriet en analyse af, hvilke muligheder der er for at styrke uafhængigheden ibehandlingen af militære straffesager, herunder eventuelt gennem en overførsel af opgaver tilden civile anklagemyndighed. Analysen skal beskrive de afledte konsekvenser heraf, herunderorganisatoriske, ansættelsesmæssige, lovgivningsmæssige, økonomiske mv. Der skal ianalysen desuden foretages en vurdering af den fremtidige geografiske placering af ForsvaretsAuditørkorps.Analysen forelægges forsvarsforligskredsen i juni 2014 til politisk beslutning.