Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
20. DECEMBER 2013J.nr 7507821 KRO/ cgBILAG 3
KORT BESKRIVELSE AF KONSEKVENSER AFFMTs OVERTRÆDELSE AF UDBUDSREGLERNEVED INDGÅELSE AF KONTRAKTERHvem kan klage
Klage til Klagenævnet for Udbud kan indgives af enhver, der har retlig interesse heri, samtKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen og en række organisationer.Klagefrister
For klage over tildeling af kontrakter, som er omfattet af Udbudsdirektivet eller Forsvarsdi-rektivet og indgået inden 1. juni 2013, gælder følgende klagefrister:1. seks måneder efter offentliggørelse af ordretildelingsbekendtgørelse2. ved rammeaftaler med genåbning af konkurrencen 30 dage efter udsendelse af be-grundet meddelelse om tildeling til de berørte tilbudsgivere3. ved indgåelse af en rammeaftale 12 måneder efter underretning af de berørte ansøgereog tilbudsgivere.I det følgende gælder det, der er anført om kontrakter, også for kontrakter indgået ved trækpå rammeaftaler, samt for rammeaftaler, med mindre andet fremgår af sammenhængen.Klagefristerne i Håndhævelsesloven er således knyttet til, at der offentliggøres en ordretil-delingsbekendtgørelse eller gives underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Hvisikke dette er sket, består muligheden for, at der kan indgives en klage.Der gælder ikke frister for klage over overtrædelse af Tilbudsloven i relation til kontrak-ter/rammeaftaler, der er indgået inden 1. juni 2013.Klagenævnets mulige sanktioner
I forbindelse med en klage kan Klagenævnet annullere et udbud eller en tildelingsbeslut-ning, udstede påbud om lovliggørelse, erklære en indgået kontrakt for uden virkning, på-lægge en økonomisk sanktion samt tilkende erstatning. Klagenævnet tager formentlig kun
KammeradvokatenVester Farimagsgade 23DK-1606 København V
Telefon +45 33 15 20 10Fax +45 33 15 61 15www.kammeradvokaten.dk
8549125v7
20. DECEMBER 2013
stilling til disse spørgsmål, hvis der er nedlagt påstand herom. Desuden kan Klagenævnettilkende eller pålægge sagsomkostninger.Hvis klagen angår overtrædelse af Tilbudsloven, kan sanktionerne uden virkning og øko-nomisk sanktion ikke anvendes.Klagenævnet tager stilling til spørgsmål om udbudspligt og udbudsprocessen, og sanktio-nerne er - bortset fra uden virkning, økonomisk sanktion samt erstatning - forvaltningsretli-ge påbud til ordregiver. Disse pålæg har som altovervejende hovedregel ikke betydning forden indgåede kontrakts gyldighed. Klagenævnet erstatter imidlertid ikke ordregivers skønmed sit eget, og Klagenævnet kan således ikke f.eks. omgøre en beslutning om tildeling afen kontrakt.Særligt om sanktionerne uden virkning og økonomisk sanktion
En udbudspligtig kontrakt, der i strid med Udbudsdirektivet eller Forsvarsdirektivet er ind-gået uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, kan og i visse tilfældeskal erklæres for uden virkning.Kontrakten erklæres for uden virkning for fremtidige leverancer. Ordregiver kan pålæggesen økonomisk sanktion, når en kontrakt ikke eller kun delvist erklæres for uden virkning.Uden virkning kan ikke anvendes, hvis det i alvorlig grad vil kunne true et større forsvars-eller sikkerhedsprogram. Økonomisk sanktion kan pålægges uanset.FMT kan som ordregiver beskytte sig mod uden virkning og økonomisk sanktion ved, indenkontrakten indgås, at offentliggøre en såkaldt profylaksebekendtgørelse.Særligt om erstatning
En overtrædelse af udbudsreglerne er ikke ensbetydende med, at en leverandør, som ikkeopnåede tildeling af kontrakten, har krav på erstatning. Leverandøren skal i givet fald opgø-re og fremsætte sit krav samt bevise, at han har lidt et tab.Udbudsredegørelsen giver ikke i sig selv grundlag for at fastslå, om betingelserne for er-statningsansvar måtte være opfyldt i enkeltsager.Hvis en erstatningssøgende kan løfte bevisbyrden for, at han ville være blevet tildelt kon-trakten, hvis udbudsreglerne var overholdt, og at han har lidt et tab, kan han opgøre dette,enten som tabt fortjeneste (positiv opfyldelsesinteresse) eller forgæves afholdte udgifter tilafgivelse af tilbud (negativ kontraktsinteresse). Hvis den erstatningssøgende ikke kan løftedenne bevisbyrde, men dog bevise, at han har lidt et tab ved, at udbudsreglerne er overtrådt,f.eks. forgæves afholdte udgifter til afgivelse af tilbud (negativ kontraktsinteresse), har han
Side 2/3
20. DECEMBER 2013
mulighed for at forlange erstatning herfor, men det vil almindeligvis kræve, at der i dengennemførte anskaffelsesproces har været adgang til at afgive tilbud.Hvad skal/kan FMT gøre i anledning af overtrædelser af udbudsreglerne i 2012
Hvor der ikke er offentliggjort ordretildelingsbekendtgørelse eller givet underretning, samthvor udbuddet er omfattet af Tilbudsloven, består muligheden for, at der kan indgives kla-ge.FMT har med Udbudsredegørelsen skabt offentlig opmærksomhed om en række overtræ-delser af udbudsreglerne i 2012, og derved givet de berørte leverandører og andre mulighedfor at tage stilling til, om de ønsker at reagere.Ved udbud omfattet af Udbudsdirektivet eller Forsvarsdirektivet skulle ordretildelingsbe-kendtgørelse være senest 48 dage efter indgåelsen af kontrakten. Der er ikke knyttet rets-virkninger i sig selv til manglende offentliggørelse.Denne forpligtelse blev ikke i alle tilfælde opfyldt på det pågældende tidspunkt i 2012.Henset til, at der med Udbudsredegørelsen er tilvejebragt offentlighed angående de udbud,hvor der efterfølgende er rejst tvivl om lovligheden, og at indrykning af ordretildelingsbe-kendtgørelser nu kun ville tjene det formål, at få klagefristerne til at løbe, har FMT valgtikke på nuværende meget sene tidspunkt at afhjælpe eventuel manglende offentliggørelse afordretildelingsbekendtgørelser.For så vidt angår afsluttede leverancer i medfør af kontrakter indgået i 2012, herunder kon-trakter indgået ved træk på rammeaftaler, hvor udbudsreglerne ikke måtte være overholdt,skal FMT således ikke foretage sig yderligere på nuværende tidspunkt.For så vidt som der i 2012 måtte være indgået rammeaftaler i strid med udbudsreglerne,skal FMT bringe disse til ophør med det i rammeaftalen aftalte opsigelsesvarsel. Tilsvaren-de gælder, hvis der i 2012 i strid med udbudsreglerne måtte være indgået aftale om løbendeleverancer, som endnu ikke er leveret.
Side 3/3