Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1317608_0001.png
1317608_0002.png
1317608_0003.png
1317608_0004.png
1317608_0005.png
1317608_0006.png
UDKAST 6.december 2013
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen
Forslagtil
Lov om ændring af lov om erhvervsfremme(Ophævelse af reglerne om industrisamarbejde i forbindelse med anskaffelse af forsvarsmateriel ogforsvarstjenesteydelser)
§1I lov om erhvervsfremme [titlen skal opdateres, hvis den igangværende ændring af lovens titelvedtages inden fremsættelsen], jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16. december 2010, som ændretved lov nr. 1231 af 18. december 2012, [endnu en ændring skal tilføjes, hvis den igangværendeændring af erhvervsfremmeloven vedtages inden fremsættelsen] foretages følgende ændringer:1.§ 18ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. april 2014.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvistsættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forholdtilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndholdsfortegnelseAlmindelige bemærkninger1. Indholdsfortegnelse2. Indledninga. Lovforslagets hovedindholdb. Gældende retc. Baggrund for lovforslagetd. Nye administrative retningslinjere. Gældende ret3. Redegørelse for lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Redegørelse for lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. De administrative konsekvenser for borgere6. De miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema2. Indledninga. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget foreslås det at ophæve § 18 i lov om erhvervsfremme, som bemyndiger erhvervs- ogvækstministeren til at fastsætte regler om industrisamarbejde i forbindelse med forsvarets anskaffelser af nytforsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser.Fremover vil regler om industrisamarbejde fremgå af administrative retningslinjer, der fastsættes af erhvervs-og vækstministeren efter godkendelse i regeringen.Indholdsmæssigt ændres reglerne, så der alene kan pålægges udenlandske leverandører forpligtelser tilindustrisamarbejde, hvis en konkret vurdering i overensstemmelse med EU-retten, særligt artikel 346 iTraktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), viser, at dette er nødvendigt for varetagelsenaf Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser.Dermed imødekommes Kommissionens kritik af, at de danske regler ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Samtidig bringes de danske regler på linje med reglerne i andre nationer, som vi normaltsammenligner os med, hvor reglerne ligeledes er fastlagt i administrative retningslinjer.Ændringen indebærer, at den hidtidige generelle ordning, hvor der fastsættes forpligtelser tilindustrisamarbejde ved alle anskaffelser af forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser over 5 mio. kr.,hvorvidt betingelserne i TEUF artikel 346 er opfyldt, således at der i forbindelse med den enkelte anskaffelsekan stilles krav om industrisamarbejde. . Dette formodes alt andet lige at føre til en reduktion af omfanget afindustrisamarbejde.b.Gældende ret
De gældende regler for industrisamarbejde har hjemmel i § 18 i lov om erhvervsfremme (lovbekendtgørelsenr. 1715 af 16. december 2010), hvor erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstede regler forindustrisamarbejde, og hvor der fastsættes hjemmel til, at det kan pålægges danske virksomheder at afgive
oplysninger om deres samarbejde med udenlandske leverandører. Der er udstedt en bekendtgørelse(Bekendtgørelse nr. 992 af 04/10/2006) om danske virksomheders forpligtelse til at afgive oplysninger, ogder er udstedt et cirkulære (Cirkulære nr. 88 af 27/10/2010) om de nærmere regler på området.c. Baggrund for lovforslagetKommissionen påpegede i maj 2011, at de danske regler for industrisamarbejde efter Kommissionensopfattelse ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Kommissionens kritik er efterfølgende gentaget ihenvendelser af oktober 2012 og oktober 2013, hvor Kommissionen har understreget, at den vil tage skridt tilat rejse en traktatkrænkelsessag, hvis der ikke sker ændring af danske regler og praksis forindustrisamarbejde.Kommissionens kritik er særligt rettet mod,at der er tale om en generel ordning, og at vilkår om industrisamarbejde ikke begrundes konkret ihvert enkelt tilfælde på grundlag af EU-rettenat der indgår økonomiske hensynat det ikke vurderes, om forpligtelser til industrisamarbejde vil skævvride konkurrencen på markedetfor ikke-militære produkterKommissionen indskærpede efter vedtagelsen af direktiv 2009/81/EF om anskaffelser af forsvarsmaterielm.v. over for medlemsstaterne, at vilkår om industrisamarbejde ikke er i overensstemmelse med direktiv2009/81/EF, og i hvert enkelt tilfælde skal begrundes med en af de traktatbaserede undtagelsesbestemmelser,navnlig artikel 346 TEUF om foranstaltninger vedrørende forsvarsmateriel, som anses for nødvendige tilbeskyttelse af væsentlige sikkerhedsinteresser.De øvrige medlemsstater, der praktiserer industrisamarbejde, har efterfølgende tilpasset deres regler, eller eri færd hermed, således at eventuelle forpligtelser til industrisamarbejde baseres på en konkret vurdering ihenhold til EU-retten, særligt artikel 346 TEUF.På baggrund af Kommissionens kritik af Danmark, iværksatte regeringen i 2011 en gennemgang af dedanske regler for industrisamarbejde med hjemmel i § 18 i lov om erhvervsfremme og en analyse afindustriens betydning for varetagelsen af Danmarks sikkerhedsinteresser. Analysen førte til udarbejdelsen af”Den nationale forsvarsindustrielle strategi” som grundlag for det fremtidige industrisamarbejde. Strategienforventes opdateret cirka hvert andet år.Gennemgangen viste, at det er nødvendigt for varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, atder i Danmark eksisterer en bred vifte af industrielle kompetencer og kapaciteter på højt internationalt niveauinden for strategiske områder. Der er imidlertid ikke sikkerhed for, at de danske underleverandører ognicheproducenter kan opnå den nødvendige adgang til at samarbejde med de udenlandske leverandører.Derfor kan det være nødvendigt at forpligte udenlandske leverandører af forsvarsmateriel ogforsvarstjenesteydelser til industrisamarbejde.For at sikre, at eventuelle forpligtelser til industrisamarbejde fastsættes af hensyn til varetagelsen afDanmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, og ikke økonomiske interesser, foreslås det at ophæve dennuværende hjemmel i § 18 i lov om erhvervsfremme.Det foreslås, at nye regler for industrisamarbejde - i lighed med praksis i sammenlignelige EU-lande -fastsættes i administrative retningslinjer, og at de konkrete forpligtelser til industrisamarbejde fortsatfastsættes i en kontrakt mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og den udenlandske leverandør.d. Nye administrative retningslinjerHovedindholdet af retningslinjerne for industrisamarbejde forventes at være følgende:
Der foretages en konkret vurdering af behovet for industrisamarbejde i forbindelse medForsvarsministeriets anskaffelser af nyt forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser over 50 mio. kr.Forpligtelser til industrisamarbejde fastsættes i overensstemmelse med EU-retten, særligt artikel 346TEUF. Der indgår ikke økonomiske hensyn.Forsvarsministeriet vurderer i hvert enkelt tilfælde, om der af hensyn til varetagelsen af Danmarksvæsentlige sikkerhedsinteresser bør pålægges udenlandske leverandører en forpligtelse tilindustrisamarbejde med virksomheder i Danmark. Forsvarsministeriet vurderer herunder, om disseforpligtelser til industrisamarbejde er nødvendige og proportionale i forhold til densikkerhedsinteresse, der varetages.Erhvervs- og Vækstministeriet beslutter på grundlag af Forsvarsministeriets vurdering, om der skalstilles krav om industrisamarbejde. Erhvervs- og Vækstministeriet vurderer i den forbindelse, om derkan ske en skævvridning af konkurrencen på markedet for ikke-militære varer.Hvis der stilles krav om industrisamarbejde, fremgår det af Forsvarsministeriets aktstykker tilFolketingets Finansudvalg, såfremt sådanne anvendes, samt af forsvarets anskaffelsesmateriale oganskaffelseskontrakter.Hvis der stilles krav om industrisamarbejde, indgår Erhvervs- og Vækstministeriet enstandardkontrakt med den udenlandske leverandør om industrisamarbejde og påser, at afviklingen afde udenlandske leverandørers forpligtelser til industrisamarbejde følger kontraktvilkårene.Forpligtelsen til industrisamarbejde skal vedrøre forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser og skalafvikles inden for strategiske områder, hvor industrisamarbejde af hensyn til varetagelsen afDanmarks væsentlige sikkerhedsinteresser er nødvendigt for at opretholde og udvikle internationaltførende industrielle kompetencer og kapaciteter.Forsvarsministeriet orienterer i Forsvarets Materielnævn om kommende anskaffelser, herunder, nåren sådan vurdering er foretaget, om udenlandske leverandører pålægges forpligtelser tilindustrisamarbejde. Erhvervs- og Vækstministeriets følgegruppe om industrisamarbejde orienteresom status for industrisamarbejde.Erhvervs- og Vækstministeriet og Forsvarsministeriet orienterer løbende partierne bagforsvarsforliget om status for industrisamarbejdeRetningslinjer og andet relevant materiale vil være tilgængeligt på Erhvervs- og Vækstministerietsrelevante hjemmesider.
e. IkrafttrædenDet foreslås, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt, hvilket forventes at være den 1. april 20144. Redegørelsen for lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.5. Redegørelse for lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De ny regler for industrisamarbejde vil alt andet lige føre til en reduktion af omfanget af udenlandskeleverandørers forpligtelser til industrisamarbejde, idet en generel ordning erstattes af en konkret vurderingved hver enkelt anskaffelse..6. De administrative konsekvenser for borgereLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU rettenFastsættelsen af vilkår om industrisamarbejde skal ske i overensstemmelse med EU-retten, herunder særligtTEUF artikel 346. Det fremgår af TEUF artikel 346, at traktatens bestemmelser ikke er til hinder for, at ”b)hver medlemsstat kan træffe de foranstaltninger, som den anser for nødvendige til beskyttelse af sinevæsentlige sikkerhedsinteresser, og som vedrører fabrikation af eller handel med våben, ammunition ogkrigsmateriel; disse foranstaltninger må ikke forringe konkurrencevilkårene inden for det indre marked forvarer, der ikke er bestemt specifikt til militære formål. 2. Rådet fastlægger med enstemmighed på forslag afKommissionen ændringer til den liste, det har fastlagt den 15. april 1959, over de varer, hvorpåbestemmelserne i stk. 1,litre b), finder anvendelse.”Det fremgår af direktiv 2009/81/EF, at den nationale sikkerhed er den enkelte medlemsstats eneansvar påforsvars- og sikkerhedsområdet (betragtning 1). Forsvars- og sikkerhedsmateriel er af afgørende betydningfor medlemsstaternes sikkerhed og suverænitet og for Unionens uafhængighed. Derfor er køb af varer ogydelser inden for forsvars- og sikkerhedsområdet ofte af følsom karakter (betragtning 8). Traktatenindeholder særlige undtagelser med hensyn til anvendelse af de principper, den fastsætter, og dermed medhensyn til den deraf afledte ret. Bestemmelserne i direktivet bør derfor ikke være til hinder for at beskytte enmedlemsstats væsentlige sikkerhedsinteresser. Det kan være tilfældet for kontrakter på både forsvars- ogsikkerhedsområdet. Det betyder, at kontrakter, der er omfattet af direktivets anvendelsesområde, kanundtages fra direktivets bestemmelser, hvis det er begrundet i hensynet til den offentlige sikkerhed eller ernødvendigt for at beskytte en medlemsstats væsentlige sikkerhedsinteresser (betragtning 16). I henhold tilEU-Domstolens praksis bør muligheden for at anvende sådanne undtagelser fortolkes således, atvirkningerne ikke overstiger, hvad der er strengt nødvendigt for at beskytte de legitime interesser, somundtagelsesbestemmelser gør det muligt at bevare. Anvendelse af undtagelsesbestemmelser skal stå i rimeligtforhold til de tilstræbte mål og samtidig være det middel, som mindst muligt hindrer varernes friebevægelighed og den fri udveksling af tjenesteydelser (betragtning 17).Vilkår om industrisamarbejde må på denne baggrund fastlægges på baggrund af undtagelsesbestemmelser iTEUF, herunder særligt artikel 346 og skal begrundes konkret i forbindelse med hver enkelt anskaffelse.Samlet set vurderes det, at følgende forudsætninger skal være til stede, for at der efter konkret vurdering ioverensstemmelse med EU-retten kan pålægges udenlandske leverandører forpligtelser tilindustrisamarbejde:Anskaffelsen vedrører forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelserAnskaffelsen har strategisk betydning for varetagelsen af væsentlige sikkerhedsinteresserForpligtelser til industrisamarbejde er nødvendige for at opretholde og udvikle industriellekompetencer og kapaciteter på højt internationalt niveau inden for strategiske områder, der er fastlagti ”Den nationale forsvarsindustrielle strategi”
Vilkår om industrisamarbejde er proportionalt med den sikkerhedsinteresse, der ønskes varetagetVilkår om industrisamarbejde fordrejer ikke konkurrencen på markedet for ikke militære produkterDer indgår ikke økonomiske hensynAfviklingen af industrisamarbejde vedrører forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.[Udfyldes senere]10. Sammenfattende skema[Udfyldes senere]