Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1286918_0001.png
1286918_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN4. oktober 2013Folketingets Finansudvalg har den 20. september 2013 stillet følgende spørgsmål nr. §12Spørgsmål 2 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke-medlem af udvalget (MFU) Sara Olsvig (IA).

L 231 § 12 Spørgsmål 2:

”I Statsrevisorernes Beretning 16/2012 om Danmarks indsats i Arktis fremhæves en rækkeproblemstillinger i forhold til forsvarets manglende indsats omkring centrale opgaver i Grøn-land, bl.a. (1) optimering af det produktionssystem som bruges til søopmålingen af de grøn-landske farvande, (2) sikring af udstyr til SAR-operationer, der er egnet i arktiske forhold og(3) sikring af det rette materiel, uddannelse samt kontrollen forbundet med forsvarets hav-miljøberedskabsopgave i Grønland. Vil ministeren redegøre for, hvordan en prioritering samtløsning af disse massive problemstillinger afspejles i FFL14?”

Svar:

For så vidt angår spørgsmålet om optimering af det produktionssystem, som bruges til sø-opmålingen af de grønlandske farvande, er Miljøministeriet anmodet om en udtalelse tilbrug for besvarelsen af spørgsmålet.Miljøministeriet har i den anledning oplyst følgende:”Miljøministeriet skal i den forbindelse oplyse, at (1) produktionssystemet ikke brugestil søopmålingen af de grønlandske farvande men til Geodatastyrelsens produktion afsøkort over Grønland.I 2009 indgik miljøministeren og selvstyret en aftale om samarbejde på geodataområ-det bl.a. med henblik på at øge fremdriften vedrørende udarbejdelse af søkort forGrønland. I henhold til aftalen skal alle søkort over den sydvestlige del af Grønland_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
være nyoprettede inden udgangen af 2018. En forudsætning for at nå denne produk-tion var, at der skulle indkøbes et nyt produktionssystem, og at dette system efterføl-gende skulle optimeres. Systemet er i brug og optimeres løbende.Søkortlægningen og produktionssystemet indgår ikke særskilt i FFL14, men udgifternetil denne opgave er løbende blevet indprioriteret i Geodatastyrelsens bevillinger på fi-nanslovene og vil fortsat blive prioriteret på styrelsens bevillinger frem til og med2018. Siden 2009 har Geodatastyrelsen mere end fordoblet sine ressourcer til udar-bejdelse af søkort over Grønland, herunder til systemoptimering.”For så vidt angår forsvarets opgaveløsning i Arktis fremgår det af FFL14 blandt andet, at detfølger af den nuværende Aftale på forsvarsområdet 2013-2017, at forsvarets opgaveløsningi Arktis, herunder både suverænitetshævdelsen og de civilrelaterede opgaver, som forsvaretgennem sin tilstedeværelse i og omkring Grønland støtter andre myndigheder i løsningen af,tilpasses udviklingen i Arktis. På denne baggrund skal der foretages en omfattende analyseaf forsvarets fremtidige opgaveløsning i Arktis. Der vil endvidere blive gennemført en risiko-analyse vedrørende havmiljøet omkring Grønland, og konklusionerne herfra vil indgå denomfattende analyse.For så vidt angår spørgsmålet om forsvarets kapacitet til at løse SAR- og havmiljøopgaver iArktis, så vil denne blive behandlet som en del af analysen af forsvarets fremadrettede op-gaveløsning i Arktis.For så vidt angår spørgsmålet om havmiljøudstyrets placering og anvendelighed i arktiskmiljø, undersøger forsvaret dette nærmere, og dette spørgsmål vil ligeledes indgå i detnævnte analysearbejde. Forsvaret vil desuden nu sikre, at Arktisk Kommando tilføres denødvendige uddannelsesmæssige kompetencer til at kunne løfte havmiljøopgaven.Der kan i øvrigt i den forbindelse peges på, at Arktisk Kommando fra 1. september 2013 harindført et såkaldt miljøanråb af handelsskibe, som sejler i de grønlandske farvande. Ved etmiljøanråb vil handelsskibe, som sejler med miljøfarlig last og bruger miljøfarligt brændstof,blive kontaktet af skibe og fly under Arktisk Kommando og anmodet om at give detaljeredeoplysninger om last, brændstof og destination.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen