Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1305090_0001.png
Rigsrevisor Lone L. Strøm
DEPARTEMENTSCHEFEN
Kære Lone
I forbindelse med udøvelsen af Forsvarsministeriets tilsynsforpligtigelse er der gennemført
en opfølgning på de centrale dele af Rigsrevisionens beretning om Forsvarets EH-101 heli-
koptere fra oktober måned 2012.
Opfølgningen har primært fokuseret på evnen til at producere tilstrækkeligt med flyvetimer
til at understøtte den samlede opgavevaretagelse, klargøringen af EH-101 troppetransport-
kapaciteten samt udviklingen i driftsomkostningerne for EH-101 helikopterne.
Flyvetimeproduktion
I forhold til produktionen af flyvetimer så forløber dette planmæssigt, og Forsvaret forventer
således at producere og afflyve de planlagte ca. 4.400 timer i 2013, og der planlægges på
produktion af i alt 5.200 flyvetimer i 2014 inklusiv flyvetimer forbundet med en udsendelse i
henhold til Afghanistan-planen 2013-2014.
Klargøring til udsendelse
Det er desuden fortsat Forsvarets vurdering, at troppetransportkapaciteten vil være klar til
udsendelse medio 2014, herunder færdiggørelse af de relaterede materielprojekter samt
uddannelse og træning af de pågældende besætninger.
Driftsomkostninger
Som bekendt indeholder beretningen fra oktober 2012 oplysninger om de budgetterede
driftsomkostninger for 2012, og Forsvarsministeriet har i forbindelse med opfølgningen ind-
hentet de realiserede omkostninger.
Forsvarskommandoen har i den forbindelse oplyst, at de realiserede omkostninger er op-
gjort til 54.667 kr. pr. flyvetime, hvilket skal ses i forhold til de budgetterede 94.425 kr. pr.
flyvetime, som fremgår af beretningen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsvarskommandoen har videre oplyst, at de faste omkostninger indeholdt heri er steget
svarende til knap 6.000 kr. pr. flyvetime henset til ændringen i afskrivningsperioden fra 40
til 30 år, som også er nævnt i beretningen.
Det markante fald i flyvetimeprisen skyldes ifølge det oplyste primært to forhold. Dels at
budgettet fejlagtigt har indeholdt udgifter, som skulle have været fordelt over flere år. Dels
en række forhold om forkerte registreringer af omkostninger i forbindelse med vedligehol-
delse.
Jeg kan forstå, at det er hensigten, at I påbegynder jeres opfølgning på beretningen primo
2014, og jeg forventer, at det giver anledning til en mere indgående drøftelse af de tekniske
aspekter af ovenstående.
Indholdet i driftsomkostningerne
Som det muligvis er dig bekendt, så har internetmediet nytkampfly.dk den 21. november
2013 rejst tvivl om, hvorvidt driftsomkostningerne, som de fremgår af beretningen fra okto-
ber 2012, er korrekte.
For en god ordens skyld vil jeg blot orientere om, at spørgsmålet er drøftet med Forsvars-
kommandoen, som oplyser, at udgangspunktet for opgørelsen af omkostningerne til beret-
ningen var flyvninger for eksterne kunder, hvilket afspejler de samlede omkostninger for-
bundet med anskaffelse, drift og vedligeholdelse af materielkapaciteten (EH-101) samt i de
direkte relaterede driftsomkostninger (fx løn til grundbesætning). Opgørelsen er således
ikke udtryk for en opgørelse af omkostningerne forbundet med løsningen af de operative
opgaver og indeholder derfor ikke omkostninger til fx løn til den operative struktur, men
alene lønudgifter til en besætningsstørrelse på tre. Dette fremgår bl.a. af den kommentering
af beretningsudkastet, som blev fremsendt fra Forsvarsministeriet den 10. september 2012.
Orientering af Folketinget
Til din orientering sendes en kopi af dette brev til Folketingets Forsvarsudvalg og forsvars-
forligskredsen ligesom forsvarsministeren forventeligt vil inkludere det i sin besvarelse af
Forsvarsudvalgets samrådsspørgsmål A, som besvares den 26. november 2013.
Med venlig hilsen
Lars Findsen