Notat om yderligere dansk militært bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL
1. Baggrund
Et bredt flertal af Folketinget vedtog den 2. oktober 2014 beslutningsforslag B123, hvori
Folketinget samtykker til regeringens ønske om at stille et yderligere dansk militært bidrag til
”rådighed for den internationale indsats til støtte for Iraks militære indsats mod terrorbevægelsen
ISIL og for at bistå myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige
overgreb.” Beslutningen følger herved op på beslutningsforslag B122 af 25. august 2014, hvori
Folketinget gav samtykke til et dansk militært bidrag til støtte for indsatsen i Irak mod den
islamiske organisation ISIL. Det nye danske bidrag vil efter ordlyden af beslutningen bestå af tre
dele: Et F-16 kampflybidrag, et stabsbidrag og et kapacitetsopbygningsbidrag.
Folketingsbeslutning B123 giver anledning til en række stats- og folkeretlige bemærkninger.
2. Statsretlige perspektiver
(1) B123 er vedtaget i henhold til Grundlovens § 19, stk. 2, hvorefter Folketinget skal meddele sit
samtykke til anvendelsen af ”militære magtmidler mod nogen fremmed stat.” Det forhold, at ISIL
ikke er en ”fremmed stat” indikerer, at regeringen er af den opfattelse, at den kan være forpligtet til
at søge Folketingets samtykke også i andre situationer, herunder i situationer som den foreliggende,
hvor der ydes støtte til en operation mod en privat aktør. Hvornår det i givet fald er tilfældet, synes
at bero på en konkret vurdering.
(2) B123 omfatter først og fremmest et militært styrkebidrag bestående af fire operative F16-
kampfly, samt op til tre F-16 kampfly i logistisk reserve, som skal kunne indsættes i ”det fulde
spektrum af luftoperationer inden for irakisk territorium”, herunder såvel informationsindhentning
som offensive operationer. Formålet med det danske militære bidrag er – i overensstemmelse med
Iraks anmodning om international bistand og en konkret anmodning fra USA til Danmark om
yderligere dansk bistand – at yde støtte til Iraks kamp mod ISIL, og herunder bistå myndigheder i
Irak med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige overgreb. B123 afgrænser således ikke alene
det danske styrkebidrags karakter og størrelse, men også hvor det kan indsættes og med hvilket
formål. B123 kan således alene danne grundlag for indsættelse af F16-fly på irakisk territorium og
kun med det formål at bekæmpe ISIL og herved også beskytte Iraks civilbefolkning. B123 kan med
andre ord ikke anvendes som grundlag for danske luftoperationer uden for Irak, herunder på Syriens
territorium, og ej heller som grundlag for bekæmpelse af organisationer/grupper i Irak uden
tilknytning til ISIL. En sådan udvidelse af den danske militære indsats vil således kræve, at
regeringen indhenter et nyt samtykke fra Folketinget.
(3) B123 bemyndiger en indsats i foreløbig 12 måneder. Skulle det blive aktuelt at forlænge det
danske bidrag yderligere, må et nyt samtykke fra Folketinget derfor indhentes.
(4) Det fremgår af B123, at det danske styrkebidrag indgår i en international koalition under ledelse
af USA, som omfatter mere end 50 lande, herunder militære bidrag fra ca. 20 lande. Heraf bidrager
11 navngivne lande direkte til luftoperationerne mod ISIL (foruden USA også Storbritannien,
Frankrig, Nederlandene, Belgien, Australien, Bahrain, Jordan, Saudi-Arabien, de Forenede
Arabiske Emirater og Qatar). Det kan imidlertid ikke betragtes som en bindende forudsætning bag
bemyndigelsen i B123, at denne internationale koalition forbliver intakt. B123 vil stå ved magt, selv
om nogle af de opregnede lande på et tidspunkt måtte falde fra. Dog må det anses som en bindende