Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1401796_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
24. september 2014
Folketingets Grønlandsudvalg har den 27. august 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 84 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-
riksen (DF).
Spørgsmål nr. 84:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen agter at sikre et tilfredsstillende beredskab
på Grønland i forbindelse med kommende redningsaktioner, herunder hvordan regeringen
og selvstyret forholder sig til et krav om, at krydstogtsskibe skal sejle parvis, således at det
ene skib skal være i stand til at komme det andet skib til undsætning indenfor en bestemt
tidsramme f.eks. indenfor en time, i tilfælde af en ulykke?”
Svar:
Justitsministeren har i dag ansvaret for mindre eftersøgnings- og redningsoperationer (SAR
– Search and Rescue) i lokale farvandsområder i Grønland, mens søredning og flyveredning,
bortset fra opgaver vedrørende skibes og luftfartøjers indretning og udstyr samt uddannelse
af besætning, er forsvarsministerens ansvar. Opgaverne på Justitsministeriets område vare-
tages af Grønlands Politi og koordineres fra politiets vagtcentral i Nuuk, politiets kommando-
station eller lokalt. På Forsvarsministeriets område varetager Arktisk Kommando opgaverne,
der koordineres fra redningscentralen Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) i Nuuk.
Eftersøgnings- og redningsoperationer har altid forrang for andre opgaver.
Arktisk Kommando har oplyst, at den gennemsnitlige redningsprocent igennem de seneste
fem år har været på knap 97 procent.
Forsvarsministeriet har desuden ansvaret for opstilling af et helikopterberedskab til efter-
søgning og redningsoperationer i Grønland. Det nuværende redningshelikopterberedskab er
1
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
baseret på en kommerciel løsning for 2013 og 2014. Det forudsættes, at niveauet for det
nuværende redningshelikopterberedskab videreføres inden for den nuværende økonomiske
ramme også efter 2014.
I forbindelse med en samplacering af flyveredningscentralen og søredningscentralen ved
Arktisk kommando i Nuuk oprettes der et Joint Rescue Coordination Center (JRCC), der skal
koordinere sø- og flyveredning. Redningscenteret forventes endeligt på plads den 1. oktober
2014. Grønlands Politi vil fortsat koordinere sin redningsindsats fra vagtcentralen i Nuuk
eller ved det lokale politi. Der etableres en forbindelsesfunktion ved både Politimesteren og
JRCC Nuuk, som bemandes efter behov. JRCC Nuuk erstatter således MRCC Nuuk.
Regeringen igangsatte i slutningen af 2013 en omfattende analyse vedrørende styrkelse af
Forsvarsministeriets opgaveløsning i Arktis. Som en del af analysen behandles blandt andet
spørgsmålet om eftersøgning og redning. Analysen, der forventes afsluttet ved udgangen
af 2014, skal resultere i konkrete anbefalinger vedrørende forsvarets fremadrettede opgave-
løsning i Arktis – også på eftersøgnings- og redningsområdet.
Erhvervs- og Vækstministeriet, der har ansvaret for lovgivningen på sejladsområdet ved
Grønland, er anmodet om en udtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende
krav om koordineret sejlads for krydstogtskibe. Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst, at
udtalelsen er koordineret med Departementet for Sundhed og Infrastruktur i Grønland.
Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst:
”Folketinget vedtog i maj 2013 forslag til ”lov om ændring af søloven og forskellige andre
love”, der giver hjemmel til, at der fremover bl.a. kan stilles krav om, at krydstogtskibe skal
koordinere deres sejlads med andre skibe og SAR-faciliteter.
De nærmere bestemmelser forventes fastsat i bekendtgørelser udstedt i medfør af den
ovenfor nævnte lovændring.
Lovgivningen er endnu ikke sat i kraft for Grønland, idet Grønlands Selvstyres udtalelse om
den kongelige anordning afventes. Inatsisartut forventes at behandle den kongelige anord-
ning på efterårssamlingen 2014.
Søfartsstyrelsen er i dialog med Naalakkersuisut og krydstogtorganisationerne for at udfor-
me nærmere bestemmelser om, at krydstogtskibe med mange passagerer om bord skal fo-
retage en risikovurdering, herunder vurdere risici i forhold til mulighederne for at få assi-
stance fra andre skibe eller SAR-faciliteter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En sådan risikovurdering forudsætter, at skibene i deres sejladsplanlægning har forholdt sig
til, hvilke skibe og SAR-faciliteter, der er i området, og hvor hurtigt de i tilfælde af en nødsi-
tuation vil kunne komme til hjælp. Skibsføreren skal endvidere sikre, at der løbende foreta-
ges en samlet vurdering af de risici, skibet må forventes at møde under sejladsen.
For især store krydstogtskibe, der sejler i grønlandske farvande, vil redningskapaciteten i
land og til søs være meget afhængig af, at andre skibe kan gå til undsætning for at redde
nødstedte.
Det bedste vil derfor være, hvis krydstogtskibe kan koordinere deres planlagte sejlads sær-
ligt i de områder ved Grønland, hvor redningskapacitet og skibstrafik er yderst begrænset.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
3