Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1399845_0001.png
Til:
Forsvarsministeriet
Eft.:
Flyvertaktisk Kommando
Forsvarets Materieltjeneste
Emne:
Status for opbygning, klargøring og indsættelse af EH101 som taktisk trop-
petransporthelikopter.
1. INDLEDNING
Forsvarskommandoen fremsender hermed status for opbygningen og klargørin-
gen af EH101 helikopterne som taktisk troppetransportkapacitet. Denne status
indeholder ikke erfaringer og status i forhold til opgaveløsningen i Afghanistan.
2. STATUS FOR DEN MATERIELMÆSSIGE OPBYGNING.
EH101 helikopterne har været indsat i operationer i Afghanistan i ca. en måned.
De indledende materielmæssige erfaringer fra indsættelsen, er at helikopterne
samt MEDVAC udstyret er fuldt ud anvendeligt til operationerne. Som forventet, i
forhold til blandt andet erfaringerne fra træning i USA, ses der mindre slid på ho-
vedrotorbladene som følge af støv og sand i operationsmiljøet samt mindre op-
bygning af glas i motorturbinen. Det er dog endnu for tidligt at udlede de materi-
elmæssige konsekvenser ved operationerne. Det er Forsvarets Materieltjenestes
vurdering, at der kræves mindst to måneders indsættelse i miljøet før der forelig-
ger et mere solidt erfaringsgrundlag.
2.1 Motorområdet.
Prognosen er uændret i forhold til den 9. juli 2014. Antallet af operative motorer
pr. 27. august 2014 er 44, og følger således prognosen. Det er fortsat vurderin-
gen, at antallet af operative motorer er tilstrækkeligt til at understøtte såvel en
indsættelse i internationale operationer samt opretholdelse af redningshelikopter-
beredskabet og den nødvendige træning. De sidste to nye motorer modtages i
september og december 2014. Motorleverandørens modifikation (Quick fix løs-
ning) er certificeret og godkendt af Forsvarets Materieltjeneste til brug på de dan-
ske EH101 motorer.
2.2 Identification Friend or Foe/Selective Identification Feature (IFF/SIF)
Mode 4.
Status er, at de konstaterede problemer vedrørende IFF/SIF Mode 4 funktionali-
teten i EH101 helikopterne viser, at der er en software fejl i systemet. Der er gen-
nemført en række test, der viser, at IFF/SIF Mode 4 sender de korrekte oplysnin-
ger fra helikopteren, selvom det genererer en fejlmeddelelse til besætningen i
helikopteren. Dvs. systemet fungerer korrekt i forhold til eksterne Mode 4 opera-
tører, men genererer ind imellem fejlmeddelelser til besætningen, uden at der er
Dato: 2.september 2014
Sagsnr.: 2014/006793
Dok.nr.: 1066917
Tillæg: Ingen
Bilag: Ingen
Sagsbeh.: PLA104
Forsvarskommandoen
Danneskiold-Samsøes Allé 1
1434 København K
Tlf.: 4567 4567
Fax: 4589 0748
E-mail: [email protected]
www.forsvaret.dk
EAN: 5798000201507
CVR: 16 28 71 80
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: 4567 3514
E-mail: [email protected]
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399845_0002.png
en reel fejl med systemet. Under operationen i Afghanistan flyver EH101 således
med et operationelt IFF/SIF Mode 4 system. Systemet uploades dagligt med de
gældende koder. De generede fejl i helikopteren vurderes kun at have lille effekt
for besætningerne i forbindelse med deres operative virke. Forsvarets Materiel-
tjeneste er fortsat i samarbejde med Flyvertaktisk Kommando, Helicopter Wing
og AgustaWestland om at finde en løsning på problemet. Forsvarets Materieltje-
neste forventer en endelig afklaring på problemet i løbet af 2014.
2.3 ROSS-D performance.
Nedenstående graf viser Repair and Overhaul Support Scheme for Denmark
(ROSS-D
)
performance opgjort pr. kvartal fra 2010 frem til 1. halvår 2014. Den
manglende performance har ikke direkte indflydelse på operationen i Afghanistan
og opretholdelsen af redningsberedskabet med EH101.
2.4 Opbygning af taktisk troppetransportkapacitet.
Den overordnede plan for kapacitetsopbygningen følges. Det er hensigten, at
projektet lukkes ned ultimo september 2014, og at udeståender herunder modifi-
kationer og anskaffelser overdrages til basisorganisation. Modifikationerne og
anskaffelserne inddækkes af aktstykket, hvorfor aktstykkelukningen først forven-
tes gennemført ultimo 2015.
Status for de enkelte delprojekter til opbygningen fremgår nedenfor:
2.4.1 Delprojekt FLIR (Forward Looking Infra Red).
Fem stel er modificeret til at kunne operere med den nye FLIR, det 6. stel er ved
at blive modificeret og den overordnede plan følges.
2.4.2 Delprojekt BEVÆBNING.
Fem stel er modificeret til installation af tre lette maskingeværer med affutager,
det 6. stel er ved at blive modificeret. Der udestår tung bevæbning, som planlæg-
ges leveret og implementeret i foråret 2015.
2.4.3 Delprojekt STØTTEUDSTYR.
Der udestår indkøb af bl.a. hydrauliktester, Nitrogenanlæg, Ground Power Unit
og luftstarter. Alle udeståender forventes leveret i 2015.
Sagsnr.: 2014/006793
Dok.nr.: 1066917
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.4.4 Delprojekt MOTOR (anskaffelse af ekstra motorer).
Se pkt. 2.1.
2.4.5 Delprojekt KABINE og COCKPIT DESIGN.
Fem helikoptere er færdigmodificeret, og det 6. stel er ved at blive modificeret.
2.4.6 Delprojekt Elektronisk Krigsførelsessystemer.
Fem helikoptere er modificeret til anvendelse af det elektroniske selvbeskyttel-
sessystem, og det 6. stel er ved at blive modificeret.
2.4.7 Delprojekt DOK3 (vedligeholdelsesfaciliteter).
Ingen ændringer i forhold til seneste status.
2.5 Samlet vurdering af den materielmæssige opbygning.
Det er vurderingen, at implementeringen af EH101 som taktisk troppetransport-
kapacitet og den fortsatte opbygning af forløber planmæssigt.
3. STATUS VEDRØRENDE UDDANNELSE OG TRÆNING M.V.
Uddannelse og træning af helikopterbesætningerne forløber planmæssigt, og det
nuværende hold forventes udskiftet i slutningen af oktober 2014. Det er Flyver-
taktisk Kommandos vurdering, at det endnu er for tidligt at konkludere på erfarin-
ger på det logistiske område herunder erfaringer identificeret under indsættelses-
fasen.
Med venlig hilsen
KIM NIELSEN
oberstløjtnant
Chef for planlægnings- og styringssektionen
Ref.:
FMN-SVJ mail af 3. juli 2014 vedrørende ”Fortsat rapportering om etablering af
EH101 troppetransportkapaciteten”.
Intern fordeling:
CHPL, CHOP, CHOPP, CHOPI, CHPLA, CHPLA1, CHPLA2, CHOPI1, CHOPI2,
OPI104 OPI211 og PLA204
Sagsnr.: 2014/006793
Dok.nr.: 1066917
Side 3 af 3