Notat om det danske militære bidrag mod “ISIL” i Irak.
1. Baggrund
Et enigt dansk folketing vedtog den 27. august 2014 beslutningsforslag B122, hvori Folketinget
samtykker til regeringens ønske om at sende et dansk militært bidrag til støtte for indsatsen i Irak
mod den islamiske organisation ISIL. Det militære bidrag vil efter ordlyden af beslutningen bestå af
et C-130J transportfly med personel, der ”skal løse transportopgaver til støtte for den amerikansk-
ledede operation i Irak.” Det fremgår også, at opgaverne inkluderer ”transport af personel, våben,
ammunition, materiel og forsyninger til de irakiske og kurdiske styrker, samt øvrige
samarbejdspartnere.” Det noteres endvidere, at flyet ligeledes vil kunne ”transportere nødhjælp”,
men at FN ”hidtil [har] afvist at benytte militærfly hertil i den givne situation.”
Folketingsbeslutningen giver anledning til en række stats- og folkeretlige bemærkninger.
2. Statsretlige perspektiver
(1) B122 er vedtaget i henhold til Grundlovens § 19, stk. 2, hvorefter Folketinget skal meddele sit
samtykke til anvendelsen af ”militære magtmidler mod nogen fremmed stat.” Det forhold, at ISIL
ikke er en ”fremmed stat” indikerer, at regeringen er af den opfattelse, at den kan være forpligtet til
at søge Folketingets samtykke også i andre situationer, herunder i situationer som den foreliggende,
hvor der ydes støtte til en operation mod en privat aktør. Hvornår det i givet fald er tilfældet synes
at bero på en konkret vurdering.
(2) B122 giver alene de danske styrker bemyndigelse til at anvende magt i selvforsvar. Skulle det
blive aktuelt, at Danmark skal anvende militær magt i videre omfang og f.eks. bistå direkte i den
militære bekæmpelse af ISIL med kampfly eller lignende, må et nyt samtykke fra Folketinget
indhentes. Mindre justeringer i transportbidraget, herunder bemandingen, bør derimod kunne
gennemføres løbende uden fornyet samtykke fra Folketinget, men efter omstændighederne efter
rådføring med det Udenrigspolitiske Nævn, jf. Grundlovens § 19, stk. 1.
(3) B122 bemyndiger en indsats frem til årsskiftet 2014-15. Skulle det blive aktuelt at forlænge det
danske bidrag ind i 2015, må et nyt samtykke fra Folketinget derfor indhentes.
(4) Det folkeretlige grundlag for det danske militære bidrag er en anmodning om bistand
(samtykke) fra den irakiske regering. Dette må anses for at være en bindende forudsætning bag
B122. Det betyder, at Danmark alene kan bidrage militært, så længe Iraks regering ikke har trukket
sit samtykke tilbage, og så længe Danmark bistår en indsats, som er dækket af dette samtykke.
Danske styrker kan derfor alene bidrage til en militær indsats inden for irakisk territorium, og en
eventuel indsats mod ISIL eller andre aktører i Syrien er derfor ikke dækket af B122. En sådan
indsats vil kræve, at regeringen indhenter et nyt samtykke fra Folketinget.
(5) Det er vigtigt at bemærke, at eventuelle folkeretlige begrænsninger i adgangen til at anvende
militær magt (jf. nedenfor)
ikke
begrænser regeringens mulighed for, med Folketingets samtykke, at
træffe beslutning om anvendelsen af dansk militær magt, se Højesterets dom fra 2010 i ”Irak-
sagen”
1
Folketinget kan med andre ord bemyndige aktioner selvom disse måtte være i strid med den
folkeretlige regulering af magtanvendelse.
1
UfR.2010.1547H