Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1395510_0001.png
NOTAT
1. september 2014
FORSVARSMINISTERIETS BIDRAG TIL FORSLAG TIL FINANSLOV FOR 2015
Det skal indledningsvis bemærkes, at konsekvenserne af den mellem regeringen og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti ind-
gåede Aftale om organiseringen af ledelsen af forsvaret af 10. april 2014 ikke indgår i fi-
nanslovforslaget for 2015, men forventes, efter en afklaring af de organisatoriske, personel-
og budgetmæssige forhold mv., medtaget på kommende bevillingslove.
Forsvarsministeriet bidrag til forslag til finanslov for 2015 er, som det fremgår
af indledningen til finanslovforslaget for 2015 (§ 12. Forsvarsministeriet), baseret på Aftale
på forsvarsområdet 2013-2017 af 30. november 2012 samt på Tillæg til aftale på forsvars-
området 2013-2017 af 11. marts 2013 (etablissementer).
Endvidere er finanslovforslaget for 2015 baseret på en teknisk forlængelse af Aftale om
Redningsberedskabet i 2013-2014 af 12. november 2012.
I fastlæggelsen af rammerne på Forsvarsministeriets område i 2015-2018 er der foretaget
følgende reguleringer:
1
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395510_0002.png
Budgetreguleringer på FFL 2015
Mio. kr.
Finanslov 2014 (BO-år 2015-2017)
Pris- og lønopregning til 2015-niveau
Indkøbseffektiviseringer (8. fase)
1)
Omprioriteringsbidrag
2)
Budgetregulering vedr. DUT (blinde alar-
mer)
3)
Rebudgettering fra 2015 til 2016 og 2017
4)
Overførsler fra 3 ministerier vedr. efter-
søgnings- og redningstjeneste (SAR) i
Grønland
5)
Overførsel til Justitsministeriet ifm. Lov
om Center for Cybersikkerhed vedr. tilsyn
med efterretningstjenesterne
6)
Tilbageførsel af midler fra § 6 Udenrigs-
ministeriet vedr. Freds- og Stabiliserings-
fonden
7)
Omprioritering i Redningsberedskabet 8)
Den samlede budgetramme 2015-
2018 på § 12. Forsvarsministeriet
udgør herefter i alt
2015
21.190,9
224,0
-16,1
-
3,3
-500,0
14,1
2016
20.984,2
221,7
-17,3
-
1,4
275,0
14,1
2017
20.868,7
220,5
-17,3
-
1,4
225,0
14,1
2018
20.868,7
216,7
-17,3
-365,7
1,4
0
14,1
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
0
0
0
10,7
-25,0
-75,0
-125,0
-125,0
20.890,6
21.403,5
21.186,8
20.603,0
Ad 1) Indkøbseffektiviseringer 8. fase
I de udmeldte rammer for 2015-2018 er indarbejdet effektiviseringer fra 8. fase af Statens
Indkøbsprogram, der bl.a. omfatter telefoni, konferencefaciliteter, printere, multifunktions-
maskiner og AV-udstyr.
Ad 2) Omprioriteringsbidrag
Efter sædvanlig praksis indarbejder Finansministeriet et omprioriteringsbidrag (2 pct. i bud-
getoverslagsåret 2018) på den ikke aftalebelagte del af de statslige drifts- og lønsumsram-
mer, som forudsættes at medgå til generelle omprioriteringer.
Ad 3) Budgetregulering vedr. DUT (blinde alarmer)
I forbindelse med de afsluttende DUT-forhandlinger (Det Udvidede Totalbalanceprincip)
med kommunerne om gebyr for Redningsberedskabets udrykninger til blinde alarmer er der
foretaget en rammeforhøjelse på Forsvarsministeriets driftsramme på 3,3 mio. kr. i 2015 og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395510_0003.png
på 1,4 mio. kr. fra 2016 og frem. Rammeforhøjelsen udligner den negative budgetregule-
ring, der tidligere var indbudgetteret på § 12.11.79. Reserver og Budgetregulering.
Ad 4) Rebudgettering fra 2015 til 2016 og 2017
Der er foretaget en teknisk rebudgettering, hvorved der fra Forsvarskommandoens driftsom-
råde flyttes 300 mio. kr. fra 2015 til henholdsvis 2016 (275 mio. kr.) og 2017 (25 mio. kr.)
samt at der på anlægsområdet flyttes 200 mio. kr. fra 2015 til 2017. Rebudgetteringen
skyldes ændringer i den planlagte afvikling af it-projekter, materieldriftsindkøb og materiel-
anskaffelser.
Ad 5) Overførsler fra 3 ministerier vedr. eftersøgnings- og redningstjeneste
(SAR) i Grønland
Ved Kongelig Resolution af 15. november 2013 er ressortansvaret vedrørende eftersøgning
og redning i Grønland af luftfartøjer og skibe overført til Forsvarsministeriet. På forslag til
finanslov for 2015 er der fra § 8 Erhvervs- og Vækstministeriet, § 11. Justitsministeriet og §
28. Transportministeriet til § 12. Forsvarsministeriet overført i alt 14,1 mio. kr. (årligt) fra
2015 og frem vedr. opgaver ifm. eftersøgnings- og redningstjeneste (SAR) i Grønland.
Ad 6) Overførsel til Justitsministeriet ifm. Lov om Center for Cybersikkerhed
Ifølge Lov om Center for Cybersikkerhed af 11. juni 2014 vil Tilsynet med Efterretningstje-
nesternes (FE og PET) virksomhed skulle udvides til også at omfatte Center for Cybersikker-
hed. På baggrund heraf er der fra Forsvarets Efterretningstjeneste (§ 12.25.01) overført
0,6 mio. kr. (lønsum) fra 2015 og frem til Justitsministeriet (§ 11.11.62. Tilsyn med Efter-
retningstjenesterne).
Ad 7) Tilbageførsel af midler vedr. Freds- og Stabiliseringsfonden
Det af Forsvarsministeriet til § 6. Udenrigsministeriet overførte beløb på 10,7 mio. kr. i 2018
til Freds- og Stabiliseringsfonden, der ligger udenfor den nugældende forsvarsaftale 2013-
2017, tilbageføres til § 12. Forsvarsministeriet (ad § 12.23.01.50. Freds- og Stabiliserings-
fonden).
Ad 8) Omprioritering i Redningsberedskabet
Der er foretaget en teknisk bevillingsreduktion med henvisning til strukturreform af Red-
ningsberedskabet på 25 mio. kr. i 2015, 75 mio. kr. i 2016 og 125 mio. kr. i 2017 og frem,
jf. Aftale om vækstpakke af juni 2014. Bevillingsreduktionen er indbudgetteret på §
12.11.79. Reserver og budgetregulering.
Budgetrammer 2015-2018
De samlede budgetrammer på forslag til finanslov for 2015 for § 12. Forsvarsministeriet er
herefter fordelt således:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395510_0004.png
Mio. kr.
Driftsramme
Heraf lønsumsramme
Budgetteringsramme
Anlægsbudget
Den samlede forsvarsramme 2015-
2018
2015
2016
18.469,7 18.793,3
(9.761,7) (9.708,6)
385,5
385,4
2.035,4
2.224,8
20.890,6 21.403,5
2017
18.376,6
(9.672,6)
385,4
2.424,8
21.186,8
2018
17.992,8
(9.479,1)
385,4
2.224,8
20.603,0
Øvrige ændringer på FFL 2015
Af øvrige væsentlige ændringer på FFL 2015 kan nævnes følgende:
Pulje vedr. internationale operationer
Som angivet i Aftale om forsvarsområdet 2013-2017 (s. 6) er der på finanslovforslaget for
2015 afsat en pulje på 500 mio. kr. i hvert af årene 2015-2018 til dækning af meromkost-
ninger forbundet med internationale operationer. Til synliggørelse heraf er der på Forsvars-
kommandoens hovedkonto oprettet en ny underkonto § 12.23.01.70. Pulje vedr. internatio-
nale operationer.
Nye bygge- og anlægsprojekter
På § 12.23.41. Bygge- og anlægsarbejder er der medtaget 3 nye bygge- og anlægsprojek-
ter, således:
Flådestation Frederikshavn. Renovering og opgradering. (293,0 mio. kr.)
Istandsættelse af Kommandantgården på Kastellet (28,3 mio. kr.)
Forebyggende foranstaltninger på Kastellet (67,3 mio. kr.)
Der henvises til redegørelserne for de 3 projekter på finanslovforslaget for 2015 (s. 62-64).
Tekstanmærkning nr. 11 (ny)
”Beredskabsforbundet kan få udgifter til købsmoms optaget som refusionsberettiget
købsmoms på regnskabet.”
Som følge af drøftelser mellem Beredskabsforbundet og SKAT om momsrefusion er der i
forslag til finanslov indsat en ny tekstanmærkning nr. 11, der giver Beredskabsforbundet
adgang til momsrefusion, jf. Finansministeriet budgetvejledning pkt. 2.4.7.,
hvoraf fremgår,
at selvejende institutioner, der ikke er finansieret via bevillingstypen statsfinansieret selvejende
institution, kun kan få refunderet udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, såfremt der er
givet konkret adgang til dette ved lov, tekstanmærkning eller aktstykke.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395510_0005.png
Tekstanmærkning nr. 112 (ny)
”Forsvarsministeren bemyndiges til at betale driftsudgifter i forbindelse med udførelse af
eftersøgning af luftfartøjer og skibe og redning af disses passagerer og besætning i og ved
Grønland samt erstatte eventuelle tab for ejeren og brugeren som følge af beskadigelse el-
ler tab af de til sådan eftersøgning og redning rekvirerede luftfartøjer, skibe mv.”
Ved Kongelig resolution af 15. november 2013 er ressortansvaret vedrørende eftersøgning
og redning i Grønland af luftfartøjer og skibe overført til Forsvarsministeriet, dels fra Trans-
portministeriet og dels fra Erhvervs- og Vækstministeriet. Som følge heraf er der i finanslov-
forslaget for 2015 indsat en ny tekstanmærkning nr. 112. Tilsvarende tekstanmærkning
indgik tidligere på finansloven under henholdsvis Transportministeriet og Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Særlig bevillingsbestemmelse BV 2.8.3.
”Alle større materielanskaffelser på 60 mio. kr. eller derover forelægges Finansudvalget.
Ændringer forelægges Finansudvalget, hvis forøgelsen af totaludgiften udgør mindst 10 pct.
af projektets totaludgift. Der skal ikke ske forelæggelse for Finansudvalget, hvis ændringen
vedrører et projekt, hvor totaludgiften udgør under 60 mio. kr. Hvis et projekt er iværksat
uden forelæggelse for Finansudvalget, og totaludgiften på et senere tidspunkt viser sig at
overstige 60 mio. kr., skal Finansudvalget orienteres.”
Der er tale om en præcisering af forelæggelsesgrænserne for større materielanskaffelser for
Finansudvalget.
5