Retsudvalget 2013-14, Skatteudvalget 2013-14, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14, Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Forsvarsudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14, By- og Boligudvalget 2013-14, Kulturudvalget 2013-14, Ligestillingsudvalget 2013-14, Socialudvalget 2013-14, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2013-14, Udenrigsudvalget 2013-14, Beskæftigelsesudvalget 2013-14, Finansudvalget 2013-14, Færøudvalget 2013-14, Grønlandsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14, Kirkeudvalget 2013-14, Kommunaludvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 17, SAU Alm.del Bilag 20, SUU Alm.del Bilag 45, FIV Alm.del Bilag 23, UUI Alm.del Bilag 7, UER Alm.del Bilag 4, TRU Alm.del Bilag 31, MIU Alm.del Bilag 40, FLF Alm.del Bilag 32, BUU Alm.del Bilag 26, ERU Alm.del Bilag 39, FOU Alm.del Bilag 11, KEB Alm.del Bilag 30, BYB Alm.del Bilag 7, KUU Alm.del Bilag 14, LIU Alm.del Bilag 7, SOU Alm.del Bilag 23, ULØ Alm.del Bilag 13, §71 Alm.del Bilag 13, URU Alm.del Bilag 12, BEU Alm.del Bilag 36, FIU Alm.del Bilag 10, FÆU Alm.del Bilag 1, GRU Alm.del Bilag 10, IFU Alm.del Bilag 8, KIU Alm.del Bilag 5, KOU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1292269_0001.png
1292269_0002.png
Til Folketingets stående udvalg
Udvalgssekretariatet
Ny behandlingsform for beslutningsforslag – direkte henvisning til behand-ling i udvalgDen 1. oktober 2013 trådte en ændring af Folketingets forretningsorden i kraft.Ændringen indebærer, at private beslutningsforslag kan henvises direkte tiludvalgsbehandling uden 1. behandling, hvis forslagsstillerne ønsker det. Detbetyder, at den nuværende 1. behandling i Salen springes over, og at beslut-ningsforslag i stedet går direkte til den politiske behandling i udvalget.Den nye behandlingsform er et alternativ til den eksisterende behandling afbeslutningsforslag. Hvis forslagsstillerne ønsker det, kan Folketingets formandbeslutte at henvise et forslag direkte til udvalgsbehandling uden 1. behand-ling. Beslutningsforslag kan fortsat gå til 2. behandling i Salen, hvis udvalgetafgiver betænkning over forslaget. Reglerne for den nye behandlingsform forbeslutningsforslag fremgår af forretningsordenens § 17, stk. 2.Med ændringen af forretningsordenen pr. 1. oktober er der også indført enfrist for fremsættelse af beslutningsforslag, der svarer til fristen for lovforslag.Beslutningsforslag bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnesbehandlet i det pågældende folketingsår. Se forretningsordenens § 17, stk. 3.Der henvises i øvrigt til beslutningsforslag nr. B 133 (2012-13) om ændring afforretningsorden for Folketinget.Om udvalgsbehandling af beslutningsforslag, der er henvist til udvalgs-behandling uden en 1. behandling.Der er ikke foretaget ændringer af reglerne for udvalgenes arbejde og beslut-ningskompetencer. De nuværende spilleregler for udvalgsarbejdet, som erdefineret af forretningsordenen, gælder derfor også for udvalgenes behand-ling af beslutningsforslag, der er henvist direkte til behandling i udvalg.Det er op til det enkelte udvalg at forholde sig til, drøfte og definere, hvordanudvalget ønsker at bruge den nye mulighed for behandling af beslutningsfor-slag. Der kan være forskellige grunde til, at en forslagsstiller ønsker et beslut-ningsforslag henvist direkte til udvalgsbehandling uden en 1. behandling. Detkan derfor være hensigtsmæssigt, at de enkelte udvalg ikke fastlægger en
22. oktober 2013Ref. 13-001090-1
1/1
generel behandlingsform for behandlingen af direkte henviste forslag, men atder overlades et vist spillerum til at drøfte dette fra gang til gang med ud-gangspunkt i forslagsstillerens konkrete ønsker.Ved eventuel uenighed om behandlingen af et beslutningsforslag, er det dealmindelige regler i forretningsordenen om, hvordan udvalgene træffer beslut-ning (almindeligt flertal), der gælder.Hvordan foregår behandlingen i praksis?Når et forslag ønskes fremsat, skal forslagsstilleren oplyse, om beslutnings-forslaget ønskes til 1. behandling eller henvist direkte til udvalgsbehandling.Ønsker forslagsstilleren, at beslutningsforslaget henvises direkte til udvalgs-behandling, skal dette fremgå af den skriftlige fremsættelsestale.Biblioteket udarbejder også baggrundsmateriale til forslag, der henvises direk-te til behandling i udvalg. Udvalgssekretæren aftaler med Biblioteket, hvornårbaggrundsmaterialet ønskes færdigt.Beslutningsforslag, der ønskes behandlet efter den nye måde uden 1. be-handling, sættes på dagsordenen for et udvalgsmøde snarest muligt efterfremsættelsen som ”Gennemgang af B 00 (om XXX)”, hvor forslagsstillerenkan drøfte ønsker til udvalgsbehandlingen med resten af udvalget.Herefter beslutter udvalget, hvordan det konkrete forslag behandles. Hvis derf.eks. ønskes et møde med ministeren til drøftelse af forslaget, bør det afkla-res, om det skal ske som et samråd, eller om der ønskes en debatform sva-rende til behandlingen i Salen med ”ordførerrunder” for fremmødte ordførereel.lign. Udvalget kan overveje, om der skal fastsættes taletidsregler, eller omdet skal være op til udvalgsformanden via den almindelige mødeledelse atdrage omsorg for, at taletid fordeles rimeligt. Udvalget kan også overveje, omder skal fastsættes en tidsgrænse for et sådant debatmødes varighed.Der er ikke krav om, at beslutningsforslaget skal have en behandling i udval-get, som ”svarer” til en 1. behandling i Salen. Forslagsstiller kan i stedet øn-ske en kort behandling, hvor udvalget f.eks. går direkte til afgivelse af beret-ning eller betænkning uden en forudgående politisk debat i udvalget.Udvalgssekretæren bistår forslagsstilleren og udvalget med vejledning ogrådgivning.Erfaringsopsamling vedr. den nye behandlingsformDa der er tale om en ny ordning med mulighed for forskellig praksis fra udvalgtil udvalg, vil Udvalgssekretariatet i dette folketingsår følge op på udvalgeneserfaringer med behandling af beslutningsforslag, der er henvist direkte til be-handling i udvalg.
2/2