Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1363645_0001.png
1363645_0002.png
1363645_0003.png
1363645_0004.png

REFERAT

Sagsbehandler: MOCSagsnummer: 2014/00118410. april 2014NORDEFCO FORSVARSMINISTERMØDE 8. – 9. APRIL 2014 I TROMSØ
Resumé: Det første NORDEFCO forsvarsministermøde i 2014 bar præg af situationen i Ukra-ine og Rusland, hvor der var enighed om at stå sammen, vise støtte til ikke mindst Ukraineog de baltiske lande og i øvrigt følge den fælles internationale linje i især EU. Derudover varder drøftelser om det kommende NATO-topmøde, og Danmark, Norge og Island bekræftedeklar støtte til, at Sverige og Finlands papir om udviklingen for partnere for alliancen. Der varenighed om at arbejde mod yderligere samarbejde omkring kapacitetsopbygning i skrøbeli-ge stater og fortsat søge fælles deltagelse i internationale militære operationer. Der var lige-ledes enighed om at arbejde videre med militært samarbejde, herunder i forhold til bl.a.fælles lufttransport (NORTAT), ligesom en dansk briefing med konkret plan for fælles indkøbog opbevaring af flyammunition blev taget vel imod.Rusland og situationen i UkraineDer var enighed om, at situationen i Ukraine og Ruslands handlinger fortsat var stærkt be-kymrende. Udfordringerne i situationen var mangfoldige, og drejede sig bl.a. om, hvordanman bedst kunne søge at påvirke Rusland, hvordan man bedst kunne støtte Ukraine, og omhvad situationen ville betyde for nordisk sikkerhed nu og på sigt. Der var tale om et skifte,som man ikke havde ventet for bare få måneder siden.Alle de nordiske lande havde suspenderet eller lagt det bilaterale forsvarssamarbejde på isbortset fra civilt rettet samarbejde i Arktis om eksempelvis eftersøgning og redning. Ogsåbesøg på højt niveau blev af alle som udgangspunkt undgået. Den finske forsvarsministerberettede om, at der var en fornyet debat i Finland om sikkerhed og herunder evt. NATO-medlemskab. Finland var i en delikat situation med en betydelig afhængighed af bl.a. sam-handel med Rusland. I lighed med de øvrige lande fulgte man den fælles linje fra EU. Dettegjaldt også Norge, der lagde sig tæt op ad EU-linjen.1_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Fra dansk side betonede forsvarsministeren desuden støtten til de baltiske lande og Ukraine,og ministeren orienterede om det kommende danske bidrag med seks F16-fly til Air Policingi Baltikum. Det var vigtigt klart at fordømme de russiske handlinger, men det skulle ogsåunderstreges, at der ikke var nogen militær løsning på situationen. Ministeren bemærkedeendvidere, at han den følgende dag havde møde med de tre baltiske forsvarsministre, og athan ville gengive de nordiske drøftelser og centrale budskaber overfor dem. Derudover be-mærkede ministeren, at man ikke måtte glemme de øvrige lande, der kunne komme iklemme i forhold til Rusland.Der var bred enighed om fortsat at søge en løsning på situationen gennem de internationaleorganisationer, herunder især EU og NATO. Men der var også enighed om, at fælles nordi-ske initiativer på relevante områder kunne være en idé. I den forbindelse blev det nævnt, atstøtte til Ukraine og andre nabostater kunne overvejes i regi af det Nordisk-Baltiske Initiativ(NBI).NATO-topmøde 2014Indledningsvis blev Norge fra bl.a. dansk side gratuleret med udnævnelsen af Jens Stolten-berg som ny NATO-generalsekretær. Fra dansk og norsk side blev det herefter bemærket,at en række emner måtte forventes at dominere NATO-topmødet i Wales til efteråret. Ud-over situationen i Ukraine og Rusland var Afghanistan, partnerskaber, Smart Defence samtstørrelsen og udnyttelsen af de nationale forsvarsbudgetter blandt disse emner.Både fra dansk, norsk og islandsk side blev der udtrykt klar støtte til, at Sverige og Finlandpå topmødet opnåede status som særlige partnere for alliancen. Partnerskaber var vigtigefor alliancen, også i lyset af behovet for yderligere byrdedeling. Sverige og Finland havdegjort sig fortjent til særlig status, hvilket også var i fælles nordisk interesse. Danmark tilfø-jede, at ikke mindst på et område som Smart Defence var partnerskaber ønskværdige.Sverige og Finland kvitterede for støtten og udtrykte, at topmødet var vigtigt, ikke kun i for-hold partnerskabsspørgsmålet, men i det hele taget i forhold til vigtige sikkerhedsmæssigespørgsmål. Den svenske forsvarsminister bemærkede samtidig, at det nordiske samarbejdevar et godt forum til at få kendskab til, hvad der foregår i NATO.KapacitetsopbygningFra norsk side præsenterede man et tankepapir om en forstærket indsats for kapacitetsop-bygning i nordisk regi. Der er fra bl.a. FN, EU og andre fora en stigende efterspørgsel efterkapacitetsopbygningsindsatser i skrøbelige stater, og netop de nordiske lande kan tilbyde enreel plug-and-play kapacitet på området. Samtidig kunne det være oplagt at inddrage debaltiske lande i indsatsen, ikke mindst da de selv har nylige erfaringer med egen kapacitets-
2
opbygning. I det norske forslag lå også en idé om at oprette ’et hold’ på 10-20 personermed relevant erfaring, som kunne bidrage med konkret ekspertise.Alle lande tog godt imod initiativet. Fra finsk side tilføjede man i forhold til inddragelse af debaltiske lande, at Finland i 2014 har formandskabets for det nordisk-baltiske initiativ (NBI).Fra dansk side blev der udtrykt klar støtte til at arbejde videre med initiativet. Danmark har iforvejen bedt alle dele af forsvaret, inklusive ikke mindst Hjemmeværnet, om at se på mu-ligheder for at bidrage til kapacitetsopbygning. Desuden påtænker Danmark at invitere til enmindre konference i efteråret 2014 om erfaringer med kapacitetsopbygning. Fra dansk sidevar holdningen desuden, at man skulle arbejde i allerede etablerede strukturer og ikke op-rette nye bureaukratier.OperationerDen finske forsvarsminister bemærkede indledningsvis, at der var et fint samarbejde om-kring fælles bidrag til operationer, som det var tilfældet i Afghanistan, OPCW/Syrien og MI-NUSMA/Mali. Samarbejdet kunne dog fortsat intensiveres, og der kunne findes mekanismertil at effektivisere koordinationen. Danmark roste den store vilje til samarbejde på områdetog takkede de øvrige lande for indsatsen i forbindelse med den dansk-ledede OPCW-eskorteoperation ud for Syrien. Sverige orienterede om de ca. 250 mand, man for nylighavde fået parlamentarisk godkendelse til at sende til MINUSMA-missionen. Der var enighedom, at deltagelse i fælles operationer både gav konkrete resultater og sendte positive signa-ler om nordisk samarbejde.Precision Guided Munition - dansk briefingDanmark briefede om indsatsen for at skabe et konkret, praktisk samarbejde om fælles ind-køb, opbevaring og håndtering af luft-jord ammunition. Arbejdet, der bl.a. var udsprunget afdet lavvande i beholdningerne, som var opstået i NATO i forbindelse med operationen i Li-byen, skulle ses i ånden af Smart Defence. Tanken var en trinvis tilgang, hvor man startedemed aftaler om lån af hinandens ammunition, dernæst fælles indkøb, efterfulgt af fællesopbevaring af nationale lagre og efterhånden delvist fælles puljer og som et slutmål heltfælles puljer. Danmark var i gang med at undersøge mulighederne for deltagelse og havdeallerede tilsagn om underskrift af et Letter of Intent fra en række NATO-lande, herunderNorge. Der var i øvrigt ambitioner om at udvide lignende samarbejde til andre ammuniti-onsområder.Der var stor interesse fra de øvrige lande, og Danmark fik ros for initiativet, som fra fleresider blev beskrevet som et glimrende eksempel på konkret, brugbart samarbejde, somdesuden også var relevant i NATO-partnerskabsøjemed.
3
NORTATNorge præsenterede status på det fælles lufttransportsamarbejde i regi af NORTAT. Ogsåher var der som bekendt tale om et trinvist samarbejde, hvor målet er en bedre udnyttelseaf de nordiske C130 transportfly, og hvor visionen er at oprette en fælles nordisk lufttrans-portkommando. Der var indgået en fælles vedligeholdelsesaftale, hvor det var vurderingen,at man havde opnået en besparelse på 20 – 30 pct. af en samlet udgift på ca. kr. 200 mio.Der var god fremdrift i arbejdet, ikke mindst takket være god støtte fra det politiske niveau,men der var også en vis institutionel træghed. Derfor ville fortsat politisk bevågenhed påområdet være værdifuld i forhold til fortsat fremdrift.Fra alle sider blev der efterfølgende udtrykt betydelig tilfredshed med udviklingen i NORTAT,og flere omtalte samarbejdet som et flagskib blandt de konkrete NORDEFCO-projekter. Fradansk side blev der desuden peget på, at man med fordel kunne synliggøre NORTAT, hvor-efter det fra norsk side blev foreslået at udarbejde en fælles artikel, der kunne offentliggø-res til efteråret.Air MeetEmnet blev ikke taget op på mødet, hvilket nok skyldes at Sverige ikke kan deltage i dentidsperiode, hvor vi fra dansk sideplanlægger tilmelding i 2015. I margenen af mødet blevspørgsmålet drøftet på embedsmandsniveau med Finland, som i lyset af dette ikke pressedepå. Det aftaltes på den baggrund, at vi derfor beder de nationale militære myndigheder omat undersøge, hvornår en fælles indsats - fx under dansk lead - vil kunne finde sted.Fælles nordiske udenrigs- og forsvarsministermøderDer var alene en kort drøftelse under arbejdsmiddagen, hvor alle ministre udtrykte, at mø-det på Island havde været nyttigt. Fra dansk side blev det tilføjet, at denne type fælles mø-der naturligvis skulle være drevet af behovet og en substantiel dagsorden. Det var på dennebaggrund enighed om, at det således kunne kommunikeres til udenrigsministeren at for-svarsministrene var positive over for sådanne møder.Fra dansk side deltogudover forsvarsministeren afdelingschef Kristian Fischer, adjudantKristoffer Breindal og specialkonsulent Mogens Christoffersen samt major Christian ØlandHansen fra Forsvarets Materieltjeneste.
Mogens ChristoffersenSpecialkonsulent
4