Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 75
Offentligt
1306066_0001.png
1306066_0002.png
1306066_0003.png
1306066_0004.png
1306066_0005.png
1306066_0006.png
1306066_0007.png
1306066_0008.png
1306066_0009.png
1306066_0010.png
1306066_0011.png
1306066_0012.png
1306066_0013.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 29. november 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande oggrupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andrefarvande KOM (2013) 753.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriCenter for FiskeriSagsnr.: 13-7141-000004Den 28. november 2013FVM 212
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGom forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederfor visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvandeog for EU-fartøjer i visse andre farvandeKOM (2013) 753ResuméKommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2014 af fi-skerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande uden for Østersøen (forslaget om fi-skerimuligheder). Forslaget omfatter dels EU-bestande, dels bestande, der forvaltes ifællesskab med tredjelande og dels autonome bestande, som EU får adgang til. Formåletmed forslaget er at fastsætte TAC1for 2014 og fordele EU’s rådighedsmængder til med-lemsstaterne (kvoter) for fiskeriet i 2014.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 753 af 31. oktober 2013 fremsat forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grup-per af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande.Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 5. november 2013.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådetmed kvalificeret flertal.NærhedsprincippetKommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslagetvedrører, i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finderanvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er Re-geringen enig heri.Formål og indholdForslaget omfatter dels EU-fiskebestande, dels bestande der forvaltes i fællesskab medtredjelande og dels autonome bestande, som EU får adgang til. Formålet med forslageter at fastsætte TAC for 2014 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne. Derskal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet for 2014.
1 TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet afDet Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)2og Den Videnskabelige, Tekniske ogØkonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionensmeddelelse om høring om fiskerimuligheder for 20143(Kommissionens politikerklæring).Disse principper angiver et hierarki af strategier for TAC-fastsættelsen. Hvis der forelig-ger en forvaltningsplan følges denne, ellers lægges MSY4til grund i overensstemmelsemed reformen af den fælles fiskeripolitik. For bestande uden analytisk bestandsvurdering(”data limited stocks”) anbefaler de rådgivende organer, om fangsterne bør reduceres,stabiliseres eller forøges. ICES-rådgivningen giver i mange tilfælde kvantitative retnings-linjer for sådanne variationer, hvorfor der af forsigtighedsgrunde er en udsvingsgrænsepå +/- 20 %. Kommissionens forslag anvender dette grundlag ved TAC-fastsættelsen. Itilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning ikke er til stede, har man fulgt en forsigtig-hedstilgang og foreslået en reduktion i TAC på 20 %.For 55 bestande foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger til at kunne lave en fuld-stændig vurdering. Rådet og Kommissionen blev i 2012 enige om, at for 21 bestandefastsættes TAC uændret fra 2013 og fem år frem, medmindre deres status ændres væ-sentligt i løbet af perioden.Aftaler med tredjelandeForslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2014 med en række tredje-lande for så vidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge og Grønland. Forslaget fordelerdesuden de kvoter, som vedtages blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionenfor Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i detNordvestlige Atlanterhav), ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfi-skebestanden i Atlanterhavet), IATTC (Den Inter-Amerikanske Kommission for TropiskTunfisk) og CCAMLR (Konventionen om bevarelse af de marine levende ressourcer i Ant-arktis) m.fl. Endelig fordeles de kvoter, der aftales i kyststatsforhandlinger om makrel,atlanto-skandisk sild og blåhvilling.EU-NorgeAftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande iNordsøen og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel.EU og Norge fastsætter i fællesskab en samlet TAC for disse bestande, der fordeles tilhver part efter en fast fordelingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller, hvilling og mørksejaftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende tilpasses.I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række ikke-fælles bestande iNordsøen og vestlige farvande såsom blåhvilling, brisling, havtaske, lange, brosme, jom-fruhummer, rejer, sperling og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk mørksej og kulleri Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
2 Den videnskabelige rådgivning fra ICES er i prioriteret rækkefølge baseret på: Forvaltningsplaner, MSY-konceptet, det vil sige fiskeri baseret på MSY (MSY framework) eller gradvis opnåelse af MSY (MSY transition),og forsigtighedsprincippet.3Jf. Kommissionens meddelelse til Rådet vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2014, KOM (2013) 319 af30. maj 2013.4Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det størsteudbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.
3
Af betydning for fiskeriaftalen med Norge er også de multilaterale forhandlinger mellemEU, Norge, Island og Færøerne i NEAFC om forvaltningen af blåhvilling og makrel.Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, mørksej og sild af betydningfor Danmark. Ligeså er fiskeriet efter havtaske, jomfruhummer og ”andre arter” (den så-kaldte ”others-kvote”) i norsk farvand, hvor Danmark har hovedparten af EU’s kvoter.Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for 2014:ArtTorskiNordsøen ogSkagerrakRådgivning27.411 tBestanden er i svag stigning, men rekrutteringen er fortsatringe. F5har været faldende siden 2000, og beregnes til0,39 i 2012, som er lavere end det langsigtede mål i for-valtningsplanen på 0,40.ICES rådgiver om en reduktion på 9 % i forhold til TAC for2013 i henhold til forvaltningsplanen.40.639 tBestanden er stor, men der har ikke været en stor årgangkuller siden 1999. F er i 2013 bestemt til 0,27, hvilket erunder målet (0,3) i forvaltningsplanen. ICES rådgiver efterEU/Norge-forvaltningsplanen om en reduktion i TAC på15 %.85.581 tICES rådgiver efter EU/Norge forvaltningsplanen, at der skalske en reduktion i TAC på de maksimale 15 %. F er undermålet på 0,29. Rådgivningen dækker både Nordsøen, Ska-gerrak/Kattegat og området vest for Skotland.16.092 tBestanden er gået voldsomt tilbage i gennem de sidste 30år, men bestanden er steget svagt fra 2007 til 2012. ICEShar ændret metode og data for bestandsvurderingen, hvil-ket har givet et højere bestandsestimat og lavere F end tid-ligere. ICES har i 2013 anbefalet, at EU/Norge-forvaltningsplanens mål bør ændres fra en F på 0.3 til en Fpå 0.15. Dette vil give en reduktion i TAC på 15 % i henholdtil den stabilitetsmekanisme, der er indbygget i forvalt-ningsplanen).500 tICES vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt information til atbestemme bestandens tilstand og rådgiver derfor ud fra for-sigtighedsprincippet, at fangsterne skal reduceres med 20% i forhold til gennemsnitlig fangst de sidste tre år, hvilketgiver en TAC på 500 t. Rådgivningen gælder for både 2013og 2014.111.631 tBestanden er i 2013 steget yderligere og er estimeret til atvære den højeste i mere end halvtreds år. F er historisk lavog rekrutteringen er omkring middel.ICES rådgiver om en maksimal forhøjelse på 15 % jf. for-valtningsplanen.TAC i 2013i tons26.475 iNordsøen og3.783 i Ska-gerrakDK andel afEU's kvote20 % i Nordsø-en og 83 % iSkagerrak
KulleriNordsøen ogSkagerrak
45.041 iNordsøen og2.770 i Ska-gerrak
7 % i Nordsøenog 84 % i Ska-gerrak
MørksejiNordsøen ogSkagerrak /KattegatHvillingiNordsøen
91.220i Nordsøen,og Skager-rak/Kattegat18.932
9%
13 %
HvillingiSkagerrak /Kattegat
1.050
90 %
Rødspættei Nordsøen
97.070
20 %
5
F = Fiskeridødelighed.
4
ArtRødspættei Skagerrak
Rådgivning8.972 t.ICES har for første gang vurderet Skagerrak (med en vest-og østbestand) og Kattegat separat. TAC for Kattegat indgårikke i forhandlingerne med Norge.Vestbestanden i Skagerrak, der er klart den største, hartætte relationer til Nordsøbestanden og er i fremgang.Derimod er den væsentligt mindre østbestand i kraftig til-bagegang, hvorfor der her rådgives om intet direkte fiskeriog tiltag til begrænsning af bifangst og discard.889.886 tICES rådgiver om en samlet TAC på 889.886 tons for helemakrellens udbredelsesområde ud fra en vurdering af be-standen som data begrænset, hvor man derefter tager etgennemsnit af seneste 3 års fangster som en midlertidigløsning for 2014. Der afventes en benchmark undersøgelse i2014. En samlet TAC for Nordøstatlanten fastsættes nor-malt i kyststatsforhandlingerne. Der har dog ikke væretfastsat en TAC siden 2009, idet Island og Færøerne harfastsat autonome kvoter. Forhandlingerne om en fælles TACfor 2014 er endnu ikke afsluttet.Landingerne har siden 2009 været større end TAC´en pga.af de unilateralt fastsatte kvoter, men dette ser ifølge ICESikke ud til at have medført en nedgang i bestanden.5.426 tICES rådgiver på baggrund af en forsigtighedstilgang, atTAC reduceres med 43 % i afventning af, at en mere sikkerbestandsvurdering bliver udarbejdet i løbet af 2014.ICES foreslår desuden en særlig indsats mod den såkaldtehighgrading discard, som især forekommer blandt svenskefartøjer.470.037 t (konsum) / 12.440 t (bifangst).Bestanden har det godt og er blevet opjusteret ved de se-nere års rådgivning. ICES rådgivning er baseret på den nu-værende forvaltningsplan. ICES anbefaler en revision af EU-Norge-forvaltningsplanen fra 2008, hvilket forventes at villegive en lidt højere TAC.29.104 t (konsum) / 4.026 t (bifangst)Sildefiskeriet i Skagerrak/Kattegat udgøres dels af sild fraden vestlige Østersø og dels af sild fra Nordsøen.ICES rådgiver ud fra princippet om MSY med udgangspunkti Rügen-bestanden og anbefaler en kraftig reduktion af TAC.6.787 tICES vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt information til atbestemme bestandens tilstand og rådgiver derfor ud fra for-sigtighedsprincippet, at fangsterne skal reduceres med 20% i forhold til gennemsnitlige landinger i 2010-2012. Her-udover anvender ICES en yderligere forsigtighedsbuffer på -20 %.
TAC i 2013i tons9.142
DK andel afEU's kvote79 %
MakreliNordsøen ogSkagerrak /Kattegat
EU og Norgehar for 2012fastsatTAC’en tilca. 90% af542.000 =ca.490.000 t
RejeriSkagerrakog NorskeRende
9.500Heraf 6.650 iSkagerrak
65 % i Skager-rak
Sildi Nord-søen
478.000(konsum)14.400 (bi-fangst)
Variabel andelaf konsumkvo-ten og 96 % afbifangstkvoten
Sildi Ska-gerrak /Kattegat
55.000(konsum)6.659(bifangst)41.600
48 % af kon-sumkvoten og85 % af bi-fangstkvoten.72 %
BrislingiSkagerrak /Kattegat
FærøerneGennemførelsen af konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimulig-heder for 2014 er betinget af, at der opnås enighed mellem blandt andet EU og Færøerneom fordelingen af makrel og atlanto-skandisk sild. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøernegiver traditionelt Danmark fiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.Forhandlinger om udveksling af fiskerimuligheder for 2014 forventes således tidligst atkunne påbegyndes, når der er fundet en løsning i kyststatsforhandlingerne for makrel ogatlanto-skandisk sild, som både EU og Færøerne er en del af (jf. nedenfor).5
KystsstatsbestandeMakrelKyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne afholdt i oktober og november 2013 for-handlingsmøder om en TAC for makrel for 2014. På mødet udtrykte parterne accept afdette års rådgivning fra ICES om en midlertidig fastsættelse af TAC’en til knap 890.000tons, hvilket er en forøgelse i forhold til tidligere år med 64 %. ICES havde vurderet, atder var stor usikkerhed om fiskeridødeligheden, men at bestanden ikke så ud til at havelidt skade af de seneste års intensive fiskeri. Kyststaterne gav udtryk for, at man kunneacceptere dette års rådgivning som en midlertidig løsning, fordi der allerede om få må-neder var udsigt til et bedre videnskabeligt grundlag. I forhold til fordelingen af TAC’enforlanger Island og Færøerne i lighed med de seneste fire år en kraftig forøgelse af kvo-teandelen. Forhandlingerne er pt. suspenderede, men forventes at blive genoptaget in-den for de næste par måneder med henblik på en aftale for fiskeriet i 2014. Siden 2009har EU og Norge bilateralt fastsat en TAC, hvor de tilsammen har taget 90 % af TAC’en.EU og Norge indgik i januar 2010 en 10-årig aftale om makrel, der fastlåser parternes re-lative andel af den TAC, som kyststaterne enes om.BlåhvillingKyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne udsatte på et møde i oktober 2013 beslut-ningen om en TAC for blåhvilling for 2014, da man afventede svar fra ICES på anmod-ninger om forskellige alternativer til den hidtidige forvaltning. ICES har givet en rækkealternativer til den nuværende fiskeridødelighed, der alle er inden for MSY. En forsigtigtilgang til en stigning i fiskeridødeligheden vil give en TAC mellem 1.140.000 og1.279.000 tons, mens en fuld stigning inden for MSY vil give en TAC på 1.502.000 tons.Stigningen vil i alle tilfælde være betydelig i forhold til kvoten for 2013, der var på643.000 tons. Forhandlingerne fortsætter 10.-12. december 2013. EU og Norge forventesi lighed med 2013 at aftale, at man gensidigt kan fiske 64 % af sin kvote i hinandensfarvande.Atlanto-skandisk sildKyststaterne EU, Norge, Island, Færøerne og Rusland afholdt i oktober 2013 forhand-lingsmøde. Der var enighed om at fastsætte en samlet TAC for atlanto-skandisk sild i2014 på 419.000 tons i henhold til ICES’ rådgivning baseret på forvaltningsplanen. Det eren reduktion på 32 % i forhold til 2013. Færøerne fastholdt deres krav om en højere an-del af kvoten for 2014. Mødet blev suspenderet og nye forhandlinger er planlagt til 10.-12. december 2013. Den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norge afventer disseforhandlinger.
6
EU-bestandeOversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s auto-nome bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for 2014 samt TAC i 2013 og den dan-ske kvoteandel:ArtRådgivningTAC i 2013i tonsKommissionensTAC forslag for2014 i tonsDKandelafEU´skvote61 %
Torski Kattegat
Tobisi Nordsøen, Skagerrakog Kattegat
Tungei Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Tungei Nordsøen
Sperlingi Nordsøen og Ska-gerrak
Brislingi Nordsøen
Kulmulei Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Intet direkte fiskeriICES vurderer at bestandener historisk lav, og at derikke er tegn på umiddelbargenopbygning. ICES rådgi-ver, at der ikke må væremålrettet fiskeri efter torsk,og at bifangst og discardskal minimeres.Bestanden er omfattet af enlangsigtet plan for torsk6ogTAC fastsættes i henhold tildenne.Rådgivning foreligger febru-ar 2014TAC søges fastsat i forlæn-gelse af modtagelse af denbiologiske rådgivning medhenblik på start af fiskeri ef-ter tobis i april måned353 tICES vurderer at rekrutte-ringen er meget lav, ogrådgiver at TAC´en efterMSYt8kan fastsættes til353 tons.11.900 tIfølge forvaltningsplanens(første trin) skal fiskeridø-deligheden reduceres med10 %, hvilket giver en ned-sættelse på ca. 15 % i TAC.216.000 tICES nuværende forvalt-ningsstrategiKvoteåret forventes flyttettil 1/11-31/10 med virkningfra 1/11 2014, og forvalt-ningsstrategien vil samtidigtblive ændret.144.000 tFor første gang siden 2008er der gennemført en analy-tisk rådgivning i henhold tilMSY med en tilnærmetværdi for fiskeridødelighe-den.ICES vurderer, at bestan-den er rekordhøj i 2013.ICES rådgiver efter MSY-princippet at landingerne forden samlede nordlige be-stand ikke må overskride81.846 tons.
100
807-20 %
286.424
Afventer rådgivning
94 %
560
353-37 %
84 %
14.000
Afventer forhandlin-ger med Norge
5%
187.500
Afventer forhandlin-ger med Norge
99,9 %
161.500
Afventer forhandlin-ger med Norge
85 %
1.661
2466+49 %
92 %
Rådets forordning nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-standen og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004, som senest æn-dret ved Rådets forordning (EU) nr. 1243/2012 af 19. december 2012.7Både i 2013 og i forslaget for 2014 er TAC kun til bifangster. Intet direkte fiskeri er tilladt på denne kvote.8MSYt = MSY transition = gradvis opnåelse af MSY-mål.
6
7
Art
Rådgivning
TAC i 2013i tons
KommissionensTAC forslag for2014 i tons
DKandelafEU´skvote58 %
Kulmule i Nordsøen
Jomfruhummeri EU-farvandei Nordsøen
Jomfruhummeri Skagerrak/Kattegat
Rødspættei Kattegat, Sundetog Bælthavet
Langei Nordsøen
Langei Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Hestemakreli Nordsøen ogKanalen
ICES vurderer, at bestan-den er rekordhøj i 2013.ICES rådgiver efter MSY-princippet at landingerne forden samlede nordlige be-stand ikke må overskride81.846 tons.ICES vurderer bestanden ogfiskeritrykket for jomfru-hummer i Nordsøen for 8separate delområder i EU-farvande. TAC fastsættesdog for hele området sam-let.5.019 tICES vurderer, at fiskeridø-deligheden i 2012 liggerover MSY-målet for bestan-den.2.224 t(MSY-niveau, data-limitedstock). Inkluderer en andel iden vestlige Østersø (subdi-vision 22-23).10.800 tICES’ rådgivning er 2-årig(2013 og 2014). ICES vur-derer, at bestandens til-stand er stabil, og at fang-ster bør holdes omkringgennemsnittet for perioden2003-2008.70 tDatabegrænset bestand.ICES rådgiver i en to-årigrådgivning ud fra princippetom databegrænsede be-stande om en reduktion på20 %.25.500 tICES rådgiver ud fra forsig-tighedsprincippet for data-begrænsede bestande, atfangsten skal reduceres tilet niveau svarende til gen-nemsnittet af de sidste treårs fangster (2010-2012:25.500 t)110.546 tICES rådgiver ud fra MSY en40 % reduktion, som følgeaf fortsat stigning i fiskeri-dødeligheden, som liggerlangt over MSY. ICES har i2012 vurderet, at forslag tilforvaltningsplan ikke er ioverensstemmelse med for-sigtighedsprincippet, og atplanen derfor bør revideres.Rådgivningen dækker etstørre område end TAC.
1.935
2874+49 %
17.350
15.499-11 %
5%
5.200
5019-3 %
73 %
1.800
2.160+20 %
89 %
2.428 iNordsøen,16.684 i altsamlet forområderne
Afventer forhandlin-ger med Norge
10 %
87
70-20 %
57 %
37.950
Afventer forhandlin-ger med Norge
48 %
Hestemakreli de vestlige om-råder
157.989
95.438-40 %
8,6 %
8
Art
Rådgivning
TAC i 2013i tons
KommissionensTAC forslag for2014 i tons
DKandelafEU´skvote33 %
Brislingi den engelske kanal
3.832 tICES rådgiver ud fra prin-cippet om databegrænsedebestande.127.509 tICES rådgiver efter MSY-princippet.
5150
51509Uændret
Havgalti det nordøstlige At-lanterhav
82.000
127.509+55 %
25 %
Forslaget regulerer ligeledes TAC’er for en række fladfiskearter i Nordsøen, herunderising/skrubbe, rødtunge/skærising og pighvar/slethvar. Dertil kommer, at Kommissionen– som i tidligere år – foreslår 0-TAC/forbud mod fiskeri efter visse sårbare arter. Dissemå, når de fanges utilsigtet, ikke skades og skal straks genudsættes.FiskeriindsatsreguleringI 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen iblandt andet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr.1342/200810. For Nordsøen og Skagerrak vil Kommissionens forslag følge senere forudfor vedtagelsen på rådsmødet i december. For Kattegat foreslår Kommissionen en reduk-tion på 20 % i fiskeriindsatsen.Andre bestemmelserBestemmelserne fra 2012 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumen-teret fiskeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak og betingelserne herfor, ervidereført uændret i forslaget. Herunder blandt andet, at kvotepræmien maksimalt måudgøre 75 % af den forventede mængde udsmid, der må forventes for den type fartøj,og ikke på noget tidspunkt må udgøre mere end 30 % af fartøjets basistildeling. Dog erder mulighed for visse undtagelser fra denne bestemmelse. Det fremgår endvidere, at al-le de pågældende fartøjers fangster af de arter, der er omfattet af yderligere tildelinger,skal modregnes i fartøjernes individuelle tildeling, herunder også fisk som ikke opfyldermindstemålet.I forslaget er der desuden en bestemmelse om, at der kan overføres kvoter mellem defartøjer, som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri, og fartøjer, der ikke deltager i en så-dan ordning, forudsat at det kan påvises, at udsmid fra fartøjer, der ikke deltager i ord-ningen, ikke øges.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Omfattet af en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen i forbindelse med vedtagelse af fiskerimulighederfor 2013 om fastsættelse af uændret TAC fra 2013 og fem år frem.10Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for tor-skebestande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004 som senest æn-dret ved Rådets forordning (EU) nr. 1243/2012 af 19. december 2012.
9
9
KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ikke statsfi-nansielle konsekvenser.Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det erikke muligt at vurdere disse på det foreliggende grundlag. Konsekvenserne for bruttoind-tjeningen vil imidlertid blandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspri-serne samt omkostninger, ikke mindst brændstof, og fiskerimønstre.HøringDanmarks Fiskeriforening understreger indledningsvist, at ICES vurderer, at den generel-le udvikling i Nordsøen for bestandene er positiv. Foreningen glæder sig over denne ud-vikling og finder, at man som konsekvens heraf nu kan tænke mere strategisk langsigtet,og ikke blot fokusere på genopbygning af fiskebestande. Målsætningen om at fiske efterMSY skal fastholdes, men målet skal nås gradvist. Danmarks Fiskeriforening forholder sigkritisk til den biologiske rådgivning i forhold til flere konkrete bestande. Foreningen fore-slår for stort set alle bestande af betydning for dansk fiskeri, at TAC i 2014 fastsættesmed samme TAC som i 2013 eller at der fastsættes en stigning i TAC. For flere TAC’er erDanmarks Fiskeriforenings forslag højere end den biologiske rådgivnings anbefalinger.Foreningen foreslår, at TAC’er ikke nødvendigvis ændres fra år til år, så længe fiskeridø-deligheden ligger i den centrale del af et interval – medmindre særlige forhold taler her-for. Ved indførelsen af et discardforbud begyndende i 2015 finder foreningen blandt an-det, at der bliver behov for øget år-til-år fleksibilitet, og at man også bør se på mulighe-derne for fleksibilitet mellem områder, samt at færre arter bør reguleres af TAC’er. For-eningen finder, at en årlig udsvingsgrænse i TAC stadig har relevans for bestande, hvordetaljerne i udviklingen ikke er kendt, men hvor man har en indikation af retningen. Fordatabegrænsede bestande påpeges det som et generelt problem, at ICES rådgiver i for-hold til gennemsnittet af de registrerede fangster og ikke i forhold til den vedtagne TAC.Blandt foreningens forslag til konkrete TAC’er kan fremhæves følgende:For torsk i Nordsøen og Skagerrak understreger foreningen, at selvom den biologiske ud-vikling af bestanden fra 2012 til 2013 kunne være mere velfunderet, er udviklingen sær-deles positiv. Foreningen finder fortsat, at man indtil gydebiomassen er større end forsig-tighedsgrænsen, bør fastsætte TAC ud fra to grundlæggende forudsætninger: 1) at døde-ligheden bliver reduceret i forhold til indeværende år og 2) at gydebiomassen i det efter-følgende år vil være større end gydebiomassen i indeværende år. Danmarks Fiskerifor-ening vurderer, at der er grundlag for forøgelse af TAC for torsk i Nordsøen og Skagerrakmed 20 % for 2014. Endvidere bør fiskeriindsatsreguleringen fjernes, eller som minimumvære uændret i forhold til 2013.For torsk i Kattegat henviser Danmarks Fiskeriforening til, at der alene er tale om en bi-fangstkvote, og at fangsten af torsk således på ingen måde styres af størrelsen af TACfor torsk. En for restriktiv TAC har ifølge foreningen udelukkende som konsekvens, at fi-skere bliver tvunget til discard. Samtidigt indebærer den lave TAC-fastsættelse, at data-grundlaget for fastsættelse af bestandsestimater er mangelfuld. Foreningen anbefaler enTAC på 190 tons svarende til niveauet i 2011.For loftet for bifangster af sild i Nordsøen finder Danmarks Fiskeriforening, at TAC´ensom minimum bør fastsættes uændret i forhold til 2013. En yderligere reduktion vil ikke10
kun være uhensigtsmæssigt i forhold til en optimal udnyttelse af fiskerimulighederne iindustrifiskeriet. Det vil også besværliggøre overgangen til et discard-forbud i 2015 i in-dustrifiskeriet yderligere.For sild i Skagerrak/Kattegat noterer Danmarks Fiskeriforening sig, at bestanden af Rü-gensild, som foreningen anfører, udgør 2/3 af landingerne, ifølge den biologiske rådgiv-ning er vokset fra 2012 til 2013. Det bemærkes samtidig, at den i medfør af forvalt-ningsplanen forventede reduktion i TAC for Nordsøsild er så lille, at den ville forsvinde,hvis den skulle overføres proportionalt til den relevante TAC-andel for Skager-rak/Kattegat. Som følge heraf foreslår foreningen en uændret TAC for konsumsild 2014.For loftet for bifangster af sild bør TAC også fastsættes uændret i forhold til 2013.For jomfruhummer i Nordsøen bemærker foreningen, at ICES beskriver en tilbagegang ialle funktionelle enheder, men at tilgangen med rådgivning i funktionelle enheder eruhensigtsmæssig og at den overordnede TAC på den baggrund, bør fastholdes på detnuværende niveau. Det vil sige 17.350 tons i Nordsøen. For jomfruhummer i Skager-rak/Kattegat foreslår foreningen en uændret TAC på 5.200 tons.For tunge i Skagerrak/Kattegat anfører Danmarks Fiskeriforening, at rådgivningen harpåvist en faldende bestand og bemærker, at fiskerne ligeledes har observeret en reduce-ret fangst. Det vurderes, at en vis reduktion i TAC kan være på sin plads, men den børbegrænses til 15 %, således at TAC fastsættes til 476 tons.For brisling i Nordsøen stiller Danmarks Fiskeriforening sig stærkt tvivlende over for rati-onalet bag ICES’ metode til beregning af TAC-forslag. Foreningen finder, at en TAC på194.000 tons, som vil være resultatet af anvendelse af den tidligere strategi, vil være ioverensstemmelse med såvel forsigtighedsprincippet som den vedtagne MSY-strategi.For brisling i Skagerrak/Kattegat anfører foreningen, at fangsterne i farvandet primært erbestemt af, i hvilken grad brisling kan fanges rent, og at det derfor ikke giver mening atforvalte fiskeriet på basis af historiske fangster. Der foreslås derfor en uændret TAC for2014. Der ønskes fleksibilitet for fangst af brisling mellem Skagerrak/Kattegat og Nord-søen.For lange i Skagerrak, Kattegat og Østersøen finder foreningen, at det var en fejl fra sid-ste års rådsmøde, at lange ikke blev omfattet af Rådets og Kommissionens erklæringerom, at TAC for en række arter, hvor der ikke foreligger en videnskabelig vurdering, skalfastsættes uændret fra 2013 og 5 år frem. Foreningen mener derfor, at TAC skal væreuændret for 2014.Endvidere finder foreningen, at der bør arbejdes for farvands-fleksibilitet for torsk, kuller,brisling, rødspætter m.v.Endelig finder foreningen, at der må gøres alt for at sikre, at en aftale med Norge omfastlæggelse af fiskerimulighederne er på plads til 1. januar 2014. Foreningen finder, atdet vil være til stor skade for dansk fiskeri, hvis forhandlingssituationen for makrel og at-lanto-skandisk sild blokerer for den bilaterale aftale mellem EU og Norge og forhindrer, atdet demersale fiskeri i Nordsøen og Skagerrak ikke kan komme i gang fra årsskiftet.
11
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) har fremført en række bemærkningervedrørende pelagiske bestande og industrifiskeri.Blandt foreningens forslag til konkrete TAC’er kan fremhæves følgende:For Nordsøsild foreslår foreningen, at man for 2014 følger den gældende forvaltnings-plan, hvilket ifølge foreningen vil indebære en konsumkvote på 470.000 tons. Samtidiganbefaler DPPO dog, at forvaltningsplanen ændres. For sild i IIIa (Skagerrak) anbefalerforeningen, at der snarest indgås aftale mellem EU og Norge om en fast procedure forfastsættelsen af såvel en konsumkvote som et bifangstloft. I mangel af en sådan fastprocedure vil DPPO undlade at komme med forslag om konkrete tal.For brisling i Nordsøen anbefaler DPPO at følge den beregningsprocedure, der blev ved-taget på ”benchmark” -mødet i foråret 2013, hvilket vil give en kvote på 194 000 t. Forbrisling i Skagerrak foreslås en uændret TAC for 2014.Med hensyn til makrel anbefaler DPPO, at der – nationalt som internationalt – sættes fo-kus på at forberede sig til ”benchmark” i februar 2014 for derved at sikre, at forvaltnin-gen hurtigst muligt igen bliver baseret på biologiske principper. DPPO bemærker, at for-eningen sammen med søsterorganisationer i resten af EU har udviklet et nuanceret ogbalanceret koncept for fordelingen af makrelressourcerne i Nordøst Atlanten. DPPO fin-der, at den danske regering bør arbejde aktivt for en kyststatsløsning baseret på DPPOsforslag.For atlanto-skandisk sild foreslår DPPO at følge den eksisterende forvaltningsplan sva-rende til en TAC på 418 000 t i 2014. Samtidig opfordrer DPPO kyststaterne til at findeenighed om den fremtidige forvaltning. For hestemakrel i Nordsøen foreslås, at TAC fast-sættes uændret i forhold til 2013. For hestemakrel i de vestlige områder foreslår forenin-gen kvoten som et led i en gradvis reduktion mod MSY, at TAC fastsættes til 136 000tons. Med hensyn til blåhvilling foreslås det, at TAC fastsættes i overensstemmelse medMSY princippet svarende til en TAC på 1.500.000 tons i 2014.Marine Ingredients Denmark har ligeledes fremsendt bemærkninger, og anfører at det eret problem, at ICES i sin rådgivning for ”data poor stocks” tager udgangspunkt i de regi-strerede fangster fremfor den vedtagne TAC.Foreningen foreslår en uændret TAC for brisling i Skagerrak/Kattegat i forhold til 2013 ogdesuden en mulighed for fleksibilitet mellem Skagerrak/Kattegat og Nordsøen.Foreningen anfører for bifangstkvoten for sild i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat, at deter afgørende, at kvoten afspejler bestandssituationen for industriarterne. Bifangstkvotenfor sild udgør under 3 % af de samlede TAC´er for industriarterne, og udnyttelsesmulig-hederne af industriarterne er helt afhængig af en passende bifangstkvote for sild.Foreningen anfører, at man for at sikre en god udnyttelsesmulighed for industriarterneog for at skabe overgang til det kommende discard-forbud bør fastsætte TAC´er påsamme niveau som i 2012. Desuden anfører foreningen, at der bør være mulighed forfleksibilitet for bifangstkvoterne i Skagerrak/Kattegat og Nordsøen.
12
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri ogfinder det positivt, at andelen af bestande, der fiskes på niveau med det maksimalt bæ-redygtige udbytte (MSY), er stigende.Regeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2014 på grundlag af videnskabelig råd-givning, MSY-målsætningen i henhold til reformen af den fælles fiskeripolitik samt fast-lagte forvaltningsplaner.Regeringen lægger vægt på, at der bliver adgang til fiskeri i norsk zone fra 1. januar2014.Regeringen finder det vigtigt at undgå automatiske TAC-reduktioner på 20 % for data-begrænsede bestande, hvor bestandene er stabile eller stigende. I disse tilfælde finderregeringen denne tilgang for kategorisk, idet der vil være behov for en konkret vurderingi det enkelte tilfælde.Regeringen arbejder for, at TAC for torsk i Nordsøen og Skagerrak fastsættes uændret iforhold til 2013 eller med en begrænset stigning, der fortsat sikrer en stigning i gyde-biomassen. Regeringen arbejder ligeledes for, at fiskeriindsatsen i Nordsøen og Skager-rak fastsættes uændret. For begge dele gælder, at dette er i overensstemmelse med for-valtningsplanen, som ændret af Rådet i 2012. En reduktion i TAC vil med en stigende be-stand medføre risiko for øget udsmid. Der er herudover gennemført selektivitetsfrem-mende foranstaltninger, som ikke er medregnet i den videnskabelige rådgivning.Regeringen støtter, at der i 2014 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie fortorsk i Nordsøen og Skagerrak på samme niveau som i 2013 ved kameraforsøg.Regeringen finder det vigtigt, at fiskerier efter tobis, sperling og brisling kan opretholdes,og at det derfor er vigtigt, at der også fastsættes passende bifangstlofter for sild.Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat også for 2014 fastsættes som en bifangst-kvote. TAC er dog nu så lille, at en yderligere 20 % reduktion vil kunne føre til øgetdiscard. Det ses ikke at have en biologisk betydning for bestanden, om TAC reduceres.Set i det lys finder man fra regeringens side, at TAC bør fastsættes uændret i forhold til2013. Ligeledes finder regeringen, at der bør anvendes en bedre måde at reducere fiske-ridødeligheden i Kattegat på end en fortsat reduktion i fiskeriindsatsen.Regeringen finder, at TAC for lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen bør opretholdesuændret i forhold til 2013, idet kvoten er meget lille. Der er tale om et bifangstfiskeri, ogder vil være risiko for øget udsmid ved en yderligere reduktion af kvoten.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13