Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 57
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 13. november 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II ogIII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksi-malgrænseværdier for pesticiderne ametoctradin, azoxystrobin, cyfluthrin, cycloxy-dim, dinotefuran, fenbuconazol, fenvalerat, fludioxonil, fluopyram, flutriafol, fluxa-pyroxad, glufosinate-ammonium, imidacloprid, indoxacarb, MCPA, methoxyfenozid,penthiopyrad, spinetoram og trifloxystrobin i eller på specifikke produkter (komité-sag).Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 18.-19. november 2013.Forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/MAKIR/GUHSagsnr.: 2013-29-221-01964/Dep sagsnr: 23278Den 13. november 2013FVM 207
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne ametoctra-din, azoxystrobin, cyfluthrin, cycloxydim, dinotefuran, fenbuconazol, fenvalerat,fludioxonil, fluopyram, flutriafol, fluxapyroxad, glufosinate-ammonium, imi-dacloprid, indoxacarb, MCPA, methoxyfenozid, penthiopyrad, spinetoram ogtrifloxystrobin i eller på specifikke produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 19 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter afanimalsk oprindelse. Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret, så de stemmer overensmed de grænseværdier, der er fastsat i Codex Alimentarius for stofferne ametoctradin,azoxystrobin, cyfluthrin, cycloxydim, dinotefuran, fenbuconazol, fenvalerat, fludioxonil,fluopyram, flutriafol, fluxapyroxad, glufosinate-ammonium, imidacloprid, indoxacarb,MCPA, methoxyfenozid, penthiopyrad, spinetoram og trifloxystrobin. For 18 aktivstoffersættes maksimalgrænseværdierne op fra den analytiske detektionsgrænse eller fra denhidtidige maksimalgrænseværdi. For et aktivstof sker kun justeringer afdetektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og deændrede maksimalgrænseværdier vurderes sundhedsmæssigt acceptable. DTUFødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013. En vedtagelse af forslagetvurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derforstøtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr.396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
2Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-gen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterenderestindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
3implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-malgrænseværdier (MRL) for stofferne ametoctradin, azoxystrobin, cyfluthrin, cycloxy-dim, dinotefuran, fenbuconazol, fenvalerat, fludioxonil, fluopyram, flutriafol, fluxapyro-xad, glufosinate-ammonium, imidacloprid, indoxacarb, MCPA, methoxyfenozid, penthio-pyrad, spinetoram og trifloxystrobin. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierneændret, så de stemmer overens med de grænseværdier, der er fastsat i Codex Alimenta-rius.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), samt hvilke maksimalgrænseværdier,der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-grænseværdien sættes op).Grænseværdier som følge af implementering af Codex Alimentarius-grænseværdier i EU:For ametoctradin sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer, druer tilvinfremstilling og humle.For azoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdien for stjernefrugtFor cycloxydim sættes ny maksimalgrænseværdi for kirsebær, dadler og andre igruppen af stenfrugter, ris, følgende dele fra svin: kød, fedt, lever, nyre, indmad,følgende dele fra kvæg: kød, fedt, lever, nyre, indmad, følgende dele fra får: kød,fedt, lever, nyre, indmad, følgende dele fra geder: kød, fedt, lever, nyre, indmad,følgende dele fra hest: kød, fedt, lever, nyre, indmad, og følgende dele fra kanin,kænguru og hjort: kød, fedt, lever, nyre, indmad.For cycloxydim sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, kartofler,gulerødder, knoldselleri, løg, tomater og chili, romaine-salat, bønner med bælg,ærter med bælg, ærter uden bælg, porrer, bønner uden bælg, tørrede ærter,hørfrø, solsikke, rapsfrø, og sojabønner uden bælg.For cyfluthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner.For cyfluthrin sættes maksimalgrænseværdien op for svinekød, oksekød, fårekød,gedekød, hestekød, kaninkød, kængurukød og hjortekød.For dinotefuran sættes ny maksimalgrænseværdi for ferskner, spisedruer, druer tilvinfremstilling, tranebær, løg, forårsløg, havekarse, bladselleri, bomuldsfrø, ris,svinekød, svinelever, svinenyre, svineindmad, oksekød, okselever, oksenyre,okseindmad, fårekød, fårelever, fårenyre, fåreindmad, gedekød, gedelever,
4gedenyre, gedeindmad, hestekød, hestelever, hestenyre, hesteindmad,fjerkrækød, fjerkrælever, fjerkrænyre, fjerkræindmad, hele gruppen af dyremælk,hele gruppen af fugleæg, samt kød, lever, nyre og indmad fra kanin, kænguru oghjort.For fenbuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen afkernefrugt.For fenbuconazol sættes ny maximal grænseværdi for chili, peanuts, svinelever,svinenyre, svineindmad, okselever, oksenyre, okseindmad, fårelever, fårenyre,fåreindmad, gedelever, gedenyre, gedeindmad, hestelever, hestenyre,hesteindmad, samt lever, nyre og indmad fra kanin, kænguru og hjort.For fenvalerat sættes ny maksimalgrænseværdi for mango.For fludioxonil sættes maksimalgrænseværdien op for mango.For fluopyram sættes ny maksimalgrænseværdi for kokosnødder ogfjerkræindmad.For fluopyram sættes maksimalgrænseværdien op for bananer, gulerødder,peanuts, svinekød, oksekød, fårekød, fårelever, gedekød, gedelever, hestekød,fjerkræ kød, samt kød fra kanin, kænguru og hjort, hele gruppen af dyremælk oghele gruppen af fugleæg.For flutriafol sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer.For fluxapyroxad sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen afkernefrugt, bønner med bælg, bønner uden bælg, ærter med bælg, ærter udenbælg, linser, tørrede ærter, okselever, fårelever, samt kød, lever, nyre ogspiselige slagtebiprodukter fra kanin, kænguru og hjort, svinelever, svinenyre,fjerkrækød, lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter, hele gruppen af dyremælk,hele gruppen af fugleæg, samt honning, mælk og æg.For fluxapyroxad sættes ny maksimalgrænseværdi sættes for kartofler, helegruppen af Solanacea, sukkermajs, svinekød, svinelever, svinenyre, spiseligeslagtebiprodukter fra svin, oksekød, oksenyre, spiselige slagtebiprodukter fraokse, fårekød, fårenyre, spiselige slagte biprodukter fra får, gedekød, gedenyre,spiselige slagtebiprodukter fra ged og andet, hestekød, heste lever, heste nyre,spiselige slagtebiprodukter fra hest, kød, fedt, lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter fra fjerkræ, kød, lever, nyre, spiselige slagtebiprodukter fra kanin,kænguru og hjort.For glufosinat-ammonium sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer,asparges, bomuldsfrø, ris og sukkerroe.For imidacloprid sættes maksimalgrænseværdien op for bønner uden bælg ogtørrede ærter.For imidacloprid sættes ny maksimalgrænseværdi for linser, lupiner og andretørrede bælgfrugter.For indoxacarb sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat.For MCPA sættes ny maksimalgrænseværdi for byg, havre, rug, hvede, fedt,lever, nyre og spiselig slagtebiprodukter fra svin, fedt, lever, nyre og spiseligeslagte biprodukter fra kvæg, fedt, lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter frafår, fedt, lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter fra ged, fedt, lever, nyre ogspiselige slagtebiprodukter fra hest, fedt, lever, nyre og spiseligeslagtebiprodukter fra kanin, kænguru og hjort.
5For methoxyfenozid sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen afcitrusfrugter, samt kød, fedt, lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter frafølgende dyr: svin, kvæg, får, ged, hest, kanin, kænguru og hjort.For methoxyfenozid sættes ny maksimalgrænseværdi for ærter med bælg ogtørrede ærter.For penthiopyrad sættes ny maksimalgrænseværdi for kokosnød, pinjekerner,okra og andre solanacea, sukkermajs og tørrede bælgfrugter.For penthiopyrad sættes maksimalgrænseværdien op for kartofler, forårsløg ogrød sennep.For spinetoram sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,hvad man teknisk kan måle.For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, auberginer,havesalat.For trifloxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser, rød sennep ogasparges.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikkevil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørendemaksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og dereksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseretmetode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekterskal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk
6deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-fekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - pågrundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidresterhos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund herafvurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæs-sig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-sigt acceptabel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstandpå fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.
7Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.