Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 55
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 12. november 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II ogIII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksi-malgrænseværdier for pesticiderne fenarimol, metaflumizon, teflubenzuron og te-traconazol i eller på specifikke produkter (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013.En vedtagelse af forslaget – bortset fra maksimalgrænseværdierne for metaflumi-zon i broccoli og kinakål – vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.Regeringen kan støtte forslaget, idet der dog lægges afgørende vægt på, at den fo-reslåede ændring af grænseværdierne for metaflumizon i broccoli og kinakål tagesud af forslaget eller erstattes af sundhedsmæssigt acceptable værdier. Regeringenvil således stemme imod forslaget medmindre, at dette punkt ændres.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/GUHSagsnr.: 2013-29-221-01963/Dep sagsnr: 23251Den 12. november 2013FVM 206
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne fenarimol,metaflumizon, teflubenzuron og tetraconazol i eller på specifikke produkter(komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for fire aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter afanimalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier påbaggrund af ændrede anvendelser i EU (nogle nye anvendelser og andre anvendelser,der ophører) eller importtolerancer for stofferne fenarimol, metaflumizon, teflubenzuronog tetraconazol. De ændrede anvendelser i EU og importtolerancer betyder, at der bådeer maksimalgrænseværdier, der sættes op, og maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer. De ændrede maksimal-grænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdierne for metaflumizon i broccoli ogkinakål – vurderes på baggrund heraf at være sundhedsmæssigt acceptable. Med hensyntil metaflumizon kan det ikke udelukkes, at et stort indtag af broccoli og kinakål medindhold op til den foreslåede maksimalgrænseværdi vil være sundhedsmæssigtuacceptabelt. Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013. DTU harforetaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter. En vedtagelse af forslaget –bortset fra maksimalgrænseværdierne for metaflumizon i broccoli og kinakål – vurderesat betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget,idet der dog lægges afgørende vægt på, at den foreslåede ændring af grænseværdiernefor metaflumizon i broccoli og kinakål tages ud af forslaget eller erstattes afsundhedsmæssigt acceptable værdier. Regeringen vil således stemme imod forslagetmedmindre, at dette punkt ændres.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
2
BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr.396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-gen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterenderestindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.
3En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-malgrænseværdier (MRL) for stofferne fenarimol, metaflumizon, teflubenzuron og tetra-conazol. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens afansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en række afgrøder i EU, ansøgningerom importtolerancer samt anvendelser i EU, der ophører.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analy-tiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, derforeslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Grænseværdier som følge af ændrede anvendelser i EU (nogle nye anvendelser og andreanvendelser, der ophører) eller importtolerancer:For fenarimol sættes maksimalgrænseværdien op for kirsebær, meloner oggræskar.For fenarimol sættes maksimalgrænseværdien ned for hele gruppen afkernefrugter, ferskner, spisedruer, druer til vinfremstilling, jordbær samt bananer.For metaflumizon sættes maksimalgrænseværdien op for kinakål.For metaflumizon sættes maksimalgrænseværdien ned for peberfrugter, rosenkål,hovedkål, hele gruppen af hoved- og pluksalat og andre salatplanter (undtagenbredbladet endivie) samt honning.For metaflumizon sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af cucerbitaemed spiselig skræl, broccoli, blomkål, bønner med bælg, pralbønne, snitbønne,ærter med bælg, artiskokker og bomuldsfrø.
4For teflubenzuron sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen afsolanacea, drueagurker, asieagurker, courgetter samt gruppen andre inden forhovedgruppen cucurbitae med spiselig skræl.For teflubenzuron sættes maksimalgrænseværdien ned for hele gruppen afkernefrugter.For tetraconazol sættes maksimalgrænseværdien op for lever fra svin, kvæg, fårog ged.For tetraconazol sættes maksimalgrænseværdien ned for hele gruppen afkernefrugter, hele gruppen af spisedruer og druer til vinfremstilling, hvede, kød,fedt og nyre fra svin, kvæg, får og geder samt mælk fra kvæg, får og geder.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne. For stoffetmetaflumizon i broccoli og kinakål lægger Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) dog op til en risikohåndteringsbeslutning, idet den akutte referenceværdi for stof-fet kan overskrides ved et stort indtag af broccoli eller kinakål med indhold på den fore-slåede maksimalgrænseværdi. Fødevarestyrelsen er i dialog med Kommissionen om den-ne problemstilling.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikkevil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørendemaksimalgrænseværdier – bortset fra de foreslåede maksimalgrænseværdier for me-taflumizon i broccoli og kinakål.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnuikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og dereksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseretmetode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter
5skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med danskdeltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-fekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - pågrundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidresterhos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund herafvurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdiernefor metaflumizon i broccoli og kinakål - ikke at give anledning til sundhedsmæssig be-kymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-simalgrænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdierne for metaflumizon i broccoliog kinakål - vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accep-tabel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund – bortset fra maksimalgrænsevær-dierne for metaflumizon i broccoli og kinakål - at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
6For alle stofferne – bortset fra maksimalgrænseværdierne for metaflumizon i broccoli ogkinakål - er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på føde-vareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget, idet der dog lægges afgørende vægt på, at den foreslå-ede ændring af grænseværdierne for metaflumizon i broccoli og kinakål tages ud af for-slaget eller erstattes af sundhedsmæssigt acceptable værdier. Regeringen vil såledesstemme imod forslaget medmindre, at dette punkt ændres.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.