Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 51
Offentligt
1298705_0001.png
1298705_0002.png
1298705_0003.png
1298705_0004.png
1298705_0005.png
1298705_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 11. november 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om ændring af bilag II og III til Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænse-værdier for pesticiderne foramsulfuron, azimsulfuron, iodosulfuron, oxasulfuron,mesosulfuron, flazasulfuron, imazosulfuron og propamocarb i eller på specifikkeprodukter (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013.En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.Regeringen agter at stemme for forslaget.
Med venlig hilsenHanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/MAKIR/RENS/GUHSagsnr.: 2013-29-221-01931/Dep sagsnr: 23224Den 8. november 2013FVM 203
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne foramsulfu-ron, azimsulfuron, iodosulfuron, oxasulfuron, mesosulfuron, flazasulfuron, ima-zosulfuron og propamocarb i eller på specifikke produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for otte aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter afanimalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier påbaggrund af revurdering af stofferne foramsulfuron, azimsulfuron, iodosulfuron,oxasulfuron, mesosulfuron, flazasulfuron, imazosulfuron og propamocarb.Revurderingerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, der sættes op, ogmaksimalgrænseværdier, der sættes ned. Der er gennemført risikovurderinger for deanførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering afeventuelle kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i denStående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november2013. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr.396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-gen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
2forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 18. – 19. november 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterenderestindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
3
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-malgrænseværdier (MRL) for stofferne foramsulfuron, azimsulfuron, iodosulfuron, oxasul-furon, mesosulfuron, flazasulfuron, imazosulfuron og propamocarb. For disse stoffer fore-slås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af en revurdering af stofferne.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, derforeslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:For azimsulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For flazasulfuron sættes maksimalgrænseværdien ned for gruppen afcitrusfrugter, spisedruer og druer til vinfremstilling samt spiseoliven.For foramsulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For imazosulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For iodosulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,hvad man teknisk kan måle.For mesosulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For oxasulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,hvad man teknisk kan måle.For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien ned for citrusfrugter (bortsetfra appelsiner), æbler, pærer, jordbær, kartofler, maniok, søde kartofler, yams,salep, gulerødder, knoldselleri, peberrod, persillerod, radiser, majroer, hvidløg,løg, skalotteløg, tomater, peberfrugt, auberginer, okra, gruppen af cucurbitaemed spiselig skræl (agurker mv.), babymajs, broccoli, rosenkål, hovedkål,kinakål, kålrabi, vårsalat, hovedsalat, karse, portulak, bladbeder, vinblade,brøndkarse, bladselleri og porrer.For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for endivie, spinat ogjulesalat.For propamocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for bønner med bælg, kød frafjerkræ, nyre og spiselige slagtebiprodukter fra landdyr (bortset fra fjerkræ), leverfra landdyr, mælk og æg.
4UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikkevil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørendemaksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og dereksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseretmetode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekterskal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med danskdeltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-fekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - pågrundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidresterhos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund herafvurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæs-sig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-sigt acceptabel.
5En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstandpå fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.